منیزیم یکی از ریز مغذی‌های مهم برای بدن و به خصوص مغز می‌باشد. این ماده معدنی فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. در این مقاله فواید منیزیم برای بدن و تاثر منیزیم بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

همه چیز درباره منیزیم:

منیزیم همراه با سدیم، پتاسیم، فسفر، کلرید و کلسیم، از خانواده کلریدها هستند. این ماده معدنی به بدن شما کمک می‌کند تا کارهای مختلفی از جمله تولید انرژی، تنظیم قند خون و انجام واکنش‌های شیمیایی مختلف را انجام دهد.

به طور کلی فواید منیزیم برای بدن عبارتند از:

1_ در صدها واکنش شیمیایی در بدن دخالت دارد:

منیزیم در سراسر بدن شما یافت می‌شود. در واقع هر سلول بدن حاوی این ماده معدنی است و سلول برای عملکرد خود به آن نیاز دارد. حدود 60 درصد از منیزیمی که در بدن انسان است، در استخوان‌ها وجود دارد و 40 درصد آن در ماهیچه‌ها، بافت‌های نرم و مایعات از جمله خون می‌باشد.

یکی از نقش‌های اصلی این ریز مغذی در بدن این است که به عنوان یک کوفاکتور (مولکول کمکی) در واکنش‌های بیوشیمیایی که به طور مداوم توسط آنزیم‌ها انجام می‌شود، عمل کند. برخی از واکنش‌هایی که منیزیم در آنها نقش دارد عبارتند از:

  1. تبدیل غذا به انرژی
  2. کمک به ایجاد و ترمیم DNA و RNA
  3. کمک به حرکات عضلانی
  4. تنظیم سیستم عصبی

2_ کمک به افزایش عملکرد ورزشی:

بسته به فعالیت ورزشی، ممکن است هنگام تمرین به منیزیم بیشتری نسبت به زمانی که در حال استراحت هستید، نیاز داشته باشید. منیزیم به حرکت قند خون به ماهیچه‌ها و دفع لاکتات که در حین ورزش جمع شده و باعث خستگی می‌شود، کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های منیزیم ممکن است برای بهبود عملکرد ورزشی در افراد مسن و کسانی که دچار کمبود این ماده معدنی هستند، مفید باشد.

3_ ممکن است با افسردگی مبارزه کند:

منیزیم عملکرد مهمی در عملکرد مغز و خلق و خو ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده‌ند که سطوح پایین این ماده مغذی با افزایش خطر افسردگی مرتبط است. یک بررسی در سال 2020 نشان داد که استرس، ممکن است باعث کاهش منیزیم شود و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

4_ ممکن است از سطحد قند خون سالم حمایت کند:

مطالعات نشان داده‌اند که حدود 48 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2، دارای سطوح پایین منیزیم در خون هستند که ممکن است توانایی بدن را برای تنظیم موثر سطح قند خون، مختل کند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که منیزیم بیشتری مصرف می‌کنند، کم‌تر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

5_ افزایش سلامت قلب:

منیزیم نقش مهمی در حفظ سلامت قلب انسان دارد. یک بررسی در سال 2021 نشان داد که، مکمل‌های منیزیم می‌توانند به کاهش سطح فشار خون بالا که ممکن است یک عامل خطر برای بیماری قلبی باشد، کمک کنند. یک بررسی دیگری نشان داد که مصرف بالای منیزیم، باعث کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا می‌شود.

6_ دارای مزایای ضد التهابی است:

مصرف کم منیزیم با افزایش سطح التهاب مرتبط است؛ یکی از بررسی‌هایی که از 11 مطالعه معتبر انجام شد، نشان داد که مکمل‌های منیزیم سطح پروتئین واکنش‌گر C (CPR) را که نشانگر التهاب است، در افراد مبتلا به التهاب مزمن کاهش می‌دهد.

7_ تقویت سلامت استخوان‌ها:

منیزیم برای حفظ سلامت استخوان و محافظت در برابر تحلیل استخوان بسیار مهم است. در واقع، 50 تا 60 درصد از منیزیم بدن شما در استخوان‌ها یافت می‌شود. برخی از مطالعات، سطوح پایین‌تر این ماده معدنی را با خطر بالاتر پوکی استخوان مرتبط می‌دانند که باعث شکنندگی و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود.

حال که فواید منیزیم برای بدن را دانستیم، در ادامه تاثیر منیزیم بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر منیزیم بر لاغری:

در مقاله 6 ویتامین مورد نیاز برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی در دوره لاغری گفتیم، منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری در دوره لاغری می‌باشد.

برخی از مطالعات، نشان داده‌اند که ممکن است این ماده معدنی برای افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند، مفید باشد؛ علاوه بر آن، یک بررسی که در سال 2021 انجام شده بود، نشان داد که کمبود منیزیم در افراد چاق شایع‌تر است. بنابراین می‌توانیم بگوییم  که مصرف کافی منیزیم باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی در افراد مختلف می‌شود.

اما این موضوع به این معنی نیست که با شروع مصرف منیزیم، کاهش وزن زیادی را تجربه خواهید کرد!

در واقع منیزیم زمانی بیشترین تاثیر را دارد، که با یک رژیم غذایی اصولی و تمرین منظم همراه باشد.

تاثیر منیزیم بر لاغری: چگونه منیزیم به کاهش وزن کمک می‌کند؟

همانطور که در قسمت بالا مشاهده کردید، یکی از فواید منیزیم برای بدن، تنظیم قند خون و سطح انسولین در افراد مختلف است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که تاثیر منیزیم بر لاغری می‌تواند به دلیل کنترل بهتر سطح انسولین و گلوکز خون باشد.

در واقع، از آنجایی که دیابت نوع 2 ارتباط مستقیمی با چاقی و BMI دارد، بنابراین منیزیم می‌تواند با جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، از چاقی و افزایش BMI فرد جلوگیری کند.

علاوه بر آن، همانطور که در بالا نیز گفتیم، مکمل‌های منیزیم باعث کاهش سطح پروتئین واکنش گر C (CPR) در افرادی که دچار التهاب مزمن هستند می‌شود؛ این موضوع به این معنی است که هر چه سطح منیزیم در بدن بالاتر باشد، میزان چاقی و التهاب بدن کم‌تر است.

با این حال، متخصصان این هشدار را می‌دهند که منیزیم به تنهایی برای کاهش وزن موثر نیست!  اما این ماده معدنی می‌تواند یکی از استراتژی‌های موثر برای کاهش وزن طولانی مدت، محدود کردن کالری و به طور کلی داشتن یک سبک زندگی سالم باشد.

تاثیر منیزیم بر لاغری: کدام غذاها حاوی منیزیم هستند؟

منیزیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:

  1. سبزیجات با برگ تیره
  2. کینیوا
  3. آجیل
  4. لوبیا
  5. انواع ماهی
  6. ماست
  7. توفو

توجه داشته باشید که برخی شرایط سلامتی، می‌توانند منجر به کمبود این ماده معدنی در بدن شود؛ از جمله

  1. بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر
  2. بیماری کرون
  3. بیماری سلیاک

همچنین شرایطی مانند دیابت و بیماری کلیوی نیز می‌تواند نحوه جذب و ذخیره منیزیم در بدن را تغییر دهد. افرادی که این مشکلات را دارند، باید مکمل منیزیم را مصرف کنند.

بدن شما به چه مقدار منیزیم نیاز دارد؟

طبق نظر متخصصان، میزان مصرف روزانه منیزیم برا افراد مختلف عبارت است از:

  1. بزرگسالان 19 تا 30 سال: مردان 400 میلی گرم در روز، زنان 310 میلی گرم میلی گرم در روز
  2. بزرگسالان 30 سال به بالا: مردان 420 میلی گرم در روز، زنان 320 میلی گرم در روز

انواع مکمل‌های منیزیم:

انواع مکمل‌های منیزیم عبارتند از:

  1. اکسید منیزیم
  2. کلرید منیزیم
  3. گلوکونات منیزیم
  4. سیترات منیزیم
  5. اوروات منیزیم

برخی از مکمل‌های منیزیم بهتر از سایرین در بدن جذب می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید مکمل‌های منیزیم را به رژیم غذایی اضافه کنید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و برحسب شرایط‌تان، بهترین مکمل منیزیم را مصرف کنید.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر منیزیم بر لاغری را بررسی کردیم. این ماده معدنی یک مکمل‌ عالی برای دوره لاغری است؛ اما توجه داشته باشید که این مکمل به تنهایی نمی‌تواند تاثیر زیادی بر لاغری داشته باشد. در واقع بهترین راه لاغری و بهره‌مندی از مزایای منیزیم، مصرف آن همراه با یک رژیم غذایی کاهش وزن و تمرین منظم مصرف می‌باشد.