داشتن سبک زندگی سالم و  رسیدن به وزن ایده‌آل همیشه با سختی همراه نیست. داشتن یک رژیم سرشار از سبزیجات یک راه آسان برای رسیدن به تناسب اندام آسان و سریع است. بنابراین مصرف سبزیجات یکی از بهترین گزینه‌ها در زمانی است که در دوره چربی سوزی و کاهش وزن هستید. در این مقاله بهترین سبزیجات برای لاغری را معرفی خواهیم کرد. اما ابتدا دلیل اهمیت مصرف سبزیجات را بررسی خواهیم کرد:

 

چرا سبزیجات برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر و مفید هستند؟

درباره دلیل مفید بودن سبزیجات برای لاغری باید بگوییم:

همانطور که در مقاله رژیم غذایی لاغری نیز گفتیم سبزیجات کالری کمی داشته و سرشار از فیبر هستند، علاوه بر آن  سبزیجات به دلیل دیر هضم بودن باعث کاهش گرسنگی می‌‍‌شوند. محتوای آب سبزیجات حجم غذا را افزایش داده و حس سیری را افزایش می‌دهد. در زیر برخی از دلایلی که باعث می‌شوند برای کاهش وزن از سبزیجات استفاده کنید آورده شده است:

  • افزایش سلامتی: همانطور که می‌دانید اضافه وزن و چاقی با چالش‌هایی همراه است، به عبارتی دیگر زمانی که شما دچار اضافه وزن و چاقی هستید خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت در شما افزایش می‌یابد و بهره‌وری شما کاهش می‌یابد. با مصرف سبزیجات، چربی سوزی و کاهش وزن خواهید داشت و خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابد.
  • داشتن مواد مغذی زیاد: طبق تحقیقات انجام شده سبزیجات منبع عالی مواد مغذی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.
  • متعادل کردن سطح انرژی: فیبر موجود در سبزیجات به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند، بنابراین مصرف منظم سبزیجات باعث تعادل انرژی شما می‌شود.

در ادامه 6 مورد از بهترین سبزیجات برای لاغری را معرفی خواهیم کرد:

 

بهترین سبزیجات برای لاغری:

بهترین سبزیجات برای لاغری عبارتند از:

اسفناج:

اسفناج کالری کمی داشته و سرشار از مواد مغذی است. اسفناج خام از عملکرد بهتر بدن پشتیبانی می‌کند، 100 گرم اسفناج خام حاوی 23 کالری، 3.6 گرم کربوهیدرات و 2.2 گرم فیبر است. اگر می‌خواهید فیبر بیشتری به غذاهای خود اضافه کنید اسفناج بیشتری مصرف کنید.

اسفناج خام از بسیاری جهات به بدن شما کمک می‌کند، به عنوان مثال اگر می‌خواهید استرس اکسیداتیو (گونه‌های فعال اکسیژن) را از بین ببرید، اسفناج یک گزینه مناسب است. اسفناج خام به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند و مانند سایر سبزیجات برگ‌دار به عنوان یک منبع سرشار از مواد مغذی در نظر گرفته می‌شود که از بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع2، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم:

کلم بروکسل:

یکی دیگر از بهترین سبزیجات برای لاغری کلم بروکسل است. یک فنجان کلم بروکسل فقط 38 کالری دارد و حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مثل:

  1. فولات
  2. ویتامین C و ویتامین K است.

این مواد مغذی موجود در کلم بروکسل باعث پشتیبانی از لخته شدن خون و ترمیم بافت‌های بدن می‌شوند. علاوه بر آن کلم بروکسل دارای 5.5 گرم کربوهیدرات است، این مورد کلم بروکسل را به انتخاب مناسبی برای رژیم کم کربوهیدرات تبدیل می‌کند. شما می‌توانید کلم بروکسل را به روش‌های مختلفی مثل تفت دادن و آب پز کردن تهیه کرده و میل کنید.

کلم بروکلی:

مصرف کلم بروکلی نیز یک راه عالی برای دریافت فیبر بیشتر است. شما می‌توانید کلم بروکلی را با روغن زیتون و ادویه‌ها برشته کنید و همراه انواع گوشت پخته شده میل کنید.

کلم پیچ:

کلم پیچ در دسته سبزیجات برگدار قرار می‌گیرد و منبع بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن به آن نیاز دارد. 100 گرم کلم پیچ فقط 33 کالری دارد و یک گزینه خوب برای کاهش وزن است. همانطور که می‌دانید کاهش وزن مستلزم جلوگیری از ذخیره چربی و کاهش کالری دریافتی است، بنابراین استفاده از این سبزیجات بهترین گزینه است. مواد مغذی موجود در کلم پیچ عبارتند از:

  1. منگنز، کلسیم، پتاسیم، مس
  2. ویتامین K و B6 و A و C
  3. آنتی اکسیدان‌های قدرتمند مثل کامفرول و کورستین

همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. علاوه بر آن بدن برای عملکرد بهتر به ویتامین C موجود در کلم پیچ نیاز دارد.

گل کلم:

گل کلم سرشار از فیبر است، هر فنجان گل کلم حدود 27 کالری دارد. این سبزی به دلیل اینکه دارای چربی، کلسترول و سدیم کمی است، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن کولین موجود در گل کلم متابولیسم را افزایش داده و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

نخود سبز:

شاید بتوان گفت نخود سبز یکی از محبوب‌ترین سبزیجات است. هر فنجان نخود سبز حدود42 کالری، 7.5 گرم کربوهیدرات و 9 گرم فیبر دارد، بنابراین مصرف آن باعث افزایش حس سیری می‌شود. مواد مغذی موجود در نخود سبز عبارتند از:

  1. ویتامین‌های K، C، A
  2. مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم

شما می‌توانید نخود سبز را به سوپ اضافه کنید. سوپ یکی از غذاهای کم کالری و سیر کننده است، طبق تحقیقات انجام شده سوپ حس سیری را افزایش می‌دهد و باعث کاهش وزن و کاهش چربی می‌شود.

فلفل دلمه‌ای:

اگر می‌خواهید از مواد غذایی کم کالری استفاده کنید، فلفل دلمه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها است. فلفل دلمه‌ای جزو سالم‎‌ترین سبزیجات برای کاهش وزن است و می‌توان آن را به صورت پخته یا خام مصرف کرد. 100 گرم فلفل دلمه‌ای حدود 31 کالری دارد، علاوه بر آن در هر فنجان فلفل دلمه‌ای حدود 6 گرم کربوهیدرات وجود دارد بنابراین یکی از بهترین مواد غذایی برای رژیم کم کربوهیدرات است.

مواد مغذی موجود در این سبزی عبارتند از:

  1. ویتامین‌های K ،E ،C ،B6 ،A
  2. فولات
  3. مواد معدنی مثل پتاسیم

فلفل دلمه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است و ویتامین C موجود در آن برای کاهش کم خونی و خستگی بسیار مفید است.

کدو سبز، کدو حلوایی:

یکی دیگر از بهترین سبزیجات برای لاغری کدو سبز است. اگر چه از نظر گیاه شناسی کدو سبز میوه است، اما هنوز هم بیشتر مردم آن را به عنوان سبزیجات می‌شناسند و آن را به صورت خام یا پخته مصرف می‌کنند. کدو سبز سرشار از مواد مغذی است و یک گزینه عالی برای کاهش وزن است. یک فنجان کدو سبز حاوی 12 کالری است. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کدو سبز عبارت است از:

  1. ویتامین C ،A ،B6 ،B1 ،K
  2. فسفر، منیزیم، مس، پتاسیم، آهن
  3. آنتی اکسیدان

کدو سبز می‌تواند برای تنظیم قند خون نیز مفید باشد و یک ماده غذایی خوب برای افراد مبتلا به دیابت نوع2 است.

کدو حلوایی نیز چربی کم و فیبر زیادی دارد و مصرف آن باعث افزایش حس سیری می‌شود. 1 فنجان کدو حلوایی پخته شده حدود 42 کالری دارد.

فلفل تند:

آخرین مورد از بهترین سبزیجات برای لاغری، فلفل تند است. هر 100 گرم فلفل تند حدود 6 کالری دارد، شما می‌توانید آن را به انواع غذاها اضافه کنید. مواد مغذی موجود در فلفل تند عبارتند از:

  1. ویتامین‌های K، A، C، B6
  2. مواد معدنی مانند پتاسیم و مس

طبق تحقیقات انجام شده فلفل تند به کاهش اشتها کمک کرده و روند چربی سوزی را تسریع می‌کند.

 

سخن پایانی:

در این مقاله بهترین سبزیجات برای لاغری را معرفی کردیم، شما می‌توانید برای کاهش وزن این سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از فواید این سبزیجات برای سلامتی بهره‌مند شوید. به این نکته توجه داشته باشید که مصرف سبزیجات و دریافت کالری زیاد نمی‌تواند چندان برای لاغری موثر باشد. پس بهترین و موثرترین روش استفاده از خوراکی های ذکر شده در این مقاله در رژیم غذایی مناسب چربی سوزی است.