چند ماه است رژیم گرفته ام ولی احساس می‌کنم کاهش وزن من متوقف شده است، من فقط یک وعده غذا می‌خورم چرا لاغر نمی‌شم؟ دوستم دوبرابر من غذا می‌خورد ولی اصلا تغییر وزن ندارد و چاق نمی‌شود و غیره و غیره.

ممکن است شما هم در چنین شرایطی قرار گرفته باشید و سوالات این چنینی ذهنتان را درگیر کرده باشد. در ادامه  به شما ریشه‌ی تمام عواملی که روند لاغری را برای شما کند می‌کنند یا آن را قطع می‌کنند مطرح می‌کنیم امیدوارم که برای شما مفید واقع شود.

 

‌استرس دارید

چرا لاغر نمی‌شم؟ گاها استرس باعث تحریک حس گرسنگی می‌شود و فرد را به سمت خوردن غذاهای پرکالری هدایت می‌کند. همچنین جذب چربی در افراد پر استرس نسبت به افراد معمولی بیشتر است. همه این استرس‌های روزانه می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را کاهش دهد و بدن شما را به سمت ذخیره چربی هدایت کند. پس در گام اول با آزادسازی ذهن خود، استرس را از خود دور کنید.

 

‌اهل صبحانه خوردن نیستید.

من حتی صبحانه هم نمی‌خورم چرا لاغر نمی‌شم؟ نخوردن صبحانه نه تنها باعث لاغری نمی‌شود بلکه ممکن است شما را به سمت چاقی هل می‌دهد. خوردن یک صبحانه مقوی و ترجیها مملؤ از فیبر و پروتئین سالم مانند تخم مرغ باعث ایجاد سیری در طی روز می‌شود و از خوردن زیاد در وعده‌ی ناهار جلوگیری می‌کند. اگر وعده‌ی صبحانه را به هر دلیلی حذف کرده اید پیشنهاد می‌کنم که تجدید نظر کنبد زیرا که خوردن صبحانه خیلی بیشتر از نخوردن آن می‌تواند به روند کاهش وزن کمک کند. در مقاله برای لاغری شکم چی بخورم، 7 تا از خوراکی هایی که به شما کمک می‌کند آورده شده است که می‌توانید مطالعه کنید.

 

خواب بی‌کیفیت و ناکافی

ممکن است شنیده باشید که بی خوابی باعث لاغری می‎‌شود و شما از جمله افرادی هستید که خواب کافی ندارید ولی لاغر نمی‎‌شوید و می‌پرسید چرا لاغر نمی‌شم؟ هر فرد در طول روز به 6 الی 8 ساعت خواب کافی نیاز دارد. همانطور که پرخوابی باعث تنبلی و چاقی می‌شود کم خوابی نیز می‌تواند روند کاهش وزن را مختل کند. تحقیقات نشان داده است که خواب کم باعث کاهش میزان متابولیسم می‌شود که همین عامل باعث می‌شود شما به اندازه‌ی کافی کالری نسوزانید همچنین در طول روز با حس بی‌حالی مواجه می‌شوید که انگیزه برای ورزش کردن را کم می‌کند.

علاوه بر این موضوعات ممکن است باعث شود در رژیم غذایی شما تغییرات نامناسبی بوجود آید برای مثال به جای وقت گذاشتن و آماده کردن غذای سالم، دست به دامان غذاهای آماده و فرآوری شده شوید. استفاده بیش از حد از این مدل غذاها، تعادلات هورمونی شما را بر هم می‌زند. وقتی هورمون‌های بدن شما به خوبی عمل نکنند خیلی راحت چاق می‌شوید!

 

سوخت و ساز یا متابولیسم پایین

کاهش وزن و چربی سوزی رابطه‌‌ی مستقیم با متابولیسم بدن دارد. فردی که متابولیسم پایینی داشته باشد، برای کاهش وزن به مشکل خواهد خورد. پایین بودن متابولیسم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از دلایل ممکن است به ژنتیک شما بر گردد. افزایش سن و کم غذایی از دلایل دیگر متابولیسم پایین است. هر 10 سال افزایش سن می‌تواند 2 الی 8 درصد سوخت و ساز بدن را کاهش بدهد. شاید منطقی به نظر نرسد ولی کم غذایی و رژیم‌های کم کالری اگر به خوبی مدیریت و برنامه ریزی نشوند می‌توانند باعث کاهش متابولیسم شوند. دلیل این موضوع این است که ساختار بدن انسان برای مقابله با مشکل دریافت ناکافی کالری، متابولیسم بدن را پایین می‌آورد تا خود را با شرایط سازگار کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، حجم عضلانی کم هم می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را کاهش دهد. هرچقدر حجم عضلانی بالاتر باشد، سوخت و ساز بیشتری تجربه خواهید کرد. دقت کنید منظور این نیست که باید حجم عضلانی شبیه به بدنسازان حرفه‌ای داشته باشید. حجم عضلانی هرچقدر هم کم می‌تواند علاوه بر فرم زیبای بدن به سوخت و ساز شما نیز کمک کند.

 

ژنتیک

ژنتیک هم می‌تواند پاسخی برای سؤال ‌چرا لاغر نمی‌شم باشد. تیپ بدنی بعضی از افراد به آن‌ها این امکان را می‌دهد که راحت‌تر از دیگران چربی از دست بدهند. این موضوع تا حدودی به شانس بستگی دارد زیرا شما کنترلی برآن ندارید. اما ژنتیک مانعی غیرقابل حذف نیست و همانند دیواری است که برای گذشتن از آن نیاز به تلاش بیشتری دارید. (منبع)

برای مدت زیادی رژیم گرفته‌اید.

بودن در رژیم‌های طولانی مدت ایده‌ی خوبی نیست. اگر ماه‌ها در حال کاهش وزن هستید اما روند کاهش وزن شما متوقف شده است، نیاز به یک وقفه دارید. کالری دریافتی خود را در حد کنترل شده افزایش دهید سعی کنید بیشتر بخوابید تا بدن از جالت سکون خارج شود معمولا این وقفه در رژیم بسته به نظر مربی یا پزشک 1 تا 2 ماه به طول می‌انجامد. بعد از گذشت این مدت زمان، دوباره می‌توان روند کاهش وزن و رژیم را از سرگرفت. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع به دست آورید پیشنهاد می‌کنم کتابچه روش‌های نوین خلاص شدن از استپ وزنی به قلم صادق صالحی‌زاده را مطالعه کنید. برای دانلود این کتابچه، اینجا کلیک کنید.

 

وعده‌های غذایی کم ولی با حجم زیاد می خورید.

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که می‌گویند من فقط در روز دو بار غذا می‌خورم ولی نمی‌دانم چرا لاغر نمی‌شم؟ درست است که وعده‌های غذایی شما کم شده است اما به احتمال زیاد حجم و کالری غذاهایی که در آن‌ها خورده می‌شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که بدن به آن‌ها نیاز دارد و طبیعتا بدن مقدار اضافی کالری را به چربی تبدیل و در خود ذخیره می‌کند. غالبا توصیه می‌شود که تعداد وعده‌ها در طول روز افزایش یابد تا در طی روز احساس گرسنگی کمتری داشته باشید و بتوانید مقدار غذای دریافتی را مدیریت کنید.

 

ورزش نمی‌کنید.

وزرش کردن چه شامل تمرینات هوازی باشد چه تمرینات مقاومتی قادر است روند چربی سوزی را سرعت ببخشد. تمرینات هوازی به تمریناتی گفته می‌شود که باعث بالا رفتن ضربان قلب می‌شود و یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کاهش چربی، به خصوص چربی‌هایی است که در اندام‌های مختلف جمع می‌شود و باعث بیماری می‌شود.

تمرینات مقاومتی که تمرین با وزنه نیز شامل می‌شود باعث افزایش توده عضلانی و در عین حال کاهش توده چربی می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد ممکن است در طی دوره‌ی تمرینات با وزنه، کاهش وزن مشاهده نکنید که این به علت افزایش توده‌ی عضلانی است. این پدیده در آقایان به علت تفاوت‌های ژنتیکی بیشتر نمود دارد. البته هدف از ورزش کردن دست‌یابی به سلامت و کاهش چربی است نه صرفا کاهش وزن.(منبع)