فضای پهناور اینترنت پر است از مطالب و مقالات که ممکن است بخش زیادی از این مقالات هیچ سند و پایه‌ی علمی نداشته باشند و استناد به آن‌‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه ممکن است زیانبار نیز باشد. روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم همه مورد بررسی علمی قرار گرفته و دارای منابع معتبر هستند. برای راحتی و درک بهتر، لاغری در منزل را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش‌ها شامل چه چیزی بخوریم، از چه چیزی بپرهیزیم و در شیوه‌ی زندگی چه تغییری ایجاد کنیم تا زندگی سالم‌تری نیز داشته باشیم.

روش‌ها در عین سادگی به طور قابل توجهی تأثیرگذار هستند و موجبات لاغری در منزل را برای شما فراهم می‌کنند.

 

1. آب بنوشید.

ساده است اینطور نیست؟ نوشیدن آب در طول روز قادر است در امر کاهش وزن به شما کمک کند. تحقیقی نشان داده است که آشامیدن نیم لیتر آب می‌تواند مقدار کالری سوزی را بین 24 تا 30 درصد برای مدت زمان یک ساعت پس از نوشیدن آب افزایش بدهد. نوشیدن آب قبل از وعده های اصلی، کالری دریافتی توسط غذا را کاهش می‌دهد مخصوصا برای افراد در دوره‌ی میانسالی و پیری این تأثیرگذاری بیشتر هم می‌شود. نوشیدن آب بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای نوشیدنی های شیرین است. (منبع)

 

2. قهوه تلخ بنوشید.

امروزه خواص نوشیدن قهوه برکسی پوشیده نیست. قهوه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان به شمار می‌رود. آنتی اکسیدان ماده‌ای ضد سرطان است. علاوه بر این موضوع، قهوه سطح انرژی در بدن را افزایش می‌دهد و امکان کالری سوزی بیشتر را برای شما فراهم می‌آورد. از دیگر فواید این نوشیدنی دلچسب افزایش سوخت و ساز یا متابولیسم بدن بین 3 تا 11 درصد و همچنین کاهش احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع دوم را هم تا حد 50 درصد کاهش می‌دهد. نوشیدن قهوه مصداق بارز با یک تیر دو نشان زدن است. لاغری توأم با سلامتی. (منبع)

 

3.چای سبز بدون افزودن شیرین کننده بنوشید.

یکی دیگر از نوشیدنی‌های طبیعی و  سرشار از آنتی اکسیدان  چای سبز است. مصرف چای سبز می‌تواند تا 4 درصد تولید انرژی در بدن را افزایش بدهد. جالب است بدانید که چای سبز تا 17 درصد چربی سوزی در اطراف ناحیه شکم را افزایش می‌دهد. بدین معنی که تأثیر مستقیم بر کاهش چربی شکم دارد پس برای کمک به لاغری در منزل، از نوشیدن چای سبز غافل نشوید. (منبع)

 

4.در وعده‌های خود از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

فکر می‌کنم نیازی به توضیح دادن نیست زیرا تأثیرات خوردن میوه و سبزیجات سالیان سال است که به اثبات رسیده است. این خانواده سرشار از ویتامین‌ها و دیگر مواد مورد نیاز بدن هستند. به دلیل انرژی نسبتا کمی که دارند و طولانی بودن زمان هضم به دلیل فیبر بالا، با افزایش زمان سیری، به مشتاقان لاغری در منزل کمک می‌کنند. (منبع)

 

5. پروتئین بیشتر، وزن کمتر

زمانی که از کاهش وزن صحبت می‌شود، پروتئین نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کند. تنها دانستن این موضوع که مصرف پروتئین، اشتهای کاذب را از بین می‌برد کافی است تا ما را به گنجاندن پروتئین در برنامه‌ی غذایی ترغیب کند.

تحقیقات نشان داده است که خوردن تخم مرغ (به عنوان منبع مناسبی از پروتئین) می‌تواند تا مدت زمان قابل توجهی احساس سیری ایجاد کرده و کشش شما را به میان وعده‎‌های غیر ضروری کم کند. (منبع)

 

6. از خوردن خوراکی‌های فرآوری شده بپرهیزید.

غالبا غذاهای فرآوری شده دارای مقدار بسیار زیادی شکر و همچنین چربی است. دلیل دیگری که خوردن این غذاها را برای لاغری در منزل نامناسب می‌کند این است که مصرف آن‌ها به نحوی اعتیاد آور بوده و شما را به خوردن هر چه بیشتر از این نوع خوراکی‌ها سوق می‌دهد. (منبع)

 

7. از اضافه کردن شکر و مواد قندی تا حد امکان به وعده‌ها و نوشیدنی‌‌های خود بپرهیزید.

در بسیاری از خوراکی‌هایی که توسط افراد مصرف می‌شوند، قند به صورت پنهان وجود دارد. گاها اندازه‌گیری مقدار قند به علت متفاوت بودن نام آن، کار آسانی نیست و ممکن است شما بدون آن که حتی بدانید روزانه قند بسیار زیادی دریافت کنید. به همین علت اضافه کردن شکر به خوراکی‌ها به احتمال زیاد روند کاهش وزن و لاغری در منزل را مختل می‌کند. در ضمن قند عامل به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت است. (منبع)

 

8. استفاده از کربوهیدرات‌های فرآوری شده را تا حد امکان کاهش دهید.

هنگامی که کربوهیدرات ها تحت فرآیند تصفیه قرار می‌گیرند مقدار زیادی از مواد سودمند و همچنین فیبر را از دست می‌دهند. عمل تصفیه موجب افزایش جذب کربوهیدرات و در نتیجه‌ی آن کاهش احساس سیری می‌شود و شما را به ادامه خوردن ترغیت می‌کند. در نتیجه کالری بیشتری توسط بدن دریافت می‌شود و به همراه آن چاقی حاصل می‌شود. از جمله این کربوهیدرات‌ها می‌توان به نان سفید، برنج سفید، آرد سفید، و … اشاره کرد. (منبع)

 

9. کالری دریافتی خودتان را محاسبه کنید.

دانستن این که چقدر کالری مصرف می‌کنید و از چه غذاهایی این کالری را به دست می‌آورید، می‌تواند در امر کاهش وزن بسیار کمک کننده باشد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد مانند استفاده از نرم افزارهای موجود یا محاسبه به صورت دستی که ما روش اول را پیشنهاد می‌کنیم که آسان‌تر و دقیق‌تر است. (منبع)

 

10. از بشقاب کوچک‌تر برای خوردن غذا استفاده کنید.

مطالعات روی این موضوع نشان داده که مقدار غذایی که در وعده‌های اصلی توسط افراد خورده می‌شود با اندازه بشقاب رابطه مستقیم دارد بدین معنی که هر چه بشقاب بزرگ‌تر باشد غذا‌ی بیشتری مصرف می‌شود. انتخاب بشقاب کوچک‌تر باعث می‌شود که علاوه بر احساس سیری، مقدار کمتری غذا بخورید و یک قدم به لاغری نزدیک‌تر شوید. (منبع)

 

11. لقمه‌های غذا را خوب بجوید و آهسته غذا بخورید.

با آهسته غذا خوردن شما این اجازه را به بدن می‌دهید که سیگنال سیرشدن برای مغز ارسال کند و شما رو از ادامه‌ی خوردن باز دارد. با سریع غذا خوردن شما عملا بیش از اندازه مورد نیاز غذا وارد بدن می‌کنید و به بدن فرصت اعلام سیرشدن نمی‌دهید در نتیجه کالری بیشتری هم دریافت می‌کنید که این امر نه تنها باعث لاغری در منزل نمی‌شود بلکه باعث چاقی و اضافه وزن نیز می‌شود. (منبع)

 

12. از خوراکی‌های پروبیوتیک بیشتر استفاده کنید.

پروبیوتیک به نوعی باکتری گفته می‌شود که وجود آن در غذا باعث سهولت هضم و ایجاد سلامتی برای بدن می‌شود. علاوه بر دستگاه گوارش بخشی از کار هضم غذا به عهده‌ی باکتری‌های روده است که تعداد آن‌ها به میلیاردها عدد می‌رسد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که از چاقی رنج می‌برند از باکتری‌های متفاوتی نسبت به افراد معمولی برخوردار هستند. به همین علت جذب چربی در افراد چاق توسط باکتری‌های روده بیشتر است. خوردن خوراکی‌های پروبیوتیک با برگرداندن باکتری‌های به حالت معمول به کاهش چذب چربی، کاهش وزن و سلامتی کمک می‌کند. (منبع)

 

13. از فلفل استفاده کنید.

ممکن است این راه حل برای همه خوشایند نباشد. خوردن خوراکی‌های تند برای همه آسان نیست اما اگر یکی از دوستداران غذاهای تند هستید، کپساسین موجود در فلفل چیلی می‌تواد متابولیک (سوخت و ساز) را افزایش بدهد و در نتیجه باعث شود که بدن چربی بیشتری برای تولید انرژی مصرف کند. علاوه بر این باعث کاهش اشتها‌ی کاذب نیز می‌شود. (منبع)

 

14. مسواک زدن

مشخص شده افرادی که بعد از هر وعده‌ی غذا مسواک می‌زنند میل کمتری برای خوردن میان وعده‌های غیر ضروری دارند. دلیل این موضوع بدمزه شدن طعم غذا بعد از مسواک زدن است که خود یک عامل باز دارنده برای جلوگیری از پرخوری و در نتیجه فراهم کننده‌ی شرایط لازم برای لاغری در منزل است. (منبع)

 

15. خواب کافی داشته باشید.

نداشتن خواب کافی و با کیفیت تا سقف 55 درصد احتمال ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد که این پدیده در کودکان شایع‌تر است. کم خوابی باعث بهم ریختن نظم ترشح هورمان‌ها می‌شود که فرد را به سمت چاقی و بیماری هدایت می‌کند. (منبع)

سخن پایانی

استفاده از روش‌های گفته شده به همراه ورزش در خانه می‌تواد تأثیر آن‌ها را به اوج برساند. به یاد داشته باشید تغذیه صحیح و ورزش کلید صندوقچه‌ی سلامتی هستند.