کاهش وزن ناگهانی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. گاهی اوقات این عارضه به خاطر تغییر در رژیم غذایی است. گاهی اوقات به دلیل بیماری‌هایی که هنوز به وجود آن‌ها پی نبرده‌اید. در این مقاله هدف برررسی دلایل احتمالی کاهش وزن ناگهانی است.

 

رژیم غذایی

اولین دلیلی که می‌توان برای این عارضه در نظر گرفت رژیم غذایی است. دقت داشته باشید منظور رژیم غذایی مخصوص کاهش وزن نیست! برخی اوقات بنا به دلایلی خواسته یا ناخواسته برخی از مواد غذایی از رژیم غذایی حذف می‌شوند. حذف یا کاهش این مواد از رژیم غذایی روزانه شما باعث کاهش وزن ناگهانی شده است.

به عنوان مثال کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی باعث بروز این مشکل می‌شود. کربوهیدرات بعد از هضم، به صورت گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره می‌شود. جالب است بدانید در اثر افزایش ذخایر گلیکوژنی، آب بیشتری در بدن ذخیره می‌شود. حال تصور کنید به هر دلیلی شما مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا یا متوسط را در رژیم غذایی خود کاهش داده‌اید. نتیجه این عملیات کاهش ذخایر گلیکوژنی بدن شماست. همانطور که گفته شد در اثر کاهش ذخایر گلیکوژنی، آب ذخیره شده در بدن نیز کاهش می‌یابد. با کاهش آب ذخیره شده در بدن، وزن به صورت ناگهانی تغییر شدیدی می‌کند. پس اگر دچار کاهش وزن ناگهانی شده‌اید در مرحله اول قبل از انجام هر کاری، نگاهی به تغییرات رژیم غذایی خود داشته باشید.

 

آب کم

همانطور که گفته شد مقدار آب ذخیره شده در بدن نقش بسیار مهمی در مقدار وزن افراد دارد. در قسمت رژیم غذایی آب ذخیره شده را به گلیکوژن ذخیره شده ربط دادیم. اما فاکتورهای دیگری نیز در این خصوص دخیل هستند. به عنوان مثال نوشیدن کمتر آب نسبت به گذشته یکی از علل کاهش ذخیره آب در بدن می‌باشد. پس اگر نسبت به قبل آب کمتری می‌نوشید باید علت کاهش وزن ناگهانی را در همین تغییر بررسی کنید.

 

فعالیت بیشتر

برای بررسی دلیل این عارضه می‌توان به آب و گلیکوژن ذخیره شده در بدن، مقدار عضلات، چربی و … اشاره کرد. زمانی که در طول روز فعالیت روزانه شما افزایش می‌یابد اما تغییری در مقدار مواد غذایی یا آب دریافتی ایجاد نمی‌شود چند اتفاق ممکن است در بدن شما رخ دهد. همانطور که گفته شد مقدار چربی در بدن یقینا در وزن شما تاثیر دارد. پس زمانی که این چربی‌ها در بدن شما کاهش یابد وزن شما نیز تغییر می‌کند. پس در صورتی که فعالیت روزانه شما نسبت به قبل بیشتر شده است احتمالا کاهش وزن ناگهانی برای شما رخ بدهد.

 

ریزش عضلات و کاهش وزن ناگهانی

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد یکی از عواملی که در وزن تاثیر دارد مقدار عضلات است. از جمله دلایلی که برای ریزش عضلانی می‌توان بیان کرد مقدار پروتئین دریافتی روزانه است. اگر کمتر از مقدار مورد نیاز روزانه، پروتئین دریافت کنید متاسفانه دچار ریزش عضلانی می‌شوید. اینکه چه مقدار پروتئین برای هر کسی نیاز است در مقاله چگونه مقدار پروتئین روزانه را محاسبه کنیم؟ توضیح داده شده است.

از جمله عوامل دیگری که برای ریزش عضلانی و کاهش وزن ناگهانی می‌توان بررسی کرد سارکوپنیا است. سارکوپنیا یا کم‌ماهیچگی به از دست رفتن عضلات با افزایش سن گفته می‌شود. البته با کنترل استرس، تمرینات مقاومتی و دریافت پروتئین به اندازه این مشکل احتمالا حل شود.

 

استرس

یکی از دلایل اصلی کاهش وزن ناگهانی استرس است. استرس عوارض غیر قابل باوری برای بدن دارد. استرس می‌تواند حتی در فاکتورهای قبلی نیز تاثیر منفی بگذارذ. پس یکی از مهمترین دلایلی که باید به بررسی و حل آن بپردازید احتمالا استرس است.

 

بیماری

تا به اینجای مقاله در خصوص علل احتمالی این عارضه صحبت شد. اما در برخی شرایط هیچکدام از دلایل ذکر شده برای شما صادق نیست. در این صورت احتمالا بیماری پنهانی دارید که باید هرچه سریع‌تر این بیماری را پیدا کنید و به حل مشکل خود بپردازید. چکاپ کامل می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص این بیماری باشد. به عنوان مثال پرکاری تیروئید، دیابت، افسردگی و … از جمله بیماری‌هایی است که در کاهش وزن ناگهانی می‌توانند موثر باشند. پس با حفظ خونسردی تمام و بدون توجه به مقالات ناامیدکننده سایت‌های مختلف با پزشکی ماهر و دلسوز ملاقات کنید و مشکل خود را هر چه سریع‌تر حل و فصل نمایید.