چای رویبوس نوعی چای گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدان است.  این چای قرن‌ها در جنوب آفریقا مصرف می‌شد و امروزه به عنوان یک نوشیدنی خوش‌مزه و سالم دارای محبوبیت زیادی است. اگرچه تحقیقات بیشتری درباره تاثیرات این چای بر سلامتی بدن نیاز است، اما این چای نیز می‌تواند با فواید متعددی همراه باشد و از بدن در برابر برخی بیماری‌های مزمن محافظت کند. در این مقاله 5 مورد از فواید چای رویبوس را معرفی و بررسی می‌کنیم.

 

چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس که به عنوان چای قرمز یا چای بوته‌ای قرمز نیز شناخته می‌شود از برگ‌های درختچه‌ای به نام Aspalathus linearis که معمولا در در سواحل غربی آفریقای جنوبی رشد می‌کند، تهیه می‌شود.

همانطور که در مقاله تاثیر چای سیاه برای لاغری گفتیم، چای سیاه، چای سفید و چای سبز همگی از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شوند و تفاوت میان آنها در میزان اکسیده شدن است. اما چای رویبوس یک چای گیاهی است و جدای از چای سبز و چای سیاه است.

چای رویبوس سنتی با تخمیر برگ‌ها تهیه می‌شود و به رنگ قرمز مایل به قهوه درمی‌آید. با این حال رویبوس سبز که تخمیر نمی‌شود نیز در بازار موجود است؛ اما این چای نسبت به چای رویبوس سنتی قیمت بیشتری دارد و آنتی اکسیدان آن نیز بیشتر است.

در ادامه فواید چای رویبوس را معرفی می‌کنیم.

 

فواید چای رویبوس:

چای رویبوس معمولا مانند چای سیاه مصرف می‌شود. همانطور که در مقاله 10 نوع چای لاغری گفتیم این چای طعم شیرینی دارد و کم کالری است. فواید دیگر چای رویبوس عبارتند از:

1_ تانن کم و فاقد کافئین:

همانطور که در مقاله خوراکی افزایش سوخت و ساز گفتیم، کافئین باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی می‌شود و مصرف مقادیر متوسط آن بی خطر است، اما مصرف زیاد از حد آن با تپش قلب، افزایش اضطراب، مشکلات خواب و سردرد مرتبط است. بنابراین برخی از افراد از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین خودداری کرده و یا آن را محدود می‌کنند.

از آنجایی که چای رویبوس به طور طبیعی بدون کافئین است، بنابراین جایگزین عالی برای چای سیاه یا سبز است. همچنین چای رویبوس نسبت به چای سیاه یا سبز تانن کم‌تری دارد. تانن‌‌ها ترکیباتی در چای سبز و سیاه هستند که در جذب برخی مواد مغذی مانند آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

2_ آنتی اکسیدان بالا:

رویبوس به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان‌های تقویت کننده سلامت (مانند کورستین و آسپالاتین) مزایای زیادی برای بدن و افزایش سلامتی دارد. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مصرف مناسب غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آنتی اکسیدان در دراز مدت خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان را نیز کاهش می‌دهد.

برخی از شواهد علمی نشان می‌دهند که چای رویبوس می‌تواند سطح آنتی اکسیدان را در بدن شما افزایش دهد. در یک مطالعه کوچک در سال 2010، سطح آنتی اکسیدان‌های خونی زمانی که شرکت کنندگان رویبوس قرمز می‌نوشیدند 6.6 درصد و زمانی که نوع سبز آن را می‌نوشیدند 2.9 درصد افزایش یافت. این افزایش سطح آنتی اکسیدان خون حدود 5 ساعت بعد از نوشیدن 500 میلی لیتر چای که با 750 میلی گرم برگ رویبوس تهیه شده بود، ادامه داشت.

یک مطالعه قدیمی که بر روی 12 مرد سالم انجام شده بود مشخص کرد که چای رویبوس در مقایسه با دارونما هیچ اثر قابل توجهی بر سطح آنتی اکسیدان خون ندارد. این مورد احتمالا به این دلیل بود که آنتی اکسیدان‌های موجود در چای رویبوس به طور ناکارآمد توسط بدن جذب می‌شوند. بنابراین برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

3_ ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد:

سومین مورد از فواید چای رویبوس تقویت سلامت قلب است. چای رویبوس می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مختلف از سلامت قلب حمایت کند.

طبق یک مطالعه قدیمی، ممکن است نوشیدن چای رویبوس با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا ACE اثرات مفیدی بر فشار خون داشته باشد. ACE به طور غیر مستقیم فشار خون را با ایجاد عروق خونی افزایش می‌دهد. در مطالعه دیگری که روی 17 فرد انجام شد، نوشیدن چای رویبوس فعالیت ACE را 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف مهار کرد، با این حال به هیچ تغییری در فشار خون منجر نشد.

اما شواهد امیدوار کننده‌تری وجود دارد که نشان می‌دهند چای رویبوس می‌تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد. به عنوان مثال:

یک مطالعه که در سال 2011 روی 40 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن و در معرض خطر بالای بیماری قلبی بودند، انجام شد. در این مطالعه نوشیدن روزانه 6 فنجان یا 1420 میلی لیتر چای رویبوس به مدت 6 هفته باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL شد. همانطور که اطلاع دارید داشتن کلسترول سالم با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مختلف از جمله حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

4_ کاهش خطر ابتلا به سرطان:

یکی از مهم‌ترین فواید چای رویبوس کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان است. برخی از مطالعات قدیمی در لوله آزمایش نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌های کوئرستین و لوتئولین که در چای رویبوس وجود دارند، می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و از رشد تومور جلوگیری کنند. با این حال 2 موضوع درباره این دو آنتی اکسیدان‌ هنوز مشخص نیست:

  1. آیا رویبوس به اندازه کافی از این دو آنتی اکسیدان دارد یا خیر.
  2. آیا این دو آنتی اکسیدان به اندازه کافی توسط بدن جذب می‌شوند تا فوایدی به همراه داشته باشند.

5_ ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد:

چای رویبوس سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آسپالاتین است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که آسپالاتین ممکن است برای دیابت نوع 2 مفید باشد.

یک مطالعه که در سال 2009 روی موش‌های مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد نشان داد که آسپالاتین سطح قند خون را متعادل می‌کند و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. این مورد می‌تواند برای افرادی که دیابت نوع 2 دارند و یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، امیدوار کننده باشد.

 

فواید تایید نشده چای رویبوس:

ادعاهای بهداشتی پیرامون چای رویبوس بسیار متفاوت است، با این حال شواهد کافی برای حمایت از بسیاری از آنها وجود ندارد. برخی از مزایای تایید نشده درباره چای رویبوس عبارتند از:

  1. سلامت استخوان: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رویبوس می‎‌تواند فعالیت سلول‌هایی را که سنتز استخوان را تقویت می‌کنند، افزایش دهد و در عین حال فعالیت سلول‌هایی را که بافت استخوان را تجزیه می‌کنند، کاهش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری در این باره مورد نیاز است.
  2. سایرین: علی‌رغم گزارشات، شواهد محکمی مبنی بر اینکه رویبوس می‌تواند به مشکلات خواب، آلرژی و سردرد کمک کند، وجود ندارد.

 

عوارض جانبی چای رویبوس:

به طور کلی چای رویبوس بسیار ایمن است و با عوارض ایمنی جدی همراه نیست. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که نوشیدن روزانه مقادیر زیادی از چای رویبوس با افزایش آنزیم‌های کبدی مرتبط است که اغلب می‌تواند نشان دهنده مشکل کبدی باشد. با این حال این تنها یک مورد پیچیده بود و برای مطمئن شدن از آن به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

سخن پایانی:

در این مقاله فواید چای رویبوس را بررسی کردیم. شما می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این چای را بنوشید و از فواید آن بهره‌مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید که نباید در نوشیدن آن زیاده‌روی کنید.