هزاران سال است که سرکه سیب به عنوان یک نوشیدنی برای افزایش سلامتی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است نشان می‌دهد که سرکه سیب فواید بسیار زیادی برای افزایش سلامتی دارد. در این مقاله تاثیر سرکه سیب بر لاغری را بررسی خواهیم کرد.

 

نگاهی بر سرکه سیب:

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله‌ای ساخته می‌شود. اسید استیک جزء فعال اصلی سرکه سیب است. این اسید به عنوان اسید اتانوئیک نیز شناخته می‌شود؛ این اسید ترکیبی آلی با طعم ترش و بویی قوی است. اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن شما به استات و هیدروژن تبدیل می‌شود.

حدود 5 تا 6 درصد سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است، علاوه بر آن سرکه سیب حاوی آب و اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب حاوی 3 کالری است و تقریبا هیچ کربوهیدراتی ندارد.

در مقاله 13 خوراکی چربی سوز گفتیم که به نظر برخی متخصصان مصرف سرکه سیب می‌تواند باعث لاغری شود. در ادامه نتایج تحقیقات انجام شده درباره تاثیر سرکه سیب بر لاغری را به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر سرکه سیب بر لاغری:

طبق تحقیقات انجام شده تاثیر سرکه سیب بر لاغری عبارت است از:

1_ افزایش حس سیری و کاهش کالری دریافتی:

تحقیقات نشان داده‌اند که سرکه سیب ممکن است سیری را تقویت کرده و کالری دریافتی را کاهش دهد. علاوه بر آن مطالعات نشان داده‌اند که سرکه سیب سرعت خروج غذا از معده را کاهش می‌دهد و به این ترتیب با افزایش زمان هضم باعث افزایش حس سیری می‌شود.

با این حال ممکن است برخی از افراد شرایطی داشته باشند که این اثر سرکه سیب برای آنها مضر باشد. به عنوان مثال گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 است، بنابراین اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از سرکه سیب استفاده کنند، احتمال دارد گاستروپارزی آنها بدتر شود.

2_ چربی سوزی و کاهش وزن:

نتایج یکی از مطالعاتی که در سال 2009 انجام شده بود نشان داد که سرکه سیب می‌تواند اثرات چشمگیری بر چربی سوزی و کاهش وزن داشته باشد. در این مطالعه 12 هفته‌ای، 144 بزرگسال ژاپنی مبتلا به چاقی مورد مطالعه قرار گرفتند. گروهی از این افراد روزانه 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب، گروهی دیگر روزانه 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب و گروه آخر دارونما مصرف کردند.

در پایان گروهی که روزانه 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب مصرف کرده بودند مزایای زیر را تجربه کردند:

  1. کاهش وزن: 1.2 کیلوگرم
  2. کاهش درصد چربی بدن: 18 درصد
  3. کاهش دور کمر: 1.4 سانتی متر
  4. کاهش تری گلیسیرید: 26 درصد

شرکت کنندگانی که روزانه 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب مصرف کرده بودند مزایای زیر را تجربه کردند:

  1. کاهش وزن: 1.7 کیلوگرم
  2. کاهش درصد چربی بدن: 0.9 درصد
  3. کاهش دور کمر: 1.9 سانتی متر
  4. کاهش تری گلیسیرید: 26 درصد

گروهی که دارونما مصرف کرده بودند حدود 0.4 کیلوگرم وزن اضافه کردند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت.

علاوه بر آن یک مطالعه بالینی در سال 2018 انجام شد و شامل 39 شرکت کننده بود و رژیم غذایی با محدودیت کالری دریافتی داشت. در این مطالعه گروهی که روزانه حدود 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب در طول 12 هفته مصرف کردند نسبت به شرکت کنندگانی که سرکه سیب مصرف نمی‌کردند، کاهش وزن و کاهش چربی بیشتری داشتند.

بنابراین بر اساس این مطالعات می‌توان گفت افزودن 1 یا 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند، درصد چربی بدن را کاهش دهد و به کاهش چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون کمک کند.

 

 

سایر مزایای سرکه سیب:

علاوه بر تاثیر سرکه سیب بر لاغری، سرکه سیب چندین فواید دیگر نیز دارند که عبارتند از:

  1.  کاهش قند خون و انسولین: تحقیقات نشان داده‌اند زمانی که سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف شود، قند خون وسطح انسولین را پس از خوردن غذا به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
  2. بهبود حساسیت به انسولین: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سرکه سیب با یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.
  3. کاهش قند خون ناشتا: مطالعات ارتباطاتی بین مصرف سرکه سیب و کاهش قابل توجه گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله پیدا کرده‌اند.
  4. کاهش سطوح کلسترول: یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 از 9 آزمایش بالینی نشان داد که سرکه سیب کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.
  5. کاهش فشار خون: مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که سرکه سیب ممکن است با مهار آنزیم‌های مسئول انقباض عروق خونی، فشار خون را کاهش دهد. با این حال مطالعات انسانی کاهش قابل توجهی در فشار خون نشان نداده‌اند. بنابراین برای نتیجه گیری دقیق به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.
  6. از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های مضر: مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب ممکن است یک جنگنده قوی علیه باکتری‌های E. coli  و S. aureus و همچنین باکتری‌های Escherichia coli  و استافیلوکوکوس و اورئوس مقاوم به متی سیلین باشد.

 

نکته‌!

باید یادآور شد که مصرف سرکه سیب به تنهایی نمی‌تواند تاثیر زیادی بر لاغری داشته باشد. در واقع شما برای لاغر شدن باید نکات دیگری را نیز رعایت کنید. به عنوان مثال:

  1. افزایش مصرف پروتئین: در مقاله تاثیر پروتئین بر لاغری نیز گفتیم که مصرف پروتئین به چند دلیل می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود که یکی از آنها افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز است. متابولیسم ارتباط متقابلی با لاغری و کاهش وزن دارد، در واقع هر چقدر متابولیسم شما بالا باشد، بدن در حالت استراحت کالری بیشتری می‌سوزاند.
  2. تمرین منظم: دومین نکته‌ای که رعایت آن باعث کاهش وزن می‌شود تمرین منظم است. تمرین منظم کالری سوزی و متابولیسم را افزایش می‌دهد و باعث لاغری می‌شود.

 

چگونه سرکه سیب را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم:

چند راه برای گنجاندن سرکه سیب به برنامه غذایی وجود دارد که عبارتند از :

  1. یک روش آسان، استفاده از آن با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است.
  2. شما می‌توانید سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و بنوشید.
  3. می‌توانید از آن برای تهیه ترشی استفاده کنید.

 

آیا مصرف سرکه سیب عوارضی به همراه دارد؟

با اینکه ممکن است سرکه سیب به سرکوب اشتهای شما کمک کند و به این ترتیب باعث کاهش وزن شود، اما مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  1. کاهش سطح پتاسیم و ضعف استخوان‌ها
  2. فرسایش مینای دندان
  3. سوزش مری
  4. تداخل دارویی

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر سرکه سیب بر لاغری بررسی شد. شما می‌توانید سرکه سیب را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کرده و از مزایای آن برای کاهش وزن و لاغری بهره مند شوید.