یکی از پرتکرارترین سوالات این است که مکمل وی پروتئین بهتر است یا BCAA؟ با توجه به افزایش هزینه رژیم و مکمل، مهم است که بهترین مکمل‌ها انتخاب شوند. در بحث عضله‌سازی مکمل‌های زیادی پیشنهاد می‌شوند که وی پروتئین و BCAA دو نمونه از پرتکرارترینِ آن‌ها هستند. در این قسمت از سریال عضله‌سازی موثر می‌خواهیم این دو مکمل را بایکدیگر مقایسه کنیم.

 

 

همه به‌دنبال بهترین‌ها هستند. همه می‌خواهند بهترین مکمل را مصرف کنند. با انتخاب درست مکمل علاوه بر نتیجه بهتر می‌توانید از هدر رفتن پول و وقت جلوگیری کنید. در این قسمت می‌خواهیم بررسی کنیم که برای عضله‌سازی کدام مکمل بهتر است؟ وی یا BCAA؟

 

ملاک‌های انتخاب مکمل

قبل از پاسخ به سوال وی بهتره یا BCAA باید به ملاک‌های انتخاب مکمل بپردازیم. باید چه معیارهایی را برای انتخاب مکمل بررسی کنیم؟ شما به عنوان یک مربی یا یک ورزشکار باید دقیقا بدانید که چرا این مکمل مصرف می‌شود و آیا انتخاب بهتری وجود دارد؟

 

ملاک اول: هدف از مصرف مکمل

واضح است! برای مصرف هر مکملی باید دقیقا مشخص شود که هدف یک ورزشکار در آن دوره چیست؟

هدف عضله‌سازی است یا چربی‌سوزی و محافظت از عضلات؟ یعنی ابتدا باید بررسی کنید که تمرین و رژیم برای کدام هدف تنظیم شده است سپس مکمل را در راستای آن تجویز کنید.

اگر بدون توجه به هدف اصلی، مکملی مصرف شود ممکن است حتی منجر به پسرفت شود. مکمل‌های وی پروتئین و BCAA هر دو مکمل‌های خوبی هستند اما آیا در راستای هدفی که در نظر گرفته شده کاربرد دارند؟

اگر هدف کلی چربی‌سوزی باشد و شما با انتخاب اشتباه در روند چربی‌سوزی تاثیر منفی بگذارید منجر به هدر رفتن پول و وقت ورزشکار یا خودتان شده‌اید. پس مهم است که دقیقا مشخص شود هدف آن ورزشکار چیست!

 

کدام مکمل بهتر است؟ وی یا BCAA؟

حالا که متوجه شدیم اولین ملاک برای انتخاب مکمل، بررسی هدف آن دوره ورزشکار است باید بین این دو مکمل گزینه بهتر را انتخاب کنیم. اول باید بدانید که هم بی سی ای ای و هم وی پروتئین می‌توانند موثر باشند اما همانطور که گفته شد هدف ما انتخاب مکمل بهتر است.

در دوره حجم و عضله‌سازی هر دو مکمل موثر هستند اما اگر تصمیم دارید فقط یکی از این دو مکمل را انتخاب کنید، گزینه بهتر مکمل وی پروتئین است. از نظر مطالعات که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، مکمل وی پروتئین به دلیل آمینواسیدهای کامل‌تر در عضله‌سازی موثرتر است. به همین دلیل در فاز عضله‌سازی پیشنهاد می‌کنیم که مکمل وی پروتئین را در اولویت قرار دهید.

در دوره چربی‌سوزی هم هر دو مکمل برای حفظ عضلات کارساز هستند اما بنا به دلایلی پیشنهاد می‌کنیم که مکمل BCAA را در اولویت قرار دهید. البته مکمل وی پروتئین ایزوله هم گاها استفاده می‌شود اما همانطور که گفته شد بهتر است مکمل بی سی ای ای را در اولویت قرار دهید.

دقت کنید هیچکدام از این دو مکمل به طور مستقیم در چربی‌سوزی تاثیر ندارند و مصرف آن‌ها در این فاز فقط برای حفظ عضلات است.

حالا اگر به مبحث مقایسه مکمل‌ها علاقه‌مندید قسمت شانزدهم سریال عضله‌سازی موثر را هم مشاهده کنید. در این قسمت دو مکمل پرطرفدار دیگر را برای عضله‌سازی مقایسه کردیم و به سوال وی بهتره یا گینر پاسخ دادیم.

 

 

ملاک دوم: تاثیر بیشتر

واضح است که مکمل‌های با تاثیر بیشتر باید در اولویت قرار گیرند. اگر بین دو مکمل شک دارید و هر دو مکمل برای هدف شما کارساز هستند باید طبق نتایج تحقیقات علمی، مکمل با تاثیر بیشتر را انتخاب کنید.

هدف اصلی از مصرف مکمل‌های وی پروتئین و BCAA ساخت یا مراقبت از عضلات است. حال باید بررسی کنیم که کدام مکمل در این فرآیند بهتر عمل می‌کند.

همانطور که در مقاله بهترین تعداد تکرار در بدنسازی گفتیم، عضله‌سازی یا مراقبت از عضلات فقط زمانی رخ می‌دهد که سنتز پروتئین بالا باشد. پس باید بررسی کنیم که کدام مکمل بیشتر از دیگری سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد؟ وی پروتئین یا BCAA؟

در مقالاتی که در این راستا انجام شده است تاثیر آمینواسیدهای کامل بر سنتز پروتئین بیشتر از زمانی است که یک یا چند آمینواسید خاص مصرف شود. همانطور که می‌دانید BCAA فقط شامل سه آمینواسید شاخه دار است اما وی پروتئین حاوی آمینواسیدهای کامل است و طبق مطالعه ذکر شده وی پروتئین منجر به سنتز بیشتری نسبت به مکمل BCAA می‌شود.

البته دقت داشته باشید که آمینواسیدهای شاخه‌دار به تنهایی قطعا منجر به عضله‌سازی می‌شوند اما با مصرف آمینواسیدهای کامل، عضله‌سازی و مراقبت از عضلات بهتر انجام می‌شود. پس اگر قصد دارید بین این دو مکمل، یکی را انتخاب کنید مکمل وی پروتئین در فاز عضله‌سازی بهتر عمل می‌کند چون دارای آمینواسیدهای کامل‌تر است.

در فاز چربی‌سوزی هم برای مراقبت از عضلات بهتر است از مکمل‌های کم‌کالری ولی با آمینواسیدهای کامل مصرف شود. حتی شما می‌توانید در این فاز، مکمل بی سی ای ای را در کنار رژیم غذایی پر پروتئین مصرف کنید. با این کار هم بی سی ای ای مصرف کردید هم آمینواسیدهای کاملی دریافت کرده‌اید.

 

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، برخی از مکمل‌های بازار مکمل‌های خوبی هستند اما فقط زمانی تاثیر خوبی می‌گذارند که در زمان مناسب مصرف شوند. پس هر مکمل باید در فاز خودش مصرف شود. مثلا اگر مکمل وی پروتئین کنسانتره در فاز عضله‌سازی خوب است دلیل نمی‌شود که در فاز چربی‌سوزی هم خوب باشد. ممکن است مکمل وی پروتئین در دوره چربی‌سوزی مانع از کاهش چربی‌ها شود اما در فاز عضله‌سازی یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

نکته مهم دیگری که باید بدانید رعایت رژیم غذایی و داشتن یک برنامه تمرینی مناسب است. مصرف مکمل‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند شما را به حجم عضلانی قابل قبولی برساند. در اصل باید گفت که مصرف مکمل‌ها به تنهایی معجزه نمی‌کند. بارها دیده‌ایم بدنسازانی که دوره‌های مکملی خوبی مصرف کردند اما نتایج خوبی به دست نیاوردند. دلیل چیست؟

دلیلِ نتایج کمتر از انتظار به مشکلات موجود در رژیم و تمرین برمی‌گردد. دقت کنید منظور این نیست که فقط رژیم و تمرین داشته باشید و انتظار افزایش حجم داشته باشد!

منظور داشتن یک رژیم غذایی مناسب و یک برنامه تمرینی اصولی است. اینکه فقط بعد از تمرین مقداری گوشت و سیب‌زمینی بخورید یا قبل از خواب یک لیوان شیر بخورید رژیم غذایی حرفه‌ای نیست. باید در کل روز مقدار کربوهیدرات، پروتئین، چربی و کالری را طوری مشخص کنید که سنتز پروتئین در بیشترین حالت خود قرار گیرد.

یا زمانی که به برخی از بدنسازان می‌گوییم باید تمرینتان را اصلاح کنید، سریع جبهه می‌گیرند و می‌گویند ما از همه سنگین‌تر و پرفشارتر تمرین می‌کنیم. اما آیا سنگین و پرفشار تمرین کردن به تنهایی کافی است؟ آیا همه اصول هایپرتروفی حداکثر و عضله‌سازی چندبرایری را در تمرینتان لحاظ می‌کنید؟ آیا ترتیب حرکات، تعداد تکرارها، حجم تمرین، استراحت بین ست‌ها و …. را در بهترین حالت قرار داده‌اید؟ متاسفانه در اکثر مواقع خیر!

برنامه‌های تمرین و رژیم غذایی نکات پنهانی دارند که اگر آن‌ها را بدانید و اجرا کنید، نتایج عالی در عضله‌سازی مشاهده خواهید کرد. همانطور که در کتاب مهندسی عضلات گفتیم: توجه به جزئیات در برنامه تمرین و رژیم سرعت عضله‌سازی شما را چندبرابر می‌کند. اگر می‌خواهید این جزئیات را بشناسید و در برنامه خود یا شاگردتان لحاظ کنید کتاب مهندسی عضلات بهترین انتخاب است.