فلفل چیلی یک گیاه طبیعی است که ممکن است از چند طریق به کاهش وزن و لاغری کمک کند. در این مقاله تاثیر فلفل چیلی بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

نگاهی بر فلفل چیلی:

در مقاله 13 خوراکی عالی و موثر برای افزایش سوخت و ساز گفتیم که فلفل چیلی یکی از خوراکی‌های افزایش سوخت و ساز است. این فلفل ممکن است اشتهای شما را کاهش داده و با افزایش متابولیسم به کالری سوزی کمک کند. این مورد احتمالا به دلیل کپسایسین موجود در فلفل چیلی است.

در واقع دانشمندان بر این باورند که کپسایسین یک ماده شیمیایی ترموژنیک است و یک ماده شیمیایی ترموژنیک ممکن است به سرعت بخشیدن به متابولبسیسم و کاهش اشها کمک فراوانی کند.

در ادامه مشخصات تغذیه‌ای فلفل چیلی و تاثیر فلفل چیلی بر لاغری را بررسی می‌کنیم.

 

مشخصات تغذیه‌ای فلفل چیلی:

1 قاشق غذا خوری فلفل چیلی حاوی:

  1. کالری: 6
  2. آب: 88%
  3. پروتئین: 0.3 گرم
  4. کربوهیدرات: 1.3 گرم
  5. قند: 0.8 گرم
  6. فیبر: 0.2 گرم
  7. چربی: 0.1 گرم

علاوه بر آن فلفل چیلی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است از جمله:

  • ویتامین C: فلفل چیلی سرشار از ویتامین C است که برای بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی مهم است.
  • ویتامین B6: ویتامین‌های گروه B در فرایند متابولیسم انرژی نقش مهمی دارند.
  • ویتامین K1: این ویتامین به عنوان فیلوکینون شناخته می‌شود، ویتامین K1 برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها و کلیه‌ها ضروری است.
  • ویتامین A: فلفل چیلی سرشار از بتاکاروتن است که بدن انسان آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.
  • پتاسیم: پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است و در رژیم‌های غذایی عملکردهای متفاوتی را انجام می‌دهد. زمانی که پتاسیم به مقدار مناسبی مصرف شود خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
  • مس: مس یک عنصر کمیاب ضروری برای استخوان‌های قوی و نورون‌های سالم است.

 

تاثیر فلفل چیلی بر لاغری:

در زیر برخی از تاثیرات فلفل چیلی که طبق مطالعات علمی به دست آمده‌ است را معرفی می‌کنیم:

1_ هوس کم‌تر:

اولین تاثیر فلفل چیلی بر لاغری کاهش هوس و میل به غذا است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افرادی که فلفل چیلی را با هر وعده غذایی مصرف می‌کنند، احساس سیری بیشتر و هوس کم‌تری دارند. همچنین نتایج این مطالعات نشان داد که افزودن کپسایسین به رژیم غذایی می‌تواند اشتها را سرکوب کند. این مورد می‌تواند منجر به کاهش کالری دریافتی و افزایش سرعت چربی سوزی و کاهش وزن شود.

2_ افزایش متابولیسم:

دومین تاثیر فلفل چیلی بر لاغری افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز است. در مقاله افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن گفتیم متابولیسم رابطه مستقیمی با مصرف و تولید انرژی در بدن دارد و در صورتی که متابولیسم یک فرد کم باشد، فرایند چربی سوزی و کاهش وزن برای آن فرد سخت خواهد بود.

یک مطالعه قدیمی که در سال 2003 انجام شده بود نشان داد که زنانی که فلفل چیلی تازه مصرف می‌کنند، میزان متابولیسم‌شان تا 30 دقیقه پس از مصرف آن افزایش می‌یابد. یک مطالعه دیگر در سال 2010 پتانسیل دی هیدروکپسیات را برای افزایش نرخ متابولیک نشان داد.

دی هیدروکپسیات یک کپسینوئید (مواد آلکالوئیدی که به طور طبیعی در فلفل چیلی وجود دارند) است که در فلفل چیلی یافت می‌شود و شبیه کپسایسین است. افرادی که به مدت 1 ماه مکمل دی هیدروکپسیات مصرف کردند، میزان متابولیسم خود را تا حدود 50 کالری افزایش دادند.

3_ افزایش کالری سوزی:

سومین تاثیر فلفل چیلی بر لاغری افزایش کالری سوزی است. زمانی که فردی فلفل چیلی مصرف می‌کند، دمای بدن افزایش می‌یابد. زمانی که دمای بدن فرد افزایش می‌یابد، بدن برای کاهش دمای خود کالری بیشتری می‌سوزاند. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که افرادی که غذاهای تند دوست ندارند، هنگام شروع به مصرف غذاهای حاوی فلفل چیلی، کاهش وزن زیادی خواهند داشت.

 

سایر فواید فلفل چیلی:

علاوه بر تاثیر فلفل چیلی بر لاغری، این گیاه فواید دیگری نیز برای بدن دارد که عبارتند از:

1_ مسکن درد:

کپسایسین موجود در فلفل چیلی به گیرنده‌های درد (پایانه‌های عصبی که درد را حس می‌کنند) متصل می‌شود و این مورد باعث ایجاد احساس سوزش می‌شود و به مرور زمان گیرنده‌های درد را از بین می‌برد.

2_ موثر برای کم خونی:

همانطور که در بالا اشاره کردیم فلفل چیلی حاوی مس و آهن است. این دو ماده معدنی برای تولید سلول‌های خونی لازم و ضروری هستند. علاوه بر آن فلفل چیلی حاوی مقادیر بالای اسید فولیک است که با کم خونی مقابله می‌کند.

3_ حفظ سلامت کبد:

فلفل چیلی موجب سم زدایی بدن می‌شود و تاثیر فوق‌ العاده‌ای در حفظ سلامت کبد و درمان کبد چرب دارد.

 

سوالات متداول:

در این بخش برخی از سوالات مهم درباره فلفل چیلی و لاغری را بررسی می‌کنیم:

1_ چگونه فلفل چیلی را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

شما می‌توانید فلفل چیلی را با غذا طبخ کنید یا پودر فلفل چیلی را به غذا یا اسموتی و شیک پروتئینی اضافه کنید.

2_ چه مقدار فلفل چیلی مصرف کنیم؟

شما می‌توانید روزانه 28 گرم فلفل چیلی تازه و یا 1 گرم فلفل چیلی خشک مصرف کنید و از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوید.

3_ چه کسانی نمی‌توانند فلفل چیلی مصرف کنند؟

به طور کلی مصرف فلفل چیلی خطری برای سلامتی ندارد و شما می‌توانید به راحتی آن را مصرف کنید. با این حال افرادی که شرایط زیر را دارند باید از مصرف آن خودداری کنند:

  1. مصرف داروهایی که لخته شدن خون را کند می‌کنند.
  2. یک جراحی برنامه ریزی شده داشته‌اید.
  3. افرادی که باردار اند.
  4. برای فشار خون بالا دارو مصرف می‌کنید.
  5. تئوفیلین مصرف می‌کنید.

4_ عوارض مصرف بیش از حد فلفل چیلی چیست؟

ممکن است فلفل چیلی در صورت تماس با پوست باعث سوزش شود و مصرف زیاد از حد آن باعث سوزش سردل و یا سوزش معده می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا با دوز کم شروع کنید تا ببینید بدنتان چگونه واکنش نشان می‌دهد.

5_ چگونه می‌توانیم هم‌زمان با مصرف فلفل چیلی، کاهش وزن زیادی داشته باشیم؟

مصرف فلفل چیلی به تنهای نمی‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. شما می‌توانید هم‌زمان با مصرف فلفل چیلی پروتئین، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا کاهش وزن زیادی داشته باشید.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر فلفل چیلی بر لاغری بررسی شد. باید گفت نتایج مصرف فلفل چیلی بر لاغری ابتدا نامحسوس و کم است، اما با گذشت زمان و با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی شما می‌توانید کاهش وزن زیادی داشته باشید. به عبارتی دیگر استفاده از فلفل چیلی در کنار یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.