کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای تأمین انرژی، مجبور به استفاده از ذخایر انرژی که همان چربی‌ها هستند شود. کاهش وزن با بدنسازی یعنی داشتن یک برنامه بدنسازی مناسب به همراه رژیم غذایی و ورزش‌های هوازی. نبود هر کدام از این مشخصه‌ها بر روند کاهش وزن تأثیرگذار است که بسته به هدفی که تعیین می‌کنید، تاثیرات آن‌ها کم یا زیاد می‌شود. در این مقاله مشخصا در رابطه با تأثیرات تمرینات مقاومتی که بدنسازی عمدتا شامل این تمرینات می‌شود صحبت خواهم کرد.

 

مزیت‌های کاهش وزن با بدنسازی

اساس کاهش وزن، کاهش چربی‌های انباشته شده در بافت‌های بدن است. چربی‌هایی که می‌توانند در فرآیند کار طبیعی اندام ‌های مختلف بدن اختلال ایجاد کنند. هدف از کاهش وزن نباید چیزی جز سلامتی باشد اما بدنسازی علاوه بر سلامتی، فواید دیگری نیز دارد. هر فعالیت بدنی نیاز به انرژی دارد و بدنسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر انرژی دریافتی یا همان کالری دریافتی روزانه از کالری مصرفی در هر روز کمتر باشد، کاهش وزن اتفاق خواهد افتاد که این شرایط به واسطه‌ی رژیم غذایی، سوزاندن کالری توسط ورزش یا ترکیبی از آن دو صورت می‌پذیرد.

فرض کنید شروع به یک برنامه‌ی کاهش وزن با محدود کردن کالری دریافتی کرده‌اید. بدن هر روز کالری کمتری نسبت به کالری مورد نیاز دریافت می‌کند. این کمبود انرژی باید جبران شود و بدن برای جبران آن به سراغ ذخایر بدن می‌رود اما از دیدگاه بدن ماهیچه‌های شما هم حزو اندوخته‌های انرژی به حساب می‌آیند پس توده‌ی ماهیچه‌ای شروع به تحلیل رفتن می‌کند. تحلیل رفتن ماهیچه‌ها نیز باعث کاهش وزن می‌شود اما این کاهش وزن مطلوب نیست. ورزش بدنسازی در این بخش خودش را نشان می‌دهد. بدین صورت که از تحلیل بافت ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند و با بازسازی قسمت‌های آسیب دیده از تخریب ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند.

 

دیگر فواید کاهش وزن با بدنسازی

تحقیقات نشان می‌دهند که هرچه توده‌ی ماهیچه‌ای بیشتر باشد، بدن در مواقع استراحت انرژی بیشتری مصرف می‌کند همچنین عضلات می‌توانند زندگی روزمره را راحت‌تر کنند برای مثال شما راحت‌تر می‌توانید خریدهایتان را تا خانه حمل کنید. آسان‌تر وسایل منزل را جابه‌جا می‌کنید و… . به علت آمادگی بدنی که توسط تمرین‌های بدنسازی کسب کرده‌اید درصد آسیب دیدگی کاهش پیدا می‌کند، احتمال شکستگی استخوان‌ها نیز به دلیل متراکم‌تر شدن بافت استخوانی در نتیجه‌ی تمرینات مقاومتی، کاهش پیدا می‌کند.

با گذشت زمان بدن برای اینکه با شرایط کالری کم وفق پیدا کند، سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد که کاهش سوخت و ساز، لاغری را سخت‌تر می‌کند اما ورزش بدنسازی با بالا نگه داشتن متابولیسمِ بدن به فرآیند کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر تمامی فوایدی که گفته شد، بدنسازی ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را نیز کم می‌کند. هرچه سن بالاتر می‌رود متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و توده‌ی عضلانی به مرور زمان کم و کمتر می‌شود اما طبق تحقیقات به عمل آمده و مقایسه توده‌ی عضلانی در کهن سالی، بین بدنسازان و افراد معمولی نشان داده شده که حجم عضلات و میزان متابولیسم در دسته بدنسازان بالاتر از افراد معمولی است در نتیجه بدنسازی تأثیرات منفی افزایش سن را کم می‌کند.

بانوان نسبت به آقایان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند که دلیل آن زایمان، شیردهی و … است. بدنسازی با متراکم کردن استخوان‌ها از این عارضه تا حد بسیاری جلوگیری می‌کند. نیازی نیست بانوان نگران ماهیچه‌ای شدن به واسطه‌ی بدنسازی باشند زیرا بانوان به دلیل ویژگی‌های بدنی به راحتی عضلانی نمی‌شوند و با خیال آسوده می‌توانند به ورزش بدنسازی بپردازند و قدم بزرگی به سمت ارتقای سطح سلامت و زندگی بردارند. (منبع)

 

نکاتی که به کاهش وزن با بدنسازی کمک می‌کنند:

نوشیدن آب کافی در طول روز، شما را در فرآیند کاهش وزن یاری می‌کند. آب ماده‌ای است که در بسیاری از فرآیند‌های بدن از جمله سوخت و ساز نقش دارد. ورزش بدنسازی به مصرف آب زیادی نیاز دارد پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

صبور باشید. فرآیند کاهش وزن بک پروسه‌ی طولانی است، ممکن است ترازو چندان کاهش وزنی نشان ندهد و بیشتر با کاهش حجم خودش را نمایان می‌سازد. دلیل این موضوع این است که هنگامی که ورزش بدنسازی انجام می‌دهید، عضله سازی و کاهش چربی همزمان صورت می‌گیرد و  عضله با این که حجم کمتری دارد ولی از تراکم بیشتری برخوردار است در نتیجه سنگین‌تر است و ممکن است ترازو کاهش وزن چندانی نمایش ندهد اما نگران نباشید و به تلاش ادامه دهید.

ورزش هوازی را با بدنسازی ادغام کنید. ورزش‌های هوازی نسبت به تمرین‌های مقاومتی انرژی بیشتری طلب می‌کنند و تلفیق ورزش‌های هوازی و مقاومتی دست‌یابی به تناسب اندام و لاغری را تسریع می‌کند. (منبع)

 

برای شروع بدنسازی چه کنیم؟

حال که تصمیم به شروع یک شیوه‌ی سالم گرفته‌اید نیاز به یک فرد با تجربه و عالم برای هدایت شما در این مسیر دارید تا بتوانید از حداکثر فواید بدنسازی بهره‌مند شوید. هر فرد بسته به نوع فیزیک بدنی، جنسیت، وزن، قد و بسیاری پارامتر دیگر به برنامه‌ی تمرینی شخصی سازی شده نیاز دارد و نمی‌توان یک برنامه تمرینی را برای همه افراد استفاده کرد. قدم بعدی تطابق برنامه‌ی هفتگی و اختصاص زمان کافی به ورزش بدنسازی است. توصیه بسیاری از متخصصین این رشته، به 3 تا 5 جلسه تمرین در هفته است که بر اساس حجم برنامه، شدت تمرین، مدت زمان لازم برای ریکاوری و دیگر عوامل تقسیم بندی شده و برنامه ریزی می‌شود.

اگر کنجکاو هستید که بدانید چقدر زمان برای ریکاوری هر عضله نیاز است؟ بعد از تمرین بدنسازی بر روی هر عضله مانند بازو به 48 ساعت استراحت برای ترمیم و بازیابی نیاز دارد پس بهتر است برنامه‌ی تمرینی به گونه‌ای باشد که بین هر بار تمرین یک عضله مشخص، یک تا دو روز فاصله باشد تا عضله به خوبی بازیابی شود. البته تنها استراحت کافی نیست و باید نیاز بدن به انرژی و پروتئین را با یک رژیم مناسب برطرف سازید که در مقاله دیگر در رابطه‌ با این موضوع بیشتر صحبت کرده‌ایم. در نهایت آنچه که منجر به نتیجه و دست‌یابی به هدف که در این بخش سلامتی و کاهش وزن با بدنسازی است، می‌شود به تلاش و پایبندی به برنامه‌ی تمرینی است. فراموش نکنید که بیش از اندازه به بدن فشار وارد نکنید، بیش از اندازه تمرین نکنید همواره کبفیت تمرین مهمتر از کمیت آن است. بهترین نوع ورزش آن است که بتوان در طولانی مدت به آن تکیه کرد و از آن لذت برد. (منبع)