بیشتر افرادی که در ماه رمضان ورزش می‌کنند، به دلیل رعایت نکردن برخی نکات، با مشکلات زیادی مانند کاهش انرژی، ضعف و خستگی، و حتی ضعف سیستم ایمنی بدن، مواجه می‌شوند. در این مقاله نکات ورزشی ماه رمضان را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 

تمرین کردن در ماه رمضان:

شما در ماه رمضان نیز می‌توانید مانند سایر ماه‌ها و روزها تمرین کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه نباید به بدن خود فشار زیادی وارد کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که باید هنگام روزه‌داری، رویکرد سنجیده‌تری داشته باشید.

به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند که در ماه رمضان تناسب اندام و نتایجی را که بدست آورده‌اید، حفظ کنید و از افزایش شدت تمرینات برای کاهش وزن بیشتر و یا عضله سازی بیشتر خودداری کنید.

در ادامه 3 مورد از نکات ورزشی در ماه رمضان را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان:

قبل از بررسی یهترین زمان برای تمرین کردن در ماه رمضان، باید به این مورد اشاره کنیم، از آنجایی که شرایط زندگی افراد با یکدیگر متفاوت است، بنابراین بهترین زمان برای ورزش کردن در این ماه، به خودتان بستگی دارد. در زیر مزایا و معایب تمرین کردن بعد از سحری، قبل از افطار و بعد از افطار را بررسی می‌کنیم.

1_ ورزش کردن قبل از افطار:

ورزش کردن قبل از افطار مزایا و معایب خودش را دارد. به عنوان مثال شما با ورزش کردن قبل از افطار، زمان کافی برای غذا خوردن، ریکاوری و هیدراته شدن دارید. با این حال از آنجایی که بدن شما قبل از افطار، مواد مغذی کافی دریافت نکرده است و در طول روز گرسنه بوده‌اید، بنابراین ممکن است انرژی کافی برای تمرین کردن نداشته باشید.

2_ورزش کردن بعد از افطار:

تمرین کردن بعد از افطار، بسیار ایده‌آل است و مزایای زیادی را برای شما فراهم می‌کند. به عنوان مثال، شما هنگام افطار مواد مغذی را به بدن خود رسانده‌اید و بدن شما انرژی کافی برای انجام تمرینات را دارد. از طرفی دیگر شما با تمرین کردن بعد از افطار، فرصت کافی برای ریکاوری و هیدراته شدن را نیز دارید.

تنها موردی که در ورزش بعد از افطار باید به آن توجه کنید این است که، از خوابیدن تا 1 الی 2 ساعت بعد از ورزش خودداری کنید تا میزان آدرنالین شما کاهش یابد. تحقیقات نشان داده‌اند که سطوح بالای هورمون آدرنالین، منجر به افزایش استرس می‌شود. این مورد می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد و  منجر به مشکلات حافظه و تمرکز شود.

3_ ورزش کردن بعد از سحری:

از آنجایی که بدن شما بعد از سحری انرژی بیشتری دارد؛ بنابراین انجام تمرینات در این زمان برای شما راحت‌تر از بقیه ساعات روز است. با این حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که، با تمرین کردن بعد از سحری، ممکن است انرژی کافی در طول روز نداشته باشید و در معرض خطر کم‌آبی قرار گیرید.

بهترین زمان برای تمرین در ماه رمضان کدام است؟

همانطور که گفتیم شما می‌توانید باید توجه به علاقه و شرایط زندگی‌تان تایم‌های مختلفی در طول روز برای تمرین مشخص کنید. اما از آنجا که هیدراته ماندن بدن، دریافت مواد غذایی بعد از تمرین و انرژی حین تمرین بسیار مهم است باید برای زمان تمرین وسواس بیشتری خرج دهید. باید به این نکته اشاره کنیم که طبق نظر متخصصان، بهترین زمان برای تمرین کردن و نتیجه گیری زیاد در ماه رمضان، بعد از افطار و قبل از سحری می‌باشد. در این دو زمان هم می‌توانید آب کافی دریافت کنید و هم به دلیل دریافت مواد غذایی، انرژی بیشتری دارید و هم اینکه بعد از تمرین می‌توانید وعده غذایی مناسبی دریافت کنید.

در ادامه نکات ورزشی در ماه رمضان را معرفی و بررسی می‌کنیم.

 

نکات ورزشی در ماه رمضان:

3 مورد از نکات ورزشی که باید در ماه رمضان رعایت کنید عبارتند از:

1_ از ورزش‌های سنگین اجتناب کنید:

اولین نکته از نکات ورزشی در ماه رمضان، اجتناب از ورزش‌های سنگین است. به طور کلی، زمانی که روزه هستید، می‌توانید ورزش‌های سبک و متوسط را انجام دهید و این ورزش‌ها برای عموم افراد بی‌خطر هستند.

با این حال، انجام ورزش‌های سنگین با شدت بالا، می‌تواند سطح ایمنی شما را کاهش دهد و در برخی موارد آن را سرکوب کند. بنابراین توصیه ما این است که در ماه رمضان، ورزش‌های سبک با شدت متوسط را انجام دهید و از ورزش‌های سنگین با شدت بالا، تکرارهای زیاد و بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین اجتناب کنید.

2_ مدت زمان و میزان ورزش در ماه رمضان:

مدت زمان و میزان ورزش کردن در ماه رمضان، به آمادگی بدنی شما و اینکه قبل از ماه رمضان، چه مقدار فعال بوده‌اید، بستگی دارد. به طور کلی افرادی که قبل از ماه رمضان، از نظر بدنی فعال بوده‌اند، می‌توانند تمریناتی با شدت متوسط و نسبتا سنگین را انجام دهند؛ و افرادی که قبل از ماه رمضان از نظر بدنی زیاد فعال نبوده‌اند، می‌توانند تمریناتی با شدت سبک تا متوسط را انجام دهند.

از طرفی دیگر کسانی که قبل از ماه رمضان فعال نبوده‌اند، باید هر روز فعالیت بدنی داشته باشند و تا حد امکان از بی تحرکی خودداری کنند.

به طور کلی، شما می‌توانید با ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی خود، تحرک بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال به جای رفت و آمد با ماشین، پیاده روی داشته باشید. یا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

همچنین افرادی که قبل از ماه رمضان، از نظر بدنی فعال بوده‌اند و به طور منظم ورزش می‌کردند، باید به سطوح فعالیت بدنی خود ادامه دهند. با این حال توصیه ما این است که از افزایش مدت زمان ورزش، افزایش ست‌ها و تکرارها، و افزایش شدت تمرینات در این ماه خودداری کنید. در این ماه، هدف شما باید حفظ نتایجی که به آنها دست یافته‌اید باشد، و از ثبت رکورد جدید و عبور از محدودیت‌ها خودداری کنید.

3_ نوشیدن آب کافی هنگام سحری و افطار:

همانطور که در مقاله نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان نیز گفتیم، هنگام ورزش کردن بدن آب زیادی را از دست می‌دهد. بنابراین برای جبران مایعات از دست رفته و جلوگیری از کم ‌آبی، ساعاتی از روز را که روزه نیستید، آب کافی بنوشید. نوشیدن آب کافی در طول روز، مزایای دیگری نیز برای بدن دارد. 3 مورد از مزایای نوشیدن آب که با ورزش کردن و رژیم گرفتن مرتبط هستند، عبارتند از:

  1. نوشیدن آب از کاهش وزن حمایت می‌کند: همانطور که در مقاله نوشیدن آب و لاغری آیا مطالعات علمی آن را تایید می‌کنند؟ نیز گفتیم، نوشیدن آب در طول روز از چند جهت، از روند کاهش وزن شما حمایت می‌کند و چربی ذخیره شده در بدن را تجزیه می‌کند.
  2. به حداکثر رساندن عملکرد ورزشی کمک می‌کند: تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن آب کافی بر قدرت و استقامت شما تاثیر می‌گذارد و عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد.
  3. بهبود گردش اکسیژن خون: آب مواد مغذی مهم و اکسیژن را به سراسر بدن شما می‌رساند. بنابراین نوشیدن آب کافی منجر به بهبود گردش اکسیژن خون می‌شود.

 

سخن پایانی:

در این مقاله 3 مورد از نکات ورزشی در ماه رمضان را در این مقاله بررسی کردیم. شما می‌توانید با رعایت این نکات از ضعف بدنی، کم آبی و دیگر مشکلات جلوگیری کنید. در آخر باید به این نکته توجه کنید که اگر شرایط بدنی خاص و یا بیماری خاصی دارید، بهتر است درباره تمرین کردن در ماه رمضان با یک فرد حرفه‌ای مشورت کنید.