کتان که به عنوان بذر کتان نیز شناخته می‌شود، یک محصول غنی از مواد مغذی و غنی از فیبر با کاربردهای متفاوت است. دانه‌های کتان از چند طریق می‌توانند باعث لاغری شوند، در این مقاله تاثیر دانه کتان بر لاغری را بررسی خواهیم کرد.

 

نگاهی بر دانه کتان:

در مقاله 13 خوراکی چربی سوز گفتیم دانه‌های کتان حاوی ویتامین و سایر مواد مغذی کلیدی هستند و بسیاری از متخصصان آن را یک ماده غذایی کاربردی می‌دانند. در واقع دانه کتان با طعم ملایم، آجیلی، قوام و تردی که دارد، یک ماده غذایی همه کاره است که می‌تواند طعم و بافت هر غذایی را بهبود ببخشد.

مشخصات تغذیه‌ای 1 قاشق غذا خوری دانه کتان عبارت است از:

  1. کالری: 37
  2. کربوهیدرات: 2 گرم
  3. چربی: 3 گرم
  4. فیبر: 2 گرم
  5. پروتئین: 1.3 گرم
  6. تیامین: 10% از ارزش روزانه
  7. مس: 9% از ارزش روزانه
  8. منگنز: 8% از ارزش روزانه
  9. منیزیم: 7% از ارزش روزانه
  10. فسفر: 4% از ارزش روزانه
  11. سلنیوم: 3% از ارزش روزانه
  12. روی: 3% از ارزش روزانه
  13. آهن: 2% از ارزش روزانه
  14. فولات: 2% از ارزش روزانه

دانه کتان سرشار از تیامین و ویتامین B است که نقش کلیدی در متابولیسم انرژی و همچنین عملکرد سلول ایفا می‌کنند. همچنین مس موجود در دانه کتان در رشد مغز و افزایش سلامتی و متابولیسم آهن نقش دارد. اما تاثیر دانه کتان بر لاغری چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

تاثیر دانه کتان بر لاغری:

تاثیر دانه کتان بر لاغری از خواص غذایی منحصر به فرد و ترکیب مولکولی آن ناشی می‌شود و عبارت است از:

1_ محتوای فیبر بالا:

دانه‌های کتان سرشار از فیبر هستند. همانطور که در مقاله 10 ترفند برای کاهش وزن اصولی و با کیفیت گفتیم، زمانی که غذاهای سرشار از فیبر می‌خورید، برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید، به ویژه اگر در دوره کاهش کالری برای لاغری و کاهش وزن هستید این مورد می‌تواند به سرکوب اشتهای شما کمک کند. علاوه بر آن خوردن غذاهای سرشار از فیبر می‌تواند به تثبیت قند خون و رسیدن به وزن سالم کمک کند.

2_ منبع اسید چرب امگا 3:

دومین تاثیر دانه کتان بر لاغری به اسید چرب امگا 3 موجود در آن مربوط است. در واقع دانه‌های کتان مملو از اسیدهای چرب امگا3 هستند که فواید سلامتی زیادی برای بدن دارند. آنها می‌توانند التهاب را کاهش داده، به مبارزه با بیماری‌های خود ایمنی کمک کنند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند.

یک بررسی که در سال 2021 در مورد چگونگی تاثیر امگا3 بر کاهش وزن در برنامه با رژیم غذایی و ورزش انجام شد، این بررسی مشخص کرد امگا3 می‌تواند تاثیر کمی بر لاغری داشته باشد. با این حال برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری در این باره نیازمندیم.

3_ منبع لیگنین:

لیگنین یک پلیمر پیچیده است که در دیواره سلولی بسیاری از گیاهان یافت می‌شود و به گیاهان بافت چوبی و یا سفت می‌دهد. محققان به تازگی دریافته‌اند که  لیگنین فواید زیادی برای بدن دارد. بر اساس مطالعات اخیر لیگنین ممکن است فشار خون را کاهش داده و به کاهش وزن کمک کند.

نحوه استفاده از دانه کتان برای لاغری:

2 روش رایج برای استفاده از دانه کتان برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد که عبارتند از:

1_ نوشیدنی دانه کتان آسیاب شده:

شما می‌توانید نوشیدنی کاهش وزن خود را با دانه‌های کتان آسیاب شده تهیه کنید. این نوشیدنی ممکن است به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. علاوه بر آن، این نوشیدنی ممکن است فرایند هضم را بهبود بخشد. برای تهیه این نوشیدنی به موارد نیاز دارید:

  1. 1 قاشق چای خوری دانه کتان آسیاب شده
  2. 1 عدد لیمو ترش
  3. 1 فنجان آب داغ

دانه‌های کتان آسیاب شده با آب داغ ترکیب کرده و خوب هم بزنید و سپس لیمو ترش را با آن ترکیب کنید. شما می‌توانید این نوشیدنی را 1 بار در روز بنوشید.

2_ مکمل‌های خوراکی بذر کتان:

مکمل‌های خوراکی بذر کتان که حاوی روغن بذر کتان فشرده هستند، نسبت به دانه‌های کتان خام، فیبر کم‌تری دارند، با این حال شما می‌توانید آن را مصرف کنید. بهتر است این مکمل‌ها را یکبار در روز برای تکمیل برنامه کاهش وزن خود مصرف کنید.

نکته!

به خاطر داشته باشید که بدن هر فرد نسبت به مکمل‌های بذر کتان واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد، بنابراین ممکن است نتایج‌های شما از نظر کاهش وزن متفاوت باشد. همچنین باید یاد آور شد که دانه کتان یک ماده جادویی نیست و مصرف آن به تنهایی نمی‌تواند تاثیر زیادی بر لاغری داشته باشد. در واقع شما زمانی می‌توانید بهترین نتیجه را تجربه کنید که مصرف دانه‌های کتان همراه با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش باشد.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از دانه کتان:

زمانی که دانه‌های کتان در مقادیر متوسط مصرف شوند برای اکثر افراد بی خطر هستند، با این حال قبل از مصرف دانه‌های کتان برای کاهش وزن باید به برخی نکات توجه کنید:

هنگام مصرف دانه‌های کتان توجه داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید. اگر هنگام استفاده از مکمل بذر کتان به اندازه کافی هیدراته نشده باشید، بدن نمی‌تواند فیبر اضافی موجود در آن را به درستی هضم کند و این مورد می‌تواند منجر به گرفتگی معده می‌شود.

سایر مزایای دانه کتان:

به جز تاثیر دانه کتان بر لاغری، این دانه فواید دیگری نیز برای بدن دارد از جمله:

1_ محافظت از بدن در برابر سرطان:

بذر کتان سرشار از لیگنان است. لیگنان یک ترکیب گیاهی است که به دلیل خواص قوی که در مبارزه با سرطان دارد مورد مطالعه قرار گرفته‌ است. محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که دانه کتان 75 تا 800 برابر بیشتر از سایر غذاهای گیاهی لیگنان دارند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بذر کتان از سرطان روده بزرگ، پوست، خون و ریه جلوگیری می‌کند. با این حال برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

2_ کاهش سطح کلسترول:

بر اساس یک مطالعه 1 ماهه که در افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی انجام شده بود، خوردن 4 قاشق غذا خوری دانه کتان آسیاب شده در روز می‌تواند سطح کلسترول LDL را تا 15 درصد کاهش دهد.

یک مطالعه 12 هفته‌ای که بر روی 112 فرد مبتلا به فشار خون بالا انجام شد نشان داد که مصرف روزانه دانه کتان می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه شاخص توده بدنی یا BMI کلسترول کل و فشار خون شود.

محققان تصور می‌کنند این اثرات به دلیل فیبر موجود در دانه کتان باشد. که قبل از دفع شدن توسط بدن به نمک‌های صفراوی متصل می‌شود. بنابراین بدن برای دوباره پر کردن نمک‌های صفراوی، کلسترول را از خون به کبد می‌کشد و در نتیجه سطوح آن کاهش می‌یابد.

3_ کاهش فشار خون:

بذر کتان به دلیل توانایی خود در کاهش سطح فشار خون مشهور است. یک بررسی که از 15 مطالعه انجام شد نشان داد که پودر بذر کتان به طور قابل توجهی سطوح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد. این دانه ممکن است برای کسانی که سطح فشار خون بالایی دارند موثر باشد.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تاثیر دانه کتان بر لاغری بررسی شد. با اینکه دانه کتان فواید زیادی برای بدن دارد، اما همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این دانه زمانی بیشترین تاثیر را بر روند لاغری دارد که با یک برنامه تغذیه‌ای و تمرینی منظم همراه باشد.