ماه رمضان در پیش است و بسیاری از افراد به این فکر افتاده‌اند که علاوه بر کسب ثواب و اجر معنوی می‌توانند کاهش وزن داشته باشند یا خیر؟ حقیقت این است که یکی از روش‌های موثر و مفید برای کاهش وزن، روزه‌داری است. در مقالات معتبر علمی آمده است که روزه‌داری متناوب یا اینترمیتنت فستینگ یک روش عالی برای کاهش وزن و چربی‌سوزی است. روزه‌داری متناوب به مقدار زیادی شبیه به روزه‌داری مسلمانان است. تنها تفاوت این نظریات علمی، در نوشیدن یا ننوشیدن آب در زمان روزه‌داری است. اکثر مقالات علمی، نوشیدن آب و نوشیدنی‌های با کالری صفر مثل قهوه و چای را بلامانع اعلام کرده‌اند.

جالب است بدانید که روزه‌داری متناوب، مثل سایر رژیم‌های غذایی، سوخت و ساز بدن را کاهش نمی‌دهد. یکی از ایراداتی که به رژیم‌های غذایی معمولی گرفته می‌شود، این است که بعد از مدتی سوخت و ساز را پایین می‌آورند و چربی‌سوزی و کاهش وزن را دچار مشکل می‌کنند. به نظر می‌رسد که روزه‌داری این مشکل را برطرف می‌کند. در مقالات مختلف علمی، این موضوع آمده است که حین روزه‌داری دو هورمون نور اپی‌نفرین و اپی‌نفرین ترشح می‌شوند که مانع از پایین آمدن سوخت‌و ساز می‌شوند.

جالب‌تر اینکه در اثر روزه‌داری ترشح هورمون رشد هم افزایش می‌یابد. این نکته زمانی جالب می‌شود که بدانید هورمون رشد در افراد دارای اضافه وزن کمتر است. به نظر می‌رسد که افزایش ترشح هورمون رشد حین روزه‌داری می‌تواند این مشکل را هم برطرف کند. هورمون رشد بیشتر، از عضلات مراقبت می‌کند و همین موضوع هم منجر به پیشگیری از کاهش متابولیسم می‌شود. شاید با خود بگویید من عضله‌ای ندارم که بخواهم از آن مراقبت کنم! بدن همه افراد عضله دارد، شاید یکی بیشتر داشته باشد و یکی کمتر. در هر صورت باید از عضلات خود مراقبت کنید تا هم از مصدومیت جلوگیری شود هم از کاهش سوخت و ساز بدن.

حال اگر می‌خواهید در ماه رمضان کاهش وزن داشته باشید، این 4 نکته را حتما رعایت کنید.

 

نکته اول کاهش وزن در ماه رمضان: کالری دریافتی را کنترل کنید!

یکی از نکات مهم برای کاهش وزن در ماه رمضان، کنترل کالری دریافتی است. این موضوع را همیشه به خاطر داشته باشید: تا زمانی که کالری دریافتی از طریق رژیم غذایی، مناسب نباشد، با هیچ روشی نمی‌توانید کاهش وزن موثر داشته باشید. با استناد به همین نکته، شما نمی‌توانید یک روز روزه بگیرید و بعد از افطار به اندازه دو برابر روزهای معمولی بخورید! در این شرایط انتظار لاغر شدن هم نباید داشته باشید. دقت کنید منظور من این نیست که بعد از افطار هم گرسنگی بکشید، منظور من این است که پرخوری نکنید تا بدن شما مجبور به ادامه چربی‌سوزی شود. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه بتوانید کالری خود را دقیق‌تر به دست آورید مقاله چگونه کالری کاهش وزن را محاسبه کنم را مطالعه کنید.

 

نکته دوم: ورزش سبک

برای کاهش وزن در ماه رمضان، ورزش سبک هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر می‌خواهید کاهش وزن موثرتری تجربه کنید، بهتر است بعد از افطار یک ورزش سبک هم انجام دهید. پیاده‌روی، طناب زدن، پروانه زدن و … می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. البته توجه کنید که بعد از افطار سنگین، نباید ورزش کنید. بهترین راهکار این است که ابتدا یک افطار سبک داشته باشید، سپس ورزش کنید و بعد از ورزش، یک وعده غذایی مناسب دریافت کنید. البته همانطور که در قسمت قبل گفتم، ورزش باید سبک باشد و کالری دریافتی هم کاملا کنترل شده باشد.

 

نکته سوم: آب کافی

بر هیچ کسی پوشیده نیست که دریافت آب کافی چه فوایدی دارد. آب علاوه بر شادابی پوست حین کاهش وزن در ماه رمضان، فواید سلامتی زیادی دارد. دریافت آب کافی احتمالا سوخت و ساز و متابولیسم را افزایش می‌دهد که می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع ببخشد. در ماه رمضان هم که کل روز، آب دریافت نمی‌شود پس بسیار مهم است که بعد افطار، آب کافی نوشیده شود تا از عوارض جانبی پیشگیری شود. یکی از دلایل اینکه در قسمت قبل پیشنهاد کردم، بعد از افطار تمرین کنید، همین نوشیدن آب بود. به همراه افطار سبک، حتما آب کافی دریافت کنید.

 

نکته چهارم: دوری از خوراکی‌های ناسالم و جلوگیری از زیاده‌روی در خوراکی‌های سالم

حالا که کل روز هیچ ماده خوراکی دریافت نکرده‌ام اجازه دارم بعد از افطار هرچیری که دوست دارم بخورم! دقت کنید خوراکی ناسالم، در هر شرایطی تاثیر خود را می‌گذارد. تا جایی که ممکن است از این خوراکی‌های ناسالم مثل فست فود، حلوا با شکر، کیک، شیرینی و … دوری کنید.

اشتباه دیگری که معمولا افراد مختلف برای کاهش وزن در ماه رمضان مرتکب می‌شوند زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های سالم است. درست است که خرما و مغزیجات بسیار مفید هستند اما کالری بالایی هم دارند. خرما، قند خون را به مقدار مناسبی افزایش می‌دهد اما در حجم کم، کالری زیادی را وارد بدن می‌کند که با نکته اول مخالف است. سعی کنید در مصرف خوراکی‌های سالم هم اعتدال داشته باشید. خوردن یک کاسه پر از خرما، می‌تواند تمام تلاش شما را برای کاهش وزن در ماه رمضان نابود کند.

 

در مجموع:

در مجموع، رژیم غذایی روزه‌داری برای کاهش وزن موثر است و اگر دارای اضافه وزن هستید و یا تصمیم دارید چربی‌های خود را کاهش دهید، این ماه می‌تواند به شما کمک کند. دقت داشته باشید که نکات ارائه شده در این مقاله را حتما رعایت کنید تا بتوانید حداکثر نتیجه را بگیرید. احتمالا روزه‌داری بیشتر از یک ماه اثرات منفی داشته باشد و نتیجه مناسبی در کاهش وزن به وجود نیاورد. سعی کنید در رژیم غذایی خود، تنوع و تعادل داشته باشید. میوه‌جات، سبزیجات، انواع گوشت، لبنیات، مغزیجات و … را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا در کنار کاهش وزن موثر، سلامتی خود را به خطر نیاندازید. ورزش سبک هم به سلامتی و کالری‌سوزی شما کمک می‌کند.