یکی از سالم‌ترین غذاهایی که می‌‍‌توانید مصرف کنید ماهی‌ است. ماهی منبع خوبی از پروتئین است که می‌تواند به عضله سازی و کاهش وزن کمک کند. اما تاثیر ماهی بر لاغری چیست و چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

مواد مغذی موجود در ماهی:

ماهی یکی از غذاهای محبوب است که بیشتر مردم در نقاط مختلف دنیا آن را مصرف می‌کنند. در دوره‌های اخیر کسانی که گوشت‌ خوارند، برای کنترل وزن خود مصرف ماهی را افزایش داده‌اند.

بیشتر انواع ماهی‌‎ها سرشار از پروتئین هستند، در حالی که فیبر و کربوهیدرات کمی‌ دارند. محتوای چربی و کالری موجود در هر ماهی از گونه‌ای به گونه دیگر متفاوت است. همچنین ماهی منبع عالی اسید چرب امگا3، ویتامین B12 و سایر ویتامین‌های B، ویتامین D، سلنیوم و مواد معدنی مانند پتاسیم و فسفر است.

در ادامه 3مورد از مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین تاثیرات ماهی بر لاغری را معرفی و بررسی می‌‌‌‌‌‌‌کنیم.

 

تاثیر ماهی بر لاغری:

در مقاله 13 خوراکی عالی و موثر برای افزایش سوخت و ساز گفتیم پروتئین‌ها جزو بهترین غذاهای چربی سوز می‌باشند. ماهی نیز به دلیل محتوای پروتئین بالایی که دارد می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. در واقع تاثیر ماهی بر لاغری عبارت است از:

1_ افزایش حس سیری:

اولین تاثیر ماهی بر لاغری افزایش حس سیری است. همانطور که گفتیم ماهی یکی از غذاهای غنی از پروتئین است. غذاهای غنی از پروتئین به دلیل اثر حرارتی بالایی که دارند می‌تواند باعث افزایش حس سیری شوند. در مقاله تاثیر پروتئین بر لاغری گفتیم که اثر حرارتی غذا به انرژی مورد استفاده برای هضم غذاها اشاره دارد.

علاوه بر آن پروتئین موجود در ماهی می‌تواند عضله سازی را افزایش دهد. این مورد به نوبه خود می‌تواند متابولیسم در حال استراحت را افزایش داده و باعث چربی سوزی شود.

2_ کالری کم:

دومین تاثیر ماهی بر لاغری به کالری کم موجود در آن مربوط است. در واقع ماهی نسبت به سایر انواع گوشت‌ها مانند گوشت گاو، بره، ران مرغ و گوساله کالری کم‌‌تری دارد. اگرچه برخی از ماهی‌ها پر کالری هستند، اما برخی از آنها مانند قزل آلا کالری کم‌تری دارند. همچنین ماهی‌ها نسبت به سایر گوشت‌ها چربی و کربوهیدرات کم‌تری دارند که آنها را به گزینه مناسبی برای دوره کاهش وزن و لاغری تبدیل می‌کند.

3_مبارزه با التهاب:

سومین تاثیر ماهی بر لاغری مبارزه با التهاب است. ماهی‌ها منبع عالی اسیدهای چرب امگا3 هستند که خواص ضد التهابی دارد. التهاب مزمن با درجه پایین می‌تواند منجر به چاقی شود. بنابراین گنجاندن اسیدهای چرب امگا3 بیشتر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و جلوگیری از چاقی کمک کند.

 

بهترین ماهی‌ها برای لاغری:

حال که تاثیر ماهی بر لاغری را بررسی کردیم، بهترین ماهی‎‌ها برای لاغری را معرفی می‌کنیم:

1_ سالمون:

ماهی قزل آلا نام عمومی است که برای چندین گونه ماهی از خانوده Salmonidae استفاده می‌شود. با اینکه سالمون یک ماهی چرب یا روغنی در نظر گرفته می‌شود، اما یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا3 است و همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های B، سلنیوم، پتاسیم کاروتنوئیدها مانند آستاگزانتین که یک آنتی اکسیدان قوی است می‌باشد.

2_ ماهی تن:

طبق نظر متخصصان ماهی تن سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا3، ویتامینD و سلنیوم است. سلنیوم یک ماده مغذی ضروری است که برای عملکرد بهتر تیروئید انسان مورد نیاز است. همانطور که می‌دانید عملکرد ضعیف تیروئید یا کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به چاقی شود. غذاهای غنی از سلنیوم می‌توانند بر عملکرد تیروئید اثر گذاشته و باعث کاهش وزن شوند.

یکی از مطالعات انجام شده نشان داده است که دریافت سلنیوم کافی می‌تواند منجر به چربی سوزی و کاهش وزن شود. علاوه بر آن چون سطح جیوه ماهی تن نسبت به سایر ماهی‌ها کم‌تر است، بنابراین همه افراد می‌تواند به راحتی آن را مصرف کنند.

3_ ماهی کد:

ماهی کد نیز گزینه مناسبی برای افزودن به برنامه غذایی کاهش وزن است. ویتامین‌ها و مواد معدنی  موجود در ماهی کد می‌تواند به عملکرد صحیح بدن کمک کند. علاوه بر آن، این ماهی سرشار از پروتئین است، بنابراین می‌تواند حس سیری را افزایش داده و به فرایند متابولیسم سرعت بخشد.

این ماهی دارای کالری و چربی پایینی است و سرشار از ویتامین B است، بنابراین می‌تواند به بدن برای مدیریت استرس، افزایش ترشح هورمون‌ها، متابولیسم مواد مغذی، تولید انرژی از غذا و غیره کمک کند.

4_ ماهی ساردین:

ماهی ساردین سرشار از آهن است، ویتامینD و اسیدهای چرب امگا3 است و می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و با افزایش حس سیری باعث شود فرد غذای کم‌تری میل کند. همچنین این ماهی می‌تواند فرایند هضم را بهبود بخشد و باکتری‌های خوب روده را افزایش دهد، این ماهی می‌تواند برای استخوان‌ها و قلب نیز مفید باشد.

 

سایر فواید ماهی برای بدن:

سایر فواید ماهی برای بدن عبارتند از:

  1. بسیاری از مطالعات بزرگ نشان می‌دهند که مصرف منظم ماهی، خطر حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  2. ماهی‌ها حاوی برخی مواد مغذی مهم هستند که برای رشد بدن ضروری هستند. به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهند که اسید دوکوزاهگزانوئیک چربی امگا3 DHA برای رشد چشم و مغز مهم است.
  3. همانطور که می‌دانید عملکرد مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که ماهی بیشتری میل می‌کنند، سرعت زوال عقلی کم‌تری دارند.

 

سوالات متداول:

3 مورد از سوالات متداول درباره ماهی و کاهش وزن عبارتند از:

1_بهترین زمان برای خوردن ماهی برای کاهش وزن چه زمانی است؟

شما می‌توانید برای کاهش وزن ماهی را در وعده‌های شام و ناهار بگنجانید. خوردن ماهی در وعده ناهار یا شام می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری حس سیری داشته باشید و از پرخوری نیز جلوگیری می‌کند.

2_  بهترین روش پخت ماهی برای کاهش وزن چیست؟

بخار پز کردن و کباب کردن بهترین راه‌های طبخ ماهی هستند. این روش‌ها معمولا به روغن نیاز ندارند، بنابراین کالری دریافتی شما افزایش نمی‌یابد.

3_ خطرات مصرف بیش از حد ماهی برای کاهش وزن چیست؟

بیشتر ماهی‌‌ها حاوی فلزات سمی سنگین مانند جیوه هستند که مصرف آنها برای سلامتی شما مضر است. بنابراین مصرف بیش از حد ماهی می‌تواند باعث مسمومیت با جیوه شود که اثرات نامطلوبی بر مغز و کلیه و سیستم گردش خون شما دارد. از طرفی به دلیل پر پروتئین بودن ماهی باید مراقب پروتئین دریافتی یک روز باشید. چرا که مصرف بیش از حد پروتئین برای سلامتی مضر است.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر ماهی بر لاغری بررسی شد. ماهی‌ها یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن و لاغری و سلامت کلی بدن هستند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.