امروزه مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده به همراه مقدار بسیار زیادی چربی و قند باعث شده است که جمع کثیری از افراد با مشکل اضافه وز‌ن روبه‌رو شوند. انواع رژیم‌های لاغری برای حل این مشکل پیشنهاد شده‌است که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مقاله غذاهای کم کالری را از دست ندهید.

رژیم‌های لاغری بدین صورت دسته بندی می‌شوند:

بعضی از رژیم‌های لاغری اشتها را کاهش می‌دهند، بعضی کالری را محدود کرده و بعضی به سراغ محدود کردن کربوهیدرات و یا چربی می‌روند. انتخاب رژیم مناسب هر فرد نیاز به تجربه و آگاهی کامل دارد و در این مسئله نباید از دیگری تقلید کرد. بسیار دیده شده است که رژیمی که برای فردی خوب جواب داده است برای فرد دیگری نامناسب بوده و جواب مثبتی از برنامه دریافت نشده است.

 

رژیم پالئو

پایه‌ی روش رژیم پالئو، بازگشت عادت غذایی به زمان‌های گذشته است. زمانی که انسان برای بدست آوردن احتیاجات خود دست به شکار می‌زد. این رژیم، غذاهای فرآوری شده، حبوبات و لبنیات را عامل بسیاری از امراض امروزی می‌داند. هر چند که نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا این رژیم قادر است همان غذاهای گذشتگان را فراهم آورد یا خیر، اما مطالعات از تأثیر مثبت آن بر سلامتی خبر می‌دهند.

پالئو به عنوان یکی از انواع رژیم‌های لاغری به خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده، مصرف پروتئین سالم و ارگانیک، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌های خوراکی تاکید می‌کند و فرد را از خوردن مواد غذایی فرآوری شده، قند، لبنیات و حبوبات منع می‌کند. نسخه‌های دیگر از رژیم پالئو وجود دارد که اجازه‌ی خوردن بعضی از لبنیات‌ مانند پنیر و کره و با سیب زمینی چه شیرین و چه معمولی را می‌دهد.

تحقیقات علمی ثابت کرده است که این رژیم تأثیر قابل توجهی در کاهش وزن و سایز شکمی دارد. از دیگر تأثیرات آن می‌شود به کاهش بیماری‌های قلبی و کلسترول بد اشاره کرد. البته می‌توان گفت که جذف حبوبات و لبنیات جزو نکات منفی این رژیم به حساب می‌آید. (منبع1، منبع2)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم پالئو می‌توانید مقاله رژیم پالئو را مطالعه کنید. در این مقاله با جزئیات بیشتر در مورد شیوه اجرای این رژیم صحبت کردیم.

رژیم وگان

یکی دیگر از انواع رژیم‌های لاغری، وگان نام دارد. در این رژیم غذایی از هر فرآورده‌ای که از حیوانات مشتق شود، دوری می‌شود، برای مثال وگان به شما اجازه نمی‌دهد که  از گوشت، لبنیات، تخم مرغ، عسل و… استفاده کنید. در این برنامه‌ی غذایی معمولا کالری محاسبه نمی‌شود زیرا دریافت کالری بدلیل غذاهای پرفیبر بسیار کم است. کم کالری بودن باعث شده است که این رژیم در کاهش وزن مؤثرتر به نظر برسد اما وگان برتری خاصی نسبت به دیگر رژیم‌ها ندارد.

این رژیم غذایی اصولا برپایه‌ی کاهش کالری دریافتی است. تمامی رژیم‌هایی که غنی از غذاهای پرفیبر با کالری کم هستند، می‌توانند درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و مرگ زودرس را کاهش بدهند. یکی از نکات منفی این رژیم حذف محصولات حیوانی است که منبع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اگر به این رژیم علاقه پیدا کرده‌اید می ‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم مقاله رژیم وگان را مطالعه کنید.

 

رژیم کم کربوهیدرات (کم کربو)

رژیمی که جزو یکی از سرشناس‌ترین انواع رژیم‎‌های لاغری است. همانطور که از اسم آن مشخص است، رژیم کم کربو با محدود کردن کربوهیدرات دریافتی باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. هدف کاهش کربوهیدرات دردسترسِ بدن و مجبور کردن آن به استفاده از چربی‌های ذخیره شده است. رژیم کم کربو معمولا شامل پروتئین‌ها و خوراکی‌هایی است که به طور قابل توجهی در امر کاهش وزن مؤثر هستند، همچنین از آن می‌توان در کاهش چربی‌های شکمی و چربی‌هایی که اندام‌ها را در بر می‌گیرند استفاده کرد. طبیعتا این رژیم برای همه مناسب نیست و ممکن است برای بعضی عذاب آور باشد اما جای نگرانی نیست و تنها باید به دنبال رژیم مناسب گشت.

 

رژیم دوکان

این رژیم شامل چهار فاز است که دو فاز آن به کاهش وزن و دو فاز آن به ثبات و نگهداری وزن اختصاص می‌یابد. دوکان، رژیمی است سرشار از پروتئین و کالری کم. زمان هر فاز به هر شخص و مقدار وزنی که می‌خواهد کم کند، بستگی دارد. لازم به ذکر است که هر فاز الگوی خاص خود را دارد. در فازهای کاهش وزن فرد ملزم به خوردن مقدار زیادی پروتئین و سبوس جو می‌شود. پس از آن در فاز نگهداری کم کم از مقدار پروتئین کاسته می‌شود و سبزیجات بدون نشاسه، مقداری کربوهیدرات و چربی، اضافه می‌شود.

طی تحقیقی که در آن از رژیم دوکان استفاده شده بود، به طور متوسط 15 کیلوکالری کاهش وزن در طول 8 تا 10 هفته مشاهده شد. از این مطالعه در روز هر فرد مجاز به دریافت 1 کیلوکالری و 100 گرم پروتئین بود. از نکات منفی رژیم می‌توان به محدود بودن مطالعات علمی بر روی آن نام برد همچنین محدود کردن مصرف کربوهیدرات و چربی به صورت همزمان چندان علمی نیست زیرا دریافت چربی در یک رژیم پر پروتئین، متابولیسم را افزایش می‌دهد که رژیم دوکان از این امکان استفاده نمی‌کند.(منبع)

 

رژیم اتکینز

به عنوان یک رژیم کم کربوهیدرات شناخته می‌شود. طرفداران رژیم اتکینز بر این باورند که می‌توان از هر اندازه پروتئین و چربی استفاده کرد و تنها باید از کربوهیدرات‌ها برای کاهش وزن پرهیز کرد. دلیل اصلی که باعث شاخص شدن رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن می‌شود، تأثیر قابل توجه آن‌ها در کاهش اشتها است.

رژیم اتکینز به چهار فاز تقسیم می‌شود که شروع رژیم با کاهش کربوهیدرات دریافتی به زیر 20 گرم در روز برای دو هفته شروع می‌شود و سپس آهسته آهسته به میزان کربوهیدرات سالم آن اضافه می‌شود تا به وزن هدف برسد. این رژیم به صورت کامل‌تر در مقاله رژیم اتکینز: هر آنچه باید بدانید، توضیح داده شده است.

 

رژیم فوق کم چرب

رژیم فوق کم چرب، چربی دریافتی را تا زیر 10 درصد از میزان کل کالری، کاهش می‌دهد. مطالعات، این رژیم را برای کاهش وزن در طولانی‌مدت مناسب نمی‌دانند. منتقدین و طرفداران این رژیم عنوان می‌کنند که در ورژن قدیمی‌تر این رژیم یعنی رژیم کم چرب، میزان چربی به اندازه‌ی کافی کاهش نیافته است و نیاز است مقدار بیشتری از چربی دریافتی کاسته شود و به زیر 10 درصد از میزان کل کالری برسد پس رژیم فوق کم چرب معرفی شد.

رژیم فوق یکی دیگر از انواع رژیم‌های لاغری است که معمولا بر پایه‌ی غذاهای گیاهی بنا شده است و کم‌تر از فرآورده‌های حیوانی استفاده می‌شود. استفاده از چنین رژیمی، برای افراد چاق با پیامدهای خوبی همراه بوده است ولی همان طور گفته شد در طولانی مدت چندان مناسب نیست. محدود کردن این مقدار از چربی، ممکن است در طولانی‌مدت، بدن را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند زیرا بدن به مقداری چربی برای انجام فرآیندهای طبیعی احتیاج دارد و عدم دریافت، احتمال بروز بیماری را افزایش می‌دهد.(منبع)

 

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد رژیم‌های لاغری زیادی پیشنهاد شده است و هر فرد باید با توجه به شرایط خود، رژیم مناسب را انتخاب کند. نکته ضروری در همه این رژیم‌ها نقصان کالری است! یعنی هر فرد با توجه به شرایط بدنی خود باید کالری کمتر از نیاز دریافت کند. نکته مشترک همه رژیم‌ها همین است. پس تا زمانی که این موضوع رعایت نشود، هیچ رژیمی کارساز نیست!