حال که وارد این صفحه شده‌اید به شما تبریک می‌گویم، چرا که تصمیم گرفته‌اید به صورت سالم و ایمن لاغر شوید. این روزها در بازار مجازی و واقعی انواع و اقسام روش‌ها برای لاغری پیشنهاد می‌شوند. معمولا این روش‌ها زمان‌های غیر معقولی را برای لاغری پیشنهاد می‌کنند: مثلا کاهش 4 کیلو وزن در یک هفته یا 10 کیلو در یک ماه! اما کاهش وزن شدید می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که در برخی اوقات قابل جبران هم نیست. نگران نباشید این مقاله برای راهنمایی شماست و به شما کمک می‌کند که متوجه شوید زمان مورد نیاز برای لاغری چقدر است؟

 

چگونه لاغر شویم؟

قبل از اینکه در مورد سوال اصلی صحبت کنم، می‌خواهم گذری بر سوال چگونه لاغر شویم داشته باشم که در ادامه بهتر صحبت‌های من را متوجه شوید. همانطور که در مقاله چگونه لاغر شویم؟ گفته‌ام: «تنها عامل لاغری و کاهش وزن، تنظیم کالری‌هاست.» به این صورت که اگر شما کالری دریافتی را کمتر از مقدار کالری مورد نیاز برای حفظ وزن کنونی کنید، وزن شما کاهش می‌یابد یا بهتر است بگویم در بدن شما چربی‌سوزی رخ خواهد داد. پس اگر می‌خواهید لاغر شوید باید حتما در حالت کالری تعادل منفی قرار بگیرید در غیر این صورت وزن شما کاهش نمی‌یابد.

 

مدت زمان مورد نیاز برای لاغری برای هر کسی متفاوت است!

باید ابتدا خدمتتان بگویم هر کدام از شما در شرایط متفاوتی قرار دارید و اینکه چه مقدار زمان برای لاغری نیاز دارید متفاوت است. در این قسمت تعدادی از عوامل تاثیرگذار را خدمتتان عرض خواهم کرد و در انتها یک جمع‌بندی با توجه به همین عوامل ارائه خواهم داد:

جنسیت

یکی از عوامل تاثیرگذار بر چربی‌سوزی و کالری‌سوزی در بدن، مقدار عضلات است. به این معنی که هر چقدر عضلات بیشتری داشته باشید، چربی‌سوزی بیشتری را تجربه خواهید کرد. این اتفاق به خاطر کالری‌سوزی بیشتر در زمان استراحت رخ می‌دهد. حال مقدار عضلات چه ربطی به جنسیت دارد؟ این فاکتور به این دلیل در میزان چربی‌سوزی دخیل است که خانم‌ها مقدار عضلات کمتر و چربی بیشتری نسبت به آقایان دارند. همین نکته سبب شده که در حدود 5 تا 10 درصد متابولیسم استراحت کمتری داشته باشند. در مطالعات انجام شده در این خصوص نیز این نتیجه تایید شده که آقایان در شرایط یکسان وزن بیشتری نسبت به خانم‌ها از دست می‌دهند.

سن

فاکتور دیگری که در زمان مورد نیاز برای لاغری تاثیر می‌گذارد، سن است. با افزایش سن، درصد چربی افزایش و مقدار عضلات کاهش می‌یابد. به همین دلیل مقدار متابولیسم استراحت کاهش می‌یابد. تحقیقات هم نشانگر این هستند که افراد بالای 70 سال در حدود 20درصد کمتر از سایرین در حالت استراحت، کالری‌سوزی دارند. پس برای افراد مسن کاهش وزن سخت‌تر و زمان بیشتری نیاز است.

وزن اولیه

همانطور که خدمتتان عرض کردم کاهش وزن برای هر کسی متفاوت است. به عنوان مثال اگر وزن اولیه یک نفر 100 کیلو باشد، نسبت به کسی که  60 کیلو است راحت‌تر وزن از دست می‌دهد و ممکن است حتی این اختلاف برای ماه اول به دو یا سه کیلو هم برسد.

خواب

عامل بسیار مهم در فرآیند کاهش وزن، خواب کافی است. به جرات می‌توان گفت که اگر پاسخی در کاهش وزن نگرفته‌اید شاید دلیلش خواب ناکافی باشد. در مطالعه‌ای که در این خصوص انجام شده، کسانی که 5 ساعت در شبانه روز خوابیدند، در حدود 50درصد کاهش وزن کمتری نسبت به کسانی که 8 ساعت خوابیدند تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، خواب ناکافی منجر به ایجاد بیماری‌هایی مثل دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و چاقی نیز می‌شود. پس مقدار خواب شما نیز می‌تواند در زمان مورد نیاز برای لاغری تاثیرگذار باشد.

استرس

حقیقت این است که استرس در تناسب اندام بسیار موثر است! استرس به دلیل افزایش سطوح هورمون‌هایی مثل کورتیزول و تاثیر منفی بر حساسیت سلول‌ها بدن نسبت به انسولین و لپتین، می‌تواند بر مدت‌زمان مورد نیاز برای لاغری تاثیر منفی بگذارد. کسانی که در شغل‌های پراسترس هستند یا شرایط زندگی پر استرسی دارند، می‌توانند لاغری آهسته‌تری تجربه کنند.

شدت تمرین

یکی از عوامل بسیار مهم در مدت‌زمان لاغری شدت تمرین است. از نظر تجربی و علمی این موضوع کاملا ثابت شده است که تمرین پر شدت می‌تواند سرعت کاهش وزن را افزایش دهد. تمرینات پرفشار بدنسازی یا هوازی مثل اینتروال می‌توانند متابولیسم و در نتیجه سرعت چربی‌سوزی را افزایش دهند. با این حال اگر شرایط تمرین کردن ندارید، ایرادی ندارد شما می‌توانید با رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن خوبی تجربه کنید.

نوع تمرین

عامل دیگری که بر مدت زمان لاغری تاثیر می‌گذارد، نوع تمرین است.

تمرینات هوازی مثل پیاده‌روی سریع، دویدن، پروانه زدن، شنا و … یک نمونه از تمریناتی هستند که با افزایش کالری‌سوزی و گردش خون منجر به کاهش وزن می‌شوند. در طرف مقابل تمرینات بدنسازی قرار دارند که با کالری‌سوزی، عضله‌سازی و افزایش سوخت و ساز می‌توانند منجر به چربی‌سوزی شوند.

هر کدام از این تمرینات به‌خوبی منجر به کاهش وزن می‌شوند، اما طبق مطالعات، ترکیب کردن تمرینات با وزنه و هوازی می‌توانند منجر به افزایش سرعت چربی‌سوزی شوند. پس کسانی که از این دو ورزش در کنار هم استفاده می‌کنند می‌توانند چربی‌سوزی بیشتری تجربه کنند.

آیا رژیم‌های مختلف در سرعت لاغری تاثیرگذارند؟

یکی از شبهاتی که در این مورد وجود دارد، تاثیر رژیم‌های مختلف بر لاغری است. بارها شنیده‌ام که رژیم‌های کتوژنیک یا … زودتر از سایر رژیم‌ها منجر به لاغری می‌شوند. در مورد رژیم کتوژنیک که در آن مقدار کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش می‌یابد باید گفت که این رژیم می‌تواند منجر به کاهش وزن سریع‌تر شود نه چربی‌سوزی بیشتر! (نسبت به سایر رژیم‌ها) باید بدانید که مبحث کاهش وزن و چربی‌سوزی با هم متفاوت هستند.

به عنوان مثال در صورتی که بدن شما در حالت گرسنگی یا کم‌آبی قرار گیرد کاهش وزن را مشاهده خواهید کرد اما چربی‌سوزی در این حالت رخ نداده است. این کاهش وزن به راحتی با نوشیدن آب و خوردن غذا دوباره جبران می‌شود. در رژیمی مثل رژیم کتوژنیک نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. به دلیل کاهش کربوهیدرات، آب ذخیره شده در بدن کاهش می‌یابد که منجر به کاهش وزن موقتی خواهد شد، اما در اصل کاهش چربی هنوز رخ نداده‌است. البته اگر کالری‌ها به خوبی تنظیم شده باشند، کاهش چربی هم رخ خواهد داد.

رژیم‌های مختلف تاثیرات یکسانی را از خود بر جای می‌گذارند در صورتی که کالری دریافتی یکسان باشد. پس تفاوتی ندارد که از کدام رژیم استفاده می‌کنید، در هر صورت باید زمان تقریبا یکسانی را برای لاغری صرف کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای لاغری 

حال به سوال اصلی این مقاله می‌پردازیم. تحقیقات نشان داده‌اند که هر فرد بالغ و سالم می‌تواند در هفته حدود نیم تا یک کیلو کاهش وزن را تجربه کند و همچنان سالم و سرحال بماند. البته فاکتورهای یاد شده در این مقاله می‌توانند در این مقدار تاثیر گذار باشند. از طرفی شاید یک هفته این مقدار کاهش وزن را تجربه کنید و هفته بعد هیچ کاهش وزنی را مشاهده نکنید. پس فقط ادامه دهید و به این نتایج ظاهری توجهی نکنید. شما در هر صورت موفق خواهید شد. اگر به دنبال راهی برای لاغری سریع‌تر هستید پیشنهاد می‌کنم مقاله خوراکی‌های چربی‌سوز را مطالعه کنید.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]