هزاران سال است که مردم از زنجبیل برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از مطالعات و یافته‌های علمی، نشان می‌دهند که زنجبیل فواید زیادی برای بدن دارد. در این مقاله به مهم‌ترین مزایای چای زنجبیل برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.

 

چای زنجبیل:

زنجبیل یگ گیاه بومی آسیایی است، این گیاه یکی از رایج‌ترین مواد در سراسر جهان است که به عنوان ادویه و گیاه دارویی استفاده می‌شود. این گیاه، یک داروی باستانی است که مردم برای بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتریت، دیابت، سرفه، سرما خوردگی و حالت تهوع از آن استفاده می‌کردند. این گیاه به شکل‌های مختلفی از جمله چای مصرف می‎‌شود. چای زنجبیل دارای سطوح بالای ویتامین C، کلسیم، روی و سدیم و عناصر مفید دیگر است.

در بخش بعدی مزایای چای زنجبیل را معرفی و بررسی می‌کنیم.

 

مزایای چای زنجبیل:

7 مورد از بهترین مزایای چای زنجبیل عبارت است از:

1_ تسکین بیماری حرکتی و کاهش عوارض شیمی درمانی:

طب سنتی نشان داده است که چای زنجبیل می‌تواند به بهبود علائم بیماری حرکتی مانند سرگیجه، حالت تهوع و عرق سرد کمک کند. یک مطالعه در سال 1988 بر روی 80 دانشجوی نیروی دریایی که عادت به قایقرانی در دریاهای سنگین نداشتند انجام شد. در آخر افرادی که 1 گرم پودر زنجبیل دریافت کرده بودند، بهبود قابل توجهی در حالت تهوع و عرق سرد داشتند.

محققان اطلاعات دقیقی درباره اینکه زنجبیل چگونه باعث بهبود این علائم می‌شود ندارند. برخی از آنها تصور می‌کنند که ترکیبات خاصی در زنجبیل، گیرنده‌ای در مغز را که نقش کلیدی در مرکز حالت تهوع مغز دارد، مسدود می‌کند. با این حال برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری در این باره نیاز داریم.

برخی از متخصصان معتقدند جینجرول موجود در زنجبیل می‌تواند به بهبود حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی کمک کند. یکی از مطالعات که بر روی 92 زن انجام شده است نشان داد که زنجبیل در پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل ناشی از بیهوشی عمومی، موثرتر از یک داروی استاندارد است. با این وجود اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اید، بهتر است با متخصص خود درباره مصرف زنجبیل مشورت کنید.

2_کمک به مدیریت فشار خون و حمایت از سلامت قلب:

دومین مورد از مزایای چای زنجبیل برای بدن، کمک به مدیریت فشار خون و حمایت از قلب است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف 2 تا 6 گرم زنجبیل در روز ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. علاوه بر آن چای زنجبیل فواید دیگری برای بدن دارد که این فواید در کنار هم سلامت قلب را افزایش داده و باعث مدیریت فشار خون می‌شوند. به عنوان مثال:

  1. کمک به پیشگیری از حملات قلبی
  2. کمک به جلوگیری از لخته شدن خون
  3. کاهش فشار خون
  4. تسکین سوزش سر دل
  5. کاهش کلسترول
  6. بهبود گردش خون

3_کمک به مدیریت وزن و قند خون:

یکی از مهم‌ترین و جالبترین مزایای چای زنجبیل کمک به مدیریت وزن و قند خون است. در مقاله 10 نوع چای لاغری گفتیم که چای زنجبیل حاوی ترکیباتی است که فعالیت‌های بیولوژیکی را در بدن تحریک می‌کنند و باعث چربی سوزی می‌شود.  تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که نوشیدن چای زنجبیل اثرات مفیدی بر وزن و کنترل قند خون دارد. در واقع چای زنجبیل از چند طریق به کاهش وزن بدن و لاغری کمک می‌کند که عبارتند از :

  1. افزایش ترموژنز (تولید گرما توسط بدن)، ترموژنز باعث افزایش چربی سوزی و در نتیجه لاغری می‌شود.
  2. افزایش تجزیه چربی‌ها برای تولید انرژی
  3. جلوگیری از ذخیره چربی در بدن
  4. کمک به کنترل اشتها

علاوه بر این زنجبیل ممکن است با کاهش سطح انسولین ناشتا، هموگلوبین A1C ( سطح قند خون در 2 تا 3 ماه گذشته) و تری گلیسیرید، به بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

بهتر است برای افزایش چربی سوزی و لاغری سریع همراه با نوشیدن چای زنجبیل از خوراکی‌های مناسب نیز استفاده کنید. در مقاله 10 خوراکی چربی سوز گفتیم که در فرایند لاغری افزایش متابولیسم امری ضروری است، در واقع با افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز، روند لاغری سریع‌تر اتفاق می‌افتد. مصرف برخی از خوراکی‌ها باعث افزایش متابولیسم شده و به فرایند لاغری سرعت می‌بخشند. 3 مورد از این خوراکی‌ها عبارتند از:

  1. قهوه
  2. ماهی سالمون
  3. تخم مرغ

4_تسکین درد و التهاب و مبارزه با سرطان:

مردم قرن‌ها است که  از زنجبیل برای درمان التهاب استفاده می‌کنند. یک منبع تحقیقاتی نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در زنجبیل به نان جینجرول و شوگاول به کاهش تولید نشانگرهای پیش التهابی کمک می‌کند.

یکی دیگر از مزایای چای زنجبیل مبارزه با سرطان است. مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. این خاصیت زنجبیل نیز به دلیل محتوای جینجرول و شوگاول موجود در آن است.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که جینجرول و شوگاول ممکن است با ایجاد مرگ سلولی و جلوگیری از تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی با سرطان مبارزه کنند. سایر مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که زنجبیل ممکن است بر چندین نوع سرطان مانند سرطان پانکراس، روده بزرگ و سرطان ریه تاثیر گذاشته و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند.

5_مزایای چای زنجبیل: محافظت از مغز

دانشمندان اثرات محافظتی زنجبیل در برابر استرس اکسیداتیو (عدم تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن) و التهاب را مورد مطالعه قرار دادند. این دو عامل نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد بیماری‌های دژنراتیو (نوعی بیماری که باعث می‌شود بافت یا اندام در طول زمان فرسایش یابند) ایفا می‌کنند. در پایان محققان دریافتند که زنجبیل یکی از گیاهان بلقوه‌ای است که می‌تواند برای کاهش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب استفاده شود.

علاوه بر آن مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که جینجرول و شوگاول ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در برابر کاهش عملکرد مرتبط با سن، موثر باشند.

 

معایب چای زنجبیل:

همه نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های موجود در جهان دارای مزایا و معایب هستند، زنجبیل نیز از این امر مستثنی نیست. مصرف بیش از حد این گیاه نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، از جمله:

  1. ناراحتی معده
  2. کاهش شدید قند خون
  3. خارش چشم
  4. قرمزی پوست

2 مورد از علائم مصرف زنجبیل بیش از حد عبارتند از:

  1. حالت تهوع
  2. سوزش سر دل یا رفلاکس

با اینکه هیچ اتفاق نظری در مورد دوز صحیح وجود ندارد، بسیاری از محققان معتقدند که مصرف 4 گرم زنجبیل در روز بی خطر است. همچنین محققان تصور می‌کنند که نوشیدن 1 تا 2 فنجان چای زنجبیل در روز، هیچ عوارض جانبی برای بدن نخواهد داشت.

نکته!

از آنجایی که زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد و اثر رقیق کنندگی خون داشته باشد، بنابراین بهتر است افرادی که از داروهای رقیق کننده یا داروهای فشار خون استفاده می‌کنند، قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند.

 

سوالات متداول:

1_متداول‌ترین روش درست کردن چای زنجبیل چیست؟

متدوال‌ترین روش درست کردن چای زنجبیل جوشاندن ریشه پوست کنده آن در آب یا شیر است.

2_آیا نوشیدن هر روز چای زنجبیل بی‌خطر است؟

بله، مصرف 4 گرم زنجبیل در روز و یا نوشیدن 1 تا 2 فنجان چای زنجبیل در روز بی‌خطر است.

3_ بهترین زمان برای نوشیدن چای زنجبیل چه زمانی است؟ نوشیدن چای زنجبیل قبل از خواب مشکلی ندارد؟

شما می‎‌توانید هر زمانی از روز چای زنجبیل بنوشید. از آنجایی که چای زنجبیل به عنوان یک دمنوش بدون کافئین در نظر گرفته می‌شود، بنابراین نوشیدن آن قبل از خواب مشکلی ندارد.

 

سخن پایانی:

در این مقاله مزایای چای زنجبیل معرفی شد. این چای یک نوشیدنی مناسب برای کاهش وزن و لاغری است و فواید زیادی برای بدن دارد؛ اما بهتر است برای لاغری و کاهش وزن زیاد، همراه با نوشیدن این چای یک رژیم غذایی اصولی و تمرین مداوم داشته باشید.