امروزه تعداد زیادی از رژیم‌های غذایی متفاوت پیشنهاد می‌شوند که مدعی کاهش وزن سریع هستند. این رژیم‌های غذایی انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها با کاهش شدید یا حذف کربوهیدرات، کاهش وزن سریعی به همراه دارند. برخی از این رژیم‌ها نیز کالری دریافتی در طول روز را به شکلی عجیب و ظالمانه کم می‌کنند. در هر دو نوع ذکر شده کاهش وزن سریع اتفاق افتاده اما قسمت عمده این کاهش وزن مربوط به کاهش چربی نیست. مقداری از این کاهش وزن به علت کاهش ذخایر آب و گلیکوژن موجود در عضلات است. از نظر علمی تقریبا ممکن نیست که بیش از یک کیلو چربی در یک هفته کاهش یابد پس کاهش 8 کیلو در یک هفته سرابی بیش نیست. در این مقاله قصد دارم به برخی از عوارض کاهش وزن سریع اشاره کنم.

 

مطالعات:

در مطالعه‌ای که توسط  Mero و همکاران انجام شد برخی از عوارض کاهش وزن سریع آشکار شد. در این مطالعه دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. در یکی از این دو گروه کالری کمتری دریافت شد تا کاهش وزن سریع‌تری اتفاق بیوفتد اما در گروه دیگر، کالری کم شده منطقی بود. نتیجه این مطالعه جالب بود. گروه اول که کالری خیلی کمی دریافت کرده بودند،کاهش وزن بیشتری تجربه کرده بودند اما تستوسترون و هورمون‌های جنسی نیز کاهش پیدا کرده بودند. در مطالعه دیگری که توسط Garthe  و همکاران انجام شد گروهی که برای کاهش وزن سریع کالری خیلی کمتری دریافت کرده بودند نسبت به گروهی که کالری معقولی دریافت کرده بودند به یک اندازه کاهش وزن تجربه کردند. علاوه بر این در گروه کالری منطقی‌تر درصد بیشتری از عضلات حفظ شده بودند. دلیل عمده این نتیجه احتمالا به کاهش متابولیسم در اثر کاهش شدید کالری برمی‌گردد.

 

توقف کاهش وزن

یکی دیگر از عوارض کاهش وزن ناگهانی توقف کاهش وزن است. کسانی که از رژیم‌های غذایی خیلی سخت استفاده می‌کنند معمولا بعد از مدتی دچار توقف کاهش وزن می‌شوند. کاهش متابولیسم در اثر ریزش شدید عضلانی و خالی بودن ذخایر گلیکوژنی دلیل اصلی توقف کاهش وزن است. اگر دوست دارید کاهش وزن مستمر داشته باشید و سالم بمانید قید کاهش وزن سریع را بزنید.

 

برهم خوردن تعادلات هورمونی

همانطور که گفته شد کاهش وزن سریع منجر به کاهش تستوستورن و هورمون‌های جنسی هم می‌شود. علاوه بر این ممکن است در تعادلات هورمون‌هایی مثل لپتین و گرلین هم مشکلاتی ایجاد کند. در این شرایط ممکن است احساس گرسنگی بسیار زیاد شود یا اینکه متابولیسم دچار مشکل شود. مراقب تعادلات هورمونی باشید چرا که ممکن است برای همیشه دچار مشکل شوند یا اینکه برگشت به حالت اولیه بسیار سخت باشد.

 

ریزش عضلانی

کاهش شدید کالری قطعا منجر به ریزش عضلانی می‌شود. همانطور که گفتم ریزش عضلانی نیز منجر به توقف کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این افرادی که همزمان با کاهش چربی، دچار ریزش عضلانی هم می‌شوند، فرم مناسبی ندارند و ممکن است خیلی زود دچار مصدومیت شوند. مقدار عضلات با متابولیسم و سوخت و ساز بدن رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر بتوانید در فرآیند کاهش وزن، عضلات بیشتری را حفظ کنید موفق‌تر خواهید بود.

 

گرسنگی زیاد

همانطور که خدمتتان عرض کردم، برهم خوردن تعادلات هورمونی در اثر دریافت کالری خیلی کم، منجر به ایجاد گرسنگی زیاد می‌شود. این موضوع شاید برای ابتدای کار ساده و سطحی باشد اما به مرور زمان، سختی رژیم غذایی را بسیار زیاد می‌کند و در برخی از موارد منجر به شکست در رژیم غذایی هم می‌شود. باید همیشه سعی کنید آهسته و پیوسته در این مسیر گام بردارید.

 

اصولی وزن کم کنید و همیشه متناسب بمانید!

کاهش وزن اصولی وقتی اتفاق می‌افتد که هیچکدام از عوارض فوق برای شما رخ ندهد. کالری دریافتی را به طور منطقی و معقول کاهش دهید. در این شرایط عوارض خاصی برای شما به وجود نخواهد آمد. در مقاله چگونه کالری کاهش وزن را محاسبه کنیم؟ طریقه صحیح محاسبه کالری را برای شما نوشتم.

علاوه بر دریافت کالری به اندازه، پروتئین به اندازه نیز دریافت کنید. پروتئین علاوه بر افزایش متابولیسم در نگهداری حس سیری نیز کمک کننده است. دریافت پروتئین به اندازه مانع ریزش عضلانی می‌شود و این موضوع برای تناسب اندام شما بسیار مهم است. سعی کنید نه چربی را حذف کنید نه کربوهیدرات نه پروتئین. همه درشت مغذی‌ها را به اندازه دریافت کنید تا کاهش وزن با کیفیت و مناسبی تجربه کنید.

هدف خود را به شکلی صحیح مشخص کنید و مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به هدف تعیین کنید. مثلا بهتر است برای کاهش 8 کیلو وزن حداقل سه ماه زمان در نظر بگیرید تا نه سیخ بسوزد نه کباب!