همانطور که می‌دانید، آهن یکی از مواد مغذی مهمی است که در بدن نقش‌های مهمی ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی تاثیر آهن بر لاغری و افزایش سلامتی می‌پردازیم و به سوال آیا کم خونی باعث کاهش یا افزایش وزن می‌شود؟ پاسخ خواهیم داد.

 

همه چیز درباره مکمل آهن:

آهن یک ماده معدنی است که قلبول‌های قرمز خون را تولید می‌کند و به حمل اکسیژن در بدن کمک می‌کند. زمانی که سطح آهن بدن شما کم باشد، بدن شما دچار کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود، در نتیجه، این مورد می‌تواند جریان خون به بافت‌ها و اندام‌های شما را کاهش دهد.

کم خونی ناشی از فقر آهن، یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در جهان است که 25 درصد از مردم را در سراسر جهان به آن مبتلا هستند؛ بنابراین مصرف روزانه مکمل آهن می‌تواند بخش مهمی از مدیریت کم خونی ناشی از فقر آهن باشد.

در واقع، اکثر مردم تمام آهن مورد نیاز روزانه خود را از غذاها دریافت می‌کنند اما زمانی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستید، نمی‌توانید به مقدار کافی آهن از رژیم غذایی خود دریافت کنید. در این مواقع مکمل‌های آهن به شما این امکان را می‌دهند که آهن مورد نیاز خود را با یک قرص با دوز بالا تامین کنید.

همچنین اگر بدن شما در جذب آهن از غذا مشکل داشته باشد، یک مکمل آهن می‌تواند در دریافت دوز مورد نیاز از این ماده مغذی به شما کمک کند.

در ادامه انواع مکمل آهن و تاثیر آهن بر لاغری را بررسی و به سوال آیا کم خونی باعث کاهش یا افزایش وزن می‌شود پاسخ خواهیم داد.

 

انواع مکمل آهن:

در این بخش انواع مکمل آهن و دوزهای مصرفی را بررسی می‌کنیم.

1_ مکمل‌های خوراکی:

رایج‌ترین درمان برای کم‌ خونی ناشی از فقر آهن، مصرف مکمل‌های خوراکی آهن می‌باشد. شما می‌توانید آنها را به صورت قرص، آمپول و یا نمک مصرف کنید. انواع مکمل‌های خوراکی آهنِ موجود در بازار عبارتند از:

  1. سولفات آهن
  2. فروس گلوکونات
  3. سیترات آهن
  4. مکمل‌های داخل وریدی

نکته!

توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم زیر، باید مکمل‌های داخل وریدی را مصرف کنید:

  1. بدن شما نمی‌تواند مکمل‌های خوراکی را تحمل کند.
  2. از دست دادن خون مزمن را تجربه می‌کنید.
  3. دستگاه گوارش (GI) شما در جذب آهن مشکل دارد.

توجه داشته باشید که مصرف مکمل آهن وریدی می‌تواند منجر به واکنش حساسیت مفرط (HSR) شود. افراد ممکن است (HSR) خفیف، متوسط و یا شدید را تجربه کنند که علائم آنها عبارتند از:

  1. (HSR) خفیف: خارش، گر گرفتگی، کهیر، احساس گرما، سفتی خفیف قفسه سینه، فشار خون بالا، کمر درد، درد مفاصل.
  2. (HSR) متوسط: سرفه، گر گرفتگی، سفتی قفسه سینه، حالت تهوع، کهیر، تنگی نفس، افت فشار خون، ضربان قلب سریع.
  3. (HSR) شدید: شروع سریع علائم، تورم چشم، خس خس سینه، کبودی پوست، از دست دادن هوشیاری، ایست قلبی یا تنفسی.

دوز مصرف مکمل آهن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد باید روزانه مکمل آهن مصرف کنند و برخی دیگر یک روز در میان! بنابراین بهتر است در این باره با یک متخصص مشورت کنید.

توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، اسفناج، غلات کامل و کافئین می‌توانند جذب آهن را مسدود کنند، بنابراین سعی کنید حداقل 1 ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل آهن، از خوردن این غذاها خودداری کنید. همچنین باید آنتی اکسیدان‌ها و مکمل‌های کلسیم را با فاصله حداقل یک ساعت از مکمل آهن مصرف کنید.

2_ مکمل‌های آهن طبیعی:

اگر کم خونی شما خفیف باشد، ممکن است بتوانید این کم خونی ناشی از فقر آهن را با مصرف غذاهای غنی از آهن درمان کنید. دو نوع آهن در رژیم غذایی وجود دارد که عبارتند از:

  1. آهن هِم که در گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی یافت می‌شود.
  2. آهن غیر هِم که در آجیل، لوبیا، سبزیجات و غلات کامل یافت می‌شود.

اگرچه هر دو نوع آهن می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند، اما جذب آهن هِم برای بدن راحت‌تر از آهن غیر هِم است. برخی از غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج، نیز دارای اجزایی هستند که جذب آهن غیر هِم را دچار مشکل می‌کنند. توجه داشته باشید که ویتامین C می‌تواند به افزایش جذب آهن غیر هِم کمک کند.

برخی از غذاهای سرشار از آهن  عبارتند از:

  1. غلات صبحانه غنی شده
  2. لوبیا سفید
  3. شکلات تلخ
  4. جگر
  5. عدس
  6. اسفناج

در ادامه تاثیر آهن بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر آهن بر لاغری: آیا کم خونی باعث کاهش یا افزایش وزن می‌شود؟

در مقاله 6 ویتامین مورد نیاز برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن گفتیم که آهن یکی از بهترین مواد معدنی مناسب برای دوره لاغری است اما چرا؟

کم خونی و افزایش وزن:

در واقع کم خونی می‌تواند بر وزن شما تاثیر بگذارد. اگر بدن انسان گلبول قرمز کافی نداشته باشد، دریافت اکسیژن کافی برای اندام‌ها و بافت‌ها دشوارتر می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث خستگی، ضعف و تنگی نفس شود. احساس خستگی می‌تواند از فعالیت شما جلوگیری کند و باعث افزایش وزن شود. البته برخی تحقیقات، نتایج متفاوتی نیز یافته‌اند. بنابراین برای نتیجه گیری دقیق درباره این موضوع، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

تاثیر آهن بر لاغری و نتایج تحقیقات:

تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط زیادی میان افزایش وزن و کم خونی (به خصوص کم خونی ناشی از فقر آهن) وجود دارد. این موضوع می‌تواند اثبات کند که تاثیر آهن بر لاغری بسیار زیاد می‌باشد. محققان بر اساس تحقیقات انجام شده، می‌گویند این موضوع احتمالا به دلیل افزایش سطح هورمون هپسیدین است، که بر توانایی بدن برای جذب آهن تاثیر می‌گذارد و با افزایش جذب آن، باعث افزایش روند چربی سوزی می‌شود.

علاوه بر آن، طبق تحقیقات انجام شده، آهن جزو چندین موارد تاثیر گذار بر فرایند متابولیسم است. بنابراین کمبود آهن می‌تواند منجر به خستگی و کاهش فرایند متابولیسم شود. همچنین این ماده معدنی از عملکرد سیستم ایمنی نیز پشتیبانی می‌کند.

بر اساس یک بررسی که در سال 2014 انجام شده، به دلیل نقشی که آهن در متابولیسم انرژی و تولید آنزیم دارد، می‌تواند بر عملکرد ورزشی و ریکاوری پس از تمرین نیز تاثیر بگذارد.

 

 

سوالات متداول:

حال که متوجه شدیم تاثیر آهن بر لاغری چیست، در این بخش برخی از سوالات مهم را بررسی می‌کنیم:

1_مصرف روزانه مکمل آهن برای بدن مشکلی ندارد؟

ممکن است برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف روزانه مکمل آهن را توصیه کنند. تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان می‌دهد که مصرف مکمل آهن به صورت یک روز در میان، به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند. با این حال بهتر است قبل از مصرف آن با یک متخصص مشورت کنید.

2_ آیا کمبود آهن باعث افزایش وزن می‌شود؟

کمبود آهن باعث افزایش وزن نمی‌شود، اما کسانی که دچار فقر آهن هستند، ممکن است با مصرف مکمل آهن دچار افزایش وزن شوند!

در واقع یکی از نتایج درمان کمبود آهن، افزایش وزن می‌باشد. با این حال تحقیقات انجام شده در این باره بسیار کم است، بنابراین برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

3_ چه کسانی باید در دوره لاغری مکمل آهن مصرف کنند؟

همه ورزشکاران به دلیل تمریناتی که انجام می‌دهند، به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. بنابراین اکثر ورزشکارانی که رژیم لاغری دارند به مکمل آهن یا خوراکی‌های غنی از آهن احتیاج دارند.

 

سخن پایانی:

در این مقاله، تاثیر آهن بر لاغری بررسی شد و به سوال آیا کم خونی باعث کاهش یا افزایش وزن می‌شود پاسخ دادیم. شما می‌توانید این مکمل را تهیه و همراه رژیم اصولی و تمرین منظم، در دوره لاغری مصرف کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.