کدو حلوایی یک سبزی سالم و همه کاره است که سرشار از انواع مواد مغذی از جمله فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. کدو حلوایی بسیار لذیذ و مغذی است. در این مقاله 9 تاثیر کدو حلوایی بر لاغری و افزایش سلامتی بدن را بررسی خواهیم کرد.

 

مشخصات تغذیه‌ای کدو حلوایی:

کدو حلوایی نوعی کدو زمستانی است که از خانواده گیاهان خربزه و خیار می‎‌باشد. از نظر علمی کدو حلوایی یک میوه است زیرا حاوی دانه می‌باشد، با این حال از نظر تغذیه‌ای بیشتر شبیه یک سبزی است.

کدو حلوایی انواع مختلفی دارد از جمله:

  1. کدو حلوایی پایی: نوع کوچک‌تر و شیرین تر
  2. کدو حلوایی مینیاتوری: برای تزئین و همچنین خوراکی استفاده می‌شود.
  3. سفید: برای تزئین استفاده می‌شود اما قابل پختن است.

کدو حلوایی دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی و کالری کمی است. مشخصات تغذیه‌ای یک فنجان ( 245 گرم ) کدو حلوایی پخته شده عبارت است از:

  1. کالری: 49
  2. پروتئین: 2 گرم
  3. چربی: 0.2 گرم
  4. کربوهیدرات: 12 گرم
  5. فیبر: 3 گرم
  6. 245 درصد از ارزش روزانه ویتامین A
  7. 19 درصد از ارزش روزانه ویتامین C
  8. 11 درصد از ارزش روزانه ویتامین B2
  9. 10 درصد از ارزش روزانه ویتامین E
  10. 11 درصد از ارزش روزانه مس
  11. 8 درصد از ارزش روزانه آهن
  12. 11 درصد از ارزش روزانه منگنز
  13. 16 درصد از ارزش روزانه پتاسیم

علاوه بر آن کدو حلوایی حاوی مقدار کمی منیزیم، فسفر، روی، فولات و ویتامین‌های گروه B است.

بیشتر مزایای کدو حلوایی بر محتوای فیبر و ریز مغذی‌های آن از جمله بتا کاروتن و ویتامین A متمرکز است. تحقیقات نشان می‌دهند ویتامین A موجود در کدو حلوایی در واقع به شکل پیش سازهای ویتامین A بتا کاروتن و آلفا کاروتن است. بدن انسان می‎‌تواند این آنتی اکسیدان‌های قوی را پس از مصرف به ویتامین A تبدیل کند.

در ادامه تاثیر کدو حلوایی بر لاغری و افزایش سلامتی بدن را بررسی خواهیم کرد.

 

 

تاثیر کدو حلوایی بر لاغری و افزایش سلامتی بدن:

در مقاله 19 خوراکی برای لاغری گفتیم که کدو حلوایی یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند باعث لاغری شود و دلایل آن عبارتند از:

1_ منبع فیبر و پروتئین:

اولین تاثیر کدو حلوایی بر لاغری به فیبر و پروتئین موجود در آن مربوط است. همانطور که در مقاله تاثیر پروتئین بر لاغری اشاره کردیم، پروتئین‌ها از چند جهت می‌توانند باعث لاغری و کاهش وزن شوند که 2 مورد از آنها عبارتند از:

  1. کاهش اشتها و افزایش حس سیری
  2. افزایش سوخت و ساز

پروتئین‌ها می‌توانند با کاهش اشتها از دریافت کالری اضافی جلوگیری کنند و از طرفی دیگر با افزایش سوخت و ساز، کالری سوزی را نیز افزایش دهند.

همچنین کدو حلوایی حاوی فیبر نیز می‎‌باشد، فیبر با افزایش زمان هضم از گرسنگی و اشتهای زیاد جلوگیری کرده و برای مدت زمان زیادی شما را سیر نگه می‌دارد.

2_ کالری کم:

دومین تاثیر کدو حلوایی بر لاغری به کالری کم موجود در آن مربوط است. کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است، با این حال کالری کمی دارد. در واقع یک فنجان کدو حلوایی یا 245 گرم کدو حلوایی کم‌تر از 50 کالری دارد و حدود 94 درصد از آب تشکیل شده است.

به عبارتی دیگر کدو حلوایی یک غذای مناسب برای کاهش وزن است، زیرا می‌توانید بیشتر از سایر منابع کربوهیدراتی مانند برنج و سیب زمینی آن را مصرف کنید، اما همچنان کالری کم‌تری دریافت کنید.

3_سرشار از پتاسیم:

سومین تاثیر کدو حلوایی بر لاغری به پتاسیم موجود در آن مربوط است. پتاسیم به متابولیسم غذای مصرف شده کمک می‌کند و باعث می‌شود تا عضلات بیشتری بسازید. عضله سازی رابطه مستقیمی با کالری سوزی دارد، در واقع عضلات کالری بیشتری می‌سوزانند، بنابراین افزایش عضلات بدن می‌تواند کالری سوزی را افزایش داده و باعث لاغری شود.

علاوه بر آن مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که پتاسیم بیشتری دریافت می‌کنند، فشار خون پایین‌تری دارند و خطر سکته مغزی نیز در این افراد کاهش می‌یابد.

3_منبع خوب ویتامین C:

چهارمین تاثیر کدو حلوایی بر لاغری به ویتامین C موجود در آن مربوط است. در واقع تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین C رابطه معکوسی با چاقی و افزایش وزن دارد. افرادی که ویتامین C  کافی در بدن خود دارند، 30 درصد چربی بیشتری از افرادی که ویتامین C کافی در بدن خود ندارند می‌سوزانند.

بنابراین ممکن است افرادی که به میزان کافی ویتامین C در بدن خود ندارند، در برابر کاهش وزن و کاهش توده چربی مقاوم‌تر باشند. همچنین اگر سطح ویتامین C شما بالا باشد، بیشترین بهره را از تمرینات چربی سوزی خواهید برد.

علاوه بر آن مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C تولید گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد و به سلول‌های ایمنی کمک می‌کند تا موثرتر کار کنند و زخم‌ها را التیام دهند.

همچنین ویتامین C برای سلامت پوست ضروری است، بدن انسان برای ساخت کلاژن ( پروتئینی که پوست را قوی و سالم نگه می‌دارد)، به این ویتامین نیاز دارد.

5_سرشار از ویتامین A:

پنجمین تاثیر کدو حلوایی بر لاغری به ویتامین A موجود در آن مربوط است. با اینکه ویتامین A تاثیر مستقیمی در روند کاهش وزن ندارد، اما مزایای دیگری دارد که باعث افزایش سلامتی کلی بدن می‌شوند. این مواد ویتامین A را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما تبدیل می‌کند.

علاوه بر آن تحقیقات جدید نشان می‌دهند که متابولیت‌های ویتامین A مانند رتیلاندئید و رتینوئیک اسید به نوعی در تنظیم متابولیسم بافت چربی نقش دارند و ممکن است به مدیریت وزن و لاغری کمک کنند. با این حال برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

علاوه بر آن مطالعات نشان داده‌اند که کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن می‌توانند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کنند. پس از مصرف کاروتنوئیدها به اندام‌های مختلف از جمله پوست منتقل می‌شوند و در آنجا به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر UV کمک می‌کنند.

6_ محتوای آنتی اکسیدان بالا:

همانطور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که توسط فرایندهای متابولیکی بدن تولید می‌شوند. تحمع بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن، حالتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کند که با بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند آلفا کاروتن، بتاکاروتن و بتا کریپتوکسانتین است. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از آسیب سلولی جلوگیری کنند.

همچنین کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است از کلسترول بدن یا LDL در برابر اکسید شدن محافظت کنند. زمانی که ذرات کلسترول LDL اکسید می‌شوند، می‌توانند در امتداد دیواره رگ‌های خونی جمع شوند و با محدود کردن عروق خونی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.

 

 افزودن کدو حلوایی به برنامه غذایی:

کدو حلوایی میوه خوشمزه و همه کاره است و شما می‌توانید به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. طعم شیرین آن، آن را به یک ماده محبوب در غذاهایی مانند کاستارد، پای و پنکیک تبدیل کرده است. با این حال شما می‌توانید آن را به سوپ و پاستا نیز اضافه کنید.

ساده‌ترین راه خوردن کدو حلوایی این است که آن را با نمک و فلفل مزه دار کرده و در فر کباب کنید.

به خاطر داشته باشید که دانه‌های کدو حلوایی نیز خوراکی بوده و سرشار از مواد مغذی هستند که فواید بسیاری برای بدن دارند. به عنوان مثال دانه‌های کدو حلوایی می‌توانند سلامت قلبی را بهبود بخشند.

 

چه کسانی نباید کدو حلوایی بخورند؟

با اینکه کدو حلوایی بسیار مغذی و سالم است، اما برخی از افراد ممکن است پس از خوردن کدو حلوایی دچار آلرژی شوند. همچنین خوردن مقدار زیاد کدو حلوایی ممکن است واکنشی شبیه به قرص آب ایجاد کند و میزان آب و نمکی که بدن شما از طریق ادرار دفع می‌کنید را افزایش دهد.

این مورد می‌تواند به افرادی که از داروی خاصی مانند لیتیوم استفاده می‌کنند آسیب برساند. دیورتیک‌ها می‌توانند توانایی بدن را برای حذف لیتیوم را مختل کنند و عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

 

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر کدو حلوایی بر لاغری بررسی شد. شما می‌توانید به راحتی آن را به رژیم غذایی کاهش وزن خود اضافه کنید و از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید.