چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

امروزه تعداد مکمل‌های موجود در بازار هر روز در حال زیادتر شدن هستند. مکمل‌های جدید برای اهداف مختلف وارد بازار می‌شوند تا بتوانند نیازهای ورزشکاران را برطرف کنند. ضرورت استفاده از مکمل‌ها در برخی شرایط و دیدگاه «بدون مکمل پیشرفت نمی‌کنم.» باعث شده توجه شرکت‌های مختلف به سمت مکمل‌های جدید جلب شود. اما مشکل اینجاست که برخی از این مکمل‌ها اصلا نتیجه مناسبی ندارند یا نتیجه آن‌ها آنقدر کم است که اصلا به صرفه نیست آن‌ها را تهیه کرد. در این مقاله تصمیم دارم برخی از این مکمل‌های بی فایده را مورد بررسی قرار دهم. البته برخی از این مکمل‌ها فقط برای برخی از اهداف مناسب هستند و برای رسیدن به اهداف دیگر نتیجه مثبتی ندارند. مثلا ممکن است یک مکمل در دوران کات موثر باشد ولی در دوران حجم و عضله‌سازی موثر نباشد.

 

سی ال ای (CLA)

یکی از مکمل‌های بی فایده که اتفاقا بازار داغی هم دارد، سی ال ای است. خارج از بحث تعصب، این مکمل یکی از مکمل‌هایی است که توسط اکثر مطالعات انسانی کاملا رد شده است. برخی از مطالعات هستند که تحقیقات را روی نمونه‌های حیوانی انجام داده‌اند و پاسخ مثبتی در چربی‌سوزی مشاهده کرده‌اند اما مهم است که یک مکمل در نمونه‌های انسانی هم پاسخ مثبت دهد! البته تجربه برخی افراد نشان از مثبت بودن تاثیر این مکمل در چربی‌سوزی دارد اما احتمال اینکه چربی‌سوزی بیشتر به دلیل این مکمل باشد بسیار کم است.

 

آرژنین

آرژنین در بسیاری از مطالعات به عنوان یک مکمل قوی و موثر شناخته شده است اما چرا در قسمت مکمل‌های بی فایده قرار می‌گیرد؟ مطالعاتی که تاثیر مثبت آرژنین بر کیفیت تمرین را بررسی کرده‌اند مربوط به تزریق بوده‌اند نه مصرف دهانی این مکمل! یعنی احتمالا کسانی که این مکمل را به صورت کپسول دریافت می‌کنند نتیجه قابل توجهی دریافت نکنند. دلیل این موضوع هم به جذب کم آرژنین توسط روده برمی‌گردد. البته برخی از متخصصین برای حل این مشکل دوزهای بالای آرژنین را پیشنهاد می‌کنند که از نظر اقتصادی و عقلانی اصلا قابل قبول نیست.

 

گلوتامین

اشتباه نکنید! گلوتامین از نظر من مکمل بسیار مناسبی است اما فقط وقتی مناسب است که در زمان مناسب مصرف شود. یکی از دوره‌هایی که ورزشکاران اقدام به مصرف گلوتامین می‌کنند دوره حجم و عضله‌سازی است. مصرف گلوتامین وقتی که کالری مناسبی از طریق رژیم غذایی و پروتئین کافی از مکمل‌های پروتئینی دریافت می‌کنید اصلا قابل درک نیست. گلوتامین برای پیشگیری از ریزش عضلانی و بهبود ریکاوری در زمان کمبود کالری رژیم غذایی مثل دوران کات موثر است و لاغیر. پس یکی از مکمل های بی فایده در دوران حجم و عضله‌سازی گلوتامین است. برای کسب اطلاعات کامل در مورد مکمل گلوتامین مثل دوزهای مصرفی و موارد مصرف به مقاله همه چیز در مورد گلوتامین سر بزنید.

 

چربی‌سوزها

امروزه چربی‌سوزهای زیادی در بازار وجود دارند که البته با کمی تبلیغ می‌توانند فروش زیادی هم به دست آورند. مسئله اینجاست که در تبلیغات این مکمل‌ها از افرادی استفاده می‌شود که سال‌ها تمرین سختی داشتند و رژیم‌های غذایی مناسبی را تحمل کرده‌اند. اکثر این چربی‌سوزها حتی با رژیم غذایی کالری منفی هم تاثیری ندارند چه رسد به زمانی که رژیم غذایی هم نباشد!

 

تریبولوس

برخی از ورزشکاران و مربیان،تریبولوس را به عنوان افزایش‌دهنده سطح تستوسترون می‌شناسند اما اصلا اینطور نیست! طبق مطالعات و تحقیقات، تریبولوس زمانی تاثیر دارد که فرد مصرف‌کننده از کمبود تستوسترون رنج ببرد. افراد عادی برای بیشتر کردن سطح تستوسترون از تریبولوس سودی نخواهند برد. بهتر است برای افزایش طبیعی تستوسترون از روش‌های تغذیه‌ای و تمرینی در کنار استراحت بهره ببرید.

 

اچ ام بی HMB

یکی دیگر از مکمل‌های بی‌فایده اچ ام بی است. توجه کنید که اچ ام بی یکی از مکمل‌هایی است که در دوره حجم و عضله‌سازی بی‌فایده است اما در دوره کات بسیار موثر است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اچ ام بی در دوره حجم و عضله‌سازی تاثیر آنچنانی در سنتز پروتئین ندارد.

 

چطور تشخیص دهیم که یک مکمل در گروه مکمل‌های بی فایده است یا خیر؟

همانطور که گفتم هر روز مکمل‌های جدیدی به بازار وارد می‌شوند که باعث شده مربیان و ورزشکاران در تصمیم‌گیری کمی دچار مشکل شوند. اول از همه سعی کنید مکملی را انتخاب کنید که توسط مطالعات و تحقیقات زیادی تایید شده باشد. برخی از این مکمل‌ها فقط در یک یا دو مطالعه تایید شده‌اند که نیازمند بررسی بیشتر هستند. برخی دیگر از این مکمل‌ها هم که اصلا در هیچ مطالعه‌ای مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و فقط به دلیل تبلیغات زیاد در بازار موجود هستند. پس پیشنهاد می‌کنم این ویدیو را برای کسب اطلاعات بیشتر مشاهده یا برای بعدا دانلود کنید. یکی از موضوعات مهم بررسی شده در این ویدیو مکمل‌های بی فایده است:

 

این ویدیو را برای تجویز یا استفاده بی‌خطر و حرفه‌ای از مکمل‌ها مشاهده کنید:

 

اگر وقت ندارید الان ببینید این ویدیوی 40 مگابایتی رو با کیفیت خوب دانلود کنید. فقط کافیه ایمیلتون رو اینجا وارد کنید
دانلود