ورزش کردن علاوه بر سلامتی برای رساندن شما به هدف اصلی که همان لاغری است بسیار مفید است. افزایش ضربان قلب، افزایش گردش خون، به کارگیری عضلات و … می‌توانند در روند لاغری کمک‌کننده باشند. ورزش کردن باعث می‌شود که کالری بیشتری بسوزانید و همین نکته به ظاهر ساده شما را در روند لاغری کمک می‌کند. چرا؟ وقتی که شما ورزش می‌کنید به این معنی است که می‌توانید از رژیم غذایی، کالری بیشتری دریافت کنید (به دلیل کالری‌سوزی بیشتر با ورزش). دریافت کالری بیشتر یعنی دریافت غذای بیشتر که این می‌تواند منجر به افزایش تنوع رژیم غذایی شود که از نظر انگیزشی و روانی موثر خواهد بود.
حالا که در مورد تمرین اطلاعاتی کسب کردید سوال اصلی اینجاست که چه ورزشی برای لاغری بهتر است؟ دویدن؟ باشگاه رفتن؟ رقص؟ ایروبیک؟ یا سایر ورزش‌ها؟ انتخاب ورزش یک دغدغه بزرگ برای همه است. بعضی با پیاده‌روی لاغر شده‌اند، بعضی هم با باشگاه رفتن، بعضی هم با هیچکدام! اما واقعا کدام ورزش بهتر است؟

کدام ورزش بهتر است؟

اگر نظر من را بخواهید تمرین با وزنه و هوازی را به صورت ترکیبی پیشنهاد می‌کنم. اما صبر داشته باشید. برای تصمیم‌گیری هنوز زود است! شاید با خود بگویید هر مربی بدنسازی این پیشنهاد را می‌کند اما در ادامه مقاله به صورت علمی، این مبحث را برایتان واضح‌تر می‌کنم.
قبل از اینکه ادامه مبحث را بخوانید توجه شما را به ورزش بهتر برای لاغری (صرف نظر از مباخث علمی) جلب می‌کنم: بهترین نوع تمرین برای لاغر شدن چیزی نیست جز ورزشی که با شرایط و علایق شما جور بیاید! باشگاه رفتن از نظر ایجاد انگیزه و اجبار بسیار خوب هست اما برای کسی که علاقه‌ای به بیرون رفتن از منزل ندارد هم خوب هست؟ یقینا خیر! آن‌هایی که وقت تمرین کردن در باشگاه ندارند چطور؟ کسانی که اصلا حال و حوصله پیاده‌روی در پارک را ندارند چطور؟
بله مهم این است که با چه ورزشی ارتباط نزدیک‌تری می‌توانید برقرار کنید. برخی با شنا کردن و برخی با باشگاه رفتن حال و روحیه خوبی دارند. پس قبل از انتخاب ورزش اصلی برای لاغری به علایق و شرایط زندگی خود نگاه کنید. تمام ورزش‌ها باعث لاغری خواهند شد حتی یک پیاده‌روی ساده! پس وسواس بیش از حد به خرج ندهید و برای ادامه‌دار شدن ورزش، تمرین مورد علاقه و مطابق با شرایط خود را بیابید.

چرا تمرین با وزنه؟

معمولا افراد به تمرین با وزنه به دید ورزشی برای عضله‌سازی و حجیم شدن نگاه می‌کنند اما اینطور نیست. تمرینات با وزنه علاوه بر عضله‌سازی در روند چربی‌سوزی هم موثر هستند. کسانی که برای مدت طولانی ورزش کرده‌اند چربی‌سوزی مناسبی را تجربه کرده‌اند. دلیل این نکته برمی‌گردد به برخی تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن رخ می‌دهد. بدن با تمرینات با وزنه مناسب تبدیل به یک ماشین چربی‌سوزی می‌شود.
علاوه بر این، تمرینات با وزنه فرم مناسبی را هم به بدن شما خواهد داد. یعنی بعد از لاغری و چربی‌سوزی عضلات شما نمایان‌تر خواهند شد. پس به تمرینات با وزنه به دید یک ورزش همه‌کاره نگاه کنید. حال سوال اینجاست چرا تمرینات با وزنه را باید با تمرینات هوازی ترکیب کنید؟
مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده است. نتیجه این بوده که ترکیب تمرینات با وزنه و هوازی(مثل دویدن و …) بهترین نتیجه را هم در چربی‌سوزی و هم در حفظ عضلات داشته‌اند. پس از این نتیجه عالی استفاده کنید و از هر دو نوع تمرینات استفاده کنید. البته اینکه چطور این‌ها را در کنار هم قرار دهید و چه برنامه‌ای در نظر بگیرید نیاز به بررسی بیشتری دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم مقاله بدنسازی بهتر است یا هوازی را مطالعه کنید.

در منزل هم می‌توانم تمرین موثری برای لاغر شدن داشته باشم؟

قطعا بله!
تمرین در منزل هم اگر نکاتی در آن رعایت شود به عنوان یک ورزش موثر در نظر گرفته می‌شودد. در منزل هم اگر بتوانید عضلات را بیشتر به کار بگیرید طوری که تمرینات مقاومتی شبیه‌سازی شوند بهترین نتیجه را شاهد خواهید بود. می‌توانید از ویدیوهای تمرینی در سایت‌های مختلف یا پکیج‌های آموزش لاغری برای این تمرینات استفاده کنید.

لاغری با پیاده‌روی هم ممکن است؟

همانطور که خدمتتان عرض کردم مهمترین هدف برای ورزش لاغری کالری‌سوزی است. پیاده‌روی مثل سایر فعالیت‌ها کالری‌سوزی دارد همین کالری‌سوزی در کنار رژیم غذایی مناسب شما را به سرعت لاغر می‌کند. پس پیاده‌روی هم در صورتی که علاقه داشته باشید یک روش مناسب برای لاغری است. اما پیاده‌روی که واقعا با هدف ورزش کردن انجام شود کمی با پیاده‌روی برای خرید متفاوت است. پیاده‌روی با هدف ورزش سرعت بیشتر، تنفس منظم‌تر و تمرکز بیشتری می‌طلبد. اگر تصمیم دارید با پیاده‌روی لاغر شوید یک برنامه منظم تنظیم کنید. مثلا با خود قرار داد ببندید که 4 روز در هفته به مدت 30 دقیقه از ساعت فلان پیاده‌روی می‌کنم. سعی کنید با سرعت تقریبا معقولی پیاده‌روی خود را انجام دهید. البته در مقاله لاغری با پیاده‌روی این موضوع را بیشتر بررسی کرده‌ام. علاوه بر این یک راهکار ساده و موثرتر در کنار پیاده‌روی برای شما نوشته‌ام که پیشنهاد می‌کنم حتما از آن بهره ببرید.