چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

 

امروزه مکمل‌های زیادی برای عضله‌سازی پیشنهاد می‌شوند اما دو نمونه از این مکمل‌ها پرطرفدارتر هستند! مکمل‌های وی و گینر جزء پرکاربردترین مکمل‌های بدنسازی هستند. اما سوالی که زیاد مطرح می‌شود این است: وی بهتره یا گینر؟ کدامیک از این دو مکمل عملکرد بهتری برای عضله‌سازی دارند؟ هر کدام از این دو مکمل برای چه بدنی مناسب است؟

در این قسمت از سریال عضله‌سازی موثر می‌خواهیم در رابطه با همین موضوع صحبت کنیم.

 

چرا این سوال بسیار مهم است: وی بهتره یا گینر؟

شاید با خود بپرسید چرا مطرح کردن چنین سوالی مهم است!

 

از هدر رفتن پول جلوگیری می‌کنید!

فرض کنید یک بدنساز به مکمل گینر نیاز داشته باشد ولی با صرف هزینه زیاد، اشتباها مکمل وی پروتئین تهیه کند!

چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

مبلغی پول هزینه شده در صورتی که نتیجه حداکثر به وجود نیامده. منظور این است که مثلا در یک ماه می‌توانستید از مکمل گینر استفاده کنید و نتیجه بسیار بهتری بگیرید ولی وی پروتئین گرفتید و وقت و پولتان کمی هدر رفت!

البته اینطور نیست که این اشتباه خیلی بزرگ باشد و اصلا نتیجه ندهد اما ما به‌عنوان یک مربی یا بدنساز همیشه به‌دنبال کسب بهترین نتیجه هستیم. حتی کمی اشتباه هم برای ما هزینه زیادی دارد چون ناامیدی و بی‌انگیزگی زیادی ایجاد می‌کند. حتی برای مربیان ممکن است بدتر هم باشد! چرا که ورزشکارشان شاکی می‌شود و ممکن است سابقه شما خراب شود.

 

از پسرفت جلوگیری می‌کنید!

انتخاب اشتباه مکمل علاوه بر هدر دادن پول می‌تواند پسرفت هم ایجاد کند!

چطور؟

این اشتباه معمولا در کسانی رخ می‌دهد که به‌راحتی چربی ذخیره می‌کنند. برای این افراد مکمل گینر نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد! چرا؟

چون منجر به افزایش درصد چربی می‌شود. همانطور که در قسمت اول سریال عضله‌سازی موثر: حجم خشک گفتیم، هدف ما در دوره‌های عضله‌سازی چیز دیگری است. هدف به‌دست آوردن بیشترین حجم عضلانی با کمترین تغییر در درصد چربی است.

پس این اشتباه می‌تواند زمان شما را تلف کند. چرا که مجبور هستید بعد از دوره حجم، دوره‌های سنگین چربی‌سوزی را تکرار کنید در صورتی که نباید در حالت عادی این اتفاق رخ دهد!

حالا که اهمیت سوال وی بهتره یا گینر را متوجه شدید مطالب اصلی را بیان کنیم:

 

ملاک و معیار انتخاب بین مکمل‌های وی پروتئین و گینر چیست؟

اول از همه باید بدانیم که چه معیارهایی برای انتخاب بین این دو مکمل مهم هستند. این دو معیار تقریبا برای همه مکمل‌ها قابل استفاده است و ضمنا هم مربیان می‌توانند از آن بهره ببرند هم بدنسازانی که خودشان می‌خواهند از عهده کارشان بر بیایند.

 

ملاک اول برای انتخاب بین وی و گینر: نوع بدن

چه بخواهیم چه نخواهیم انواع مختلفی از بدن‌ها وجود دارند که در سرعت و نوع کسب نتایج تاثیرگذار هستند!

بعضی از افراد شاید این دیدگاه را کاملا رد کنند اما حقیقتا در رژیم و مکمل چنین چیزی ممکن نیست. بدنی که به‌راحتی چربی ذخیره می‌کند همیشه در معرض چاق شدن است! بدنی که به سختی عضله‌سازی می‌کند همیشه سخت عضله می‌سازد. پس باید در انتخاب مکمل به این ویژگی‌ها توجه شود.

دقت کنید ظاهر بدن تغییر می‌کند اما ویژگی ذاتی آن تقریبا بدون تغییر می‌ماند. یعنی ممکن است یک نفر با تمرین و رژیم خوب، چربی خود را کم کند اما همین بدن با رژیم اشتباه می‌تواند مثل یک ماشین ذخیره چربی عمل کند و به حالت اولیه برگردد چون همچنان پتانسیل بالایی برای ذخیره چربی دارد.

پس قبل از مطرح کردن پرسش وی بهتره یا گینر باید این دو سوال را بپرسید:

-این بدن به راحتی چربی ذخیره می‌کند یا خیر؟

-این بدن به‌سختی عضله‌سازی می‌کند و وزن می‌گیرد یا خیر؟

برای بدنی که به‌راحتی چربی ذخیره می‌کند تجویز مکمل‌های پرکالری مثل دستور ذخیره بیشتر چربی به بدن است. چرا؟ چون کالری بسیاری بالا برای این افراد مناسب نیست. حتی با تمرینات پرفشار هم مناسب نیست. کالری دریافتی باید کنترل‌شده باشد نه نامحدود! در غیر این صورت باید منتظر ذخیره چربی زیادی باشید.

شاید سوال پیش بیاید که اگر در دوره عضله‌سازی چربی‌ها زیاد شوند چه مشکلی پیش می‌آید؟ آیا این چربی‌ها را نمی‌توانیم در دوره‌های کات و کاهش چربی کاهش دهیم؟

در جواب باید گفت که افزایش چربی حتی روی عضله‌سازی هم تاثیر منفی می‌گذارد. یعنی هرچقدر افزایش چربی بیشتر باشد، عضله‌سازی هم تاثیر منفی می‌پذیرد. پس نمی‌توانید حداکثر نتیجه را به‌دست آورید. از طرفی دوره‌های کاهش چربی به این سادگی نیستند! سخت هستند و طاقت‌فرسا. از طرفی احتمال ریزش عضلانی در این دوره‌ها هم بالاست. پس بهتر است که درصد چربی در دوره‌های عضله‌سازی افزایش بسیار زیادی نداشته باشند.

درست است که هر دو مکمل، برای عضله‌سازی عالی هستند ولی قرار نیست برای همه افراد از دو مکمل استفاده شود. ترکیب این دو مکمل هم نشانه ضعف در رژیم غذایی است. یعنی فکر نکنید حالا که هر دو مکمل خوب هستند می‌توانید آن‌ها را ترکیب کنید.

 

ملاک دوم برای انتخاب بین وی و گینر: هدف از مصرف مکمل؟

هدف از مصرف مکمل چیست؟ هدف این است که پروتئین بیشتری به بدن برسد؟ یا هدف افزایش کالری دریافتی است؟

اگر بدون توجه به این اهداف، مکملی تجویز شوند، چه سودی دارد؟ فقط همین که بدانیم مکمل وی پروتئین، برای عضله‌سازی عالی عمل می‌کند کافی است؟

قطعا خیر!

گاهی اوقات نیاز است که پروتئین بیشتری به بدن ورزشکار برسد اما بنا به دلایل مختلف، این عمل از طریق رژیم غذایی ممکن نیست! پس باید چه کار کرد؟

آفرین درست حدس زدید!

تجویز مکمل وی پروتئین می‌تواند این پروتئین را تامین کند. چه پروتئین با کیفیتی هم دارد!

حال اگر بدنساز نیاز به کالری بیشتر داشته باشد چطور؟ اگر اشتهای ورزشکار اجازه ندهد از طریق مواد غذایی این کالری را افزایش دهیم باید چه کار کنیم؟

دقیقا!

مکمل گینر یک مکمل پرکالری است و می‌تواند برای افزایش کالری عالی عمل کند. البته دقت داشته باشید که در مکملی مثل گینر هم پروتئین هست. اما تاکید این مکمل بر افزایش کالری است. یعنی کالری دریافتی را می‌تواند به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

 

نتیجه‌گیری

هر مکملی باید با توجه به نوع بدن و هدف تجویز شود.

یعنی باید بدانید که این مکمل به‌درد من یا ورزشکار من می‌خورد یا خیر. تمام! اگر بدون توجه به این دو مورد مکمل تجویز یا مصرف شود باید منتظر هدر رفتن پول یا عوارض جانبی باشید. البته دوره‌های مکملی گرانقیمت تشکیل شده از چندین و چند مکمل هم به‌خاطر عدم توجه به همین موضوعات است. همانطور که گفتم در یک دوره انواع و اقسام مکمل‌ها در کنار هم تجویز می‌شوند و جالب اینجاست که نتیجه خوبی هم به‌وجود نمی‌آید یا بعد از دوره مکملی پسرفت شدیدی مشاهده می‌شود.

علاوه بر انتخاب درست مکمل نباید از تمرین و رژیم درست غافل شوید. به یاد داشته باشید که با استفاده از یک مکمل در کنار تمرین و رژیم عالی می‌توانید همچنان نتایج خوبی ایجاد کنید. نکته جالب در بدن‌هایی که با تاکید بر رژیم و تمرین ساخته می‌شوند این است که بعد از دوره، پسرفت شدیدی نمی‌کنند. پس حتما رژیم و تمرین را دریابید.

در سایر قسمت‌های سریال عضله‌سازی موثر می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با مکمل‌ها، نکات تمرینی و نکات رژیمی مختص فاز عضله‌سازی به‌دست آورید.

برای مشاهده سایر قسمت‌های سریال عضله‌سازی موثر کلیک کنید.