روی یا زینک یکی از فراوان‌ترین موادمعدنی در بدن انسان است و در تمام جنبه‌های سلامتی شما، نقش کلیدی دارد. به عنوان مثال، روی یکی از فاکتورهای اصلی برای بیش از 300 آنزیم مختلف است. در این مقاله ما حقایقی را درباره مکمل زینک و تاثیر مکمل روی بر لاغری بررسی می‌کنیم.

 

روی چیست؟

روی یکی از مواد مغذی ضروری است که بدن انسان توانایی تولید و ذخیره آن را ندارد. روی برای فرایندهای مهمی در بدن انسان، مورد نیاز است؛ به عنوان مثال:

  1. واکنش‌های آنزیمی
  2. علکرد ایمنی
  3. سنتز پروتئین
  4. سنتز DNA
  5. التیام زخم
  6. فرایند رشد بدن

روی به طور طبیعی در طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. به عنوان مثال:

  1. تخم مرغ
  2. گوشت قرمز
  3. لبنیات
  4. حبوبات
  5. دانه‌ها
  6. غلات کامل
  7. شکلات تلخ

باید یادآور شویم، غذاهایی که به طور طبیعی حاوی این ماده مغذی نیستند (مانند غلات صبحانه، برخی از میان وعده‌ها) اغلب با اشکال مصنوعی روی، غنی می‌شوند.

در ادامه مهم‌ترین فواید روی برای بدن و تاثیر مکمل روی بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

مهم‌ترین فواید روی:

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روی ماده مغذی حیاتی است که بدن انسان، به روش‌های مختلفی از این ماده مغذی استفاده می‌کند. در واقع، طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که، روی بعد از آهن، دومین ماده کمیاب در بدن انسان است که تقریبا در همه سلول‌های بدن انسان وجود دارد.

3 مورد از مهم‌ترین فواید روی برای بدن عبارتند از:

1_کمک به تقویت سیستم ایمنی:

از آنجایی که روی برای عملکرد سلول‌های ایمنی و پیام رسانی سلولی ضروری است، بنابراین کمبود آن می‌تواند منجر به ضعیف شدن پاسخ ایمنی بدن شود. طبق تحقیقاتِ انجام شده، مشخص شده است که مکمل‌های روی، سلول‌های ایمنی خاصی را تحریک می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

به عنوان مثال، مروری بر 7 مطالعه نشان داد که مصرف 80 تا 92 میلی گرم روی در روز، ممکن است مدت زمان سرخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، بسیاری از تحقیقات قدیمی نشان داده‌اند که مکمل روی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد و پاسخ ایمنی را در افراد مسن‌تر تقویت می‌کند.

در پایان باید بگوییم، به دلیل نقش روی در تقویت سیستم ایمنی بدن، بسیاری از داروها، حاوی این ماده مغذی می‌باشند. همچنین مصرف این ماده مغذی هنگام ظاهر شدن اولین نشانه‌های انواع خاص عفونت، می‌تواند به درمان آن کمک کند.

2_تقویت مدیریت قند خون:

روی به دلیل نقشی که در مدیریت قند خون و ترشح انسولین دارد، به خوبی شناخته شده است. همانطور که در مقاله انسولین در بدنسازی نیز گفتیم، انسولین، هورمونی است که وظیفه انتقال قند از جریان خون به بافت‌ها را برعهده دارد.

برخی از تحقیقات، نشان داده‌اند که روی ممکن است به ثابت نگه داشتن قند خون و بهبود حساسیت بدن نسبت به انسولین کمک کند. یک بررسی مورد اعتماد گزارش داد که سطوح پایین روی می‌تواند با اختلال در سطح قند خون و دیابت نوع2 مرتبط باشد.

یکی دیگر از تحقیقات انجام شده نشان داد که زینک، می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند؛ این موضوع می‌تواند منجر شود که توانایی بدن انسان برای استفاده موثر از انسولین و حفظ سطح قند خون طبیعی بهتر شود.

3_ بهبود سلامت قلب:

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روی ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد و حتی ممکن است سطح تری گلیسیرید و کلسترول را نیز کاهش دهد.

یکی از بررسی‌های انجام شده نشان داد که مکمل‌های روی باعث بهبود سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون می‌شود. بهبود همه این موارد می‌تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند.

یکی دیگر از بررسی‌هایی که از 9 مطالعه معتبر انجام شده بود، نشان داد که مکمل روی می‌تواندسطح فشار خون سیستولیک را که بالاترین میزان فشار خون است، کاهش دهد.

با این حال، تحقیقات درباره اثرات مکمل‌ها بر فشار خون محدود هستند، بنابراین برای نتیجه گیری دقیق درباره این موضوع، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

تاثیر مکمل روی بر لاغری:

در مقاله 6 ویتامین مورد نیاز برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی گفتیم که روی یکی از مهم‌ترین مواد معدنی در دوره لاغری است. از آنجایی که عنصر روی به تجزیه کربوهیدرات و چربی‌ها کمک می‌کند، بنابراین کمبود آن می‌تواند در روند کاهش وزن و لاغری اختلال ایجاد کند. علاوه بر آن، مکمل روی می‌تواند به حفظ توده عضلانی نیز کمک کند و با افزایش عضله سازی، باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه لاغری شود.

چند تحقیق درباره تاثیر مکمل روی بر لاغری انجام شده است. یکی از مهم‌ترین تحقیقاتی که در این باره انجام شده بود، نشان داد که افراد چاق و دارای اضافه وزن،  سطوح کم‌تری از این عنصر را در بدن دارند. پس از مصرف مکمل زینک، مشخص شد که این مکمل، BMI، وزن بدن و غلظت تری گلیسیرید را در این افراد بهبود می‌بخشد.

با اینکه نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که روی نقش فراوانی در روند کاهش وزن دارد، اما برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

انواع مکمل‌های زینکِ موجود در بازار

هنگام خرید مکمل زینک متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از این مکمل در بازار موجود است. اَشکال مختلف این مکمل، تاثیر متفاوتی روی سلامت شما دارند. شما می‌توانید هرکدام از این مکمل‌ها را که متناسب با نیازتان بود، تهیه و استفاده کنید.

انواع مکمل‌های روی موجود در بازار:

  1. زینک گلوکونات: این مکمل اغلب برای درمان سرما خوردگی استفاده می‌شود.
  2. زینک اوروتات: این نوع مکمل به اسید اروتیک متصل می‌شود.
  3. پیکولینات روی: طبق تحقیقات انجام شده، بدن انسان این نوع مکمل روی را نسبت به گلوکونات روی و سیترات روی، بهتر جذب می‌کند.
  4. سیترات روی: این مکمل به خوبی گلوکونات روی جذب می‌شود، اما طعم تلخ‌تری نسبت به آن دارد.
  5. زینک استات: این نوع مکمل نیز مانند گلوکونات روی اغلب برای درمان سرما خوردگی استفاده می‌شود.
  6. زینک سولفات: این نوع مکمل علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، به کاهش آکنه نیز کمک می‌کند.

کدام یک از این مکمل‌ها برای لاغری مناسب‌تر است؟

شما می‌توانید با مشورت گرفتن از یک فرد حرفه‌ای، هر کدام از این مکمل‌‌ها را که متناسب با نیاز شما بود تهیه و مصرف کنید.

 

تاثیر مکمل روی بر لاغری: دوز مصرفی

به دلیل اینکه مکمل‌ها حاوی مقادیر مختلفی از عنصر روی هستند بنابراین اینکه چه مقدار از مکمل زینک باید در روز مصرف کنید به رژیم غذایی و نوع مکملی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال مکمل سولفات روی از 23 درصد عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم مکمل سولفات زینک، حدود 50 میلی گرم روی برای بدن فراهم می‌کند.

مقدار عنصر زینکِ موجود در مکمل‌ها در برچسب مکمل نوشته می‌شود و شما می‌تواند با استفاده از آن، مقدار روی مصرفی روزانه خود را محاسبه کنید.

دوز توصیه شده روزانه برای بزرگسالان معمولا 15_30 میلی گرم روی می‌باشد. شما می‌توانید این مقدار روی را با مصرف غذاهای غنی از این عنصر دریافت کنید.

نکته!

دقت داشته باشید که دوزهای بالاتر روی ممکن است برای درمان بیماری‌هایی مانند آکنه و عفونت‌های تنفسی استفاده شود. با این حال بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی، بیش از 40 میلی گرم در روز از این ماده معدنی را مصرف نکنید مگر اینکه تحت نظر پزشک باشید.

 

تاثیر مکمل روی بر لاغری: کدام افراد بیشتر در معرض کمبود این ماده معدنی هستند؟

کسانی که بیشتر در معرض کمبود این ماده معدنی هستند، عبارتند از:

  1. گیاهخواران و وگان‌ها
  2. افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل
  3. افرادی که سوئ تغذیه دارند
  4. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه

 

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر مکمل روی بر لاغری بررسی شد. شما می‌توانید این مکمل را تهیه و در دوره لاغری مصرف کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.