ورزش کردن علاوه بر سلامتی برای رساندن شما به هدف اصلی که همان لاغری است بسیار مفید است. افزایش ضربان قلب، افزایش گردش خون، به کارگیری عضلات و … می‌توانند در روند لاغری کمک‌کننده باشند. ورزش کردن باعث می‌شود که کالری بیشتری بسوزانید و همین نکته به ظاهر ساده شما را در روند لاغری کمک می‌کند.

چرا؟

وقتی که شما ورزش می‌کنید به این معنی است که می‌توانید از رژیم غذایی، کالری بیشتری دریافت کنید (به دلیل کالری‌سوزی بیشتر با ورزش). دریافت کالری بیشتر یعنی دریافت غذای بیشتر که این می‌تواند منجر به افزایش تنوع رژیم غذایی شود که از نظر انگیزشی و روانی موثر خواهد بود.
حالا که در مورد تمرین اطلاعاتی کسب کردید سوال اصلی اینجاست که چه ورزشی برای لاغری بهتر است؟ دویدن؟ باشگاه رفتن؟ رقص؟ ایروبیک؟ یا سایر ورزش‌ها؟ انتخاب ورزش یک دغدغه بزرگ برای همه است. بعضی با پیاده‌روی لاغر شده‌اند، بعضی هم با باشگاه رفتن، بعضی هم با هیچکدام! اما واقعا کدام ورزش بهتر است؟

کدام ورزش بهتر است؟

اگر نظر من را بخواهید تمرین با وزنه و هوازی را به صورت ترکیبی پیشنهاد می‌کنم. اما صبر داشته باشید. برای تصمیم‌گیری هنوز زود است! شاید با خود بگویید هر مربی بدنسازی این پیشنهاد را می‌کند اما در ادامه مقاله به صورت علمی، این مبحث را برایتان واضح‌تر می‌کنم.
قبل از اینکه ادامه مبحث را بخوانید توجه شما را به ورزش بهتر برای لاغری (صرف نظر از مباخث علمی) جلب می‌کنم: بهترین نوع تمرین برای لاغر شدن چیزی نیست جز ورزشی که با شرایط و علایق شما جور باشد!

باشگاه رفتن از نظر ایجاد انگیزه و اجبار بسیار خوب هست اما برای کسی که علاقه‌ای به بیرون رفتن از منزل ندارد هم خوب است؟ یقینا خیر! آن‌هایی که وقت تمرین کردن در باشگاه ندارند چطور؟ کسانی که اصلا حال و حوصله پیاده‌روی در پارک را ندارند چطور؟
بله مهم این است که با چه ورزشی ارتباط نزدیک‌تری می‌توانید برقرار کنید.

برخی با شنا کردن و برخی با باشگاه رفتن حال و روحیه خوبی دارند. پس قبل از انتخاب ورزش اصلی برای لاغری به علایق و شرایط زندگی خود نگاه کنید. تمام ورزش‌ها باعث لاغری خواهند شد حتی یک پیاده‌روی ساده! پس وسواس بیش از حد به خرج ندهید و برای ادامه‌دار شدن ورزش، تمرین مورد علاقه و مطابق با شرایط خود را بیابید.

چرا تمرین با وزنه؟

معمولا افراد به تمرین با وزنه به دید ورزشی برای عضله‌سازی و حجیم شدن نگاه می‌کنند اما اینطور نیست. تمرین با وزنه می‌تواند تاثیرات زیادی در روند لاغری بگذارد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

تبدیل بدن به ماشین چربی‌سوزی

تمرینات با وزنه علاوه بر عضله‌سازی در روند چربی‌سوزی هم موثر هستند. کسانی که برای مدت طولانی ورزش کرده‌اند چربی‌سوزی مناسبی را تجربه کرده‌اند. دلیل این نکته برمی‌گردد به برخی تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن رخ می‌دهد. بدن با تمرینات با وزنه مناسب تبدیل به یک ماشین چربی‌سوزی می‌شود.

فرم‌دهی و سفت شدن عضلات

علاوه بر این، تمرینات با وزنه فرم مناسبی را هم به بدن شما خواهد داد. یعنی بعد از لاغری و چربی‌سوزی، عضلات شما نمایان‌تر خواهند شد. پس به تمرینات با وزنه به دید یک ورزش همه‌کاره نگاه کنید. حال سوال اینجاست چرا تمرینات با وزنه را باید با تمرینات هوازی ترکیب کنید؟

تاثیر مثبت بر سوخت و ساز

در ادامه مقاله کدام ورزش برای لاغری بهتر است باید به مبحث مهم سوخت و ساز بپردازیم. یکی از مشکلاتی که در دوره‌های لاغری رخ می‌دهد کاهش سوخت و ساز بدن است. در اصل وقتی سوخت و ساز کم شود چربی‌سوزی هم کاهش می‌یابد پس باید مانع از این اتفاق شوید.

مهم‌ترین عامل کاهش سوخت و ساز ریزش عضلات است!

وقتی که رژیم لاغری دارید یا در حال کاهش وزن هستید به دلیل کالری کم دریافتی از رژیم غذایی، احتمال ریزش عضلات هم افزایش می‌یابد. یعنی ممکن است در کنار کاهش چربی، عضلاتتان هم کاهش یابند. برای اینکه مانع از ریزش عضلانی شوید می‌توانید به تمرین با وزنه رو بیاورید.

تمرینات با وزنه می‌توانند به خوبی از عضلات شما مراقبت کنند یا حتی منجر به عضله‌سازی شوند. پس در پاسخ به سوال کدام ورزش برای لاغری بهتر است حتما باید اشاره‌ای به تمرینات با وزنه کرد.

کدام ورزش برای لاغری سریع بهتر است؟

همانطور که گفتیم بهترین ورزش برای لاغری، ورزشی است که شما با آن راحت باشید اما از نظر علمی می‌توانیم به بهترین روش اشاره کنیم. به‌نظر می‌رسد که ترکیب تمرینات مقاومتی با تمرینات هوازی بهترین انتخاب برای لاغری سریع است.

مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده است. نتیجه این بوده که ترکیب تمرینات با وزنه و هوازی(مثل دویدن و …) بهترین نتیجه را هم در چربی‌سوزی و هم در حفظ عضلات داشته‌اند. پس از این نتیجه عالی استفاده کنید و از هر دو نوع تمرینات استفاده کنید. البته اینکه چطور این‌ها را در کنار هم قرار دهید و چه برنامه‌ای در نظر بگیرید نیاز به بررسی بیشتری دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم مقاله بدنسازی بهتر است یا هوازی را مطالعه کنید.

در منزل هم می‌توانم تمرین موثری برای لاغر شدن داشته باشم؟

قطعا بله!
تمرین در منزل هم اگر اصولی باشد به عنوان یک ورزش موثر در نظر گرفته می‌شود. در منزل هم اگر بتوانید عضلات را به‌خوبی به چالش بکشید بهترین نتیجه را شاهد خواهید بود. اگر می‌خواهید عضلاتتان را به خوبی به چالش بکشید بهتر است به فکر تهیه دمبل و کش باشید.

لاغری با پیاده‌روی هم ممکن است؟

همانطور که خدمتتان عرض کردم مهمترین هدف برای ورزش لاغری کالری‌سوزی است. پیاده‌روی مثل سایر فعالیت‌ها کالری‌سوزی دارد که همین کالری‌سوزی در کنار رژیم غذایی مناسب، شما را به سرعت لاغر می‌کند. پس پیاده‌روی هم در صورتی که علاقه داشته باشید یک روش مناسب برای لاغری است.

اما پیاده‌روی که واقعا با هدف ورزش کردن انجام شود کمی با پیاده‌روی برای خرید متفاوت است. پیاده‌روی با هدف ورزش، سرعت بیشتر، تنفس منظم‌تر و تمرکز بیشتری می‌طلبد. اگر تصمیم دارید با پیاده‌روی لاغر شوید یک برنامه منظم تنظیم کنید. مثلا با خود قرار داد ببندید که 4 روز در هفته به مدت 30 دقیقه از ساعت فلان پیاده‌روی می‌کنم. سعی کنید با سرعت تقریبا معقولی پیاده‌روی خود را انجام دهید. البته در مقاله لاغری با پیاده‌روی این موضوع را بیشتر بررسی کرده‌ایم. علاوه بر این یک راهکار ساده و موثرتر در کنار پیاده‌روی برای شما نوشته‌ایم که پیشنهاد می‌کنم حتما از آن بهره ببرید.

شنا هم برای لاغر شدن مناسب است؟

در پاسخ به سوال “بهترین ورزش برای لاغری چیست” می‌توانیم به شنا هم اشاره کنیم. شنا کردن چند مزیت مهم دارد:

  • درگیر کردن عضلات همه بدن و افزایش سوخت و ساز
  • بهبود سیستم قلب و عروقی
  • مناسب برای کسانی که مصدومیت‌هایی مثل زانودرد و کمردرد دارند
  • افزایش کالری‌سوزی
  • بهبود خواب شبانه
  • بهبود روحیه
  • کاهش استراس
  • و …

با توجه به نکات گفته شده می‌توانید شنا را هم در گزینه‌های مد نظرتان قرار دهید. شنا کردن می‌تواند 3 تا 4 جلسه در هفته باشد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به سوال “کدام ورزش برای لاغری بهتر است” پرداختیم اما یک نکته را نباید فراموش کنید!

ورزش کردن برای سلامتی و کمک به چربی‌سوزی بسیار موثر است اما تنها نکته مورد توجه نیست! اگر می‌خواهید به‌طور موثری لاغر شوید حتما رژیم غذایی خود را بررسی کنید. مطالعات زیادی هستند که تاکید می‌کنند چربی‌سوزی فقط در زمانی رخ می‌دهد که شما در حالت کالری تعادل منفی قرار گیرید.

پس اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در کنار ورزش به‌دست آورید حتما رژیم غذایی مناسبی هم داشته باشید.