چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

رژیم وگان برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار مناسب است. به جز کاهش وزن و لاغری، رژیم وگان چند مزیت و معایب برای بدن دارد. در این مقاله مزایا و معایب رژیم وگان را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 

رژیم وگان:

همانطور که در مقاله رژیم وگان و انواع آن و تاثیرات آن بر لاغری نیز گفتیم، رژیم وگان، رژیمی است که در آن شما اجازه مصرف انواع گوشت و محصولات حیوانی را ندارید، و مصرف غذاهایی مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، نخود فرنگی، آجیل و دانه‌ها را افزایش می‌دهید.

از آنجایی که این رژیم به مصرف محصولات گیاهی تاکید دارد، بنابراین شما می‌توانید مواد مغذی مهم را در طول روز دریافت کنید. چندین مطالعه نشان داده‌اند که رژیم‌های وگان تمایل بیشتری به تامین فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید دارد. علاوه بر آن این تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم وگان از نظر پتانسیم، منیزیم، فولات و ویتامین‌ها، A  ،C، و E غنی‌ می‌باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم وگان حاوی آهن فراوانی نیز می‌باشد. اما با این حال بدن انسان نمی‌تواند، آهن موجود در غذاهای گیاهی را، به اندازه آهن موجود در محصولات حیوانی، جذب کند.

در ادامه مزایا و معایب رژیم وگان را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 

مزایا و معایب رژیم وگان: مزایای این رژیم

طبق تحقیقات انجام شده، مهم‌ترین مزایای رژیم وگان برای بدن عبارتند از:

1_ کاهش وزن:

اولین مورد از مزایای رژیم وگان برای بدن، کاهش وزن و لاغری است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، شاخص توده بدنی کم‌تری نسبت به افراد غیر گیاهخوار دارند و لاغرتر هستند. علاوه بر آن چندین مطالعه معتبر نشان داده‌اند که رژیم وگان برای کاهش وزن موثرتر از رژیم‌های دیگر است؛ به عنوان مثال:

  1. در یک مطالعه کوچک مشخص شد، افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، نسبت به افرادی که از رژیم کم چرب پیروی می‌کنند، وزن بیشتری از دست می‌دهند.
  2. مطالعه دیگری تاثیر رژیم وگان و رژیم مدیترانه‌ای را بر لاغری مقایسه کرد. در این مطالعه مشخص شد، افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، به طور متوسط 6 کیلوگرم در طی 16 هفته از دست می‎‌دهند. این در حالی بود که افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، هیچ کاهش وزنی نداشتند.
  3. در مطالعه دیگری، افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کردند، نسبت به افرادی که در رژیم غذایی خود گوشت و ماهی داشتند، کاهش وزن بیشتری داشتند.
  4. یک مطالعه اثرات 5 رژیم غذایی بر کاهش وزن بررسی کرد و به این نتیجه رسید که رژیم‌های گیاهخواری به اندازه سایر رژیم‌ها برای کاهش وزن موثر هستند.

با اینکه تحقیقات زیادی درباره این موضوع انجام شده، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این رژیم منجر به لاغری و کاهش وزن شود.

2_ مزایا و معایب رژیم وگان : کاهش سطح قند خون و بهبود عملکرد کلیه

ممکن است رژیم وگان برای دیابت نوع2 و عملکرد کلیه، مفید باشد. در واقع تحقیقات نشان داده‌اند، افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، سطح قند خون پایین‌تر و حساسیت به انسولین بیشتری دارند؛ علاوه بر آن ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز در این افراد کاهش یابد.

تحقیقات نشان داده‌اند که حتی اگر به طور کامل از رژیم وگان پیروی نکنید، افزایش مصرف غذاهای گیاهی سالم و کاهش مصرف محصولات حیوانی، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

یک مطالعه که در سال 2006 انجام شده بود نشان داد که رژیم وگان سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را بیشتر از رژیم‌های غذایی دیگر کاهش می‌دهد.

3_ مزایا و معایب رژیم وگان : کاهش خطر عوارض دیابت

به طور کلی متخصصان معتقدند که رژیم وگان، عوارض کم‌تری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. در یکی از تحقیقات انجام شده مشخص شد، زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پروتئین گیاهی را جایگزین محصولات حیوانی می‌کنند، خطر عملکرد ضعیف کلیه، در این افراد کاهش می‌یابد؛ با این حال برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

علاوه بر آن، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم وگان، منجر به تسکین درد ناشی از نورپاتی محیطی ( یک بیماری رایج در افراد مبتلا به دیابت)، کمک کند. با این حال برای نتیجه گیری دقیق به تحقیقات بیشتری درباره این موضوع نیازمندیم.

4_ جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها:

منابع معتبری نشان داده‌اند که، می‌توان خطر ابتلا به حداقل یک سوم سرطان‌ها را با بهبود سبک زندگی و اصلاح عادات غذایی کاهش داد.

به طور کلی افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد دیگر مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند، خطر ابتلا به سرطان در افراد گیاهخوار، حدود 15% درصد کم‌تر از سایر افراد است. به عنوان مثال، ممکن است خوردن منظم حبوبات، خطر ابتلا به سرطان کولوکتال را حدود 9 درصد کاهش دهد.

علاوه بر آن تحقیقات معتبری نشان داده‌اند، مصرف مقادیر بالای غذاهای گیاهی، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را مانند سرطان معده، ریه و دهان را کاهش می‌دهند.

از طرفی دیگر ممکن است اجتناب از برخی محصولات حیوانی، منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ شود. در واقع متخصصان معتقدند که گوشت قرمز، گوشت‌هایی که در دمای بالا پخت می‌شوند و گوشت‌های فراوری شده، می‌توانند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهند.

5_ مزایا و معایب رژیم وگان : کاهش خطر بیماری قلبی

همانطور که در مقاله سبزیجات برای لاغری نیز گفتیم، خوردن سبزیجات، حبوبات و میوه‌های تازه، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. اگر رژیم غذایی وگانی به خوبی تنظیم شده باشد، باید حاوی تمامی این موارد در برنامه غذایی باشد.

در یکی از مطالعات، متخصصان، گیاهخواران و غیر گیاهخواران را با افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، مقایسه کردند. در پایان مشخص شد، خطر فشار خون بالا در کسانی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، حدود 75 درصد کاهش می‌یابد.

همچنین ممکن است خطر مرگ و میر در افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند، کاهش یابد. با این حال برای نتیجه گیری دقیق درباره این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

علاوه بر آن در چندین مطالعه کنترل شده مشخص شد که رژیم وگان در کاهش قند خون، کلسترول LDL و کلسترول کل، بسیار موثرتر از رژیم‌های دیگر است. این موضوع نیز برای افزایش سلامت کلی قلب مفید است و خطر بیماری قلبی را تا 46% کاهش می‌دهد.

6_مزایا و معایب رژیم وگان : کاهش درد ناشی از آرتریت

چندین مطالعه نشان داده‌اند که رژیم وگان تاثیرات مثبتی بر افراد مبتلا به آرتریت دارد. به عنوان مثال یک مطالعه کوچک که بر روی افراد مبتلا به آرتریت انجام شده بود، مشخص شد، افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند سطوح انرژی بالاتر و عملکرد عمومی بهتری داشتند.

علاوه بر آن چندین مطالعه دیگر نشان دادند که رژیم وگان منجر به بهبود علائم آرتریت روماتوئید، مانند درد و تورم مفاصل می‌شود. با این حال برای نتیجه گیری دقیق درباره این موضوع به تحقیقات بیشتری نیازمندیم.

 

مزایا و معایب رژیم وگان : معایب رژیم وگان

با اینکه رژیم وگان فواید زیادی برای بدن دارد، اما اگر این رژیم توسط یک فرد غیر حرفه‌ای تنظیم گردد، می‌تواند شما را با مشکلات سلامتی جدی مواجه کند. به عنوان مثال رژیم وگان با برنامه ریزی ضعیف، می‌تواند مقادیر کافی ویتامین B12، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین D، کلسیم، ید، سلنیوم، یا روی را برای بدن فراهم نکند.

به همین دلیل است که انتخاب غذاهایی گیاهی کامل و غنی شده ضروری است.

1_ پرهیز از لبنیات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد:

با اینکه رژیم وگان از دو جهت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما از آنجایی که در این رژیم افراد مجاز به مصرف محصولات لبنی نیستند، بنابراین ممکن است خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان‌ها در این افراد افزایش یابد.

به عنوان مثال تحقیقات نشان داده‌اند که محصولات لبنی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهند. بنابراین ممکن است اجتناب از مصرف لبنیات، عاملی برای ابتلا به برخی سرطان‌ها باشد.

2_ مزایا و معایب رژیم وگان : نامتعادل بودن از نظر تغذیه

به طور کلی به دلیل محدودیت‌هایی که رژیم وگان دارد، ممکن است برخی از مواد مغذی و ویتامین‌های مهم و ضروری را دریافت نکنید.

به عنوان مثال ویتامین B12 یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که به طور طبیعی در رژیم وگان وجود ندارد. کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند منجر به کم خونی، آسیب سیستم عصبی، ناباروری، بیماری قلبی و ضعف استخوان‌ها شود.

با اینکه ممکن است هر فردی دچار کمبود این ویتامین‌ شود، اما افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند و مکمل مصرف نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطرات کمبود این ویتامین در بدن هستند.

علاوه بر آن در یکی از تحقیقات انجام شده مشخص شد که خطر کمبود کلسیم و ویتامین D در افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند بیشتر است.

بنابراین یکی از نکات مهمی که هنگام تنظیم رژیم غذایی وگان باید به آن توجه کنید، این است که اطمینان یابید ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را به میزان مناسبی دریافت کنید. برای اینکار شما باید غذاهای غنی از مواد مغذی و برخی از مکمل‌ها را در برنامه غذایی بگنجانید.

3_ مزایا و معایب رژیم وگان : تضعیف ماهیچه‌ها و استخوان‌ها

رژیم وگان از چندین جهت می‌تواند منجر به تضعیف ماهیچه‌ها و استخوان‌ها شود. به عنوان مثال از آنجایی که این رژیم دارای ویتامین D و کلسیم کمی می‌باشد، بنابراین می‌تواند باعث ضعیف شدن ماهیچه‌ها و استخوان‌ها شود.

در یکی از مطالعاتی که بر روی افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کردند انجام شد، مشخص شد که این افراد محتوای مواد معدنی و تراکم استخوان کم‌تری، نسبت به افرادی که از یک رژیم متعادل و استاندارد پیروی می‌کنند، دارند.

این موضوع می‌تواند افراد مسن و افرادی که روزانه به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند را، با مشکلات جدی مواجه کند.

علاوه بر آن همانطور که در مقاله برای عضله سازی بهتر است پروتئین حیوانی بخوریم یا گیاهی؟ نیز گفتیم، محصولات گیاهی پروتئین کم‌تری نسبت به محصولات حیوانی دارند.

همانطور که می‌دانید عضلات بدن از پروتئین و آمینو اسیدها ساخته شده‌اند؛ از آنجایی که در رژیم وگان نمی‌توانید محصولات حیوانی را مصرف کنید، بنابراین ممکن است عضلات شما تضعیف شوند و همزمان با چربی سوزی و کاهش وزن، عضله سوزی نیز داشته باشید.

همانطور که در مقاله دلایل به وجود آمدن سلولیت چیست؟ چگونه می‌توان سلولیت را درمان کرد؟ نیز گفتیم، سبک زندگی نادرست و تغذیه غیر اصولی و عضله سوزی، می‌توانند باعث به وجود آمدن سلولیت شوند.

4_  مزایا و معایب رژیم وگان : پوسیدگی دندان

رژیم وگان می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را نیز افزایش دهد. به طور کلی رژیم‌های وگانی که حاوی مقادیر زیاد توت‌ها و مرکبات هستند، می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند. به نظر متخصصان این موضوع احتمالا به دلیل اسیدی بودن این میوه‌ها است.

در یکی از مطالعات انجام شده، 97% افرادی که از رژیم پیروی کرده بودند، فرسایش دندان را تجربه کردند. با این حال برای نتیجه گیری دقیق درباره این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

سخن پایانی:

در این مقاله مزایا و معایب رژیم وگان را معرفی و بررسی کردیم. توجه داشته باشید از آنجایی که هنگام تنظیم این رژیم غذایی، باید فاکتورهای زیادی را در نطر گرفت، بنابراین بهتر است این رژیم توسط یک فرد حرفه‌‌ای تنظیم شود تا خطرات آن به میزان مناسبی کاهش یابد.