در درس اول آموزش جامع لاغری اصولی و سریع به سوال چگونه لاغر شویم پرداختیم. در این درس توضیحات کلی در مورد روند لاغری را ارائه کردیم. در مورد مهم‌ترین نکته رژیم لاغری صحبت کردیم سپس به نوع تمرینات مناسب برای لاغری پرداختیم. البته قرار شد همه قسمت‌های ارائه شده را با جزئیات بیشتر در درس‌های بعدی بررسی کنیم.

 

مشکلات هدف‌گذاری غلط در کاهش وزن

در درس دوم می‌خواهیم به هدف‌گذاری صحیح برای کاهش وزن بپردازیم. فرآیند لاغری هم مثل سایر اهداف نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. پس اگر اراده زیادی دارید و می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید ابتدا باید هدف‌گذاری صحیح را بلد باشید. البته هدف‌گذاری صحیح در کاهش وزن با سایر اهداف(مثل پول درآوردن یا دوست پیدا کردن) متفاوت است چون باید یک سری مطالب علمی و تجربی را بلد باشید.

شاید با خود بگویید هدف‌گذاری آنقدر مهم است که یکی از درس‌های آموزش جامع لاغری اصولی و سریع را به آن اختصاص دادید؟ هدف که مشخص است، دیگر چه نیازی به آموزش دیدن است؟

اگر اینطور فکر می‌کنید سخت در اشتباهید. هدف‌گذاری غلط در حدی تاثیرگذار است که ممکن است شما را از مسیر اصلی خارج کند. در ادامه به یک سری از مشکلات احتمالی هدف‌گذاری غلط خواهم پرداخت:

تسلیم شدن زودهنگام در اثر هدف‌گذاری تخیلی:

هدف‌گذاری غلط در کاهش وزن می‌تواند شما را در شرایط تسلیم شدن زودهنگام قرار دهد. این موضوع را بین مراجعین بارها دیده‌ایم.

تصور کنید یک نفر قصد دارد 20 کیلو کاهش وزن داشته باشد. اما مشکل اینجاست که در 2 ماه آینده عروسی یکی از اقوام درجه یک در پیش است. حالا این فرد می‌خواهد 20 کیلو کاهش وزن تا زمان عروسی تجربه کند. یعنی 20 کیلو در 2 ماه!

روزهای اول با انگیزه بالا شروع می‌کند. در یک باشگاه ثبت نام می‌کند. مربی خوبی می‌گیرد یا برنامه تمرین از مربی متخصص می‌گیرد. رژیم غذایی را هم شروع می‌کند. روزها یا حتی هفته‌های اول همه چیز خوب پیش می‌رود. هفته اول 2 کیلو وزن کم می‌کند و امیدوارتر از قبل ادامه می‌دهد.

اما بعد از مدتی یک مشکل جدید به وجود می‌آید!

دیگر مثل روزهای اول وزنش کاهش پیدا نمی‌کند. چه اتفاقی افتاده؟ باز هم رژیم و تمرین را سخت‌تر می‌کند اما دریغ از کمی تغییر. کم کم امید و انگیزه او کاهش می‌یابد تا جایی که قید کاهش وزن را می‌زند.

این مثالی که از هدف‌گذاری برای کاهش وزن گفتم واقعی بود. شاید دقیقا مشابه این مثال نباشد اما همه ساله افرادی را می‌بینم که 2 ماه مانده به عید یا عروسی خواهر و برادر و دوست می‌خواهند شروع کنند و تا آن روز مانکن شوند. البته شما می‌توانید در 2 ماه با رژیم و تمرین خوب، تغییرات قابل قبولی تجربه کنید اما باید واقع‌بینانه نگاه کنید:

شما نهایتا در یک ماه می‌توانید 4 تا 6 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید.

البته این مقدار برای افراد مختلف متفاوت است. یعنی ممکن است برخی از افراد در ماه اول فقط 3 کیلو کم کنند. اما جای هیچ نگرانی نیست. همیشه باید آهسته و پیوسته پیش بروید. رقیب شما بقیه نیستند. رقیب اصلی شما، دیروز شماست. باید سعی کنید هر روز بهتر از روز قبل شوید. البته روند کاهش وزن بسیار آهسته پیش می‌رود پس بهتر است رقیبتان را خودتان در یک ماه گذشته قرار دهید نه دیروز!

پس باید بگویم در هدف‌گذاری صحیح برای کاهش وزن باید واقع‌بینانه عمل کنید. برداشتن سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

رفتن به سمت روش‌های بد

وقتی می‌خواهید هر طور که شده در زمان کوتاهی لاغر شوید ممکن است فریب سودجویان را بخورید. ممکن است تن به هر رژیم غذایی یا دارویی بدهید. هیچ مشکلی ندارد که بخواهید در سریع‌ترین زمان لاغر شوید اما نباید سلامتیتان را به خطر بیاندازید.

متاسفانه برخی از رژیم‌هایی که این روزها ارائه شده‌اند چیزی به‌جز عوارض برای شما نخواهند داشت. احتمالا اسامی این رژیم‌های من‌درآوردی و غیراصولی را بارها شنیده‌اید. بگذارید خیالتان را راحت کنم: حتی اگر این رژیم‌ها توسط پزشک پیشنهاد شد هم قبول نکنید. شما هدفتان لاغر شدن است و می‌توانید با روش‌های اصولی و سالم به هدفتان برسید پس چه نیازی به استفاده از این روش‌های غیرعلمی است. شما فقط باید روش درست را پیش بگیرید که در دروس آموزش جامع لاغری که رایگان هم هست در مورد آن صحبت کرده‌ام.

بعضی دیگر در اثر هدف‌گذاری اشتباه برای کاهش وزن، داروها و دمنوش‌های چربی‌سوزی را انتخاب می‌کنند. این روش حقیقتا خطرناک‌تر از رژیم‌های سخت است. گزارش‌های زیادی از کسانی که دارو و دمنوش مصرف کرده بودند داشتیم که دچار مشکلات گوارشی و حتی کبد و کلیه شده‌اند. برخی دیگر هم که اصلا جواب نگرفته‌اند و فقط پولشان را هدر داده‌اند. البته در مورد چربی‌سوزها و دمنوش‌ها در دروس بعدی بیشتر صحبت خواهم کرد.

 

هدف‌گذاری صحیح برای کاهش وزن

حالا که متوجه شدید هدف‌گذاری چقدر مهم است بیایید در مورد هدف‌گذاری صحیح برای کاهش وزن صحبت کنیم. در اصل می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم: چطور هدف تعیین کنیم که با شکست مواجه نشویم؟

 

تعیین صحیح هدف

تعیین هدف اشتباه در اکثر مواقع شما را عصبی و بی‌انگیزه می‌کند. خب چه نکاتی در خصوص هدف‌گذاری صحیح برای کاهش وزن باید رعایت شود؟

اول اینکه هیچوقت هدف دقیق وزنی برای خود مشخص نکنید! یعنی هیچوقت با خود نگویید من باید مثلا 6 کیلو وزنم را کم کنم. چرا؟ به چند دلیل!

  • اول اینکه شاید شما نیاز به کاهش وزن 6 کیلویی نداشته باشید. یعنی ممکن است بعد از 4 کیلو کاهش وزن به اندام ایده‌آلتان برسید. پس چه نیاز است 2 کیلوی دیگر از وزنتان را کم کنید؟
  • دوم اینکه سعی کنید هدفتان را از وزن کم کردن به کاهش چربی و خوش‌اندام شدن تغییر دهید.

بارها دیده‌ام برخی از متقاضیانی که تمرین با وزنه و رژیم برایشان در نظر گرفته‌ایم چربی زیادی از دست داده‌اند اما وزنشان کم نشده یا تغییر زیادی نکرده است. مثلا می‌گویند احساس سبکی داریم یا لباس‌هایمان آزادتر شده‌اند یا بقیه می‌گویند چقدر لاغر شده‌ای. دلیل این موضوع به عضله‌سازی یا افزایش آب درون بدن مربوط است. یعنی چربی از دست رفته اما به دلیل عضله‌سازی و ذخیره آب، کاهش وزن رخ نداده است.

حال اگر این افراد هدفشان کاهش وزن باشد باید ناامید شوند چون به هدف اصلی نرسیده‌اند اما اشتباه است. هدف اصلی شما باید کاهش چربی باشد ممکن است وزنتان کم شود ممکن است کم نشود. در هر صورت مهم این است که چربی بدن شما کم شود.

 

نکته مهم هدف‌گذاری صحیح برای کاهش وزن: مدت زمان‌رسیدن به هدف

همانطور که در بخش اول این درس گفتیم مدت زمان تعیین شده برای رسیدن به هدف بسیار مهم است.

بگذارید شما را با یک مفهوم مهم در کاهش وزن آشنا کنم:

ژنتیک و تفاوت‌های فردی.

این مفهوم به ما می‌گوید که افراد مختلف در اثر رژیم‌های غذایی کاملا مشابه نتایج متفاوتی می‌گیرند. یعنی ممکن است یک نفر در یک ماه 5 کیلو کم کند و یک نفر در یک ماه 2 کیلو کم کند. سرعت چربی‌سوزی برای هر نفر متفاوت است. البته دلیل قطعی نمی‌شود برای این موضوع آورد اما به‌نظر می‌رسد که عملکرد هورمون‌های درون بدن تاثیر گذار است.

البته منظور من این نیست که بعضی از شما اصلا لاغر نمی‌شوید. منظور من فقط در مورد سرعت لاغر شدن است. از نظر من با روش‌های علمی و صحیح هر کسی می‌تواند لاغر شود.

پس باید چه‌مدت زمانی برای کاهش وزن تعیین کنیم؟

اول اینکه سعی کنید هیچوقت عجله نداشته باشید. در حالت کلی برای کسانی که اضافه وزن زیادی دارند(مثلا بالای 20 کیلو) ماه اول حدود 3 تا 6 کیلو کاهش وزن ممکن است رخ دهد. پس اگر مثلا 20 کیلو اضافه وزن دارید به خودتان حداقل 6 ماه زمان بدهید. در این صورت هم چربی زیادی از دست خواهید داد هم به‌سرعت نا امید نمی‌شوید.

اما اگر اضافه وزن زیادی ندارید داستان متفاوت است. مثلا کسانی که کمتر از 6 7 کیلو اضافه وزن دارند ممکن است در ماه‌های اول بین یک تا 4 کیلو وزنشان کم شود. البته با کاهش درصد چربی، سرعت چربی‌سوزی هم کمتر می‌شود.

این مواردی که خدمتتان گفتم کاملا تجربی است. یعنی به‌واسطه تنظیم تعداد زیاد برنامه برای خانم‌ها و آقایان و آنالیز نتایجی که به‌وجود آمده به این نتایج رسیدم. البته همیشه استثنا هم هست. یعنی بوده‌اند کسانی که اضافه وزن کمی داشتند اما کاهش وزن بسیار سریعی تجربه کرده‌اند.

 

حمایت مالی

همانطور که می‌دانید دروس آموزش جامع لاغری سریع و اصولی کاملا رایگان هستند. یعنی شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه همه قسمت‌های این مجموعه آموزشی را مشاهده و مطالعه کنید. البته این دروس رایگان از کیفیت بالایی برخودارند و تقریبا مطالب گفته شده در این دروس را جای دیگری پیدا نخواهید کرد. حالا شما می‌توانید با هر مبلغی(هرچند کم) از ما حمایت کنید تا بتوانیم برای افزایش کیفیت این مجموعه دروس، تلاش بیشتری کنیم:

 

جمع‌بندی درس دوم

از آنجایی که برای شروع هر کاری باید هدف‌گذاری صحیح داشت درس دوم را به هدف‌گذاری صحیح اختصاص دادم. با این کار شما می‌توانید آرامش بیشتری به‌دست بیاورید. وقتی که آرامش بیشتری داشته باشید انگیزه شما هم افزایش می‌یابد و می‌توانید تلاش بیشتری ارائه کنید.

در درس‌های بعدی وارد قسمت‌های عملیاتی رژیم و تمرین خواهم شد. همانطور که در درس اول گفتم بعد از مطالعه همه دروس به جایگاهی می‌رسید که می‌توانید بدون نیاز به شخص خاصی لاغر شوید. اگر سوالی در مورد این درس دارید زیر همین مقاله در قسمت دیدگاه بپرسید.

اگر می‌خواهید دروس بعدی آموزش جامع لاغری اصولی و سریع را مطالعه کنید اینجا کلیک کنید.