چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

پروتئین وی یکی از بهترین مکمل‌های مورد مطالعه در جهان است. این مکمل به دلیل اینکه حاوی طیف باور نکردنی از اسیدهای آمینه ضروری است که توسط بدن جذب می‌شود، بهتر از سایر مکمل‌ها می‌باشد. آیا پروتئین وی حجم می‌دهد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

نگاهی بر پروتئین وی:

پروتئین آب پنیر یا وی، پروتئین جدا شده از آب پنیر است که قسمت مایع شیر بوده و در طی تولید پنیر جدا می‌شود. در واقع شیر حاوی 2 پروتئین (پروتئین آب پنیر 20% و پروتئین کازئین 80%) است و پروتئین وی در قسمت آبکی شیر یافت می‌شود. آب پنیر پس از جدا شدن در طی تولید پنیر، مراحل مختلف فراوری را طی کرده و به ماده‌ای تبدیل می‌شود که به عنوان پروتئین وی شناخته شده است.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، پروتئین وی یک پروتئین کامل و باکیفیت است که حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری می‌باشد. پروتئین وی قابلیت هضم بالایی دارد و در مقایسه با سایر پروتئین‌ها به سرعت از روده شما جذب می‌شود.

3 نوع اصلی پودر پروتئین وی وجود دارد:

  1. کنسانتره (WPC)
  2. ایزوله (WPI)
  3.  هیدرولیزات (WPH)

از میان 3 نوع اصلی پودر پروتئینی وی، کنسانتره رایج‌ترین نوع و همچنین ارزان‌ترین نوع پروتئین وی است.

در ادامه فواید پروتئین وی را بررسی و سپس به سوال آیا پروتئین وی حجم می‌دهد پاسخ خواهیم داد.

 

فواید پروتئین وی:

رایج‌ترین فواید پروتئین وی عبارتند از:

1_ کاهش فشار خون:

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلب است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف محصولات لبنی را با کاهش فشار ارتباط دارد. این مورد احتمالا به دلیل وجود خانواده‌ای از پپتیدهای فعال زیستی (مهار کننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ACE) در محصولات لبنی است.

در مکمل وی، مهار کننده‌های ACE، لاکتوکینین نامیده می‌شوند. چندین مطالعه اثرات مفید لاکتوکینین را بر فشار خون نشان داده‌اند، یکی برجسته‌ترین مطالعات در این زمینه عبارت است از:

یک مطالعه که روی افراد دارای اضافه وزن انجام شده بود نشان داد که مصرف مکمل پروتئین وی ( 54 گرم در روز و به مدت 12 هفته) می‌تواند فشار خون سیستولیک را تا 4 درصد کاهش دهد.

با این حال برای نتیجه گیری دقیق به مطالعات بیشتری در این زمینه نیازمندیم.

2_درمان دیابت نوع2:

دیابت نوع2 یک بیماری مزمن است که با قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شود. انسولین هورمونی است که جذب قند خون را به سلول‌ها تحریک می‌کند و آن را در محدوده سالم نگه می‌دارد.

پروتئین وی در کاهش قند خون موثر بوده و سطح انسولین و حساسیت به اثرات آن را افزایش می‌دهد. در مقایسه با سایر منابع پروتئین مانند سفیده تخم مرغ و ماهی و سینه مرغ، پروتئین وی بیشتری تاثیر را در این مورد دارد. این خاصیت پروتئین وی حتی ممکن است با داروهای دیابت مانند سولفونیل اوره نیز قابل مقایسه باشد.

در نتیجه پروتئین وی می‌تواند به طور موثری به عنوان یک درمان مکملی برای دیابت نوع2 مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل وی قبل یا همراه با یک وعده غذایی پرکربوهیدرات، قند خون را هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به دیابت نوع2 کاهش می‌دهد.

3_کاهش التهاب:

التهاب بخشی از پاسخ بدن به آسیب است. التهاب کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد، اما تحت شرایط خاصی ممکن است مزمن شود. التهاب مزمن می‌تواند مضر باشد و یک عامل خطرناک برای بسیاری از بیماری‌ها است.

یک مطالعه مروری بزرگ نشان داد که دوزهای بالا مکمل پروتئین وی به طور قابل توجهی پروتئین واکنشی CRP را کاهش می‌دهد که یک نشانگر کلیدی التهاب در بدن است.

4_ پروتئین آب پنیر می‌تواند برای بیماری التهابی روده مفید باشد:

بیماری التهاب روده وضعیتی است که با التهاب مزمن در پوشش داخلی دستگاه گوارش مشخص می‌شود. این یک اصطلاح جامع برای بیماری کرون و کولیت اولستراتیو است.

طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که پروتئین وی هم در حیوانات و هم در انسان‌ها اثرات مفیدی بر بیماری التهاب روده دارد. با این حال برای نتیجه گیری دقیق به مطالعات بیشتری نیازمندیم.

5_ تقویت دفاع آنتی اکسیدانی بدن:

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را کاهش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در انسان گلوتاتیون است. برخلاف اکثر آنتی اکسیدان‌ها که بدن از طریق رژیم غذایی آنها را دریافت می‌کند، گلوتاتیون توسط بدن شما تولید می‌شود.

تولید گلوتاتیون در بدن به وجود چند اسید آمینه مانند سیستئین (گاهی اوقات این اسید آمینه به مقدار کافی در بدن وجود ندارد) بستگی دارد؛ به همین دلیل غذاهای با سیستئین بالا مانند پروتئین وی ممکن است دفاع آنتی اکسیدانی بدن را تقویت کنند.

تعدادی از مطالعات که روی انسان انجام شده است نشان داده‌اند که پروتئین وی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سطح گلوتاتیون را افزایش دهد.

6_کمک به کاهش وزن:

افزایش مصرف پروتئین یک استراتژی موثر برای کاهش وزن است. خوردن پروتئین از چند جهت می‌تواند باعث کاهش وزن شود:

  1. سرکوب اشتها و کاهش کالری دریافتی
  2. افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر
  3. کمک به حفظ توده عضلانی حین کاهش وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که پروتئین وی ممکن است نسبت به سایر انواع پروتئین اثر بیشتری بر چربی سوزی و کاهش وزن داشته باشد.

در ادامه به سوال آیا پروتئین وی حجم می‌دهد؟ پاسخ خواهیم داد.

 

آیا پروتئین وی حجم می‌دهد؟

همانطور که در مقاله نکات تغذیه‌ای عضله سازی در سنین بالا گفتیم توده عضلانی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این موضوع به افزایش چربی بدن منجر می‌شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. با این حال شما می‌توانید با برخی اقدامات این تغییرات نامطلوب را کاهش دهید و از بروز آنها جلوگیری کنید.

به عنوان مثال تحقیقات نشان داده‌اند که تمرینات قدرتی، همراه با مصرف غذاهای پر پروتئین یا مکمل‌های پروتئینی یک استراتژی پیشگیرانه موثر است.

در مقاله کالری مورد نیاز برای عضله سازی در افراد لاغر گفتیم که برای عضله سازی، کالری مورد نیاز شما باید به طور مناسبی افزایش یابد و درصدهای مصرف درشت مغذی‌ها را نیز معرفی کردیم؛ طبق نظر متخصصان افزایش کالری دریافتی همراه با انجام تمرینات قدرتی می‌تواند باعث رشد عضلانی شود. پس نقش مکمل وی در این میان چیست؟

 

 

تاثیر پروتئین وی بر حجم و عضله‌سازی

طبق نظر متخصصان مصرف پروتئین وی می‌تواند به عضله سازی و افزایش حجم کمک فراوانی بکند؛ اما چطور؟

پروتئین وی همه 9 اسید آمینه ضروری را که برای بدن مهم هستند را دارد. علاوه بر آن، مکمل وی سرشار از آمینو اسید شاخه دار به نام لوسین است. طبق تحقیقات انجام شده، لوسین جزو آمینو اسیدهای محرک رشد یا آنابولیک می‌باشد. به عبارت دیگر چون مکمل وی سرشار از لوسین است، بنابراین می‌تواند رشد عضلانی را افزایش دهد.

در واقع آمینو اسید لوسین یکی از 3 آمینو اسید شاخه دار (BCCA) است. ابتدا محققان این تصور را داشتند که هر 3 آمینو اسید نقش مستقیمی در عضله سازی دارند، اما تحقیقات نشان دادند که از میان این 3 آمینو اسید، آمینو اسید لوسین در فرایند عضله سازی نقش کلیدی‌تری دارد و باعث هایپرتروفی یا رشد عضلانی می‌شود.

آمینو اسید لوسین این توانایی را که مستقیما به mTOR ( یکی از مولکول‌های اصلی حسگر مواد مغذی و تنظیم کننده اصلی بدن که به سیگنال‌های آنابولیک یا رشد معروف است) سیگنال دهد. این مورد کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها پروتئین را که برای رشد آنها ضروری است، جذب کنند.

پروتئین وی به دلیل اینکه سرشار از آمینو اسید لوسین است، می‌تواند از کاهش توده عضلانی جلوگیری کند یا آن را به حداقل برساند، همچنین این پروتئین می‌تواند قدرت عضلانی را نیز افزایش دهد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که پروتئین وی در مقایسه با سایر انواع پروتئین مانند کازئین و سویا بیشتر می‌تواند باعث رشد عضلانی شود. با این حال باید یادآور شد که پروتئین وی زمانی بیشترین تاثیر را بر روند عضله سازی دارد که همراه با برنامه تمرینی منظم و رژیم اصولی باشد.

 

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای افزایش حجم:

یکی از موضوعات بحث برانگیر مصرف پروتئین وی قبل یا بعد از تمرین است. در اصل هدف شما تعیین کننده زمان مصرف پروتئین وی است. بیایید نگاه دقیق‌تری به این موضوع بیاندازیم:

در طول تمرینات، بدن شما گلیکوژن و پروتئین را تجزیه می‌کند تا انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت بدنی را تامین کند، بنابراین شما باید با خوردن غذای مناسب بعد از تمرین ذخایر گلیکوژنی و پروتئینی را پر کنید تا عضلات بدن ترمیم شوند و رشد کنند. بنابراین توصیه ما این است که بعد از تمرین پروتئین وی را مصرف کنید.

البته شما در طول روز و حتی قبل از تمرین هم می‌توانید از پروتئین وی استفاده کنید. برای عضله‌سازی بیشتر نیاز است که هر چند ساعت یک بار، یک وعده غذایی با پروتئین کافی دریافت کنید. اگر نمی‌توانید مواد غذایی حاوی پروتئین دریافت کنید، پروتئین وی یکی از بهترین گزینه‌هاست.

با این حال وعده بعد از تمرین و وعده قبل از خواب یکی از بهترین زمان‌های مصرف پروتئین وی است.

 

نکاتی درباره مصرف پروتئین وی برای عضله‌سازی بیشتر:

در این بخش برخی نکات را درباره مصرف پروتئین وی برای افزایش حجم بررسی می‌کنیم:

نحوه مصرف پروتئین وی با آب:

افرادی که قصد دارند کالری بیشتری را برای بدن خود فراهم کنند، بهتر است پروتئین وی را با آب مصرف کنند. برای مصرف پروتئین وی با آب، باید 1 اسکوپ پودر پروتئین وی را با 250 میلی لیتر آب ترکیب کرده و میل کنید. همچنین بهتر است پروتئین وی را با آب سرد یا ولرم مخلوط کرده و میل کنید.

نحوه مصرف پروتئین وی در روز استراحت:

همانطور که در کتاب مهندسی عضلات نیز گفته شده است، برای رشد عضلانی و افزایش حجم باید در روزهای استراحت نیز مانند روزهایی که تمرین دارید پروتئین وی مصرف کنید. دلیل این موضوع بالا بودن سنتز پروتئین 24 تا 48 ساعت بعد از تمرین با وزنه است.

 

سخن پایانی:

در این مقاله به سوال “آیا پروتئین وی حجم می‎‌دهد؟” پاسخ دادیم و نکات مصرف پروتئین وی برای افزایش حجم را بررسی کردیم. باید یادآور شویم که مصرف این مکمل به تنهایی نمی‌تواند باعث افزایش حجم و عضله سازی شود. مصرف مکمل زمانی بیشترین نتیجه را دارد که همراه با تمرین منظم و رژیم غذایی اصولی باشد.