چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

تاکنون بارها در مورد بدن نچرال شنیده‌اید. بدن نچرال یا طبیعی به بدنی گفته می‌شود که بدون دارو ساخته می‌شود. این بدن‌ها از نظر کیفیت، بسیار عالی هستند به طوری که گاهی اوقات با بدن‌هایی که با استروئید ساخته شده‌اند اشتباه گرفته می‌شوند. در جهان آنقدر توجه و علاقه به این بدن‌ها بالا رفته که مسابقاتی با عنوان فیزیک نچرال نیز به وجود آمده است. اصل یک بدن نچرال، بدنی است که تاکنون از دارو استفاده نکرده باشد. البته برای ساخت بدن نچرال از مکمل استفاده می‌شود.

اگر شما هم علاقه به ساخت بدن نچرال دارید، در این مقاله قرار است که راهکارهای حرفه‌ای برای این هدف ارائه شود پس ادامه این مقاله را با دقت بخوانید.

 

برنامه‌ریزی و نظم عناصر اصلی هستند!

همانطور که گفته شد، برای ساخت یک بدن طبیعی از دارو استفاده نمی‌شود! پس قطعا مسیر بسیار سختی پیش روی ورزشکارِ علاقه‌مند است. در برخی شرایط حتی بیشتر از یک ورزشکار حرفه‌ای باید تلاش شود، چرا که قرار است جای خالی تزریق استروئیدها با تمرین، تغذیه و مکمل پر شود.

پس در قدم اول باید یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای ساخت بدن نچرال انجام شود. دقت کنید برنامه‌ریزی دقیق فقط شامل تمرین کردن روی یک برنامه تمرینی ساده و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل نیست! اگر تمایل به ساخت چنین بدنی دارید باید به صورت منظم و حرفه‌ای تلاش کنید. مواردی که در این مقاله ارائه می‌شود سرنخ‌هایی برای شماست که نیاز به پیگری بیشتر خود شما دارد.

 

تمرین حرفه‌ای

بارها گفته شده که ورزشکار حرفه‌ای شدن فقط به استفاده از استروئید وابسته نیست! یک بدنسازی حرفه‌ای باید اول مثل حرفه‌ای‌ها تمرین کند. تمرین حرفه‌ای وابسته به موارد و فاکتورهای زیادی است. به عنوان مثال در برنامه‌های تمرینی معمولی فقط نام حرکت، تعداد ست و تکرارها نوشته شده است. این در حالی است که این برنامه‌ها در سطح اول جهانی دیگر به عنوان یک برنامه ساده و مبتدی در نظر گرفته می‌شوند.

فاکتورهای زیادی بر تمرین شما تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال استراحت بین ست‌ها باید به طور دقیق در برنامه تمرینی تنظیم شده باشد. استراحت بین ست‌ها می‌تواند عاملی برای افزایش شدت تمرین باشد. اگر شما بین هر ست به دلخواه خود استراحت کنید، چطور انتظار دارید که نسبت به جلسه قبل پیشرفت کرده باشید؟

شدت تمرین، سرعت اجرا و استراحت از جمله مواردی است که باید به دقت در برنامه تمرینی خود لحاظ کنید. این برنامه یک برنامه حرفه‌ای است نه برنامه‌های تمرینی آماده باشگاه‌ها!

یک ورزشکار نچرال با شدت و انگیزه بالا تمرین می‌کند. تمام تلاش خود را برای پیشرفت نسبت به جلسه قبل به کار می‌گیرد. پس اگر حین تمرین، تفریحانه عمل می‌کنید و اعتقاد دارید که باید حین تمرین جدی نباشید، متاسفانه موفق نخواهید شد. برای ساخت بدن نچرال باید مثل حرفه‌ای‌ها تمرین کنید.

 

ساخت بدن نچرال با تخم‌مرغ و سیب‌زمینی!

خواه نا خواه اگر خواستار بدن طبیعی هستید باید رژیم غذایی منظم و حرفه‌ای داشته باشید. به سادگی با یک رژیم غذایی متعادل و تمرین مناسب بدون مکمل می‌توانید انقلابی عظیم در بدن خود ایجاد کنید. دقت داشته باشید رژیم غذایی حرفه‌ای فقط پایبندی به غذاهای آب‌پز و کبابی نیست! اصول تنظیم رژیم غذایی برای ساخت بدن نچرال به این سادگی نیست!

در رژیم غذایی باید توجه ویژه‌ای به کالری، مقدار پروتئین، کربوهیدرات و چربی و … شود. پس شما علاوه بر دریافت غذاهای سالم باید و باید این فاکتورها را نیز در نظر داشته باشید. به عنوان مثال در مقاله چگونه مقدار مورد نیاز پروتئین را محاسبه کنم؟ به بررسی مقدار بهینه پروتئین پرداخته شده است. سایر موارد مثل کالری و … نیز نیاز به بررسی بیشتر دارد که عوامل و فاکتورهای زیادی در آن دخیل هستند. اما امروزه با پیشرفت سایت‌های ایرانی و خارجی دیگر به عنوان یک مشکل حساب نمی‌شود و به راحتی می‌توانید با استفاده از این سایت کالری مورد نیاز خود را هم حساب کنید.

در رژیم غذایی باید به تیپ بدنی غالب ورزشکار نیز توجه شود. دقت داشته باشید این موضوع بسیار مهم است. قطعا و بدون شک برنامه‌ای که برای یک ورزشکار با تیپ بدنی غالب اکتومورف تنظیم می‌شود با تیپ بدنی غالب اندومورف متفاوت است.(تیپ بدنی غالب اکتومورف بدنی است که به سختی وزن می‌گیرد ولی تیپ بدنی غالب اندومورف به راحتی چربی می‌گیرد.) پس باید متوجه شده باشید که تنظیم برنامه غذایی حرفه‌ای برای ساخت بدن نچرال به این سادگی نیست و باید مطالعه و وقت بیشتری صرف کنید.

 

پس مکمل‌ها به چه کار می‌آیند؟!

تا اینجای کار در مورد تمرین و تغذیه حرفه‌ای صحبت‌هایی داشتیم. حال نوبت به مکمل می‌رسد. مکمل‌های غذایی و ورزشی هر کدام هدفی را برای ما فراهم می‌کنند. معمولا مکمل‌های غذایی برای تامین کمبودهای رژیم غذایی تجویز می‌شوند اما مکمل‌های ورزشی برای اهدافی مثل افزایش کیفیت تمرین یا بهبود ریکاوری در نظر گرفته می‌شوند.

جالب اینجاست که برای ساخت بدن نچرال یا طبیعی در اکثر اوقات، مکمل مورد نیاز است. مکمل‌های ورزشی و غذایی در کنار یک رژیم غذایی متنوع و عالی قطعا به شما برای رسیدن به هدفتان کمک می‌کنند. البته دقت داشته باشید که مکمل‌ها علاوه بر رژیم غذایی، شدیدا به تیپ‌های بدنی و هدف نیز وابسته هستند. در این خصوص یک مقاله و یک ویدیو که در سایت منتشر شده است معرفی می‌کنم تا بتوانید اطلاعات بیشتری کسب کنید:

 

مقاله 5 مکمل موثر در دوران حجم

 

تیر خلاص و واجب!

اما واجب‌ترین قدم استراحتِ مناسب است. تمامی مواردی که در این مقاله تا کنون گفته شده است می‌توانند بی‌اثر باشند در صورتی که استراحت و خواب کافی نداشته باشید! برای ساخت بدن نچرال باید مثل حرفه‌ای‌های به استراحت و خواب خود توجه کنید. دقت داشته باشید که این جملات را به اشتباه برداشت نکنید. استراحت فقط خواب نیست!

استراحت، خود به تنهایی مبحث گسترده‌ای است. کاهش شدت تمرین برای سیکل‌های ریکاوری از جمله حرفه‌ای‌ترین استراحت‌های موجود در مبحث ورزش است. متاسفانه این مورد هنوز در ورزش حرفه‌ای کشور نیز به سختی یافت می‌شود!

به اندازه بخوابید و به موقع استراحت کنید. این جمله، تیر خلاص برای ساخت بدن نچرال است. بله درست است: سخت و طاقت فرساست. مخصوصا در دوره‌ای که بیدار ماندن بعد از 12 شب یه یک ارزش تبدیل شده است. اما چاره‌ای نیست. برای ساخت یک بدن عالی و طبیعی باید تلاش کردن و از خودگذشتگی داشت.

 

سخن آخر

برای ساخت بدن نچرال تمرین، تغذیه، استراحت و مکمل نیاز است. باید تمام تلاش خود را بکنید که همه این موارد به حرفه‌ای‌ترین شکلِ ممکن تنظیم شوند. باور کنید بدن‌های عالی زیادی هستند که از هیچ دارویی استفاده  نکرده‌اند و فقط  برنامه حرفه‌ای و انگیزه بالا برای رسیدن به هدف داشته‌اند. شاید ژنتیک تا حدی در سهولت مسیر موثر باشد، اما با تلاش و نظم می‌توانید بهترین ورژن از خودتان را ارائه دهید. چه چیزی شیرین‌تر از این؟؟!!

برای مشاهده سایر قسمت‌های سریال عضله‌سازی موثر کلیک کنید.