ریزش مو علت‌های مختلفی دارد. یکی از علت‌های ریزش مو کاهش وزن سریع توسط رژیم‌های سخت یا عمل جراحی برای کاهش وزن است. کاهش وزن و ریزش مو گاهی به همراه هم اتفاق می‌افتند که گفته می‌شود این نوع ریزش موقتی است و درصورت فراهم آوردن شرایط لازم، قابل برگشت است. بدن همواره به تغییراتی که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد واکنش نشان می‌دهد که بعضا این واکنش به شکل ریزش مو بروز می‌کند. تنش وارد شده به بدن یا کمبود مواد مغذی، که از پیروی یک رژیم نامناسب نشأت می‌گیرد، عامل این موضوع است. ویژگی های یک رژیم مناسب در مقاله در رژیم لاغری چی بخوریم؟ نوشته شده است.

 

کاهش وزن و ریزش مو: کمبود مواد مغذی

ریشه‌ی مو برای استحکام و رشد به مواد مغذی مانند آهن، زینک، کالری و… نیاز دارد. رژیم‌های غذایی سختگیرانه و غیر علمی می‌توانند مانع رسیدن این مواد به موها بشوند که نتیجه آن، ریزش موها خواهد بود. بعضی از مطالعات علمی نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی که آهن و زینک کافی در آن‌ها گنجانده نشده است، بیشتر باعث به وجود آمدن عارضه ریزش مو می‌شوند. فقدان مواد دیگر در رژیم‌ها مانند اسیدهای چرب، سلنیوم و ویتامین D نیز می‌تواند ریزش مو را تشدید کند.‌

 

کاهش وزن و ریزش مو: وارد شدن تنش به بدن به واسطه کاهش وزن

در این بخش لازم است که توضیح مختصری درباره‌ی چرخه‌ی مو داده شود تا مطلب کاهش وزن و ریزش مو بهتر جا بیافتد. چرخه‌ی مو به سه مرحله آناژن: مرحله‌ای که رشد موها را شامل می‌شود و این مرحله از 2 تا 6 سال به طول می‌انجامد.

کاتاژن: فازی موقتی از چرخه مو است که مو در این مرحله دیگر رشد نمی‌کند و آماده می‎‌شود که جای خود را به موی جوان‌تر بدهد.

تلوژن: این  مرحله فاز افتادن نیز نام دارد. موی تازه در این مرحله رشد کرده و موی قدیمی را به بیرون می‌راند و خود جایگزین آن می‌شود.

تنشی که بر اثر کاهش وزن به بدن تحمیل می‌شود، باعث می‌شود مرحله رشد متوقف شده و مو سریعا وارد مرحله

کاتاژن شود بدین معنی که استرس باعث می‌شود چرخه‌ی مو کوتاه شود و زودتر به مرحله تلوژن برسد و شروع به ریزش کند.

 

کاهش وزن و ریزش مو: عمل جراحی

عمل جراحی برای کاهش وزن هم می‌تواند عامل ریزش مو باشد. در تحقیقی که در سال 2018 انجام گرفت، مشاهده شد که از 50 نفری که عمل جراحی برداشتن بخشی از معده انجام داده بودند، در بیش نیمی از آن‌ها ریزش مو اتفاق افتاده بود. در تحقیق دیگر که اخیرا و در سال 2021 انجام شد، از بین 112 نفر از زنانی که عمل کوچک کردن معده انجام داده بودند، 75 درصد با ریزش مو مواجه شده بودند و به گفته خود آنان این ریزش مو از 3 تا 4 هفته بعد از عمل روی داده بود.

 

کاهش وزن و ریزش مو: خطرناک یا بی‌خطر

ریزش مو به خودی خود خطرناک نیست اما عواملی که به زیرش مو منجر می‌شوند می‌توانند مشکل ساز شوند. کمبود مواد مغذی و کاهش بیش از اندازه کالری، عامل بوجود آمدن بیماری‌های متعدد، کاهش توده عضلانی و افزایش خطر آسیب دیدگی و بسیاری از عوارض دیگر است. از جمله این بیماری‌ها آنمی است که بر اثر کمبود دریافت آهن ممکن است رخ دهد. این بیماری قادر است عملکرد مغز را تخریب کند، باعث بروز ناباروری شود، سطح ایمنی بدن را کاهش دهد و حتی افسردگی به همراه داشته باشد. کاهش بیش اندازه کالری عملکرد ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است فرد به مشکلات قلبی دچار شود، قدرت مقابله با بیماری ها را کاهش دهد و یا حتی فرد را به افسردگی بکشاند.

 

کاهش وزن و ریزش مو: چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

گفتیم که عوامل ریزش مو هنگام کاهش وزن، کمبود مواد مغذی برای رشد مو است. کاهش وزن در یک شرایط کنترل شده و تحت نظر یک مربی و یا پزشک با تجربه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. به جای استفاده از رژیم‌های بی‌اساس و غیر علمی، استفاده از یک برنامه‌ی غذایی متعادل، علمی و مرتبط با شرایط بدنی فرد، که بتواند نیاز بدن وی به مواد مغذی را رفع کند، بسیار عاقلانه‌تر است.

اگر از رژیمی پیروی می‌کنند که تنوع غذایی در آن گنجانده نشده و نمی‌تواند تأمین کننده‌ی نیاز بدن شما از جمله آهن و زینک که برای سلامت مو الزامی است، باشد، بهتر است با استفاده از مکمل‌های غذایی یا ایجاد تنوع در زژیم خود، نقصان برنامه‌ی غذایی خود را رفع کنید. در مورد عمل جراحی نیز عمل به توصیه‌های پزشک و استفاده از مکمل‌ها تحت نظر پزشک معالج، قادر است عارضه ریزش مو را برطرف سازد.

 

فراهم کردن شرایط رشد مجدد موها

اگر ریزش مو را تجربه کرده‌اید اولین قدم برای فراهم کردن شرایط رشد مجدد موها، پیدا کردن عامل آن است. برای مثال اگر متوجه شدید که آهن یا زینک به مقدار کافی به بدن نمی‌رسد بر طرف کردن این مورد می‌تواند مشکل ریزش موها را برطرف کند و رشد مجدد موها را در پی داشته باشد. درمورد کمبود کالری و پروتئین نیز بر طرف کردن کمبود شزایط رشد را فراهم خواهد ساخت معمولا در چنین شرایطی یک وقفه دو تا سه ماهه در رژیم، برای بازگشت بدن به حالت نرمال توصیه می‌شود. (منبع)