ماهی سالمون یکی از بهترین انواع ماهی‌ها است، بیشتر محققان معتقدند تاثیر ماهی سالمون بر لاغری و افزایش سلامتی کلی بدن زیاد است و مصرف آن را در دوره لاغری توصیه می‌کنند؛ اما چرا؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

حقایق تغذیه‌ای ماهی سالمون:

تحقیقات نشان می‌دهند که ارزش غذایی ماهی سالمون می‌تواند بین انواع مختلف آن کمی متفاوت باشد. به عبارتی دیگر انواع مختلف ماهی سالمون، ارزش غذایی متفاومتی دارند، به عنوان مثال ماهی سالمون پرورشی حاوی چربی و کالری سالم‌تری است و این در حالی است که ماهی آزاد صید شده پروتئین بیشتری دارد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم ارزش غذایی 100 گرم ماهی سالمون آزاد صید شده عبارت است از:

  • کالری: 182
  • پروتئین: 25 گرم
  • چربی: 8 گرم
  • ویتامین ب12 : 127% از ارزش روزانه
  • ویتامین ب6: 56% از ارزش روزانه
  • سلنیوم: 85% از ارزش روزانه
  • نیاسین: 63% از ارزش روزانه
  • اسید پانتوتنیک: 38% از ارزش روزانه
  • تیامین: 23% از ارزش روزانه
  • فسفر: 21% از ارزش روزانه

ارزش غذایی 100 گرم ماهی سالمون پرورشی عبارت است از:

  • کالری: 206
  • پروتئین: 22 گرم
  • چربی: 12 گرم
  • ویتامین ب12 : 117 % از ارزش روزانه
  • ویتامین ب6:  38% از ارزش روزانه
  • سلنیوم: 75% از ارزش روزانه
  • نیاسین: 50% از ارزش روزانه
  • اسید پانتوتنیک: 30% از ارزش روزانه
  • تیامین: 28% از ارزش روزانه
  • فسفر: 20% از ارزش روزانه

ماهی سالمون سرشار از سلنیوم است، سلنیوم یک ماده غذایی مهم در سنتز DNA و متابولیسم هورمون تیروئید می‌باشد. همچنین این ماهی منبع خوبی از اسید چرب امگا3 است که می‌تواند التهاب را کاهش داده و از سلامت مغز حمایت کند.

در ادامه تاثیر ماهی سالمون بر لاغری و افزایش سلامت کلی بدن را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر ماهی سالمون بر لاغری و افزایش سلامت کلی بدن:

در مقاله 19 خوراکی برای لاغری گفتیم ماهی سالمون یکی از غذاهای مناسب برای دوره کاهش وزن و لاغری است و دلایل آن عبارتند از:

1_ منبع عالی پروتئین:

ماهی سالمون سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است. همانطور که در مقاله تاثیر پروتئین بر لاغری گفتیم، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند یک استراتژی موثر برای پیشگیری از چاقی و حمایت از چربی سوزی باشد. در واقع پروتئین از چند جهت می‌تواند باعث لاغری شود:

  1. حفظ توده عضلانی
  2. افزایش حس سیری
  3. افزایش متابولیسم

مصرف غذاهای سرشار از پروتئین حس سیری را افزایش داده، از پرخوری و دریافت کالری اضافی جلوگیری می‌کند و از طرفی دیگر با افزایش متابولیسم باعث افزایش چربی سوزی می‌شود. همچنین غذاهای سرشار از پروتئین از ریزش عضلانی یا عضله سوزی در دوره چربی سوزی جلوگیری می‌کنند.

ماهی سالمون یکی از منابع خوب پروتئین است و شما می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار آن را تهیه و مصرف کنید.

2_ سرشار از اسید چرب امگا3:

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا3 با زنجیره بلند ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) است. این اسید چرب می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و با کاهش اشتها به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر آن EPA و DHA چندین فواید سلامتی دیگر مانند کاهش التهاب، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان برای بدن دارند. یک بررسی که از 22 مطالعه انجام شد نشان داد که استفاده مداوم از DHA و EPA می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد شریان‌ها را بهبود بخشد، به ویژه در افرادی که سیگار می‌کشند و یا اضافه وزن و سطوح بالای کلسترول دارند.

3_ کالری کم:

سومین تاثیر ماهی سالمون بر لاغری به کالری کم موجود در آن مربوط است. همانطور که در مقاله چگونه لاغر شویم نیز اشاره کردیم، پایه لاغری بر اساس رژیم و کاهش کالری بنا شده است. در واقع زمانی بدن شروع به چربی سوزی و کاهش وزن می‌کند که کالری دریافتی شما کمتر از کالری مصرفی‌تان باشد.

ماهی سالمون یکی از غذاهایی است که کالری کمی دارد، بنابراین می‌توانید به راحتی آن را در دوره چربی سوزی مصرف کنید.

4_سرشار از ویتامین B:

ماهی سالمون منبع عالی ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها در چندین فرایند در بدن نقش دارند، از جمله:

  1. متابولیسم مواد غذایی
  2. ایجاد و ترمیم DNA
  3. کاهش التهاب مزمن

اگرچه تحقیقات در مورد انسان بسیار محدود است، اما برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین B12 می‌تواند بر چربی و متابولیسم بدن تاثیر بگذارد. یکی از بررسی‌های انجام شده مشخص کرد که ویتامین B12 نقش کلیدی در متابولیسم چربی ایفا می‌کند و احتمال دارد که کمبود آن با افزایش تجمع چربی و چاقی مرتبط باشد.

طبق یک مطالعه بزرگ که روی 9075 نفر انجام شد، سطوح بالای ویتامین B12 در خون با کاهش خطر ابتلا به چاقی مرتبط بود. مطالعه دیگری که روی 256 نفر انجام شده بود نشان داد کودکانی که سطوح پایین تری از ویتامین B12 دارند شاخص توده بدنی بالاتری دارند. با این حال برای نتیجه گیری دقیق درباره این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند ویتامین‌های گروه B برای حفظ عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی انسان ضروری هستند.

5_ سرشار از سلنیوم:

پنجمین تاثیر ماهی سالمون بر لاغری به سلنیوم موجود در آن مربوط است. سلنیوم یک ماده معدنی است که در خاک و برخی غذاها از جمله ماهی سالمون یافت می‌شود. این ماده معدنی وظایف مهمی در بدن دارد که یکی از آنها ساخت هورمون‌های تیروئیدی است که به متابولیسم شما کمک می‌کند.

در واقع تیروئید حاوی سطوح بالایی از سلنیوم است که برای ساخت و متابولیسم هورمون‌های تیروئید استفاده می‌شود. این هورمون‌ها بسیاری از عملکردهای متابولیک را در بدن تنظیم می‌کنند، از جمله میزان کالری که در بدن سوزانده می‌شود.

علاوه بر آن مطالعات نشان داده‌اند که سلنیوم به محافظت از استخوان‌ها کمک می‌کند. آنتی بادی‌های تیروئید را در افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید کاهش داده و ممکن است به طور بالقوه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

 

خطرات احتمالی ماهی سالمون:

اگرچه ماهی قزل آلا یک غذای غنی از مواد مغذی است و می‌تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما چند جنبه منفی و برخی خطرات دارد که باید آن را در نظر گرفت.

برای شروع هر دو گونه وحشی و پرورشی ماهی قزل آلا اغلب حاوی آلاینده‌هایی مانند بی فنیل پلی کلره و دیوکسین هستند که می‌توانند سطح هورمون‌ها را تغییر داده و در صورت مصرف زیاد بر جنبه‌های دیگر سلامت تاثیر منفی بگذارد.

آنتی بیوتیک‌ها نیز اغلب به غذای ماهی‌های پرورشی اضافه می‌شوند. استفاده از آنتی بیوتیک با نگرانی‌های زیستی محیطی مرتبط است و می‌تواند خطر مقاومت آنتی بیوتیکی و سایر اثرات طولانی مدت سلامتی را افزایش دهد.

علاوه بر آن به خاطر داشته باشید که ماهی قزل آلا حاوی مقداری جیوه است، اگرچه جیوه آن بسیار کم‌تر از سایر ماهی‌ها است، با این حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

 

سخن پایانی:

ماهی قزل آلا یک نیروگاه تغذیه‌ای هست که چندین فواید سلامتی و لاغری چشمگیر را ارائه می‌دهد. مصرف حداقل 2 وعده ماهی سالمون در هفته می‌تواند به شما کمک کند تا نیازهای غذایی خود را برآورده کنید و خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهید. علاوه بر آن ماهی قزل آلا خوشمزه، رضایت بخش و همه کاره است.

گنجاندن این ماهی چرب به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما ممکن است به خوبی کیفیت زندگی و سلامت شما را بهبود بخشد.