بسیاری از افراد به دنبال رژیم‌هایی می‌روند که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین کاهش وزن را داشته باشند. اما رژیم‌هایی که در زمان کوتاهی باعث کاهش وزن غیرطبیعی شما شوند عوارضی نیز دارند. در ادامه برخی از عوارض رژیم غیر اصولی را برسی می‌کنیم.

عوارض رژیم‌هایی که باعث لاغری غیر طبیعی می‌شوند:

1_ از دست رفتن مواد مغذی مهم:

اولین عارضه از عوارض رژیم غیر اصولی از دست رفتن مواد غذایی مهم است. یکی از متخصصان حوزه تغذیه می‌گویند: بسیاری از رژیم‌هایی که باعث لاغری سریع می‌شوند، باعث حذف شدن گروه‌های غذایی مهم نیز می‌شوند. به عبارت دیگر رژیم‌های غیر اصولی ممکن است باعث حذف شدن ویتامین‌ها و مواد معدنی و مواد غذایی که برای سالم ماندن به آنها نیاز دارید بشوند. اسنایدر مشخص کرد یک رژیم غذایی بدون لبنیات منجر به کمبود کلسیم می‌شود، این در حالی است یک رژیم کم کربوهیدرات باعث می‌شود فیبر کافی دریافت نکنید. در رژیم غذایی کم کالری دریافت میزان کافی از مواد مغذی مثل کلسیم و ویتامین D و B12 و فولات و آهن اهمیت زیادی دارد. در موارد شدیدتر کمبود مواد مغذی منجبر به مجموعه‌ای از علائم مثل خستگی عمومی، یبوست، کاهش انرژی و… می‌شود. بنابراین بهتر است یک رژیم غذایی اصولی و مناسب را انتخاب کرده و از آن پیروی کنید. برای فهمیدن اینکه آیا رژیم غذایی که انتخاب کرده‌اید اصولی است یا غیر اصولی می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید. رژیم غذایی را به عنوان یک سبک زندگی در نظر بگیرید که قرار است همیشه آن را ادامه دهید و هیچ تاریخ شروع و پایانی برای آن وجود نداد.

2_کاهش متابولیسم:

کاهش متابولیسم یکی دیگر از عوارض رژیم غیر اصولی است. کاهش وزن سریع زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما با کمبود کالری مواجه شود. یعنی اگر میزان کالری روزانه شما 3000 کالری است، شما فقط 1200 کالری می‌خورید. در واقع مشکل از اینجا شروع می‌شود که بدن ما این را به عنوان نشانه‌ای از محدودیت غذایی یا همان سوء تغذیه تشخیص می‌دهد و به حالت گرسنگی می‌رود. وقتی بدن به حالت گرسنگی می‌رود متابولیسم کاهش می‌یابد تا به حفظ انرژی کمک کند و وابستگی بدن به چربی بیشتر می‌شود و روند کاهش وزن کندتر می‌شود و در بعضی موافع متوقف می‌شود. در واقع کاهش وزن 5 کیلو در ماه استاندارد به نظر می‌رسد. اما باید گفت افراد مختلف با شرایط جسمانی و سبک زندگی متفاوت، کاهش وزن‌های متفاوتی را در طول 1 ماه تجربه می‌کنند.

3_ممکن است سلامت روانی شما به خطر بیوفتد:

تاوب دیکس درباره عوارض رژیم غیر اصولی می‌گوید: اگر خیلی سریع دچار کاهش وزن شوید ممکن است سلامت روانی شما به خطر بیوفتد. اگر کسی وقت نداشته باشد به فرم جدید بدن و کاهش وزن جدید خود توجه کند عوارضی مانند بی اشتهایی و یا پرخوری عصبی و یا بدشکلی را به دنبال آن تجربه می‌کند. علاوه بر آن هر شخصی اهداف به خصوصی دارد که کاهش وزن را راه مناسبی برای محقق شدن آن اهداف می‌داند بنابراین اگر بعد از کاهش وزن، اهداف شما محقق نشوند باعث آسیب دیدن روان شما می‌شوند. قبل از شروع رژیم از خود بپرسید هدف شما از کاهش وزن چیست؟ بعد از مشخص شدن اهداف معلوم می‌شود قدم کوچکی در راه تحقق آرزوی شماست.

4_از دست دادن عضله به جای چربی:

رژیم غیر اصولی باعث از دست رفتن عضلات به جای چربی می‌شود. زمانی که صحبت از کاهش وزن می‌شود منظورمان از بین رفتن چربی است نه از بین رفتن عضلات. در واقع افراد بخاطر زیاد شدن درصد عضلات خود شکایت ندارند بلکه این درصد زیاد چربی است که باعث رنجش آنها می‌شود. با از بین رفتن عضلات روند متابولیسم شما کندتر می‌شود زیرا عضلات از نظر متابولیکی فعال‌تر از چربی‌ها هستند، یعنی 0.45 کیوگرم عضله در طول روز کالری بیشتری نسبت به 0.45 کیلوگرم چربی می‌سوزاند. خوردن پروتئین زیاد و انجام تمرینات قدرتی باعث افزایش عضله می‌شوند.

5_ احتمال پر خوری در شما افزایش می‌یابد:

زمانی که به دنبال رژیم‌های کم کالری می‌روید سطح هورمون لپتین پایین می‌آید. زمانی سطح هورمون لپتین طبیعی باشد به مغز فرمان می‌دهد که سیر شده‌اید و از خوردن کالری اضافی جلوگیری می‌کند. اما زمانی که سطوح این هورمون پایین می‌آید منجر به وسواس نسبت به غذا می‌شود و احتمال پرخوری را افزایش می‌دهد. سعی کنید از غذاهای با کیفیت بالا استفاده کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که کیفیت غذا اهمیت بیشتری نسبت به کالری دارد.

6_ کم آبی و ریزش مو:

با در نظر داشتن وزن آب، کاهش وزن سریع‌تر در 2 هفته معمولی است. در رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است آب زیادی از دست دهید همچنین رژیم‎‌های جدیدی که بر غذا تمرکز می‌کنند ممکن است باعث غفلت شما از مصرف آب شوند. زمانی که بدن سریع‌تر دچار کم آبی می‌شود عوارض جانبی مثل یبوست، گرفتگی عضلات و سردرد به وجود می‌آورد. پیروی از رژیم‌های غیر اصولی با حذف گروه‌های خاص غذایی باعث می‌شود بدن با کمبود مواد مغذی روبرو شود و بنابراین باعث ریزش مو می‌شوند. اگر بعد از رژیم گرفتن ریزش مو دارید به احتمال زیاد بدن شما با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی روبرو است.

7_ سایر عوارض:

شکننده شدن موها و ناخن

یبوست

ضعف سیستم ایمنی

ضعیف شدن استخوان‌ها و پوکی استخوان

 

سخن پایانی:

یکی از متخصصان تغذیه می‌گوید: کاهش وزن سریع، به ویژه از طریق تکنیک‌های گرسنگی منجر به عولرض جانبی می‌شود که برخی از آن‌ها واقعا خطرناک هستند، اغلب افرادی که سریع وزن کم می‌کنند نمی‌توانند همیشه آن را حفظ کنند. به دنبال کاهش وزن اصولی و سالم باشید. درست است که کاهش وزن آهسته سخت‌تر به نظر می‌رسد، اما بهترین راه برای آسیب نرسیدن به بدن شماست. کاهش وزن سالم و پایدار نیاز به عواملی چون: انتخاب بهتر غذا، افزایش فعالیت بدنی، خواب کافی و کاهش استرس دارد. اگر شما تمرینات با شدت بالا و تمرینات با وزنه را دوست ندارید می‌توانید از تمرینات هوازی مثل پیاده‌ روی برای کاهش وزن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از غذاهای کم کالری و سیر کننده استفاده کنید. رعایت این نکات در روند کاهش وزن به شما کمک می‌کند:

مصرف پروتئین بدون چربی

استراحت کافی

تمرینات قدرتی را انجام دهید

کاهش کربوهیدرات‌های ساده

همچنین باید شما یک تغییر کلی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و رژیم خود را همیشه حفظ کنید. اعتدال را در رژیم و تمرین حفظ کنید.