همانطور که می‌دانید شکلات تلخ از گیاه کاکائو به دست می‌آید که بیشتر در غرب آفریقا، آمریکای جنوبی و استرالیا یافت می‌شود. طبق نظر برخی متخصصان شکلات تلخ فواید سلامتی متعددی دارد که یکی از آنها لاغری است. در این مقاله تاثیر شکلات تلخ بر لاغری را بررسی خواهیم کرد.

 

نگاهی بر شکلات تلخ:

شکلات تلخ به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد مانند پلی فنول‌ها، فلاوانول‌ها و کاتچین‌ها، به عنوان یک غذای سالم شناخته می‌شود. ارزش غذایی 100 گرم شکلات تلخِ حاوی 70 تا 85 درصد کاکائو عبارت است از:

  1. کالری: 604
  2. کربوهیدرات:46.36 گرم
  3. فیبر: 11 گرم
  4. قند: 24.23 گرم
  5. چربی: 43.06 گرم
  6. پروتئین: 7.87 گرم
  7. آهن: 12.02 میلی گرم
  8. منیزیم: 230 میلی گرم
  9. روی: 3.34 میلی گرم

تحقیقات نشان می‌دهند که شکلات تلخ با مزایای سلامتی زیادی مانند بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب، بهبود عملکرد مغز و حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو مرتبط است. اما تاثیر شکلات تلخ بر لاغری چیست؟

 

تاثیر شکلات تلخ بر لاغری:

در مقاله 13 خوراکی افزایش سوخت و ساز گفتیم که یکی از خوراکی‌هایی که می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، شکلات تلخ است در واقع شکلات تلخ به 4 طریق می‌تواند بر لاغری تاثیر بگذارد که عبارتند از:

1_ بهبود متابولیسم:

اولین تاثیر شکلات تلخ بر لاغری بهبود متابولیسم است. شکلات تلخ سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع یا MUFA است. این اسید چرب به افزایش متابولیسم کمک کرده و کالری سوزی را افزایش داده و باعث لاغری می‌شود.

2_ کاهش گرسنگی:

دومین تاثیر شکلات تلخ بر لاغری کاهش گرسنگی است. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که شکلات تلخ می‌تواند هوس را کاهش داده و با تقویت حس سیری، به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه که روی 12 زن انجام شده بود مشخص شد بوییدن و خوردن شکلات تلخ باعث کاهش اشتها و کاهش سطح هورمون گرلین (هورمونی که گرسنگی را تحریک می‌کند) می‌شود.

یک مطالعه کوچک دیگری که شامل 16 نفر بود، تاثیرات شکلات شیری و شکلات تلخ را برلاغری مقایسه کرد و نشان داد که شرکت کنندگان پس از خوردن شکلات تلخ احساس گرسنگی کمتر و حس سیری بیشتری دارند. علاوه بر آن گروهی که شکلات تلخ مصرف می‌کردند، در وعده غذایی بعدی حدود 17 درصد کالری کم‌تری میل می‌کردند.

3_ جلوگیری از افزایش ناگهانی انسولین:

سومین تاثیر شکلات تلخ بر لاغری جلوگیری از افزایش ناگهانی انسولین است. در مقاله انسولین در بدنسازی گفتیم که انسولین علاوه بر تحویل انرژی به سلول‌ها، گاهی منجر به ذخیره چربی و یا چربی سوزی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که چربی‌های سالم موجود در شکلات تلخ جذب قند را در جریان خون کاهش داده و بنابراین از افزایش ناگهانی انسولین جلوگیری می‌کنند و قند را مسقیما به سلول‌های چربی منتقل می‌کند. در واقع سطوح بالای انسولین در جریان خون، سیستم چربی سوزی بدن را متوقف می‌کند و  فرد را دوباره گرسنه می‌کند.

4_تقویت خلق و خو:

چهارمین تاثیر شکلات تلخ بر لاغری تقویت خلق و خو است. چندین مطالعه نشان داده‌اند که شکلات تلخ ممکن است به طور مثبت بر سلامت روان و خلق و خو تاثیر مثبتی گذاشته و تضمین کند که شما بهترین حس را برای کاهش وزن دارید. بر اساس یک مطالعه که بر روی 13626 نفر، کسانی که مقادیر بیشتری شکلات تلخ مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که به طور منظم شکلات تلخ مصرف نمی‌کردند، 57 درصد کم‌تر احتمال داشت علائم افسردگی را تجربه کنند و پر خوری داشته باشند.

در یک مطالعه دیگر خوردن روزانه 40 گرم شکلات تلخ، باعث کاهش سطح استرس در زنان طی 2 هفته شد. علاوه بر آن یک مطالعه روی 72 بزرگسال نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شکلات تلخ به مدت 30 روز منجر به افزایش احساس آرامش و رضایت از خود در مقایسه با دارونما شد.

 

 

معایب احتمالی شکلات تلخ برای کاهش وزن:

با اینکه تاثیر شکلات تلخ بر لاغری اثبات شده است، اما این خوراکی چندین جنبه منفی دارد که باید آن‌ها را نیز در نظر گرفت:

اولین جنبه منفی شکلات تلخ به چربی و کالری بالای آن مربوط است. در واقع یک وعده 28 گرمی شکلات تلخ حاوی 155 کالری و 9 گرم چربی است. البته بسته به برند و محصول، برخی از شکلات‌های تلخ حاوی مقدار زیادی قند هستند که می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند.

علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهند افزایش تعداد کالری در برخی محصول‌‌ها و شکر اضافی موجود در برخی شکلات‌های تلخ منجر به برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری کبدی، بیماری قلبی و دیابت شود. بنابراین با اینکه شکلات تلخ می‌تواند در رژیم کاهش وزن قرار گیرد و باعث لاغری شود، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند برای نتیجه گیری بهتر روزانه حدود 28 گرم شکلات تلخ مصرف کنید و محصولی را انتخاب کنید که قند کم‌تری داشته و حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد.

 

سایر مزایای شکلات تلخ:

به جز تاثیر شکلات تلخ بر لاغری، این خوراکی مزایای دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1_ جلوگیری از بیماری قلبی عروقی:

یکی از علت‌های اصلی مرگ و میر در جهان، بیماری قلبی عروقی است و شایع‌ترین عوامل موثر در این بیماری سطوح بالای کلسترول و فشار خون است. برخی از شواهد نشان می‌دهند که غذاهایی که حاوی فلانوئیدها هستند (مانند میوه و سبزیجات) تاثیر زیادی برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی دارند.

طبق تحقیقات انجام شده کاکائو حاوی محتوای گسترده‌ای از فلانوئیدها است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

2_ کاهش فشار خون موثر در برابر دیابت:

یکی از تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در رابطه با ارتباط میان کاهش فشار خون و کاکائو مشخص کرد فلانوئیدهایی که در شکلات تلخ‌های حاوی 50 تا 70 وجود دارند، می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند. همچنین این فلانوئیدها می‌توانند به تحریک اندوتلیوم ( غشای نازک درون قلب و عروق خونی که مسئول مدیریت انقباض و آرامش عروقی است) برای تولید اکسید نیتریک کمک کنند.

انتشار اکسید نیتریک باعث انبساط عروق خونی، افزایش جریان خون، و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. بنابراین شکلات تلخ می‌تواند یک عنصر ارزان و موثر برای تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد.

شکلات تلخ حاوی پلی فنول (یک ترکیب با خواص آنتی اکسیدانی که مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد) است. این مورد به نوبه خود می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع2 کمک کند.

3_ مقاومت در برابر آسیب سلولی و محافظت از پوست:

شکلات تلخ منبع غنی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان‌ها مسئول جلوگیری از آسیب بافت سلولی در برابر رادیکال‌های آزاد هستند. علاوه بر آن آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر سرطان و بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کنند.

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی و معدنی مانند کلسیم، آهن، مس، منیزیم، ویتامین‌ها D، C، B1، A و E است. این موارد همراه با آنتی اکسیدان‌ها، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

 

سوالات متداول:

در این بخش برخی از سوالات متداولی که درباره شکلات تلخ وجود دارد را بررسی می‌کنیم:

1_ آیا خوردن هر روز شکلات تلخ خوب است؟

بله شما می‌توانید هر روز شکلات تلخ مصرف کنید.

2_ بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ چه زمانی از روز است؟

شما می‌توانید در هر زمانی از روز شکلات تلخ میل کنید، با این حال برای لاغری و کاهش وزن بهتر است یک تکه شکلات تلخ حدود 30 دقیقه قبل از غذا به عنوان میان وعده قبل از ظهر میل کنید.

3_ کدام شکلات تلخ سالم‌تر است؟

هر شکلات تلخی که حاوی 70 درصد کاکائو و یا بیشتر از آن باشد سالم محسوب می‌شود.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر شکلات تلخ بر لاغری بررسی شد. شما می‌توانید به راحتی آن را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید و از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید.