در مقاله‌ی برای لاغری شکم چه بخوریم؟، بخشی را به نوشیدن آب و لاغری و تاثیر آن بر کاهش وزن به صورت مختصر اختصاص دادیم ممکن است این موضوع به علت اختصار در توضیحات، برای همه قانع کننده نبوده باشد پس تصمیم گرفتیم که با بیان مطالعات انجام شده در این زمینه و ذکر نتایج بدست آمده از این مطالعات، مهر تاییدی بر رابطه نوشیدن آب و لاغری بزنیم.

 

افزایش کالری سوزی با نوشیدن آب

نوشیدن آب باعث افزایش کالری سوزی در زمان استراحت بدن می‌شود به عبارتی REE یا کالری که بدن در زمان استراحت به آن نیاز دارد را افزایش می‌دهد. در پژوهش‌های انجام شده بر افراد بزرگسال، نشان داده شده است که میزان کالری سوزی بین 24 تا 30 درصد بعد از نوشیدن آب افزایش می‌یابد که این افزایش حداقل تا یک ساعت ادامه پیدا می‌کند.

تحقیق دیگری بر روی کودکانی که دچار اضافه وزن بودند نشان داد که نوشیدن آب قادر است میزان کالری سوزی را تا 25 درصد افزایش دهد. برای اثبات ارتباط نوشیدن آب و لاغری محققین آزمایش دیگری بر روی بانوانی با اضافه وزن انجام دادند. آزمایش بدین صورت انجام شد که مقدار آب دریافتی آنان را به بالای یک لیتر در روز رساندند. تحقیق به مدت یک سال ادامه پیدا کرد. نتیجه‌ای که از این پژوهش یک ساله بدست آمد کاهش دو کیلوگرم از وزن بدن آنان بود بدین معنی که به ازای هر نیم لیتر آب 23 کالری بیشتر سوزانده بودند که با یک حساب سر انگشتی این عدد به 17 هزار می‌رسد که بیش از 2 کیلوگرم ا‌ز وزن بدن است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا دمای آب در این فرآیندها تاثیر می‌گذارد؟ بله هر چه آبی که می‌نوشید خنک‌تر باشد انرژی بیشتری مصرف می‌شود چرا؟ زیرا بدن ابتدا آب را به دمای خود می‌رساند پس هرچه آب خنک‌تر باشد انرژی بیشتری توسط بدن خرج می‌شود تا دمای آب بالا برود. (منبع1، منبع2)

 

آب ماده‌ای ضروری برای تجزیه چربی

بدون آب، بدن توانایی تجزیه چربی‌های ذخیره شده را ندارد زیرا در فرآیند تجزیه، مولکول آب با چربی واکنش می‌دهد و مولکول‌های بزرگ چربی را به اسیدهای چرب کوچک‌تر تجزیه می‌کند. کم آبی می‌تواند این فرآیند را با مشکل رو به رو کند پس نوشیدن آب کافی برای چربی سوزی ضروری است. مطالعات علمی نشان داده‌اند که افزایش میزان آب دریافتی توسط بدن با افزایش فرآیند تجزیه چربی همراه است. (منبع)

 

نوشیدن آب و کاهش اشتها

شاید شنیده باشید که نوشیدن آب قبل از وعده‌های اصلی باعث کاهش اشتها می‌شود. طی تجقیقات انجام شده توسط دانشمندان مشخص شده است که این امر تا حدود زیادی صحت دارد اما گروهی که تحت مطالعه قرار گرفته بودند افراد میان سال با اضافه وزن بودند. نتیجه تحقیقات بدین صورت بود، افرادی که قبل از وعده‌های غذایی آب نوشیده بودند 44 درصد بیشتر از گروهی که قبل از وعده‌های خود آب ننوشیده بودند، وزن از دست داده بودند. در پژوهش دیگر تنها تاثیر نوشیدن آب قبل از وعده‌‌ی صبحانه مورد بررسی قرار گرفت. کاهش 13 درصدی از جذب کالری از وعده‌ی صبحانه نتیجه‌ی این بررسی بود. همانطور که گفته شد این بررسی‌ها بر روی افراد میان سال چنین بازخوردهایی داشته است. از تحقیق بر روی افراد جوان‌تر چنین پاسخی دریافت نشد. نوشیدن آب در افراد جوان نسبت به افراد میان سال تاثیر کم‌تری را در کاهش جذب چربی از خود نشان داد اما هم چنان منجر به کاهش می‌شود.

 

جابگزین مناسب برای نوشیدنی‌های شیرین

آب هیچ کالری ندارد و این دلیلی دیگر برای تایید رابطه‌ی نوشیدن آب و لاغری است. نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های شیرین که اغلب کالری زیادی در خود دارند مطمئنا باعث کاهش کالری می‌شود. به طور متوسط نوشیدن آب می‌تواند کالری دریافتی را تا 9 درصد کاهش دهد همچنین در طولانی مدت از وزنگیری بیش از اندازه جلوگیری می‌کند. همین مساله نشان می‌دهد که تشویق کودکان برای نوشیدن آب کافی برای کاهش عارضه چاقی در آینده بسیار اهمیت دارد.

 

میزان کافی آب روزانه

بسیاری از ارگان‌های مرتبط با تغذیه توصیه می‌کنند که بدن به 2 لیتر آب روزانه احتیاج دارد که این معادل با 8 لیوان آب است. هرچند که این مقدار بسته به فرد و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد تغییر می‌کند. برای مثال فردی که تعرق زیادی دارد و یا ورزش در برنامه روزانه او قرار دارد به مقدار آب بیشتری نسبت افراد کم تحرک احتیاج دارند. همچنین افراد سالخورده و مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند به مقدار متفاوتی آب احتیاج دارند.

منابع دریافت آب تنها به نوشیدن آب خالص خلاصه نمی‎‌شود. بدن می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز خودش را از طریق غذا و دیگر نوشیدنی‌ها نیز تامین کند برای مثال قهوه، چای، گوشت‌ها، شیر، میوه‌ها و سبزیجات دیگر منابع تامین آب بدن هستند. کم آبی می‌تواند باعث سردرد، گرسنگی‌های پی‌در‌پی و همچنین عدم تمرکز شود. راه حل این موضوع نوشیدن آب کافی است به گونه‌ای که هر زمان احساس تشنگی کردید مقدار مناسبی آب بنوشید تا کاملا سیراب شوید. به همان اندازه که نوشیدن آب بسیار مفید است زیاده‌روی کردن در نوشیدن آب می‌تواند به مسمومیت آبی بیانجامد یا حتی به مرگ منجرب شود. فکر می‌کنم دیگر جای بحثی در تایید ارتباط اساسی بین نوشیدن آب و لاغری نمی‌ماند پس نوشیدن آب را در طول روز فراموش نکنید. (منبع)