TRX مخفف کلمه ی Total Body Resistance Exercise به معنی استفاده از بدن برای تمرین عضلات مختلفه. در ابتدا این بند های زرد و مشکی رنگ توسط نیروی تکاوران دریایی ابداع شد. از کش TRX برای انجام تمارین مقاومتی با استفاده از نیروی بدن استفاده میشه. یکی از بهترین دستگاه های تمرین که شما همیشه با خودتون جابه جا میکنین وزن بدنتونه. بله درسته شما از وزن بدنتون میتونین برای تقویت ماهیچه هاتون استفاده کنین.

تکاوران از همین موضوع استفاده کرده و کش TRX رو ابداع کردن و با استفاده از نیروی جاذبه و وزن بدن، تونستن هر قسمت از بدن به خصوص بخش های مرکزی رو تقویت کنن و شکل مناسبی به فیزیک خودشون ببخشن.

متاسفانه تهیه ی دستگاه های بدنسازی به علت گرونی روز به روز سخت تر میشه، پس این روش یعنی استفاده از وزن بدن برای تقویت ماهیچه ها بهترین گزینه به نظر میرسه. اگه فکر میکنین که با استفاده از TRX نمیتونین لاغر بشین باید بهتون بگم که استفاده از TRX نسبت به بسیاری از ورزش های دیگه کالری بیشتری مصرف میکنه و به شخص کمک میکنه که به وزن و بدن ایده آل خودش برسه.

از مزیت های تمرین با کش TRX علاوه بر خالی نشدن کیف پولتون، جهت خرید وسایل بدنسازی. اینه که شدت تمرین توسط ورزشکار قابل تنظیم شدنه و رفته رفته با رسیدن سطح بالاتری از آمادگی، فشار تمرینات رو افزایش بده. همین قابلیت TRX ، اون رو برای تمامی سنین قابل استفاده کرده. پس هدف شما از ورزش کردن چه افزایش قدرت و چه افزایش انعطاف پذیری، تعادل و یا استقامت باشه، شما فقط به کش TRX و وزن بدن خودتون احتیاج دارین.

 

تمرینات TRX

به وسیله ی تمارین TRX میشه تمامی بخش ها و عضلات بدن رو به وسیله ی جاذبه و وزن بدن تقویت کرد. دامنه حرکات تعریف شده و قابل انجام، بسیار متنوع بوده و بسته به سطح ورزشکار تعیین میشه. به عنوان مثال و برای آشنایی چند حرکت پر استفاده برای بالاتنه و پایین تنه به شما معرفی میکنیم.

 

حرکت پرس سینه به وسیله ی کش TRX

به وسیله ی این تمرین عضلات سینه، شانه ها و عضلات بازو تحت فشار قرار میگیره.برای انجام این حرکت پشت به دستگاه ایستاده و دستگیره ها رو با فاصله در جلوی خودتون تگه دارین. بدن رو در یک راستا و کاملا صلب نگه دارین حال زاویه 45 درجه نسبت به زمین بگیرین. بدون خم شدن بدن سینه ی خودتون رو به سمت دست ها پایین ببرین و با یک حرکت کنترل شده و آهسته سعی کنین باسن و شانه های خودتون رو در یک امتداد فرار دهید و حال با بازگشت به حالت اولیه شما یک تکرار کامل انجام دادین.

 

حرکت پرس عضلات سه سر کش TRX

این حرکت علاوه بر وارد کردن فشار به عضلات بازو، عضلات شکم رو هم تحت فشار قرار میده و باعث سفت شدن این بخش از بدن میشه. برای انجام این حرکت، طوری بایستین که کش TRX پشت سرتون بیفته. آرنج، رو بالا و در ابتدا سر شانه ها قرار بدین و توجه داشته باشین که کف دست ها به سمت بیرون باشه. با زمین زاویه ی 45 درجه داشته باشین پس به دستگیره ها به سمت پایین فشار وارد کنین و سعی کنین که در حین انجام حرکت تنها آرنج، کار رو انجام بده و بقیه ی قسمت ها ثابت نگه داشته بشه. این فشار رو تا جایی وارد کنین که آرنج شما کامل صاف بشه.

 

حرکت اسکات پروازی با کش TRX

انجام این حرکت به طور همزمان به سرشانه و عضلات پا فشار وارد میکنه. در ابتدا دست ها رو بالای سر قرار بدین و هر کش را در یک دست بگیرین. رو به کش ها بایستین و همانند حرکت اسکات، باسن خودتون رو به سمت عقب و پایین حرکت بدین و همزمان دست ها رو تا سرشانه پایین بیارین. حال دوباره به حالت اولیه برگردین و به یاد داشته باشین که دست ها رو تا رسیدن به بالای سر، به صورت مستقیم نگه دارین.

 

همونطور که مشاهده میکنین برای هر بخش، تمرین مخصوص به اون قسمت با استفاده از وزن بدن بوجود اومده ولی لازمه ی انجام این این تمارین داشتن یک ست از کش های TRX هست که برای راحتی شما لینک خرید این محصول رو براتون قرار دادیم که شما میتونین به طور مستقیم از سایت معتبر دیجی کالا تهیه کنین.

در آخر با وجود همه گیری کرونا و خطر ابتلا در باشگاه های بدنسازی، داشتن یک باشگاه خانگی ارزان قیمت برای اهل ورزش بسیار ضروریه.(مقاله ساخت یک باشگاه خانگی).حرکاتی که بهتون معرفی کردم فقط بخش بسیار کوچکی از حرکات قابل انجام با کش TRX هست و برای اطلاع از نوع تمارین فقط کافیه به فیلم های آموزشی که وجود داره و به راحتی قابل دسترسه رجوع کنین.