تغذیه » در رژیم لاغری چی بخوریم؟ بایدها و نبایدهای رژیم لاغری

در رژیم لاغری چی بخوریم؟ بایدها و نبایدهای رژیم لاغری

2020-09-13T11:09:28+03:30سپتامبر 12th, 2020|تغذیه|

برای لاغر شدن باید در ابتدا مشخص کنید که در طول روز باید چقدر بخورید. مقدار مواد غذایی مورد نیاز با استفاده از یک محاسبه‌گر به دست می‌آید که می‌توانید از این سایت استفاده کنید. البته اگر نمی‌دانید که چرا و چطور باید از این محاسبه‌گر استفاده کنید را در ایمیل‌های ارسالی برای اعضا توضیح داده‌ام. اگر شما هم  می‌خواهید این ایمیل و ایمیل‌های مشابه در مورد لاغری برایتان ارسال شود به انتهای همین مقاله رجوع کنید. لازم به ذکر است که همین مقاله که در حالِ مطالعه آن هستید نیز یکی از مقالات پرطرفداری است که برای مخاطبان لاغری فیتنس مازارس ارسال شده است.

حال به سراغ بحث اصلی برویم. در این مقاله قرار است کمی به جزئیات رژیم غذایی بپردازیم. اینکه چه مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید هم بسیار مهم است. اهمیت انتخاب مواد غذایی را در پاراگراف بعدی با یک مثال خدمت شما ارائه می‌کنم:

چرا انتخاب مواد غذایی مهم است؟

تصور کنید شما در طول روز قسمت زیادی از رژیم خود را از مواد قندی و کم حجم انتخاب کردید. درست است که کالری مورد نیاز شما دقیقا محاسبه شده است اما همچنان این انتخاب مواد غذایی، شما را با مشکلاتی رو به رو خواهد کرد. چطور؟
مواد قندی منجر به افزایش یک باره سطح انسولین در خون شما می‌شود. این افزایش ناگهانی انسولین تمام گلوکزی که در خون شماست را مصرف می‌کند و شما بعد از آن دچار کاهش قند خون خواهید شد. بدن شما که متوجه این موضوع می‌شود سریعا آلارم گرسنگی و کاهش قند خون را به مغز مخابره می‌کند. در این شرایط احساس گرسنگی شما افزایش می‌یابد. زمانی که همیشه در حین رژیم گرسنه هستید واضح‌ترین عارضه، خستگی و ترک رژیم است. تحمل این احساس گرسنگی برای شما سخت خواهد شد و دیگر توانایی ادامه دادن نخواهید داشت.
حجم کم مواد غذایی هم چنین مشکلی ایجاد خواهد کرد. اگر اکثر رژیم غذایی شما از مواد غذایی کم حجم با کالری بالا تشکیل شده باشد باید منتظر احساس گرسنگی باشید. تمام تلاش ما در این قسمت این است که از رژیم غذایی خود لذت ببرید و کمترین سختی را متحمل شوید.
پس باید بدانید که انتخاب مواد غذایی هم مهم است. در رژیم غذایی باید سعی کنید حتی‌الامکان از مواد غذایی با حجم و ارزش غذایی بالا استفاده کنید. در این شرایط گرسنگی کمتری را احساس خواهید کرد و تحمل رژیم برای شما آسان‌تر خواهد شد. از طرفی سیستم ایمنی بدن وقتی که کیفیت مواد غذایی بالا باشد تقویت می‌شود که این موضوع شما را از عوارض جانبی رژیم در امان نگه می‌دارد.

مواد غذایی را چطور انتخاب کنیم؟

انتخاب صحیح مواد غذایی با توجه به شرایط هر فرد کمی سخت است و نیاز به مطالعات بیشتری دارد. در این مقاله سعی می‌کنم اطلاعات کافی و ساده شده ای را در اختیارتان قرار دهم:

قدم اول برای انتخاب مواد غذایی

همانطور که خدمت شما عرض کردم انتخاب مواد غذایی با حجم بالا بسیار مهم است. به عنوان مثال انتخاب سبزیجات در رژیم غذایی خیلی کمک کننده خواهد بود. این مواد کالری کم و ویتامین زیادی دارند لذا به فرآیند لاغری کمک زیادی می‌کنند. از طرفی این مواد غذایی به دلیل وجود فیبر زیاد گرسنگی را به تاخیر می‌اندازند. فیبر در هر غذایی که باشد منجر به کاهش سرعت هضم می‌شود که این منجر به پر کردن معده برای زمان بیشتری می‌شود. پس انتخاب مواد غذایی پرحجم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

قدم دوم برای انتخاب مواد غذایی

علایق شما در انتخاب مواد غذایی مهم است. اگر کرفس و آب کرفس دوست ندارید چرا باید حتما از این ماده غذایی استفاده کنید؟ مواد غذایی زیادی هستند که بسیار مفید هستند و مورد علاقه شما هم هستند. مثلا کمتر کسی هست که از هویج خوشش نیاید. پس به هنگام انتخاب مواد غذایی رژیم خود، به مواد غذایی مورد علاقه توجه کنید. هر کسی می‌تواند مواد غذایی سالم مورد علاقه خود را پیدا کند.

قدم سوم برای انتخاب مواد غذایی

رژیم غذایی متنوع یقینا بهتر از رژیم غذایی بدون تنوع است. سعی کنید لیست بالابلندی از مواد غذایی تهیه کنید و از تمام این مواد در رژیم غذایی خود قرار دهید. گوشت بخورید، لبنیات بخورید، سبزی و میوه و … هم بخورید. همه این مواد غذایی برای ما ضروری هستند. تصور نکنید یکی از این مواد غذایی باعث چاقی یا توقف لاغری شما می‌شود.

مثلا برخی معتقدند میوه‌جات مانع کاهش وزن می‌شوند!

میوه‌جات باعث توقف لاغری نمی‌شوند. این مواد عذایی حاوی قند هستند اما اگر به اندازه مصرف شوند برای شما بسیار مفید هستند. اصل مهم و اساسی من در طراحی رژیم غذایی استفاده از گروه‌های مختلف غذایی است. همیشه گفته‌ام هرچقدر سفره شما رنگین‌تر باشد رژیمتان دلچسب‌تر خواهد بود. برای ایجاد تنوع خیلی بالا می‌توانید در گروه‌های غذایی مختلف هم تنوع ایجاد کنید. مثلا از انواع گوشت یا انواع سبزی یا میوه جات به جای یک نوع خاص از ان‌ها استفاده کنید.
همانطور که ابتدای مقاله گفتم، این مقاله یکی از مقالات پرطرفداری است که برای مخاطبین لاغری فیتنس مازارس ایمیل شده است. اگر می‌خواهید به مخاطبین لاغری فیتنس مازارس بپیوندید کافی است ایمیل خود را اینجا وارد کنید.

درباره نویسنده:

صادق
نویسنده کتاب، مدرس دوره‌های آموزشی تناسب اندام مخصوص مربیان و ورزشکاران، مدیر و مربی مجموعه فیتنس مازارس

دیدگاه خود را ارسال کنید