چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

 

در رابطه با مکمل بی سی ای ای و عضله‌سازی نظرات مختلفی وجود دارد.

آیا مکمل بی سی ای ای می‌تواند منجر به عضله‌سازی شود؟ یا طبق نظرات بسیاری از بدنسازان و مربیان، این مکمل صرفه اقتصادی ندارد چون تاثیری بر عضله‌سازی ندارد؟

در این قسمت از سریال آموزشی عضله‌سازی موثر می‌خواهیم در رابطه با همین موضوع صحبت کنیم. این بررسی با استفاده از مستندات علمی انجام شده است تا مشکل اعتبار نداشته باشد.

در این ویدیو قرار است چه چیزهایی بخوانیم؟

  • بررسی نظرات موافق و مخالف
  • نتیجه‌گیری با استفاده از مستندات علمی

 

بررسی نظرات موافق و مخالف بی سی ای ای و عضله‌سازی

مگر چیزی به جز این است که همه می‌خواهیم بهترین نتیجه را کسب کنیم؟ پس باید نظرات مخالف و موافق را در کنار هم بررسی کنیم.

چرا؟

احتمال این وجود دارد که یک نظر مخالف، صحیح باشد و بتواند تمام مشکلاتی که ما قبلا داشتیم را حل کند! علاوه بر این، نظرات مخالف می‌توانند دیدگاه ما را نسبت به یک مسئله خاص عمیق‌تر کنند. همیشه برای یاد گرفتن مطالب جدید وقت هست. کاری که در این مقاله می‌خواهیم انجام دهیم همین است: بررسی نظرات مخالف و موافق در کنار هم!

پس تعصب را کنار می‌گذاریم و با منطق تمام ادامه ویدیو را ارائه می‌کنیم:

 

نظر اول: بی‌سی‌ای‌ای به عضله‌سازی کمک می‌کند.

در رابطه با مکمل بی سی ای ای و عضله‌سازی نظری بسیار متداول وجود دارد. BCAA قطعا به عضله‌سازی کمک می‌کند. Jackman و همکاران در مطالعه‌ای که انجام دادند نتیجه گرفتند که بی سی ای ای در صورتی که سایر شرایط عضله‌سازی فراهم باشد، به رشد عضلانی کمک می‌کند.

در اثر مصرف بی سی ای ای، سنتز پروتئین بعد از تمرین با وزنه افزایش یافته است. همانطور که در قسمت مکانیسم‌های هایپرتروفی و روش‌های تحریک آن برای عضله‌سازی چندبرابری گفتیم، افزایش سنتز پروتئین منجر به رشد عضلانی بیشتر می‌شود.

این مطالعه تنها یکی از تحقیقات انجام شده در این راستاست. Blomstrand و همکاران در تحقیق دیگری همین موضوع را تایید کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بی سی ای ای و عضله‌سازی رابطه مستقیمی دارند. مصرف این مکمل، مسیرهایی را فعال می‌کند که به عضله‌سازی کمک می‌کند.

مطالعات زیادی وجود دارند که تاثیر این مکمل بر عضله‌سازی را تایید کردند. حال با وجود این همه مستندات معتبر می‌توانیم بی‌فایده بودن این مکمل را ثابت کنیم؟

بله اما فقط در صورتی که نخواهیم حقایق را قبول کنیم!

البته هنوز صبر داشته باشید! برای تصمیم قطعی گرفتن کمی زود است و باید نظرات مخالف را هم بررسی کنیم. اینکه فقط سنتز پروتئین افزایش یابد یا محیط آنابولیک ایجاد شود باعث نمی‌شود عضله‌سازی حداکثری ایجاد شود!

 

خستگی عضلانی کمتر و ریکاوری سریع‌تر

در مطالعه‌ای که توسط Shimomura و همکاران انجام شده است تاثیر بی سی ای ای بر خستگی عضلانی مشخص است. کسانی که این مکمل را دریافت کردند نسبت به سایرین، خستگی عضلانی کمتری تجربه کردند. علاوه بر این، به دلیل کاهش شگستگی پروتئین‌های عضلانی حین تمرین، ریکاوری سریع‌تری اتفاق می‌افتد.

شاید با خود بگویید این دو نتیجه چه تاثیری بر عضله‌سازی دارد؟

اگر تاثیر مستقیم نداشته باشند(که قطعا دارند) تاثیر غیرمستقیم دارند.

وقتی خستگی عضلانی کمتر باشد و شما بتوانید عملکرد خود را حین تمرین با وزنه بهبود دهید، پاسخ‌های مناسبی برای رشد عضلانی تحریک می‌کنید. برای عضله‌سازی باید حجم تمرین را افزایش دهید. یعنی در یک جلسه تمرینی باید وزنه‌های بیشتری جابجا کنید.

علاوه بر این با افزایش سرعت ریکاوری، عضلاتتان زودتر به حالت اولیه برمی‌گردند و این هم می‌تواند به عملکرد شما و یا ساخت عضلات بیشتر کمک شایانی کند.

 

بی سی ای ای و عضله سازی و حداکثر سنتز پروتئین

در بخش قبلی گفتیم که بی سی ای ای منجر به افزایش سنتز پروتئین می‌شود. هرگاه سنتز پروتئین افزایش یابد، عضله‌سازی هم تاثیر مثبت می‌پذیرد. اما آیا حداکثر سنتز پروتئین رخ می‌دهد؟

خیر!

Churchward-venne و همکاران به این نتیجه رسیدند که دریافت آمینواسیدهای ضروری کامل می‌تواند موثرتر از دریافت آمینواسید لوسین یا آمینواسیدهای شاحه‌دار به تنهایی باشد.

جالب شد!

به این معنی که اگر شما مثلا مکمل آمینو وی یا وی پروتئین دریافت کنید، سنتز پروتئینِ بیشتری تجربه می‌کنید، نسبت به وقتی که آمینواسیدهای شاخه‌دار به تنهایی مصرف می‌کنید!

همانطور که احتمالا می‌دانید آمینواسیدهای شاخه‌دار یا همان بی سی ای ای جزء آمینواسیدهای ضروری هستند. برای عضله‌سازی و بهترین عملکرد، همه آمینواسیدهای ضروری و غیرضروری باید به‌اندازه دریافت شوند.

هر آمینواسیدی در بدن یک وظیفه خاص دارد. اگر بهترین نتیجه را می‌خواهید باید بهترین ترکیب را دریافت کنید.

همانطور که گفتم باید به سمت روش‌ها و مکمل‌هایی برویم که حداکثر نتیجه را ایجاد کنند. بی سی ای ای بر عضله‌سازی تاثیر دارد اما با دریافت آمینواسیدهای کامل، نتایج بهتر خواهند شد.

مکمل‌های زیادی هستند که نیاز به بررسی بیشتری دارند. بجز مکمل BCAA، مکملی مثل گلوتامین هم تقریبا شرایط مشابهی دارد. پس بهتر است قسمت دهم سریال عضله‌سازی که در رابطه با تاثیر گلوتامین بر عضله‌سازی هست را هم مشاهده کنید.

 

نتیجه‌گیری بی سی ای ای و عضله‌سازی

حالا باید بپرسیم آیا مصرف بی سی ای ای هدر دادن وقت و پول است؟ یا می‌توانیم تحت شرایطی استفاده کنیم؟

بعضی از بدنسازان ارادت خاصی نسبت به این مکمل دارند و دوست دارند آن را مصرف کنند؛ آیا کار اشتباهی می‌کنند؟

قطعا خیر!

مکمل بی سی ای ای یکی از بهترین مکمل‌های حجم و عضله‌سازی است. درست است که انتخاب‌های بهتری وجود دارد هم بی‌تاثیر هم نیست. شما می‌توانید با یک رژیم غذایی با پروتئین کافی، آمینواسیدهای کاملی دریافت کنید و همچنان از فواید این مکمل بهره ببرید.

وقتی این مکمل عملکرد شما را حین تمرین افزایش می‌دهد و حس بهتری به شما می‌دهد چرا استفاده نکنید؟

اما اگر نتیجه بهتری می‌خواهید از مکمل‌های با آمینواسیدهای ضروری و غیرضروری کامل استفاده کنید.

نکته دیگری که وجود دارد، تفکیک دوره‌های کات و عضله‌سازی است. در دوره کات و چربی‌سوزی هدف متفاوتی دنبال می‌شود. دوره عضله‌سازی برنامه‌ریزی متفاوتی نیاز دارد. در این قسمت از سریال عضله‌سازی موثر هدف ما برررسی بی سی ای ای و عضله‌سازی بود. در دوره‌های تفکیک عضلانی نیاز به بررسی فاکتورهای دیگری است. فاکتورهایی مثل ترشح هورمون‌های آنابولیک و کاتابولیک در طول روز و تمرین که از حوصله این بحث خارج است.

برای مشاهده سایر قسمت‌های سریال عضله‌سازی موثر کلیک کنید.