خستگی و بی حالی در طول روز می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن یکی از این دلایل است. در این مقاله علت خستگی و بی حالی در رژیم لاغری و راهکار بر طرف کردن آن حین رژیم لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

رژیم لاغری و بی حالی:

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای شروع فرایند لاغری، کاهش کالری دریافتی است. در واقع کاهش کالری دریافتی منجر می‌شود بدن از ذخایر انرژی خود (چربی‌ها) به عنوان انرژی و سوخت برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کند. اما همانطور که در مقاله آیا کالری شماری منجر به کاهش وزن می‌شود گفتیم کاهش غیر اصولی و زیاد از حد کالری دریافتی منجر به برخی عوارض جانبی می‌شود که یکی از آنها حس بی حالی و خستگی است.

خستگی و بی حالی اصطلاحاتی هستند که برای توصیف احساس بی حالی خستگی یا کمبود انرژی استفاده می‌شوند. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم خستگی علل گوناگونی دارد از جمله:

  • فعالیت بدنی زیاد
  • عدم فعالیت بدنی و تنبلی
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • رژیم‌های غذایی لاغری

زمانی که کالری دریافتی شما به میزان زیادی کاهش می‌یابد، سطح انرژی شما نیز کاهش می‌یابد و شما احساس خستگی و بی حالی می‌کنید، به خصوص اگر برنامه تمرینی نیز داشته باشید. با این حال برخی راهکارها برای بر طرف کردن بیحالی حین رژیم لاغری وجود دارد. این راهکارها نه تنها اختلالی در روند کاهش وزن شما ایجاد نمی‌کنند، بلکه باعث افزایش انگیزه شما برای ادامه رژیم می‌شوند. در ادامه این راهکارها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

 

راهکار بر طرف کردن بیحالی حین رژیم لاغری:

برخی از بهترین راهکارها برای برطرف کردن بی حالی حین رژیم لاغری عبارتند از:

1_ خواب کافی:

اولین راهکار بر طرف کردن بی حالی حین رژیم لاغری، خواب کافی است. اغلب افراد فراموش می‌کنند که بدن آنها به خواب کافی و باکیفیت احتیاج دارد به خصوص اگر تمرین و رژیم منظم دارند.

در واقع نداشتن خواب کافی توانایی‌های ذهنی شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش حس خستگی و بی حالی در طول روز می‌شود، و ممکن است سلامتی کلی بدن را به خطر بیاندازد.

به طور کلی یک فرد سالم به 8 ساعت خوابه شبانه با کیفیت نیاز دارد. به جز خستگی و بی حالی، نداشتن خواب کافی و باکیفیت در طول روز باعث می‌شود سیستم مغز و بدن شما به طور طبیعی کار نکند و کیفیت زندگی شما به طور چشمگیری کاهش یابد.

باید یادآور شویم که محرک‌هایی مانند کافئین نمی‌تواند نیازهای عمیق بدن به خواب را برطرف کند. در واقع این محرک‌ها می‌توانند احساس کسلی بعد از خواب را بر طرف کنند و انرژی شما را در طول روز افزایش دهند، اما مصرف آنها به مقدار زیاد و برای جلوگیری از خستگی ناشی از بی خوابی تاثیر چندانی ندارد و از انجام برخی از فرایندهای بدن که در موقع خواب اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.

به جز کاهش خستگی و بی حالی، داشتن خواب کافی در طول روز از روند لاغری و کاهش وزن و همچنین روند عضله سازی شما حمایت می‌کند؛ بنابراین سعی کنید در طول روز حداقل 7 الی 8 ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.

2_ نوشیدن مایعات کافی و هیدراته ماندن:

دومین راهکار بر طرف کردن بیحالی در رژیم لاغری نوشیدن آب کافی است. مغز انسان به شدت تحت تاثیر هیدراتاسیون بدن قرار دارد. مطالعات نشان داده‌اند که کم آبی بدن (حتی به صورت خفیف) نیز می‌تواند بسیاری از جنبه‌های مختلف عملکرد مغز انسان را مختل کند. در یکی از مطالعاتی که بر روی زنان جوان انجام شده بود مشخص شد که از دست دادن مایعات به میزان 1.4 درصد در ورزش، باعث اختلال در خلق و خو و تمرکز و افزایش بی حالی فرد می‌شود.

چند نفر از اعضای تیم تحقیقاتی که مطالعه بالا را انجام داده بودند، یک مطالعه دیگر و تقریبا مشابه مطالعه قبلی را در مردان جوان انجام دادند. در پایان آنها دریافتند که از دست دادن مایعات به میزان 1.6 درصد برای حافظه فعال مضر است و حس خستگی و بی حالی و اضطراب را افزایش  می‌دهد.

باید یادآور شویم که از دست دادن 1  تا 3 درصد معادل 0.5 تا 2 کیلوگرم کاهش وزن برای فردی با وزن 68 کیلوگرم است. شما می‌توانید این را به راحتی از طریق فعالیت‌های عادی روزانه متوجه شوید و با نوشیدن آب کافی از عوارض ناشی از آن از جمله خستگی و بی حالی جلوگیری کنید.

3_ مصرف پروتئین:

سومین راهکار بر طرف کردن بیحالی حین رژیم لاغری مصرف پروتئین است. همانطور که در مقاله رژیم پر پروتئین برای لاغری نیز گفتیم پروتئین‌ها فواید زیادی برای بدن دارند از جمله:

  • رشد و نگهداری: بدن برای رشد و نگه داری بافت‌ها به پروتئین نیاز دارد.
  • باعث واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن می‌شوند.
  • باعث کاهش گرسنگی و افزایش حس سیری می‌شوند.

همانطور که مشاهده می‌کنید یکی از مهم‌ترین فواید پروتئین‌ها برای بدن که در فرایند لاغری از اهمیت زیادی برخوردار است، افزایش حس سیری و کاهش گرسنگی است. بسیاری از افراد از مصرف پروتئین کافی در دوره لاغری غافل می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند افزایش مصرف پروتئین در دوره لاغری، با تنظیم ترشح هورمون‌های خاص مانند پپتید YY و کوله سیستوکینین باعث کاهش گرسنگی می‌شود.

کاهش حس گرسنگی باعث کاهش بی حالی و خستگی شما می‌شود، بنابراین مصرف پروتئین کافی می‌تواند به طور غیر مستقیم به کاهش حس خستگی و بیحالی شما کمک کند.

تحقیقات معتبری نشان داده‌اند که افراد مسن و ورزشکار به پروتئین بیشتری نیاز دارند؛ علاوه بر آن، افرادی که رژیم می‌گیرند نیز باید به مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنند.

4_ مصرف مقدار مناسبی چربی:

چهارمین راهکار بر طرف کردن بیحالی حین رژیم لاغری مصرف مقدار مناسبِ چربی است. بسیاری از افراد چربی‌ها را به عنوان یکی از مضرترین درشت مغذی‌ها می‌شناسند، با این حال باید بگوییم که در رژیم لاغری، شما نمی‌توانید گروه خاصی از غذاها را حذف کنید. در واقع بدن برای عملکرد اصلی خود به چربی‌ها نیز نیاز دارد.

چربی‌ها نسبت به پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها حدود 2 برابر انرژی بیشتری برای بدن فراهم می‌کنند، بنابراین مصرف آنها سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از حس خستگی و بیحالی جلوگیری می‌کند. بنابراین سعی کنید حتی در دوره چربی سوزی و کاهش وزن نیز مقدار مناسب و کافی چربی دریافت کنید.

باید یادآور شویم که مصرف چربی‌های ناسالم خطرات زیادی برای سلامتی بدن دارد، بنابراین سعی کنید منابع چربی‌های سالم مانند آجیل‌ها و دانه‌ها، آووکادو و روغن زیتون را مصرف کنید.

5_ کاهش فاصله بین وعده‌های غذایی:

آخرین راهکار برطرف کردن بیحالی حین رژیم لاغری، کاهش فاصله بین وعده‌های غذایی است. طبق نظر متخصصان بین هر وعده غذایی شما باید 2 ساعت فاصله باشد. افزایش فاصله بینِ وعده‎‌های غذایی باعث کاهش انرژی شما و در نتیجه افزایش حس خستگی و بیحالی می‌شود. بنابراین سعی کنید بین هر وعده غذایی بیشتر از 2 تا 4 ساعت فاصله نیاندازید.

6-استراحت کافی اگر تمرین می‌کنید:

یکی از دلایل خستگی و بیحالی حین رژیم لاغری، تمرین‌زدگی است. تمرین زدگی وضعیتی است که در اثر تمرینات پرفشار متناوب به وجود می‌آید. زمانی که شما بیشتر از توانتان به بدنتان فشار وارد کنید، دچار تمرین زدگی می‌شوید. خستگی، مصدومیت و توقف چربی‌سوزی از جمله عوارض تمرین‌زدگی است. پس اگر تمرین پرشدتی دارید سعی کنید هر ازگاهی شدت تمرین را کاهش دهید یا اینکه برخی روزهای هفته را کامل استراحت کنید.

 

سخن پایانی:

در این مقاله راهکار بر طرف کردن بیحالی حین رژیم غذایی لاغری را بررسی کردیم. شما می‌توانید با استفاده از نکات گفته شده با خستگی مقابله کنید و رژیم خود را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که مصرف مقدار مناسب غذا و دریافت کالری به اندازه می‌تواند به میزان زیادی حس خستگی را در رژیم غذایی کاهش دهد، بنابراین سعی کنید کالری به اندازه مصرف کنید.