چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

بسیاری از افراد وقتی نام ورزش بدنسازی را می‌شنوند، تصویری از مردان و زنان عظیم الجثه با بدنی عضلانی به ذهن‌شان خطور می‌کند. علاوه بر آن، سوال پرتکراری که قبل از شروع ورزش بدنسازی پرسیده می‌شود این است که “آیا بدنسازی ایمن است؟”

در این مقاله ما به این سوال پاسخ داده و فواید بدنسازی طبیعی را معرفی خواهیم کرد.

 

بدنسازی طبیعی:

واژه بدنسازی به تمریناتی اطلاق می‌شود که باعث تقویت و رشد عضلات بدن می‌شوند. همانطور که در مقاله ساخت بدن نچرال نیز گفتیم، در بدنسازی طبیعی از هیچ ماده تقویت کننده عملکرد مانند استروئیدهای آنابولیکی استفاده نمی‌شود و عضلات فرد با تمرین و تغذیه اصولی رشد می‌کنند. به عبارتی دیگر طبق نظر متخصصان 3 نکته اصلی که در بدنسازی طبیعی مورد توجه قرار می‌گیرد و باعث ساخت بدن طبیعی و نچرال می‌شود عبارت است از:

  • تمرین
  • تغذیه
  • ریکاوری

در واقع اصل یک بدن نچرال، بدنی است که تا کنون از دارو استفاده نکرده باشد. البته این مورد به این معنی نیست که نمی‌توان از مکمل‌ها نیز استفاده کرد، برای ساخت بدن نچرال نیز از مکمل‌ها استفاده می‌شود. باید یادآور شد که هدف اصلی بدنسازی طبیعی، به چالش کشیدن بدن و حمایت روحی و جسمی شما به منظور بهبود کیفیت کلی زندگی شما است.

در ادامه تفاوت میان بدنسازی طبیعی و غیرطبیعی را بررسی کرده و فواید بدنسازی طبیعی را معرفی می‌کنیم

تفاوت بین بدنسازی طبیعی و بدنسازی غیرطبیعی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد 3 نکته اصلی بدنسازی طبیعی رژیم، تمرین اصولی و ریکاوری هستند. با این حال رشد عضلانی محدودیت‌هایی نیز دارد. در واقع برخی عوامل مانند ژنتیک و جنسیت نیز بر میزان عضله سازی افراد تاثیر می‌گذارند. فرد باید صبر و استقامت زیادی در این راه داشته باشد، اما بیشتر افراد این مورد را نمی‌پذیرند و به سراغ داروهای استروئیدی می‌روند و بدن غیرطبیعی می‌سازند.

طبق مطالعات انجام شده بیشتر افراد به دلایل زیبایی شناختی به سراغ داروهای استروئیدی می‌روند. استفاده از این داروها در طولانی‌مدت عوارض جدی مانند سکته مغزی، حملات قلبی، مشکلات کبدی و بیماری‌های روانی را به همراه دارد. تا به اینجا متوجه شدیم که بهتر است بدنسازی طبیعی را دنبال کنیم حالا در ادامه فواید بدنسازی طبیعی را معرفی می‌کنیم:

 

فواید بدنسازی طبیعی:

برخی از برجسته‌ترین فواید بدنسازی طبیعی عبارتند از:

1_ بهبود قدرت و افزایش استقامت عضلانی:

اولین فایده از فواید بدنسازی طبیعی بهبود قدرت و استقامت عضلانی است. فعالیت بدنی شدید محرکی برای عضلات شما است، فشاری که هنگام بلند کردن وزنه به عضلات خود وارد می‌کنید باعث پارگی تارهای عضلانی می‌شود. با تغذیه مناسب عضلات شما رشد کرده و قدرت‌ و استقامت‌تان افزایش می‌یابد. بهبود قدرت خطر آسیب دیدگی را کمتر کرده و خستگی را کاهش می‌دهد.

2_ بهبود تناسب اندام:

دومین فایده از فواید بدنسازی طبیعی بهبود تناسب اندام است. تمرین با وزنه همراه با تغذیه مناسب به شما می‌کند چربی‌های بدن خود را از بین ببرید و اندامی عالی داشته باشید. علاوه بر آن همانطور که در مقاله افزایش سوخت و ساز نیز گفتیم، تمرین با وزنه باعث افزایش رشد سایز عضلانی بدن می‌شود. با افزایش عضلات میزان متابولیسم یا سوخت و ساز نیز افزایش یافته و باعث کالری سوزی زیادی در طول روز می‌شود. همچنین رشد عضلات بدن باعث بهبود تناسب اندام شده و زیبایی‌های ظاهری را نیز افزایش می‌دهد.

3_ کاهش روند پیری:

یکی دیگر از فواید بدنسازی طبیعی کاهش روند پیری است. با افزایش سن بافت عضلانی بدن تحلیل رفته و تجمع چربی در سلول‌های چربی افزایش می‌یابد. افزایش چربی در سلول‌های چربی منجر به افزایش وزن و چاقی شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع2 و غیره را افزایش می‌دهد. بنابراین انجام تمرینات بدنسازی و افزایش بافت عضلانی روند پیری را کاهش داده و از افزایش وزن ناشی از کهولت سن جلوگیری می‌کند.

4_افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش آسیب دیدگی:

بدنسازی طبیعی، تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش داده و از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن بدنسازی باعث تقویت بافت همبند شده و ثبات مفصل را نیز افزایش می‌دهد و از آسیب دیدگی جلوگیری می‌کند. همچنین بدنسازی طبیعی با به‌کارگیری عضلات و ماهیچه‌ها باعث تقویت آنها شده و از آسیب دیدگی، احساس درد مزمن و برخی صدمات جلوگیری می‌کند.

5_افزایش سلامت روح و روان:

تحقیقات نشان داده‌اند تمرینات بدنسازی، خون‌رسانی به مغز را افزایش داده و باعث می‌شوند فرد ذهنی فعال و خلاق داشته باشد. همچنین بدنسازی باعث افزایش ترشح هورمون‌های خوشحالی و ضد استرس مانند دوپامین، اندورفین و سروتونین می‌شود و شادی فرد را افزایش می‌دهد.

6_ افزایش اعتماد به نفس:

یکی دیگز از فواید بدنسازی طبیعی، افزایش اعتماد به نفس فرد است. در واقع داشتن یک بدن ضعیف و لاغر یا چاق، اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهد. زمانی که فرد تمرین با وزنه انجام می‌دهد، متابولیسم و قدرت عضلانی وی افزایش یافته و به تدریج قدرت ذهنی فرد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین با بهبود تناسب اندام، اعتماد به نفس نیز افزایش می‌یابد و فرد جرات و ریسک انجام کارهای مختلف را پیدا می‌کند.

7_ افزایش سلامت قلبی عروقی:

بدنسازی طبیعی فواید زیادی برای قلب دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • کنترل فشار خون
  • بهبود عملکرد قلب و عروق
  • کاهش خطر عروق کرونری

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

نکات تمرینی برای بدنسازی طبیعی:

هر کسی که می‌خواهد بدن خود را به چالش بکشد، نیاز به یک برنامه تمرینی ساختار یافته دارد، اما این به این معنی نمی‌باشد که برای عضله‌سازی طبیعی باید تمام وقت خود را در باشگاه سپری کنید. برخی از اشتباهاتی که افراد برای عضله سازی، به کرات مرتکب می‌شوند عبارتند از:

  1. تمرین بیش از حد: تمرین بیش از حد یا تمرین زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که شدت تمرینات و جلسات تمرینی بیش از حد توان شما باشند. با داشتن تغذیه مناسب و استراحت کافی می‌توانید از تمرین زدگی جلوگیری کنید.
  2. کم بودن دوره‌های ریکاوری: زمانی که شما تمرین می‌کنید، عضلات دچار ریز آسیب شده و ذخایر انرژی‌تان کاهش پیدا می‌کند. داشتن ریکاوری مناسب بدن، بعد از تمرین باعث رشد عضلانی و حفظ سلامتی می‌شود و خطر آسیب دیدگی کاهش پیدا می‌کند.

بهتر است گروه‌های عضلانی متفاوتی را در هر جلسه تمرین دهید تا بقیه عضلات فرصت ریکاوری و بازسازی داشته باشند. همچنین با داشتن تغذیه مناسب و مصرف کافی پروتئین، آمینو اسیدهای مورد نیاز برای ساخت بافت عضلانی را برای بدن فراهم کنید.

 

سخن پایانی:

در این مقاله فواید بدنسازی طبیعی را معرفی کردیم. باید یادآور شد که برای ساختن بدن طبیعی نیاز به یک برنامه تمرینی اصولی و تغذیه مناسب دارد و باید پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید.