چای سفید نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای بدست می‌آید. دلیل نامگذاری این چای به نام چای سفید، پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های این گیاه است که به آن ظاهری سفید می‌دهد؛ با این حال دم کرده این چای به رنگ زرد است. چای سفید و لاغری ارتباط تقریبا زیادی باهم دارند، البته این چای فواید دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

چای سفید:

چای سفید، چای سبز و چای سیاه همگی از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند. بین این سه چای، چای سفید کم‌تر فرآوری شده است و مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها را حفظ کرده است. این چای حاوی هیچکدام از درشت مغذی‌ها (پروتئین، کربوهیدرات، چربی) نیست، اما سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول‌ها، تانن‌ها و فلانوئیدها است.

یکی از دلایل اهمیت این چای ارتباط زیاد آن با لاغری است؛ در واقع چای سفید و لاغری از چند جهت با یکدیگر ارتباط دارند و ممکن است نوشیدن این چای باعث لاغری شود.

 

چای سفید و لاغری:

همانطور که در مقاله 10 نوع چای برای لاغری گفتیم؛ اثرات مثبت چای سفید و لاغری به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. این چای تاثیرات زیادی در روند لاغری دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

افزایش متابولیسم:

در مقاله 9 راهکار علمی و مستند افزایش سوخت و ساز گفتیم متابولیسم مسئول تبدیل مواد مغذی از غذایی که می‌خوریم به انرژی مورد استفاده بدن است. پایین بودن میزان متابولیسم بدن باعث ذخیره شدن چربی اضافی در بدن و در نتیجه چاق شدن می‌شود، از طرفی دیگر بالا بودن متابولیسم باعث افزایش کالری سوزی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

یکی از دلایل ارتباط چای سفید و لاغری بالا رفتن متابولیسم است. این چای با افزایش فرآیند متابولیسم باعث افزایش چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. اما این چای به تنهایی اثر کمی بر روند چربی سوزی دارد؛ راهکاری که باعث می‌شود همراه با نوشیدن چای سفید حداکثر چربی سوزی را داشته باشید تمرین و رژیم منظم است.

بهترین جایگزین نوشیدنی‌های کالری دار:

در مقاله علمی‌ترین روش لاغری گفتیم قدم اول برای لاغری و کاهش وزن کاهش کالری دریافتی است. بسیاری از نوشیدنی‌ها قند و کالری بالایی دارند، بنابراین نوشیدن آنها، کالری دریافتی را افزایش می‌دهد. چای سفید به تنهایی فاقد کالری است و باعث چاقی نمی‌شود؛ بنابراین بهترین جایگزین برای نوشیدنی‌هایی با کالری بالا است.

محتوای کافئین و کاتچین:

چای سبز و چای سفید هر دو دارای سطوح مشابهی از کافئین و کاتچین مانند اپی گالو کاتچین گالات یا EGCG هستند. این ترکیبات باعث افزایش ارتباط میان چای سفید و لاغری می‌شوند. کاتچین موجود در چای سفید به علت خواصی که دارد از چاق شدن جلوگیری می‌کند؛

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که عصاره چای سفید قادر به تحریکِ تجزیه چربی و جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی جدید است و این مورد تا حد زیادی به دلیل EGCG بود. کافئین موجود در چای سفید نیز ممکن است به کاهش وزن و کاهش سایز کمک فراوانی بکند.

با اینکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند چای سفید و لاغری با یکدیگر ارتباط دارند، اما هیچ تحقیقی درباره اثرات نوشیدن این چای و کاهش وزن طولانی مدت انجام نشده است. بنابراین برای فهمیدن رابطه دقیق چای سفید و لاغری به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

سایر مزیت‌های علمی چای سفید:

تا به اینجا به مزایای نوشیدن چای سفید در رابطه با لاغری و کاهش وزن پرداختیم. در ادامه سایر مزایا را نیز بررسی خواهیم کرد.

1_ آنتی اکسیدان بالا:

همانطور که در بالا گفتیم مطالعات نشان داده‌اند چای سفید سرشار از نوعی پلی‌فنول به نام کاتچین است. پلی فنول‌ها مولکول‌های گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر آسیب توسط ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آسیب بیش از حد رادیکال‌های آزاد می‌تواند اثرات مضری بر بدن داشته و با پیری، التهاب مزمن، ضعف سیستم ایمنی و انواع بیماری‌ها همراه باشد.

به نظر برخی متخصصان چای سفید یکی از بهترین انواع چای برای مبارزه با ریکال‌های آزاد است. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که چای سفید دارای مزایای آنتی اکسیدانی مشابه با چای سبز است. یک مطالعه نشان داد که عصاره چای سفید می‌تواند به محافظت از سلول‌های عصبی حیوانات در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به نام پراکسید هیدروژن کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که پودر چای سفید در کاهش التهاب ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های پوست انسان بسیار موثر است.

2_کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی:

طبق تحقیقات انجام شده، بیماری قلبی ارتباط فراوانی با التهاب مزمن، رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی دارد. ممکن است پلی فنول‌های موجود در چای سفید به چند روش‌ خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. به عنوان مثال:

  1. چندین مطالعه نشان داده‌اند که پلی فنول‌ها ممکن است به شل شدن رگ‌های خونی و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.
  2. مطالعات دیگری نشان داده‌اند که ممکن است پلی فنول‌ها از اکسید شدن کلسترول بدن یا LDL (یک عامل برای خطر بیماری قلبی) جلوگیری کنند.
  3. دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل 5 مطالعه دریافتند که افرادی که 3 فنجان چای سفید در روز می‌نوشند، حدود 21 درصد کم‌تر از سایر افراد در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

با اینکه مشخص شده است که چای سفید باعث کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود، اما ایجاد تغییراتی در سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم بسیار موثرتر است.

3_ محافظت از دندان‌ها:

کاتچین و فلوراید و تانن موجود در چای سفید می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها و تقویت دندان‌ها کمک کند. فلوراید با مقاوم کردن سطح دندان‌ها در برابر حملات اسیدی باکتری‌ها، از ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری می‌کند. ترکیب فلوراید و تانن از رشد باکتری‌های ایجاد کننده پلاک جلوگیری می‌کند. همچنین کاتچین‌ها رشد باکتری‌های پلاک را مهار می‌کنند.

4_ مبارزه با سرطان:

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر افراد است. چندین مطالعه نشان داده‌اند که چای سفید اثرات ضد سرطانی دارد. در یک مطالعه چای سفید باعث مرگ سلولی در چندین نوع سرطان ریه شد. همچنین در 2 مطالعه‌ای که اثرات چای سفید بر سلول‌های سرطانی روده بزرگ را بررسی کردند مشخص شد که عصاره چای سفید رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را سرکوب می‌کند و از گسترش آنها جلوگیری می‌کند. با این حال برای درک اثرات نوشیدن چای سفید بر سرطان، به مطالعات بیشتری در انسان نیاز داریم.

5_ کاهش خطر مقاومت به انسولین:

انسولین هورمون مهمی است که به انتقال مواد مغذی از جریان خون به سلول‌ها کمک می‌کند. شرایطی که در آن سلول‌های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی‌دهند و به دنبال آن جذب گلوکز دچار اختلال می‌شود، مقاومت به انسولین نام دارد. یکی از دلایل چاقی یا چربی‌سوزی آهسته، مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین است. مطالعات نشان داده‌اند پلی فنول‌های موجود در چای سفید ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

6_ محافظت در برابر پوکی استخوان و جلوگیری از پیری پوست:

مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است رادیکال‌های آزاد و التهاب مزمن بیماری پوکی استخوان را تسریع کنند. کاتچین‌های موجود در چای سفید با این عوامل خطرناک مبارزه می‌کنند.

پیری پوست به 2 صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پیری خارجی: زمانی که عوامل محیطی به پوست آسیب می‌رسانند.
  2. پیری درونی: ناشی از عوامل مختلفی در داخل بدن اتفاق می‌افتد.

طبق نظر متخصصان ترکیبات موجود در چای سفید به محافظت از پوست در برابر پیری داخلی و خارجی کمک می‌کند.

 

سخن پایانی:

در این مقاله رابطه میان چای سفید و لاغری بررسی شد. در پایان باید گفت چای سفید باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست باشد تا بهترین تاثیر را بر روند لاغری داشته باشد.