یکی از سوالاتی که بارها پرسیده می‌شود تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی است در پاسخ به این سوال باید مطالعاتی را مورد بررسی قرار داد. متاسفانه مطالعاتی که دقیقاً بررسی کرده باشد که رابطه جنسی باعث ریزش عضلات می‌شود یا خیر وجود ندارد. به همین دلیل برای بررسی تاثیر رابطه جنسی و ارضا شدن بر بدنسازی باید نکات جانبی را مورد بررسی قرار داد. در ادامه این مقاله تاثیر رابطه جنسی و خودارضایی بر بدنسازی را از جنبه های متفاوتی مورد بررسی قرار می دهیم.

 

تستوسترون

همان طور که می دانید هورمون تستوسترون یکی از مهمترین هورمون های بدنسازی است. این هورمون یک هورمون استروئیدی است که در بدن انسان ها وجود دارد و خواص جنسیتی و آنابولیک را برای انسان به همراه دارد.در صورتی که ترشح هورمون تستوسترون در بدن بعد از رابطه جنسی و خودارضایی دچار مشکل شود، عضله سازی نیز دچار مشکل می‌شود و متعاقباً ریزش عضلانی اتفاق می‌افتد. پس برای بررسی تاثیر رابطه جنسی و خودارضایی بر بدنسازی، می توانیم ابتدا تاثیر ارضا شدن را بر هورمون تستوسترون بررسی کنیم. اگر در مطالعات مختلف سطح هورمون تستوسترون بعد از رابطه جنسی کم شود مشخص است که کیفیت تمرین و کیفیت عضلات ما تاثیر منفی می‌پذیرد اما اگر هورمون تستوسترون زیاد شود مشخص است که عضله سازی برای ما راحت تر خواهد شد. در مورد تاثیر رابطه ارضا شدن بر هورمون تستوسترون، مطالعاتی وجود دارد. در یکی از این مطالعات که توسط Ming Jiang و همکاران انجام شده است، نتیجه گرفته شده که ۲ تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی و ارضا شدن، تفاوتی در سطح تستوسترون مشاهده نشده است. جالب است بدانید که دقیقا ۷ روز بعد از ارضا شدن، سطح هورمون تستوسترون به یکباره به مقدار زیادی افزایش پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد که این موضوع چندان اهمیتی ندارد چرا که به طور میانگین سطح هورمون تستوسترون بعد از ارضا شدن تغییری نکرده است به همین دلیل می توانیم نتیجه بگیریم که ارضا شدن و رابطه جنسی تاثیری در هورمون تستوسترون ندارد. با توجه به نتیجه مطالعه فوق و مطالعات مشابه، می توانیم نتیجه بگیریم که رابطه جنسی و خودارضایی از جانب هورمون تستوسترون تاثیری بر بدنسازی نخواهد داشت. اما همه بحث به همینجا ختم نمی‌شود و باید موارد دیگری را هم بررسی کنیم.

 

سنتز پروتئین

یکی دیگر از جنبه هایی که باید بررسی شود سنتز پروتئین است. سنتز پروتئین به فرایند تولید پروتئین در بدن گفته می‌شود. از آنجا که سنتز پروتئین رابطه مستقیم با نگهداری عضلات و عضله سازی دارد به همین دلیل این موضوع بسیار مهم است. پس باید بررسی کنیم که ارضا شدن بر سنتز پروتئین تاثیر منفی نگذارد.

زمانی که سنتز پروتئین بیشتر از شکستگی پروتئین باشد عضله سازی در بدن رخ می دهد اما اگر به عکس، سنتز پروتئین کمتر از شکستگی پروتئین در بدن باشد ریزش عضلانی به وجود خواهد آمد. اما مشکل اینجاست که مطالعه مستقیمی که این موضوع را بررسی کرده باشد وجود ندارد، به همین دلیل مجبور هستیم که تاثیر رابطه جنسی بر تستوسترون را در این مرحله مورد بررسی قرار دهیم. از آنجا که مقدار تستوسترون و سنتز پروتئین رابطه مستقیم دارند می توان گفت که رابطه جنسی بر سنتز پروتئین تاثیری ندارد چرا که در قسمت قبل بررسی کردیم که تستوسترون بعد از ارضا شدن تغییری نمی کند. پس در این مرحله نیز می‌توانیم نتیجه بگیریم که سنتز پروتئین بعد از خودارضایی و رابطه جنسی تاثیر منفی نمی‌پذیرد.

 

عملکرد حین تمرین

در مقالات متعدد در سایت گفتیم که عملکرد حین تمرین بر عضله سازی و عضلات تاثیر بسزایی دارد. یعنی یک ورزشکار که تغذیه و خواب مناسبی هم دارد اگر تمرین بی‌کفیتی داشته باشد، در بدنسازی و عضله‌سازی موفق نخواهد بود. پس یکی دیگر از فاکتورهایی که می توانیم برای بررسی تاثیر رابطه جنسی و ارضا شدن بر بدنسازی بررسی کنیم، عملکرد حین تمرین است. اگر بعد از رابطه جنسی عملکرد حین تمرین تاثیر منفی بپذیرد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که رابطه جنسی بر عضلات تاثیر منفی دارد. این موضوع بالعکس نیز می تواند اتفاق بیفتد. در مطالعه‌ای که توسط Laura Stefani و همکاران در این خصوص انجام شده است به نظر می‌رسد که اگر رابطه جنسی با مسابقه یا تمرین، زمانی بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله داشته باشد بر عملکرد حین تمرین و مسابقه تاثیر نخواهد داشت. اما اگر بلافاصله دقیقاً قبل از  تمرین باشد احتمالاً بر عملکرد حین تمرین تاثیر منفی می گذارد. دلیل این موضوع نیز به تغییرات هورمونی در بدن بر می گردد چرا که با هورمون های تولید شده، احساس خستگی در بدن به وجود خواهد آمد.

 

جمع‌بندی

با توجه به نکات ارائه شده در این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که اگر رابطه جنسی با تمرین فاصله داشته باشد و تغذیه و خواب مناسب باشد قطعاً تاثیر منفی بر عملکرد حین‌تمرین نخواهد داشت. در این مطالعه تاثیر رابطه جنسی و خودارضایی بر سطح تستوسترون، عملکرد حین تمرین و سنتز پروتئین مورد بررسی قرار گرفت که تقریبا همه آن‌ها نتایج یکسانی را ارائه کردند. لطفا تجربه خود را در مورد تاثیر رابطه جنسی و خودراضایی زیر همین مقاله کامنت کنید.