یکی از دغدغه‌های افرادی که برای لاغری تلاش می‌کنند، پیدا کردن مواد غذایی برای افزایش سرعت چربی‌سوزی است. همانطور که در مقاله 10 نوع چای برای لاغری ذکر شد چای سبز یکی از انواع چای‌های مناسب برای افزایش سرعت چربی‌سوزی است. در این مقاله هدف نگاه کلی‌تر به چای سبز است.

چرا چای سبز؟

آیا چای سبز به لاغری کمک می‌کند؟

مطالعات بر روی چای سبز چه نتایجی ارائه داده‌اند؟

چای سبز چگونه به لاغری کمک می‌کند؟

دوز مصرفی چقدر باشد؟

برای چه کسانی ممنوع است؟

 

چرا چای سبز؟

چای سبز حاوی اپی‌ گالو کاتچین گالات و کافئین است. مقالات متعددی نشان داده‌اند که کافئین علاوه بر افزایش شادابی در افزایش متابولیسم، افزایش اسیدهای چرب در خون و احتمالا کاهش اشتها هم موثر است. هر دو ماده نامبرده شده در چربی‌سوزی موثر هستند. علاوه بر این مواردی آنتی اکسدان‌های موجود در چای سبز در فرآیند کاهش وزن و لاغری بسیار مفید ظاهر می‌شوند.

 

مطالعات بر روی چای سبز چه نتایجی ارائه داده‌اند؟

چای سبز مدت‌هاست که مورد توجه افرادی که اضاف وزن دارند قرار گرفته است. به همین دلیل مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده است. مثلا در مطالعاتی نشان داده شده که مصرف چای سبز منجر به افزایش اکسیداسیون چربی می‌شود (منبع). در مقاله دیگری نیز افزایش حساسیت به انسولین و چربی‌سوزی بعد از مصرف چای سبز گزارش شده است (منبع). علاوه بر این در برخی از تحقیقات اثراتی بر روی کاهش اشتها نیز در اثر مصرف چای سبز ارائه شده است که البته نیاز به تحقیقات بیشتری دارد (منبع).

البته در تمامی مطالعات نتایج مثبتی در خصوص چای سبز و لاغری گزارش نشده است. به عنوان نمونه در یکی از این مطالعات چربی‌سوزی قابل توجهی با مصرف مقادیر متوسط چای سبز مشاهده نشده است (منبع). اما در حالت کلی نتایج بیشتری در خصوص چربی‌سوزی در مورد چای سبز گزارش شده است. به همین دلیل برخی از شرکت‌های مکمل‌سازی مکمل چای سبز را ارائه کرده‌اند.

 

چای سبز چگونه به لاغری کمک می‌کند؟

چای سبز حاوی ترکیبات مختلفی است که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. این ترکیبات عبارتند از:

  • کاتچین‌ها: کاتچین‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی کمک می‌کنند.
  • کافئیین: کافئین یک ماده محرک است که می‌تواند به افزایش سطح انرژی و کاهش اشتها کمک کند.
  • اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG): EGCG یک کاتچین خاص است که به ویژه در کاهش وزن موثر است.
  • کاهش اشتها: به‌نظر می‌رسد که مصرف چای سبز می‌تواند منجر به کاهش اشتها شود و از همین مسیر به کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

 

دوز مصرفی چقدر باشد؟

هر ماده غذایی حتی اگر صد در صد گیاهی باشد در شرایطی می‌تواند مضر باشد! چای سبز نیز از این قضیه مستثنی نیست. باز هم نگاهی به مطالعات کنیم تا بتوانیم دوز مصرفی حداکثر را تشخیص دهیم. در مقالات متعدد دوز حداکثر اپی گالو کاتچین گالات را در حدود 350 میلی‌گرم در روز در نظر گرفته‌اند (منبع). احتمالا سوال برایتان پیش آمده که این مقدار با چند فنجان چای سبز دم کرده برابر است؟ در هر فنجان چای سبز تقریبا بین 50 تا 100 میلی‌گرم اپی گالو کاتچین گالات وجود دارد. به عبارتی شما می‌توانید بین 3 تا 7 فنجان چای سبز بدون هیچ نگرانی مصرف کنید. البته مقدار حداکثر یعنی 7 فنجان پیشنهاد نمی‌شود.

در مقاله دیگری مربوط به چای سبز و لاغری نشان داده شده است که مصرف 4 فنجان چای سبز در روز طی هشت هفته می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. پس بهتر است دو فنجان صبح و دو فنجان به عنوان عصرانه بنوشید. البته توجه داشته باشید که مصرف شیرینیجات در کنار این نوشیدنی مفید پیشنهاد چندان جالبی نیست. ترجیحا چای سبز را بدون شیرین‌کننده بنوشید. حتی می‌توانید از زنجبیل یا دارچین برای افزایش خاصیت چربی‌سوزی و آنتی‌اکسیدانی نیز بهره ببرید.

 

آیا مصرف مکمل چای سبز ضروری است و در کاهش وزن موثر است؟

همانطور که گفتیم برخی از شرکت‌های مکمل‌سازی، مکمل‌های عصاره چای سبز را ارائه کردند. سوالی که پیش می‌آید این است که مصرف مکمل‌های چای سبز ضروری است؟ در حالت کلی برای کاهش وزن نیازی به مصرف مکمل ندارید. شما می‌توانید با رعایت رژیم لاغری مناسب و نوشیدن چای سبز تاثیرات مثبتی مشاهده کنید. اما اگر اصرار دارید که این مکمل را مصرف  کنید و نمی‌دانید که بر لاغری موثر است یا خیر، ادامه این مقاله را بخوانید.

یک مطالعه در خصوص مصرف مکمل عصاره چای سبز انجام شده است. این بررسی، نشان داد که مصرف 2.5 گرم مکمل چای سبز در روز به مدت 12 هفته باعث کاهش 3.3 درصدی وزن و 7 درصدی چربی بدن در افراد دارای اضافه وزن شد. پس این مکمل می‌تواند در لاغری موثر باشد اما نکات گفته شده در قسمت دوز مصرفی را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

 

برای چه کسانی ممنوع است؟

یقینا چای سبز و مکمل‌های چای سبز برای همه مفید نیست. به عنوان مثال اگر داروهای کاهش کلسترول مصرف می‌کنید قبل از مصرف مکمل چای سبز با پزشک خود مشورت کنید. چرا که چای سبز با برخی از این داروها تداخل دارد. مصرف مکمل چای سبز برای بانوان باردار یا شیرده نیز مناسب نیست. پس با رعایت نکات ایمنی از این نوشیدنی یا مکمل آن استفاده کنید. در این صورت هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

نکته دیگری که در مورد موضوع این مقاله (چای سبز و لاغری) باید رعایت شود این است که مکمل چای سبز بهتر است با شکم خالی مصرف نشود.

 

نکات مهم برای اثربخشی بیشتر چای سبز در لاغری

برای افزایش اثرات چای سبز بر لاغری، می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • چای سبز را تازه دم کنید. چای سبز دم کرده مانده، حاوی مقدار کمتری کاتچین است.
  • چای سبز را با لیمو بنوشید. لیمو به افزایش جذب کاتچین‌های چای سبز کمک می‌کند.
  • مقداری زنجبیل به آن اضافه کنید. در حالت کلی مصرف چای سبز با زنجبیل می‌تواند چربی‌سوزی بیشتری به همراه داشته باشد.

 

جمع‌بندی

نکته مهم در خصوص مصرف چای سبز، دریافت کالری مناسب است. در صورتی که از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب در کنار ورزش از چای سبز یا مکمل استفاده نکنید هیچ تاثیری از چربی‌سوزی مشاهده نخواهید کرد. پس با رعایت اصل اساسی کاری‌ها در کنار مواد غذایی مثل چای سبز می‌توانید به راحتی لاغر شوید. پس قرار نیست با مطالعه مقاله چای سبز و لاغری به تنهایی لاغر شوید. باید اصول اصلی کاهش وزن را ابتدا رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چگونه لاغر شویم را مطالعه کنید. در این مقاله در این مورد بیشتر توضیح داده شده است.