هزاران سال است که گل رز برای اهداف فرهنگی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. خانواده گل سرخ دارای بیش از 130 گونه است، با اینکه برخی از گل رزها تلخ و برخی دیگر شیرین هستند، اما همه این 130 گونه خوراکی می‌باشند و می‌توان از آنها در چای استفاده کرد. در این مقاله مهم‌ترین مزایای چای گل رز را معرفی خواهیم کرد.

 

چای گل رز:

چای گل رز یک نوشیدنی گیاهی معطر است که از گلبرگ‌ها و جوانه‌های معطر گل رز تهیه می‌شود. همانطور که در مقاله 10 نوع چای لاغری گفتیم، بسیاری از محققان معتقدند که چای گل رز فواید سلامتی متعددی را ارائه می‌دهد. همچنین چای گل رز بخش مهمی از طب سنتی چینی است که از آن برای تنظیم انرژی استفاده می‌شود.

در ادامه اطلاعات تغذیه‌ای چای گل رز و مهم‌ترین مزایای چای گل رز را معرفی می‌کنیم.

 

اطلاعات تغذیه‌ای چای گل رز:

  1. کالری: 0
  2. پروتئین: 0 گرم
  3. چربی: 0 گرم
  4. کربوهیدرات: 0 گرم
  5. فیبر: 0 گرم
  6. قند: 0 گرم

همچنین گلبرگ‌های گل رز منبع خوبی از ریز مغذی‌ها و برخی از ویتامین‌ها هستند مانند:

  1. ویتامین C
  2. ویتامین A
  3. ویتامین E
  4. آهن
  5. کلسیم

گلبرگ‌های گل رز دارای فیتونوترینت‌ها یا فیتوکمیکال‌ها، ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که فیتوکمیکال‌ها می‌توانند به توقف تشکیل سلول‌های سرطانی کمک کرده و از بدن شما دربرابر ابتلا به سرطان محافظت کنند. با این حال شاید بتوان گفت بیشتر خواص چای گل رز به دلیل محتوای ویتامین C ، پلی فنول‌ها، ویتامین A، مواد معدنی مختلف و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است.

در ادامه مزایای چای گل رز را بررسی می‌کنیم.

 

مزایای چای گل رز:

همانطور که در بالا گفتیم، چای گل رز به دلیل آنتی اکسیدان و سایر مواد معدنی که دارد فواید زیادی برای بدن دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1_ فواید آبرسانی و کاهش وزن:

اولین مورد از مزایای چای گل رز فواید آبرسانی و کاهش وزن آن است. چای گل رز عمدتا از آب تشکیل شده است، به همین دلیل، نوشیدن 1 یا 2 فنجان از این چای در روز می‌تواند به میزان قابل توجهی، کل آب مصرفی روزانه شما را افزایش دهد.

ننوشیدن آب کافی در روز می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. مطالعات نشان می‌دهند که کم آبی می‌تواند باعث خستگی، سردرد، مشکلات پوستی، گرفتگی عضلات، فشار خون پایین و ضربان قلب سریع شود. بنابراین دریافت آب کافی در طول روز بسیار مهم است و نوشیدن چای گل رز آب مصرفی روزانه شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، نوشیدن آب کافی می‌تواند با افزایش متابولیسم به روند کاهش وزن کمک کند. در واقع تحقیقات نشان داده است که نوشیدن 500 میلی لیتر آب می‌تواند متابولیسم را تا 30 درصد افزایش دهد. همچنین همانطور که در مقاله 9 راهکار علمی و مستند افزایش سوخت و ساز گفتیم، نوشیدن آب قبل از غذا ممکن است با ایجاد حس سیری بیشتر و کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک کند.

3_ آنتی اکسیدان بالایی دارد:

دومین مورد از مزایای چای گل رز، محتوای آنتی اکسیدان بالای آن است. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با اثرات رادیکال‎‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که باعث آسیب سلولی شده و منجر به استرس اکسیداتیو می‌شوند که با بسیاری از بیماری‌ها از جمله پیری زودرس مرتبط است.

منابع اصلی آنتی اکسیدان‌های موجود در چای گل رز پلی فنول‌ها هستند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی غنی از پلی فنول، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد و از مغز در برابر بیماری دژنراتیو (نوعی بیماری که باعث می‌شود بافت یا اندام در طول زمان فرسایش یابند) محافظت می‌کند.

در یکی از مطالعات که بر روی 12 نوع گل رز انجام شد، مشخص شد که محتوای فنل و فعالیت آنتی اکسیدانی چای گل رز تقریبا برابر یا بیشتر از چای سبز است. علاوه بر آن چای رز سرشار اسید گالیک است. این ترکیب آنتی اکسیدانی 10 تا 55 درصد از کل محتوای فنل چای را تشکیل می‌دهد و دارای اثرات ضد سرطانی، ضد میکروبی، ضد التهابی و درد است.

همچنین این چای سرشار از آنتوسیانین (رنگدانه‌های رنگی) است که 10 درصد از کل محتوای فنل این چای را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن آنتوسیانین با سلامت ادراری، چشم، بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. سایر فنل‌هایی که به فعالیت آنتی اکسیدانی در چای گل رز کمک می‌کنند عبارتند از کامفرول و کورستین.

با این حال باید به خاطر داشته باشید که آب داغ قادر به استخراج تمام آنتی اکسیدان‌های گل رز نیست، در واقع عصاره گلبرگ گل رز 30 تا 50 درصد بیشتر از چای گل رز فعالیت آنتی اکسیدانی دارد.

3_بدون کافئین است:

آخرین مورد از مزایای چای گل رز محتوای کافئین کم آن است. بسیاری از نوشیدنی‌های داغ محبوب مانند قهوه، چای و حتی شکلات داغ حاوی کافئین هستند. اگرچه کافئین فواید زیادی مانند کاهش خستگی و افزایش سطح هوشیاری و انرژی برای بدن دارد، اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند نوشیدنی بدون کافئین بنوشند و یا به دلیل عوارض جانبی آن نمی‌توانند نوشیدنی حاوی کافئین مصرف کنند. 2 مورد از عوارض جانبی مصرف کافئین بیش از حد عبارتند از:

  1.  افزایش فشار خون
  2. افزایش اضطراب

چای گل رز به طور طبیعی بدون کافئین است و می‌تواند جایگزینی عالی برای نوشیدنی‌های حاوی کافئین باشد. با این حال به‌خاطر داشته باشید که برخی از چای‌ها گل رز ترکیبی از چای سیاه و گل رز هستند، بنابراین اگر می‌خواهید نوشیدنی بدون کافئین مصرف کنید، حتما چای گل رز خالص را انتخاب کنید.

سایر مزایای چای گل رز:

  1. تحقیقات نشان می‌دهند که چای گل رز مزایای ذهنی زیادی مانند درمان زوال عقل و تشنج دارد
  2. آرامش، کاهش استرس و اثرات ضدافسردگی
  3. کاهش شدت واکنش‌های آلرژیک
  4. تحقیقات نشان می‌دهند چای گل رز خواص ضد باکتریایی دارد
  5. بهبود مقاومت به انسولین و سلامت قلب
  6. درمان بیماری کبد
  7. خواص ضد التهابی و ضد آرتریت
  8. اثرات ضد سرطانی

درحالی که نتایج برخی از مطالعات درباره مزایای گفته شده در این قسمت امیدوار کننده است، اما در تحقیقات تنها اثرات عصاره گل رز مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، بنابراین برای نتیجه‌گیری دقیق درباره مزایای چای گل رز، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

 

آیا چای گل رز عوارض جانبی برای بدن به همراه دارد؟

در بیشتر موارد این چای عوارض جانبی به همراه ندارد. با این حال بیشترین عارضه جانبی چای گل رز، یک واکنش آلرژیک است. اگرچه این گل گرده نسبتا کمی تولید می‌کند، اما برخی از افراد به گل حساسیت دارند و می‌توانند علائم آلرژی مانند خارش و عطسه را تجربه کنند.

 

سخن پایانی:

در این مقاله مزایای چای گل رز را بررسی کردیم، این چای فواید زیادی برای بدن دارد و جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های کافئین دار است. همچنین این چای نوشیدنی مناسبی برای دوره چربی سوزی می‌باشد، البته توجه داشته باشید که باید این چای را بدون شیرین کننده بنوشید تا کالری دریافتی‌تان افزایش نیابد.