سرکه سیب در کتب‌ گذشتگان به عنوان بک خوراکی سالم همواره توصیه شده است و تحقیقات امروزه از ارتباط سرکه سیب و لاغری خبر می‌دهد. هر چقدر مطالعات در مورد سرکه سیب پیشرفت می‌کند، خواص آن بیشتر و بیشتر برای محققان آشکار می‌شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با سرکه سیب و اینکه آیا تاثیر مثبتی بر کاهش وزن و کاهش چربی دارد صحبت کنیم. این مقاله از جمله مقالاتی است که می‌تواند با خیال راحت آن را باور کنید چون نتایج علمی تحقیقات مختلف را در آن مورد بررسی قرار دادیم.

 

توضیحی درباره‌ی نحوه‌ی تهیه سرکه سیب

ضامن بهره‌مندی از خواص سرکه سیب به سلامت در ساخت و نحوه‌ی فرآوری آن بستگی دارد. ساخت سرکه سیب در منزل کار چندان سختی نیست اما کمی زمان بر است معمولا برای ساخت آن حدودا به یک ماه زمان نیاز دارد. روند ساخت سرکه سیب بدین صورت است که ابتدا سیب‌های تکه تکه شده به واسطه‌ی مخمر به الکل تبدیل می‌شود و در مرحله بعد الکل بوجود آمده، توسط باکتری به استیک اسید تبدیل می‌شود. البته امروزه بسیاری از کارخانه‌های تولید کننده‌ی سرکه با استفاده از شیوه‌های خاص زمان تبدیل سیب به سرکه را حتی تا یک روز کاهش داده‌اند

استیک اسید نقش اصلی و فعال در ایجاد پیوند بین سرکه سیب و لاغری دارد. این اسید یک ترکیب ارگانیک با مزه‌ای ترش و بویی قوی است. ریشه استیک از واژه لاتین استیوم به معنای سرکه گرفته شده است. حدود 5 تا 6 درصد سرکه سیب را استیک اسید تشکیل می‌دهد و باقی شامل آب و دیگر اسیدهاست.

 

سرکه سیب و لاغری: افزایش حس سیری و کاهش کالری دریافتی

سرکه سیب می‌تواند باعث افزایش حس سیری شود که در تنیجه آن باعث کاهش کالری دریافتی می‌شود. هر چه کالری کمتری در روز دریافت شود چربی کمتری نیز در بدن تولید خواهد شد. در یک مطالعه که بر روی 11 نفر انجام شد نشان داد افرادی که از سرکه سیب در یک وعده‌ی پرکربوهیدرات استفاده کرده بودند 55 درصد قند خون پایین‌تری نسبت به افرادی داشتند که از سرکه سیب استفاده نکرده بودند همچنین 200 تا 270 کالری در روز کمتر دریافت کرده بودند. مقاله برای لاغری شکم چی بخوریم؟ به شما درپیدا کردن خوراکی‌هایی که خواص مشابهی با سرکه سیب دارند، کمک می‌کند.

در تحقیق دیگری نشان داده شد که سرکه سیب باعث ماندگاری بیشتر در معده می‌شود هر چه غذا در معده بیشتر باقی بماند حس سیری افزایش پیدا می‌کند. این حس سیری هر چه طولانی‌تر باشد از میان وعده‌های غیر ضروری جلوگیری می‌کند در نتیجه کالری روزانه کمتری به بدن می‌رسد. هرچند این خصوصیت برای بعضی از افراد با شرایط خاص ممکن است زیان بار باشد. عارضه‌ی تأخیر در تخلیه‌ی معده معمولا در افرادی که بیماری دیابت نوع 1 دارند رخ می‌دهد. سرکه نیز باعث تأخیر بیشتر آن می‌شود که در این افراد به علت نیاز به تزریق انسولین می‌بایست بتوان زمان افزایش قند خون بعد از هضم غذا را پیش‌بینی کرد و خوردن سرکه می‌تواند این پیش‌بینی‌ها را به هم بزند و فرد را با مشکل روبه‌رو سازد. به یاد داشته باشید که استفاده از سرکه سیب برای این افراد تنها با نظر پزشک انجام پذیرد.

 

سرکه سیب و لاغری: کاهش وزن و کاهش چربی

یک پژوهش انسانی نشان داد که سرکه سیب تأثیرات شگفت انگیزی بر روی وزن و چربی بدن دارد. این پژوهش 12 هفته‌ای بر روی 144 نفر دارای اضافه وزن انجام شد. به گروهی از آن‌ها روزانه یک قاشق سوپ خوری و گروه دیگر 2 قاشق سوپ خوری سرکه سیب داده شد و از آن‌ها تنها خواسته شد از مصرف الکل خودداری کنند و نیازی نیست تغییری در رژیم غذایی خود اعمال کنند. نتیجه بدین صورت بود. افرادی که یک قاشق سوپ خوری خورده بودند، 1.2 کیلوگرم کاهش وزن، 0.7 درصد کاهش در درصد چربی بدن، 1.4 سانتی متر کاهش اندازه دور شکم و 26 درصد کاهش تری گلسیرید را تجربه کردند. افرادی که 2 قاشق سوپ خوری سرکه خورده بودند، 1.7 کیلوگرم کاهش وزن، 0.9 درصد کاهش در درصد چربی بدن، 1.9 سانتی متر کاهش اندازه دور شکم و 26 درصد کاهش تری‌ گلسیرید را مشاهده کرده بودند. طبق پژوهشی که انجام شد، اضافه کردن 1یا 2 قاشق سوپ خوری از سرکه سیب می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند همچنین درصد چربی بدن و تری گلسیرید خون را کم می‌کند. البته این تحقیق از محدود مطالعاتی است که بر روی نمونه انسانی انجام شده است به همین دلیل همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر هست.

در مطالعه 6 هفته‌ای به تعدادی موش، وعده‌های پرچرب و پرکالری به همراه دوز‌های متفاوت از سرکه سیب داده شد و نتیجه چنین بود که تعدادی که دوز بالایی از سرکه سیب دریافت کرده بودند 10 درصد چربی کمتر از موش‌هایی که سرکه دریافت نکرده بودند و 2 درصد چربی کمتر از موش‌هایی که دوز پایین سرکه داده شده بود جذب کرده بودند. (منبع)

 

سرکه سیب و لاغری: دیگر فواید استفاده از سرکه سیب

تنها مزیت سرکه سیب به لاغری محدود نمی‌شود در این بخش تعدادی از دیگر خاصیت‌های سرکه اشاره می‌کنیم که حتی اگر هدف شما لاغری نیز نباشد باز هم استفاده از آن می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

  1. کاهش سطح قندخون و انسولین. استفاده از سرکه سیب زمانی که وعده‌ای پرکربوهیدرات مصرف می‌کنید سطح قندخون و انسولین را کاهش می‌دهد.
  2. حساسیت نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد. افرادی که بدن آن‌ها نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد یا از بیماری دیابت نوع 2 رنج می‌برند، خوردن سرکه سیب به آن‌ها کمک می‌کند که حساسیت سلولها به انسولین آن‌ها تا 34 درصد افزایش پیدا کند.
  3. کاهش سرعت تزریق قند به خون بعد از هضم غذا. در مطالعه‌ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بودند انجام شد نشان داد که خوردن سرکه سیب به همراه یک میان وعده‌ی پرپروتئین توانسته تا دو برابر سرعت بالارفتن قندخون را کاهش دهد.
  4. کاهش سطح کلسترول. تحقیقی بر روی موش‌ها نشان داد که سرکه سیب باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL شده و کاهش کلسترول بد یا همان LDL را به همراه دارد.
  5. کاهش فشار خون. مصرف سرکه سیب با محدود کردن آنزیم‌های محدود کننده‌ی رگ‌ها از افزایش فشارخون جلوگیری می‌کند و می‌تواند مقداری از افزایش فشارخون جلوگیری کند.
  6. باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را کاهش می‌دهد. سرکه سیب باکتری‌های مضر که باعث مسموم شدن غذاها می‌شوند را از بین می‌برد. سرکه سیب باعث کاهش تعداد بعضی از باکتری‌های مضر تا 90 درصد و بعضی از ویروس‌ها تا سقف 95 درصد می‌شود. (منبع)

 

جمع بندی

بسیاری از تحقیقات انجام شده بر روی خواص سرکه سیب منشأ انسانی ندارند و نیاز است تحقیقات بیشتری انجام پذیرد تا با اطمینان کامل بتوان گفت که تأثیرات شگفت انگیز سرکه سیب همان نتایج پیش‌بینی شده را بر انسان نیز می‌گذارد. هرچند که همان تحقیقات محدود انسانی نشان داده است که وجود سرکه در برنامه غذایی مفید بوده و به سلامت بدن کمک شایانی می‌کند.