احتمالا سوال خیلی از شما این باشد که برای لاغری شکم چی بخورم؟ ما در این مقاله به شما چند خوراکی معرفی می کنیم که به صورت علمی سودمند بودن آن ها برای کاهش وزن ثابت شده است. اما این نکته را باید بدانید که تنها با خوردن یک غذا نمی شود به لاغری دلخواه رسید. برای رسیدن به لاغری شما باید تمام غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید را تحت نظر قرار دهید پس شما به یک برنامه ی غذایی (رژیم غذایی) نیاز دارید.

ویژگی های یک برنامه غذایی چیست ؟ لطفا به مقاله در رژیم لاغری چی بخوریم؟ بایدها و نبایدهای رژیم لاغری مراجعه کنید. برای بهبود عملکرد فرآیند کاهش وزن پیشنهاد می کنیم از خوراکی هایی که در ادامه بیان می شود، در برنامه غذایی خودتان استفاده کنید.

تخم مرغ

در جواب سوال «برای لاغری شکم چی بخورم؟» ما به شما می‌گوییم که از تخم مرغ استفاده کنید. تخم مرغ به عنوان بک منبع غنی از پروتئین در بین ورزشکاران بسیار پر طرفدار است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که از تخم مرغ استفاده می‌کنند در طول روز احساس سیری بیشتری دارند و میل آن ها به میان وعده‌های غیر ضروری و عملا چاق کننده، کمتر از افرادی است که از این خوراکی استفاده نمی کنند. بهتر است در وعده صبحانه به جای نان های شیرین از تخم‌مرغ استفاده کنید. بدن برای تجزیه پروتئین به زمان نیاز دارد که دلیل احساس سیری بعد از خوردن تخم مرغ، همین امر است. زرده‌ی تخم مرغ یکی از کامل‌ترین غذاها از نظر مواد مورد نیاز بدن نیز به شمار می رود و خوردن آن می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. در رابطه با زرده تخم‌مرغ نیز جای نگرانی نیست، چرا که مصرف به اندازه زرده تخم‌مرغ منجر به افزایش کلسترول نخواهد شد.

شکلات تلخ

اگر علاقه ی زیادی به خوردن شکلات دارید و همچنان دوست دارید که وزنی ایده آل داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم که از شکلات تلخ استفاده کنید ولی این به معنای آزادی کامل شما در خوردن شکلات نیست. در مقیاس کنترل شده، خوردن شکلات تلخ باعث ایجاد حس سیری می شود و کشش شما به خوردن بی رویه را کاهش می دهد. پس هر وقت که سوال برای لاغری شکم چی بخورم ایجاد شد می‌توانید شکلات تلخ را به‌عنوان یکی از این خوراکی‌ها در نظر بگیرید.

سیب

از قدیم خوردن میوه بسیار توصیه شده است اما دلیل این موضوع به صورت عملی ثابت شده است. فیبر موجود در میوه ها علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی، شما را در فرآیند کاهش وزن یاری می کند. خوردن سیب اما به اندازه باعث بوجود آمدن احساس سیری می شود و از پرخوری در طول روز جلوگیری می کند.

غلات

تا این بخش متوجه شدیم که مصرف مقدار مناسب از تخم مرغ، شکلات و سیب در طول روز می تواند به شما در کاهش وزن  کمک کند. به‌جز این خوراکی‌ها، برای لاغری شکم چی بخورم که تاثیر گذار باشد؟ زمان آن رسیده است که سری به خانواده غلات بزنیم. این خانواده دارای فیبر بالا و همچنین مقدار مناسبی از پروتئین هستند. شاخص‌ترین ها در این بخش جو دو سر، برنج قهوه ای و کوینولا (گیاهی که بومی آمریکای جنوبی است)، هستند.

در یک رژیم غذایی که مصرف کربوهیدرات در آن بسیار محدود شده است، استفاده از غلات به دلیل داشتن کربوهیدرات بالا به مقدار زیاد توصیه نمی شود اما بدون یک رژیم غذایی سخت گیرانه، مصرف آن ها می تواند بسیار برای کنترل و کاهش وزن مفید باشد. هر رژیم غذایی برای شما مناسب نیست و باید به صورت اصولی و مخصوص هر فرد تنظیم شود. استفاده از رژیم های آماده نه تنها ممکن است شما را به مقصد نرساند بلکه ممکن است برای شما مشکلات متعددی نیز به وجود آورد.

آووکادو

آووکادو میوه ای غنی از فیبر و چربی های غیر اشباع از جمله اولئیک اسید است که در روغن زیتون نیز یافت می شود. تحقیقی بر روی عده ای از افراد انجام شد. در ابتدا این افراد به دو گروه تقسیم شده و به هر گروه برنامه ای غذایی برای کاهش وزن داده شد که در برنامه ی غذایی یکی از گروه ها هر روز نصف آووکادو گنجانده شده بود. مطالعات نشان داد که گروهی که از آووکادو استفاده کرده بودند در مقابل کسانی که در رژیم خود از این میوه استفاده نکرده بودند از کاهش وزن بیشتری برخوردار شدند. توسط دانشمندانِ این عرصه ثابت شده که مصرف آووکادو به همراه سبزیجات می تواند جذب آنتی اکسیدان از سبزیحات توسط بدن را نیز افزایش دهد.

آووکادو

سوپ

دلیل قرار گرفتن سوپ در بین خوراکی های کمک کننده به کاهش وزن این است که تمامی خوراکی هایی که ذکر شد دارای دو مشخصه هستند که این مشخصه ها شامل فیبر بالا و همچنین وجود آب در این خوراکی‌هاست که سوپ می تواند هر دو عامل را دارا باشد. سوپ به عنوان یک غذا، با کالری کم، فیبر و آب مناسب شناخته می شود پس در یک رژیم غذایی کم‌کالری می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند. اما باید از اضافه کردن مواد چرپ و پرکالری مانند خامه و… در آن بپرهیزید و بیشتر از سبزیجات استفاده کنید.

آجیل

ممکن است که تفکر خیلی از ما این باشد که برای لاغری شکم و درکل کاهش وزن باید آجیل خوردن را کنار بگذارید باید بگویم که هم بله و هم خیر. آجیل ها با داشتن مقدار مناسب از فیبر، پروتئیین و چربی مفید یکی از بهترین میان وعده های غذایی به حساب می آیند. تحقیقات نشان داده  که استفاده از آجیل می تواند سوخت و ساز بدن رو بهبود بخشیده و حتی به کاهش وزن کمک کند به شرطی که به اندازه مصرف شود. اگر میل به خوردن آجیل را نمی توانید به راحتی کنترل کنید پس بهتر است که از این خوراکی پرهیز کنید زیرا این خوراکی خوش مزه دارای مقدار قابل توجهی کالری است و نمی توان بی پروا از آن استفاده کرد.

 

سخن پایانی

این موضوع که برای لاغری شکم چی بخورم یا نخورم به عوامل متعددی از جمله سن، وزن، تیپ بدن و… بستگی دارد یک فرد با تجربه با در نظر گرفتن تمامی این پارامترها، اقدام به نوشتن رژیم غذایی می کند. خوراکی هایی که گفته شد می توانند بخشی از این رژیم را تشکیل بدهند که راه را برای فردی که به دنبال کاهش وزن هست هموارتر کنند.

منابع مقاله سایت healthline و webmd