چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

اکثر افرادی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، بعد از یک دوره چربی سوزی و کاهش وزن به دنبال عضله سازی هستند. به طور کلی عضله سازی باعث فرم دهی به بدن و عضلات و برخی جذابیت‌های ظاهری می‌شود. همچنین باعث افزایش قدرت نیز می‌شود. اما سوال متداولی که این دسته از افراد (خصوصا کسانی که یک دوره چربی سوزی داشته‌اند)، دارند این است که آیا عضله سازی باعث افزایش وزن می‌شود؟

آیا عضله سازی باعث افزایش وزن می‌شود؟

عضله سازی باعث افزایش وزن موقت شما می‌شود. در واقع وزن عضلات بسیار کم‌تر از وزن چربی است. همچنین عضله متراکم‌تر از چربی است و فضای کم‌تری را اشغال می‌کند.

شاید بپرسید که آیا افزایش وزن از طریق عضله سازی بد است؟ نه! باید گفت عضله سازی به جز تغییرات ظاهری و فرم دهی عالی مزایای دیگری نیز دارد که باعث می‌شود ورزشکاران به دنبال آن باشند. در واقع عضلات کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزانند. بنابراین به شما کمک می‌کنند راحت‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید.

برخی از دلایلی که موجب می‌شود عضله سازی باعث افزایش وزن شود:

افرادی که ورزش می‎‌کنند، ممکن است بعد از مدتی عضله سازی داشته، و کمی وزن اضافه کنند. ممکن است این مورد برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند بسیار ناامید کننده باشد. با این حال، این یک اتفاق عادی و معمول و بسیار خوب است. چون عضلات به بدن فرم مناسبی می‌دهند و باعث خوش فرم شدن بدن می‌شوند. همچنین اغلب این افزایش وزن‌ها پایدار نیستند و موقتی هستند.

در ادامه به برخی از دلایلی که عضله سازی باعث افزایش وزن می‌شود می‌پردازیم:

افزایش وزن عضلانی:

زمانی که ورزش کردن را شروع می‌کنید احتمالا مقداری عضله بدست خواهید آورد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، عضلات متراکم‌تر از چربی هستند و فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند، بنابراین ممکن است زمانی که شما به دنبال کاهش چربی هستید عضله سازی نیز داشته باشید و وزن شما افزایش یابد.

این که شما چقدر عضله سازی خواهید داشت به رژیم و تمرین شما بستگی دارد. اما افزایش فعالیت بدنی باعث بهبودهایی در قدرت و توده عضلانی شما می‌شود. اگر شما تمرینات قدرتی انجام دهید و پروتئین کافی مصرف کنید احتمالا عضله سازی زیادی خواهید داشت. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که عضله سازی باعث افزایش وزن می‌شود.

احتباس آب:

احتباس آب یکی از دلایل افزایش وزن موقتی است. آب تقریبا 65 الی 90 درصد وزن یک فرد را تشکیل می‌دهد بنابراین احتباس آب در بدن می‌تواند وزن فرد را حدود 4.5 کیلوگرم بیشتر نشان دهد. مصرف غذاهای شور یکی از دلایل این اتفاق است.

افراد بعد از مصرف غذاهای شور احساس شدید تشنگی می‌کنند و بنابراین آب بیشتری می‌نوشند. در ادامه این روند، بدن ادرار زیادی تولید نمی‌کند و این آب اضافی در بدن، باعث زیاد شدن وزن می‌شود. برخی از افراد به سدیم بسیار حساس هستند و ممکن است آب بیشتری در خود نگه دارند. غذاهای فراوری شده و برخی نوشیدنی‌ها و برخی غذاهای سالم مانند سوپ، پنیر و کنسرو لوبیا دارای سدیم اضافی هستند. بنابراین مصرف آنها باعث زیاد شدن وزن فرد می‌شود.

افزایش وزن بعد از تمرین، التهاب بعد از تمرین:

یک فرد ترکیبی از ماهیچه، استخوان، چربی، مغز و دستگاه عصبی و غیره است. بعد از انجام تمرین، جرم هر یک از این موارد می‌تواند تا 15 درصد تغییر کند. ممکن است تمرین کردن باعث افزایش وزن شود. این افزایش وزن نشان دهنده آن است که شما سخت تمرین می‌کنید.

در واقع تمرین (به خصوص تمرین با وزنه) به بافت عضلانی آسیب می‌رساند. این آسیب، یک آسیب ساختاری است و باید ترمیم شود. فرایند ترمیم پس از تمرینات، باعث رشد و قوی‌تر شدن عضلات می‎‌شود. اما در این میان، التهاب نیز در بافت عضلانی ایجاد می‌شود. التهاب ناشی از تجمع گلبول‌های سفید در بافت‌های آسیب دیده است.

غذاهای غنی از فیبرهای هضم نشده، استفاده از مکمل:

غذاهایی که بعد از تمرین مصرف می‌کنید ممکن است باعث افزایش وزن شوند. به خصوص اگر فیبر مصرف کنید. فیبرها باعث احتباس آب در روده بزرگ می‌شوند. بنابراین وزن شما افزایش می‌یابد. البته افزایش وزن در اثر احتباس آب بد نیست.

استفاده از مکمل‌ها نیز ممکن است باعث عضله سازی و افزایش وزن ‌می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی کربوهیدرات بین ورزشکاران حرفه‌ای بسیار رایج است. ورزش (مخصوصا ورزش‌های استقامتی) ذخایر گلیکوژن را تخلیه می‌کند. کربوهیدرات‌ها باعث بازیابی گلیکوژن عضلانی ‌می‌شوند. اما به ازای هر گرم گلیکوژن ذخیره، بدن 3 گرم آب نیز در خود نگه می‌دارد. در نتیجه آب ذخیره شده در بدن افزایش می‌یابد و وزن شما نیز افزایش می‌یابد.

البته سایر مکمل‌ها نیز می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. مثلا کراتین. این مکمل توسط بسیاری از ورزشکاران استفاده می‌شود. این مکمل نیز ممکن است با افزایش توده عضلانی یا احتباس مایعات باعث افزایش وزن شود.

آیا باید نگران افزایش وزن بعد تمرین باشیم؟

در بسیاری از موارد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر افزایش وزن شما نتیجه یکی از دلایل گفته شده در بالا باشد، نشان دهنده موفقیت شما است. البته برخی دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش وزن می‌شود. مثلا برخی از داروها باعث افزایش وزن شما می‌شوند.

بالاتر رفتن وزن معیار دقیقی برای کاهش توده چربی یا عضله سازی نیست. بهتر است بجای تمرکز روی کاهش یا افزایش وزن، روی کاهش یا افزایش سایز تمرکز کنید.

ورزش کردن فواید جسمی و روحی فراوانی دارد. اگر یک برنامه تمرینی را شروع کرده و به آن پایبند هستید، افزایش انرژی، توانایی حرکتی بیشتر، بهبود سیستم قلبی عروقی و تنفس را در بدن خود مشاهده خواهید کرد. تنها در صورتی باید نگران افزایش وزن بود که از راه‌های مختلفی بدن خود را اندازه گیری کرده‌اید و مطمئن شده‌اید در مسیر استباهی قرار دارید. در این صورت بهتر است با یک مربی حرفه‌ای مشورت کنید.

 

سئوالات متداول:

چرا هنگام عضله سازی و رعایت تغذیه وزن اضافه می‌کنید؟

در واقع افزایش وزن حین عضله سازی نباید دلیلی برای ناراحتی شما باشد. افزایش وزن حین عضله سازی طبیعی است. چون به طور طبیعی حین عضله سازی باید کالری دریافتی شما زیاد باشد بنابراین وزن شما افزایش پیدا می‌کند.

2_چه عواملی در فرایند عضله سازی نقش دارند؟

عضله سازی به عوامل زیادی بستگی دارد. 4 مورد از این موارد عبارتند از: نوع و میزان و شدت تمرین، تغذیه، ژنتیک، سن،جنسیت.

3_ چگونه متوجه شویم بدنمان دچار التهاب عضلانی شده است؟

یکی از نشانه‌های التهاب عضلانی، درد عضلات است. هنگام التهاب عضلانی، عضلات بدن با تاخیر دچار درد می‌شوند. احتمالا روز بعد از تمرین یا 2 روز بعد احساس درد بیشتری خواهید داشت.

4_ چگونه متوجه شویم افزایش وزن به دلیل افزایش توده چربی است یا توده عضلانی؟

اکثر ترازوهای موجود در باشگاه‌ها نمی‌توانند به شما بگویند که افزایش وزن به دلیل افزایش توده عضلانی است یا افزایش توده چربی. برای مطمئن شدن از کاهش توده چربی بهتر است سایز خود را اندازه بگیرید. مثلا با کاهش سایز قسمت شکم مشخصا چربی از دست دادید.

5_ بیماری‌ها و داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند کدام‌اند؟

ژنتیک، پیری، خواب ناکافی، ترک سیگار، کم کاری تیروئید و برخی تغییرات هورمونی باعث چاقی می‌شوند.

6_ برای کسب بهترین نتایج، بهتر است اول عضله سازی کنیم یا چربی سوزی؟

در مقاله اول عضله سازی کنیم یا چربی سوزی به طور مفصل به این سوال و عوامل تاثیر گذار در اولویت قرار دادن هر کدام  پاسخ داده‌ایم.