بارها جملاتی شبیه به اینکه «تیپ بدنی من طوری است که وزنم در هیچ شرایطی کم نمی‌شود.» شنیده‌ایم! این افراد اعتراض می‌کنند که «آب هم می‌خورند چاق می‌شوند.»، به همین دلیل وزنشان در هیچ شرایطی کم نمی‌شود. در مورد این موضوع که برخی از افراد سخت‌تر از بقیه چربی از دست می‌دهند و به آسانی چربی ذخیره می‌کنند شکی نیست. اما سوال اینجاست که این افراد باید در تمام طول عمرشان با چربی‌ها زندگی کنند؟

پاسخ این سوال خیر است.

برای کاهش وزن باید یک سری اصول را حتما رعایت کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد 9 دلیل وزن کم نکردن صحبت کنیم. اگر وزنتان کاهش نمی‌یابد این مقاله را مطالعه کنید احتمالا حداقل یکی از دلایل زیر مشکل شما هم باشد.

 

به‌اندازه نمی‌خورید

مبحث کالری برای تنظیم هر نوع رژیم تغذیه‌ای ضروری است. چرا که کالری‌ها می‌توانند شروع خوبی برای رژیم تنظیمی ما باشند. تحقیقات زیادی اثبات کرده‌اند تا زمانی که کالری دریافتی خود را برای لاغری تنظیم نکرده‌اید هیچ رژیم غذایی نمی‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

برخی از عزیزان تصور می‌کنند فقط با کم کردن کربوهیدرات و یا استفاده نکردن از روغن‌ها و … وزنشان کاهش می‌یابد. همانطور که گفتیم تا زمانی که کالری را دقیق تنظیم نکنید در هیچ شرایطی نمی‌توانید لاغر شوید. پس دست به کار شوید و برای محاسبه کالری، تحقیقات خود را شروع کنید.

امروزه به راحتی با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانید کالری مورد نیاز برای کاهش وزن را محاسبه کنید. اگر قصد دارید کالری دقیق کاهش وزن خود را محاسبه کنید از ویدیوی زیر استفاده کنید:

 

دومین دلیل وزن کم نکردن: حذف کربوهیدرات

متاسفانه کربوهیدرات یکی از سه درشت‌مغذی‌هایی است که دچار کم‌لطفی شده. اولین چیزی که در کاهش وزن حذف می‌شود کربوهیدرات است. نان، برنج و سایر غلات از جمله مواد غذایی غنی از کربوهیدرات هستند. پس طبیعی است که اکثریت، سریعا این مواد را به کل حذف می‌کنند.

دقت داشته باشید که کربوهیدرات دمِ‌دست‌ترین منبع انرژی برای بدن است. اگر شما کربوهیدرات را حذف کرده‌اید در اصل بهترین منبع تولید انرژی برای بدن را کنار گذاشته‌اید. پس باید به زودی شاهد بی‌حالی و کاهش عملکرد در فعالیت‌های روزانه باشید. از این گذشته بارها شنیده‌ایم که حذف کربوهیدرات منجر به کاهش انگیزه کسانی شده که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند. به همین دلیل خیلی راحت رژیمشان را رها کرده‌اند.

برای کاهش وزن مقدار کربوهیدرات در رژیم‌های غذایی کاهش می‌یابد اما حذف نکردن آن‌ها می‌تواند شما را در طول رژیم باانگیزه‌تر کند. همانطور که در بخش اول گفتیم، نکته اصلی لاغری دریافت کالری به اندازه است. پس ابتدا کالری دریافتی را کاهش دهید.

 

پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید

عدم دریافت کافی پروتئین سومین دلیل وزن کم نکردن است!

مصرف پروتئین می‌تواند منجر به ایجاد حس سیری برای مدت بیشتری شود.

جالب است!

با مصرف پروتئین دیرتر گرسنه می‌شوید. پس استفاده از این درشت‌مغذی در رژیم غذایی بسیار ضروری است. انواع گوشت و تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌های تولید شده از شیر در کنار مغزیجات و حبوبات از منابع مهم پروتئین هستند. اما متاسفانه برخی از عزیزان مصرف پروتئین را محدود یا حتی در برخی موارد حذف می‌کنند.

پروتئین علاوه بر ایجاد حس سیری طولانی‌مدت منجر به حفظ عضلات در دوران کاهش وزن هم می‌شود! وقتی تصمیم به کاهش وزن بگیرید علاوه بر چربی، پروتئین عضلات هم مورد هدف قرار می‌گیرند. این به این معنی است که اگر پروتئین کافی دریافت نکنید عضلات بدنتان روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و باید در آینده منتظر انواع مصدومیت‌ها حتی کمردرد و زانودرد باشید.

همانطور که در مقاله بهترین روش لاغری گفتیم ریزش عضلانی یکی از دلایل کاهش سوخت و ساز هم هست. پس اگر وزنتان کم نمی‌شود احتمالا دچار کاهش سوخت و ساز شده‌اید که یکی از دلایل آن ریزش عضلات است.

 

وزنه نمی‌زنید

چهارمین دلیل وزن کم نکردن، عدم توجه به تمرینات با وزنه است. تمرینات با وزنه علاوه بر فرم‌دهی و ساخت عضلات از فواید زیادی برخوردار هستند. پس در دوران کاهش وزن از تمرین با وزنه غافل نشوید. همانطور که خدمتتان عرض کردیم طی کاهش وزن علاوه بر چربی، پروتئین عضلات هم مورد هدف قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های پیشگیری از این مشکل تمرین با وزنه و دریافت پروتئین کافی است. در این صورت علاوه بر حفظ عضلات شاهد تقویت آن‌ها نیز خواهید بود.

از این گذشته تمرینات با وزنه به دلیل ماهیتی که دارند منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند که این تاثیر منجر به افزایش چربی‌سوزی در طول روز می‌شود. پس اگر می‌خواهید علاوه بر کاهش وزن، سالم و خوش‌اندام هم شوید تمرینات با وزنه را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید.

پنجمین دلیل وزن کم نکردن: کاهش شدید کالری دریافتی در رژیم غذایی

کاهش شدید کالری بزرگ‌ترین اشتباه در بین این اشتباهات است. وقتی بدون در نظر گرفتن نیازهای بدن، به‌صورت غیر اصولی، اقدام به کاهش شدید کالری کنید شاهد ایجاد مشکلاتی در بدنتان خواهید بود. همانطور که در مقاله عوارض رژیم غیراصولی گفتیم این موارد دور از انتظار نیست:

1- کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بعد از مدتی.

2- شل شدن عضلات.

3- از دست دادن شادابی پوست.

4- شل شدن پوست شکم و سینه.

5- کاهش انگیزه و ترک رژیم.

6- از دست دادن بافت چربی سینه در خانم‌ها.

7-ایجاد اختلالات هورمونی در بدن.

8-استپ وزن(عدم کاهش وزن بعد از مدتی).

این موارد از جمله عوارض کاهش شدید کالری هستند. پس برای کاهش وزن نیازی نیست تا این حد کالری را کاهش دهید، فقط باید به اندازه کالری دریافتی را کم کنید تا دچار مشکلات دیگر نشوید.

 

تحرک کم

ششمین دلیل وزن کم نکردن تحرک کم است. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که کم غذا می‌خورید اما چربی زیادی دارید احتمالا باید مقدار تحرکتان در طول روز را افزایش دهید! کسانی که تحرک بدنی کمی دارند معمولا در خطر کاهش متابولیسم هستند.

البته توجه کنید منظوز از تحرک، فعالیت‌های خانه‌داری یا … نیست! شما باید یک فعالیت ورزشی شروع کنید. فعالیت‌های ورزشی می‌توانند علاوه بر چربی‌سوزی به مبحث سوخت و ساز و سلامتی هم کمک کنند. البته انتخاب بهترین ورزش‌ لاغری به خودتان بستگی دارد! هر کسی می‌تواند با توجه به علایق خود یک رشته ورزشی انتخاب کند.

برخی از عزیزان به ورزش‌های گروهی علاقه دارند و برخی دیگر به ورزش‌های انفرادی. پس اگر تحرک کمی دارید با توجه به علاقه خود ورزش مورد نظرتان را انتخاب و دنبال کنید.

 

زیاده روی در مصرف خوراکی‌های سالم

پنهان‌ترین دلیل وزن کم نکردن همین است! بارها با افرادی روبه‌رو شده‌ایم که هیچ خوراکی ناسالمی نمی‌خورند! یا روغن مصرف نمی‌کنند یا مقدار آن را شدیدا کاهش داده‌اند. فست فود نمی‌خورند! از شیرینی، کیک و نوشابه بیزارند اما بازهم وزن کم نمی‌کنند.

در بخش اول همین مقاله توضیح دادیم که مهمترین دلیل وزن کم نکردن، عدم دریافت کالری به‌اندازه است. خوراکی‌های سالم هم کالری دارند. حتی برخی از این خوراکی‌ها، کالری زیادی دارند. پس اگر شما در مصرف این خوراکی‌ها  زیاده‌روی کنید به دلیل کالری زیاد دریافتی، لاغر نمی‌شوید.

آیا برای لاغری باید در مصرف میوه‌جات هم احتیاط کرد؟

قطعا بله. میوه‌جات هم کالری دارند. پس با توجه به کالری مورد نیاز در یک روز مصرف میوه‌جات را هم کنترل کنید.

 

هشتمین دلیل وزن کم نکردن: تمرکز بر لاغری موضعی

احتمالا این موضوع را شنیده‌اید که با فلان تمرین فقط چربی‌های شکمتان کاهش می‌یابد! حقیقت این است که این عناوین فقط برای جذب مخاطب است. تا همین امروز با پیشرفت زیاد علم هنوز روش تمرینی و رژیمی مناسبی برای لاغری موضعی پیدا نشده است.

تمرکز بیش از حد بر لاغری موضعی با تمرین و رژیم، وقت شما را تلف می‌کند. کسانی که به‌دنبال لاغر کردن شکم به‌تنهایی هستند از تمرینات موثر برای چربی‌سوزی فاصله می‌گیرند. همین موضوع باعث می‌شود که کاهش وزن قابل توجهی تجربه نکنند.

آیا راهی برای کاهش چربی شکم و جلوگیری از کاهش سایز پایین‌تنه وجود دارد؟

راهکار این مشکل استفاده از تمرینات با وزنه و عضله‌سازی در قسمت پایین‌تنه است. یعنی شما با دریافت کالری و پروتئین کافی و انجام تمرینات با وزنه، چربی‌سوزی می‌کنید و به عضله‌سازی در قسمت پایین‌تنه کمک می‌کنید. البته ممکن است فرآیند عضله‌سازی کمی طول بکشد اما در بلند مدت با رژیم غذایی و تمرین مناسب قطعا موفق خواهید شد.

 

نهمین دلیل وزن کم نکردن: همیشه رژیم هستید!

درک می‌کنیم که می‌خواهید سریع‌تر وزنتان را کاهش دهید اما “همیشه رژیم بودن” مناسب نیست!

همانطور که در برخی از مطالعات گزارش شده است، رژیم غذایی می‌تواند منجر به کاهش سوخت و ساز شود. اگر این رژیم غذایی برای مدت طولانی ادامه یابد احتمال توقف چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد! یعنی شما تلاش زیادی می‌کنید اما هیچ نتیجه‌ای نمی‌بینید.

البته منظور این نیست که بعد از چند کیلو کاهش وزن رژیم را کاملا رها کنید. منظور این است که بعد از مدتی، رژیم را کمی رها کنید تا بدنتان به شرایط رژیمی عادت نکند. نگران نباشید، اگر همه چیز تحت کنترلتان باشد هیچ وزنی اضافه نخواهد شد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به مهمترین دلایل وزن کم نکردن پرداختیم. در بسیاری از مواقع با رعایت موارد فوق می‌توانید وزنتان را کاهش دهید. فراموش نکنید که کم کردن وزن نیاز به رژیم غذایی اصولی و تمرین مناسب دارد. هرچند هم که تمرین در اولویت دوم است اما قطعا به سرعت و کیفیت چربی‌سوزی کمک می‌کند. مخصوصا اگر تمرینات مقاومتی مثل تمرین با وزنه داشته باشید.