یکی از غذاهای سرشار از پروتئین گوشت‌ها هستند به همین دلیل بیشتر رژیم‌های غذایی اصولی شامل انواع گوشت‌ها می‌باشند. در این مقاله تاثیر گوشت بر لاغری و اینکه کدام گوشت‌ها برای لاغری مناسب هستند را بررسی می‌کنیم.

 

پروتئین و لاغری:

همانطور که می‌دانید یکی از دلایل افزایش وزن، مصرف غذاهای فرآوری شده از جمله روغن دانه‌های صنعتی است که دارای کالری اضافی و فاقد مواد مغذی هستند. در واقع یک مطالعه در سال 2021 که در مجله تغذیه بالینی منتشر شد نشان داد که غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش 15 درصدی چاقی در افراد مرتبط هستند.

از طرفی دیگر در دهه‌های اخیر، دستور العمل‌های اصلی رژیم غذایی بر کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده توسط افراد متمرکز شده‌اند، دلیل این امر عمدتا بر اساس این باور است که چربی‌های اشباع شده باعث بیماری قلبی می‌شوند. این مورد باعث افزایش مصرف غذاهای کم چرب و گیاهی شده است که فاقد بسیاری از مواد مغذی کلیدی هستند و باعث سوزاندن کالری در بدن می‌شوند.

به عبارتی دیگر بیشتر غذاهای گیاهی حاوی پروتئین کافی و تمامی آمینو اسیدهای مورد نیاز برای بدن نمی‌باشند، بنابراین این غذاها نمی‌توانند جایگزین خوبی برای گوشت باشند. در واقع یک رژیم غذایی اصولی باید شامل مقدار مناسبی از غذاهای پروتئینی، سبزیجات و فیبرها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد و حذف کردن یک گروه‌ غذایی خاص عوارض زیادی برای بدن به همراه دارد.

از طرفی دیگر همانطور که در مقاله 13 خوراکی چربی سوز گفتیم یکی از راه‌های افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی افزایش مصرف پروتئین است. در واقع پروتئین‌ها از چند طریق به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کنند که 2 مورد از آنها عبارتند از:

  1. افزایش متابولیسم
  2. افزایش حس سیری و در نتیجه کاهش کالری دریافتی

در مقاله تاثیر پروتئین بر لاغری نیز اشاره کردیم که محققان دریافته‌اند که رژیم غذایی متشکل از 40 درصد پروتئین نسبت به یک رژیم غذایی که اساس آن بر پایه گیاه‌خواری است و حاوی 15 درصد پروتئین است، کالری بیشتری می‌سوزاند و باعث لاغری می‌شود. محققان معتقدند این موضوع به این دلیل است که پروتئین‌ها اثر حرارتی بالاتری نسبت به کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها دارند، بنابراین هم کالری سوزی را افزایش می‌دهند، هم باعث افزایش حس سیری در طولانی مدت می‌شوند و از پرخوری نیز جلوگیری می‌کنند.

در ادامه تاثیر گوشت بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

چرا گوشت برای کاهش وزن مفید است؟

گوشت‌ها یکی از مغذی‌ترین غذاهایی هستند که افراد می‌توانند آن را مصرف کنند. در واقع گوشت‌ها حاوی مواد مغذی مهمی هستند که بدن به آنها نیاز دارد. به عنوان مثال پروتئین حیوانی دارای مشخصات اسید آمینه کامل (شامل متیونین، تورین و لیزین) است، در حالی که پروتئین گیاهی فاقد بسیاری از آن اسید آمینه‌های مهم است. بنابراین گوشت‌ها اسید آمینه‌های کامل‎‌تری را برای بدن فراهم می‌کنند و در نتیجه با افزایش متابولیسم و حس سیری باعث چربی سوزی می‌شوند.

 

تاثیر گوشت بر لاغری:

در این بخش 4 مورد از گوشت‌هایی را که برای کاهش وزن مفید هستند را معرفی و تاثیر آنها بر لاغری بررسی می‌کنیم.

1_ گوشت گاو:

گوشت گاو یا گوشت قرمز یک غذای پروتئینی کامل و با کیفیت است که حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن برای حمایت از فعالیت بدنی و یک زندگی قوی و سالم است. گوشت گاو منبع خوبی از :

  1. پروتئین
  2. آهن
  3. فلز روی
  4. نیاسین
  5. کولین
  6. ویتامینB12

تاثیر گوشت بر لاغری:

  • تنها 86 گرم گوشت گاو پخته شده، حدود 10 ماده مغذی را برای بدن فراهم می‌کند.
  • گوشت گاو پروتئین زیادی دارد و دارای مقدار مناسبی از چربی است، بنابراین باعث می‌شود مدت طولانی‌تری حس سیری داشته باشید.
  • گوشت گاو دارای مقدار قابل توجهی کارنوزین (یک آنتی اکسیدان منحصر به فرد) است؛ افرادی که سطوح خونی کارنوزین بالاتری دارند، کم‎‌تر از سایر افراد به بیماری‌هایی مانند دیابت و یا قند خون بالا مبتلا می‌شوند.

توجه داشته باشید که مصرف گوشت قرمز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، بر سطح کلسترول تاثیر منفی نمی‌گذارد.

2_ گوشت بره:

گوشت بره نیز مانند گوشت گاو دارای مقدار زیادی کارنوزین و همچنین مقدار زیادی CLA است و محتوای ویتامین و مواد معدنی آن بسیار شبیه به گوشت گاو است. مواد مغذی موجود در گوشت بره عبارتند از:

  1. آهن
  2. ویتامین B
  3. کولین
  4. سلنیوم

تاثیر گوشت بر لاغری:

  • گوشت بره یک منبع پروتئینی با کیفیت بالا است که تمام 9 اسید آمینه ضروری را برای بدن فراهم می‌کند.
  • گوشت بره می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و باعث چربی سوزی شود.
  • گوشت بره دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است تاثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشند.

3_ سینه مرغ:

سینه مرغ در مقایسه با سایر منابع حیوانی مانند گوشت گاو دارای پروتئین بالا و چربی کم‎‌تری است. به همین دلیل است که بیشتر رژیم‌های غذایی مصرف سینه مرغ را توصیه می‌کنند. بنابراین سینه مرغ یک مکمل فوق‌العاده برای افرادی است می‌خواهند یک رژیم غذایی کم چرب و پر پروتئین داشته باشند. سینه مرغ حاوی:

  1. پروتئین
  2. آهن
  3. روی
  4. سلنیوم
  5. ویتامین‌های گروه B

تاثیر گوشت بر لاغری:

  • 86 گرم سینه مرغ دارای 25 گرم پروتئین و 130 کالری است که برای یک رژیم کاهش وزن بسیار عالی است.
  • سینه مرغ حاوی نیاسین (یک ماده مغذی مهم برای کاهش وزن) است و التهاب را در بافت چربی کاهش می‌دهد.
  • تورین موجود در سینه مرغ ممکن است با کاهش سطح چربی سفید که در قسمت میانی بدن وجود دارد، به کاهش وزن کمک کند.
  • تریپتوفان موجود در سینه مرغ به تولید سرتونین کمک می‌کند و می‌تواند اشتها را کاهش دهد، همچنین غذاهای حاوی تریپتوفان ممکن است به کاهش سطح گلوکز خون بعد از غذا کمک کند.

4_ گوشت بوقلمون:

گوشت بوقلمون نیز مانند سایر گوشت‌ها منبع خوبی از پروتئین است. مواد مغذی موجود در گوشت بوقلمون عبارتند از:

  1. ویتامین B
  2. زینک
  3. پروتئین

تاثیر گوشت بر لاغری:

  •  84 گرم گوشت بوقلمون حاوی 24 گرم پروتئین است. بنابراین مصرف آن پروتئین زیادی را برای بدن فراهم می‌کند.
  • گوشت بوقلمون حس سیری را افزایش داده و از پرخوری جلوگیری می‌کند
  • مانند سایر گوشت‌ها پروتئین موجود در آن از عضله سوزی جلوگیری کرده و به چربی سوزی کمک می‌کند.

سوالات متداول:

1_برای لاغری چه مقدار گوشت مصرف کنیم؟

برای مصرف گوشت محدودیت خاصی در نظر گرفته نمی شود. فقط باید مراقب دریافت پروتئین بیش از حد باشید. بهتر است برای مشخص کردن مقدار دقیق، با یک متخصص تغذیه یا مربی مشورت کنید.

2_ آیا مصرف گوشت برای سلامتی مضر است؟

به طور کلی اگر در مصرف گوشت‌ها زیاده روی نکنید هیچ ضرری برای بدن ندارد. با این حال افرادی که بیماری‌های کلیوی جدی یا بیماری قلبی دارند بهتر است با پزشک خود درباره مصرف گوشت مشورت کنند.

3_ برای چربی سوزی بیشتر چه کاری انجام دهیم؟

برای چربی سوزی ببیشتر بهتر است ابتدا کالری دریافتی و مصرفی خود را مدیریت کنید، سپس مصرف غذاهای مضر را کاهش داده و با افزایش مصرف سبزیجات و فیبرها و پروتئین‌ها متابولیسم و چربی سوزی را افزایش دهید. همچنین می‌توانید همراه با رژیم غذایی تمرین با وزنه و هوازی را برای کالری سوزی بیشتر انجام دهید.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر گوشت بر لاغری بررسی شد. شما می‌توانید با مصرف گوشت‌ها پروتئین دریافتی خود را افزایش داده و با افزایش متابولیسم به فراید لاغری خود سرعت ببخشید. همچنین توصیه ما برای چربی سوزی بیشتر این است که همراه با رژیم غذایی تمرینات مقاومتی و هوازی را نیز انجام دهید.