چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

برای بسیاری از زنان سبک زندگی سالم به معنای چیزی بیشتر از خوردن یک رژیم غذایی خوب و ورزش کافی است. این دسته از خانم‌‌ها ویتامین‌ها، یا برخی دیگر از مکمل‌ها را در طول روز مصرف می‌کنند. مکمل‌ها می‌توانند شامل مواد معدنی، گیاهان، اسیدهای آمینه و مواد دیگر باشند. مکمل‌های غذایی در اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص، نوشیدنی‌ها وجود دارند. این دسته از محصولات به طور گسترده و بدون نسخه در دسترس هستند. در ادامه عوارض مصرف غیراصولی این مکمل‌ها بررسی می‌شود.

 

عوارض مکمل‌ها:

عوارض جانبی مکمل‌ها اغلب زمانی رخ می‌دهد که افراد از دوز‌های بالا استفاده می‌کنند یا از آنها به جای داروهای تجویز شده استفاده کنند. در مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شده بود مشخص شد حدود 23000 نفر به دلیل عوارض جانبی ناشی از مکمل‌های غذایی در اورژانس بستری می‌شوند. واکنش‌هایی که محققان مشخص کردند درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، و استفراغ بود.

چگونه یک ویتامین یا محصول گیاهی واکنش‌های نامطلوب در بدن ایجاد می‌کند؟

دلایل طیف گسترده‌ای را نشان می‌دهند. باید گفت حتی مکمل‌هایی که به صورت اصولی تولید می‌شوند دارای مواد فعالی هستند که می‌تواند تاثیرات قوی بر بدن داشته باشند. برخی از عوارض مکمل‌ها برای بانوان عبارتند از:

مشکلات گوارشی:

یکی از عوارض مکمل‌ها برای خانم‌ها مشکلات گوارشی است. علت بسیاری از مشکل‌ها مربوط به عدم تعادل لاکتوز موجود در گینرها و پروتئین وی است. علاوه بر آن در ترکیبات بسیاری از مکمل‌ها کافئین، کراتین، آرژنین و بی کربنات سدیم وجود دارد. ممکن است این ترکیبات باعث نفخ، اسهال و شکم درد شوند. یکی دیگر از عوارض مکمل‌های بدنسازی ایجاد رفلاکس اسید معده است. البته عوارض ذکر شده خفیف و کوتاه مدت هستند.

سردرد:

سیترولین یکی از آمینو اسیدهای رایج در مکمل‌های بدنسازی است، که عوارضی برای بدن به همراه دارد. این آمینو اسید جریان خون را در حین تمرین افزایش می‌دهد و با این کار به عضله سازی کمک می‌کند. سیترولین سطح اکسید نیتریک را در خون افزایش می‌دهد و بدین ترتیب جریان خون به عضلات افزایش پیدا می‌کند. اما اگر شما سابقه میگرن داشته باشید، ممکن است در این شرایط دچار حملات میگرنی شوید. اگر شما چنین مشکلی را قبلا تجربه کرده‌اید، بهتر است از مکمل‌هایی استفاده کنید که فاقد سیترولین هستند.

ریزش مو:

در برخی موارد، مصرف کراتین باعث ریزش مو می‌شود. کراتین با افزایش عملکرد و توان ورزشی ورزشکار به صورت غیر مستقیم باعث افزایش ترشح DHT شده و در افرادی که به صورت ژنتیکی ریزش موی آندروژنی دارند باعث تشدید ریزش مو می‌شود.

تداخلات دارویی:

ممکن است مکمل‎‌ها با سایر داروها تداخل داشته باشند و عوارضی را به همراه داشته باشند. خانم‌های مسن باید مراقب این مورد باشند. مخصوصا زنانی که داروهای تجویزی توسط پزشک مصرف می‌کنند. علاوه بر آن، بدن زنان مسن نسبت به زنان جوان‌تر حساس‌تر هستند. بنابراین با مصرف مکمل‌ها کلیه‌ها بیشتر از قبل کار می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E ممکن است اثرات برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی را کم کنند. ویتامین K می‌تواند وارفارین رقیق کننده خون را کم اثر کند و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

یکی دیگر از عوارض مکمل‌ها زمانی است که بیماران سرطانی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از مکمل‌های غذایی در صورت مصرف در طول پرتو درمانی می‌توانند باعث ایجاد حساسیت در پوست و واکنش‌های شدید شوند. بنابراین بسیاری از متخصصان سرطان به خانم‌ها توصیه می‌کنند از مصرف مکمل‌ها خودداری کنند. بنابراین بهتر است این بیماران قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

در برخی از موارد مکمل‌ها برای زنانی که نیاز به جراحی دارند با داروهایی که در حین و یا بعد جراحی استفاده می‌شوند واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر آن ممکن است خطر عوارض جانبی خاص مانند خون ریزی و عفونت را نیز افزایش دهد. سایر داروها ممکن است بر نحوه کار قلب و مغز تاثیر بگذارند و منجر به عوارض حین و بعد جراحی شوند. قبل از انجام عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مکمل‌های امگا3 و پروتئین وی و گلوتامین:

مصرف دوزهای بالای امگا3 در خانم‌ها باعث رقیق شدن خون و افزایش احتمال خون ریزی در بدن می‌شود. پروتئین وی باعث مشکلات گوارشی و در مواردی باعث ایجاد آکنه در پوست می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته نباید گلوتامین مصرف کنند. زیرا خطر کاهش عملکرد مغزی را برای آنها در پی دارد.

عوارض مکمل‌ کافئین و گینرها:

در برخی موارد مصرف دوزهای زیاد کافئین باعث افزایش اضطراب و عصبانیت در خانم‌ها می‌شود. علاوه بر آن کافئین باعث ایجاد مشکلات گوارشی، تنگی تنفس ، افزایش ضربان و تپش قلب می‌شود.

برخی از عوارض مصرف مکمل گینر عبارتند از:

بروز مشکلات گوارشی، افزایش سطح چربی خون، ایجاد دل‌پیچه و گرفتگی عضلات شکم، ایجاد جوش و بروز حساسیت. در بین عوارض مکمل گینر، بروز حساسیت جزء نادرترین عوارض است. همچنین یکی از اصلی‌ترین عوارض گینر ایجاد دل‌پیچه و گرفتگی عضلات شکم است، به خصوص اگر در هنگام مصرف آن به مقدار کافی آب نخورید.

چرا تشخیص اینکه آیا مکمل‌های غذایی بی‌خطر و موثر هستند دشوار است؟

مکمل‌ها مانند داروها دارای عوارض جانبی هستند. اما برخلاف داروها، اکثر زنان بدون آنکه از طریق مربی و یا متخصص تغذیه درباره مکمل‌ها اطلاعاتی کسب کنند، خودسرانه شروع به مصرف برخی مکمل‌ها می‌کنند. از طرفی دیگر بسیاری از سازندگان و فروشندگان سعی در تبلیغ مصحول خود و به فروش رساندن آن را دارند.

همچنین مواردی که درباره مکمل‌ها می‌شنوید نظر شخصی افراد است و تحقیقاتی درباره آن یا صورت نگرفته یا تحقیقات انجام شده در حدی نیست که بتوان از آن نتیجه گیری معتبری کرد. این را به خاطر بسپارید مهم نیست سازنده مکمل چه ادعایی درباره آن دارد، مکمل‌های غذایی برای درمان، تشخیص یا تسکین اثرات بیماری در نظر گرفته نشده‌اند.

 

جلوگیری از خرید مکمل‌های ناایمن:

از خرید هر مکملی که  ادعا دارد مانند داروی نسخه‌ای عمل می‌کند یا هر چیزی که ادعا دارد یک بیماری را درمان می‌کند امتناع کنید.

از خرید محصولاتی که ادعای کاهش وزن و عضله سازی بدون رژیم و تمرین مناسب را می‌دهند، خودداری کنید.

مکمل‌هایی که می‌گویند جایگزین قانونی برای استروئیدهای آنابولیک هستند هم ایمن و موثر نیستند و باید به کل فراموش کنید.

 

سخن پایانی:

در خصوص عوارض رژیم غیر اصولی و مکمل‌ها مطالب زیادی می‌توان ارائه کرد. دقت کنید منظور این نیست که به طور کامل از مصرف مکمل‌ها اجتناب کنید. بلکه باید در مصرف آنها احتیاط کنید.

پس قبل از اینکه هر مکملی را مصرف کنید هدفتان را کاملا مشخص کنید. سپس ببینید آیا این مکمل قطعا به شما در رسیدن به هدف کمک می‌کند یا خیر. اگر مطالب معتبری در این رابطه پیدا کردید پس می‌توانید با خیال کمی راحت‌تر آن را تهیه و مصرف کنید.