در قدم‌های اول مسیر کاهش وزن شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ابتدا چربی از کدام قسمت بدن کم می‌شود؟ در ادامه ما این سوال را برسی خواهیم کرد.

چند عامل تعیین کننده برای این موضوع که ابتدا چربی از کدام قسمت بدن کم می‌شود هستند.

 

عواملی که در کاهش وزن ناحیه‌ای موثرند:

1_ ژنتیک:

تا حد زیادی ژنتیک تعیین می‌کند که چربی‌ها در کدام قسمت بدن جمع یا کم شوند. این مورد در زنان، قوی‌تر از مردان می‌باشد. به عنوان مثال اگر در افراد خانواده شما چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو است، به احتمال زیاد شما هم از آن ناحیه چاق می‌شوید. ژنتیک علاوه بر افزایش وزن، بر کاهش وزن نیز تاثیر می‌گذارد و تاثیر زیادی در این موضوع که ابتدا چربی از کدام قسمت بدن کم می‌شود دارد. برای مثال اگر خانواده شما با مصرف پروتئین و فیبر زیاد وزن کم می‌کند به احتمال زیاد شما هم با مصرف این مواد غذایی وزن کم خواهید کرد.

2_ جنسیت:

در کاهش وزن ناحیه‌ای جنسیت هم نقش دارد. یک مطالعه و تحقیق جهانی در این باره انجام شد. در این مطالعه گروه مردان در دوره کاهش وزن کالری بیشتری نسبت به زنان دریافت می‌کردند اما باز هم مردان سریع‌تر از زنان وزن کم کردند. این موضوع احتمالا به هورمون‌های زنانه مرتبط است.

5_ سن:

افرادی که قبلا وزن کم کرده‌اند می‌دانند بدن آنها تمایل دارد در کدام نقطه چربی را جمع کند. ممکن است برخی از افراد اول از ناحیه صورت لاغر یا چاق شوند و یک سری دیگر از ناحیه کمر لاغر یا چاق شوند. اما با افزایش سن ناحیه‌ای از بدن که ابتدا از آنجا وزن کم یا زیاد می‌کنید تغییر می‌کند. هم زنان و هم مردان میانسال چربی خود را در قسمت میانی بدن ذخیره می‌کنند. در مطالعات مشخص شده زنان میانسال و یائسه با ورزش کردن و گرفتن یک رژیم غذایی سالم وزن کم می‌کنند.

 

کدام قسمت‌های بدن بیشتر مستعد افزایش وزن هستند؟

در زنان برخلاف مردان اولین قسمتی که چربی در آنجا ذخیره می‌شود، آخرین جایی است که کاهش وزن در آن اتفاق می‌افتد. زنان چربی را بیشتر در پایین تنه‌ی خود ذخیره می‌کنند که شامل ران‌ و باسن می‌شود. اما بعد از یائسگی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، چربی بدن زنان مانند مردان شروع به تجمع در ناحیه شکم می‌کند. در بدن مردان چربی بیشتر در ناحیه شکم ذخیره می‌شود. اگر بدن شما به طور مداوم در حال افزایش وزن است، چربی‌ها به سادگی در سرتاسر بدن مثل صورت و… ذخیره می‌شوند.

 

کدام قسمت‌های بدن به سادگی وزن کم می‌کنند:

به طور کلی در کاهش وزن، مناطقی که چربی کمتری دارند مثل ترقوه زودتر چربی از دست می‌دهند. بسته به فرم بدن، اکثر مردان چربی‌های خود را بیشتر از ناحیه تنه و سپس بازوها و در آخر چربی‌ پاهای خود را از دست می‌دهند. این به این معنی است که اگرچه در بدن مردان چربی‌ها بیشتر در ناحیه شکم ذخیره می‌شوند اما در زمان کاهش وزن جزء اولین ناحیه‌هایی است که چربی ‌آن از بین می‌رود. برخی از متخصصین اعتقاد دارند مردان تمایل بیشتری در کاهش چربی تنه دارند اما زنان بیشتر از ناحیه‌ی باسن دچار کاهش چربی می‌شوند. و برخی دیگر از متخصصین اعتقاد دارند در زنان چربی‌های ناحیه شکم و سینه زودتر از چربی‌های ناحیه باسن و ران از بین می‌روند و به طور کلی در بدن زنان آخرین ناحیه‌ای که چربی‌های خود را از دست می‌دهد قسمت پایین تنه است. اما به نظر می‌رسد این موضوع به ژنتیک مرتبط است و هردو حالت ممکن است رخ دهد.

چرا در بدن زنان چربی‌های ناحیه پایین تنه دیرتر از بین می‌روند؟

سلول‌های چربی دارای 2 نوع گیرنده آلفا (گیرنده‌هایی که از تجزیه چربی جلوگیری می‌کنند) و گیرنده بتا ( گیرنده‌هایی که تجزیه چربی را تحریک می‌کنند) هستند. زنان دارای گیرنده‌هایی آلفا هستند که مانع تجزیه چربی در ناحیه‌های لگن و ران می‌شوند. زنان حدود 3 تا 5 برابر بیشتر از آنزیمی دارند که ذخیره چربی در قسمت پایین تنه را تحریک می‌کند. علاوه بر آن آنزیمی که باعث تحریک تجزیه چربی می‌شود، در آزادسازی چربی‌های پایین تنه بسیار کند است.

آیا ورزش کردن باعث می‌شود ناحیه‌ای که در آن چربی کم می‌کنید، تغییر کند؟

اکثر شواهد نشان می‌دهند که شما نمی‌توانید ناحیه‌ای خاصی را برای کاهش وزن یا کاهش سایز مدنظر قرار دهید، حتی اگر تمرینات خود را در آن ناحیه‌ که تجمع چربی در آن است، متمرکز کنید. در یکی از تحقیقات شرکت کنندگان فقط یکی از پاهای خود را که چربی در آن تجمع یافته بود به مدت 12 هفته تمرین دادند. بعد از 12 هفته مشخص شد پایی که تمرین داده شده بود چربی کمتری نسبت به بالاتنه از دست داده بود علاوه بر آن هیچ تفاوتی بین پایی که تمرین داده شده بود و پایی که تمرین نکرده بود، وجود نداشت. بنابراین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد با استفاده از ورزش کردن می‌توانید محل کم کردن چربی را تغییر دهید یا به دلخواه از ناحیه خاصی چربی را کم کنید. اما ورزش کردن باعث سلامت قلب، قدرت فیزیکی، افزایش استقامت و… می‌شود. علاوه بر آن ورزش کردن بهترین راه برای کاهش وزن است. شما با ترکیب کردن ورزش‌ (مثل کاردیو با شدت بالا و ورزش‌های قدرتی) و رژیم غذایی می‌توانید وزن خود را کم کنید.

نکات رژیم‌ غذایی:

شما باید کالری مورد نیاز خود را محاسبه کنید و با توجه به آن رژیم بگیرید. اگر قبلا وزن کم کرده‌اید باید دوباره کالری مورد نیاز خود را محاسبه کنید زیرا ممکن است به کالری کمتری نیاز داشته باشید. از کربوهیدرات‌های تصفیه شده کمتر استفاده کنید. پروتئین مصرفی خود را افزایش دهید. پروتئین‌ها نقش مهمی در حفظ توده عضلانی دارند و باعث عضله‌سازی می‌شوند. مراقب مصرف چربی باشید، اما این به این معنی نیست که مصرف چربی‌ها را بیش از حد محدود کنید.

اطلاعاتی درباره کاهش وزن:

چرا مهم است که از کجا وزن کم کنید؟

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که چربی زیاد در میان تنه عواقب بدتری نسبت به چربی زیاد باسن و ران دارد. چربی زیاد در ناحیه کمر (به خصوص چربی احشایی) خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

چگونه چربی احشایی را از بین ببریم؟

ما نمیتوانیم کاهش چربی احشایی را مشاهده کنیم اما این موضوع مهم است که آن را مدیریت کنیم. چند مورد از برنامه‌هایی که به مدیریت یا کاهش چربی احشایی کمک می‌کند:

1_ رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین

2_ وعده‌های غذایی

3_ رژیم غذایی سرشار از سبزیجات

4_ ورزش به کاهش چربی احشایی مخصوصا چربی با شدت بالا کمک می‌کند.

با کاهش وزن، وزن کجا می‌رود؟

بدن در هنگام کاهش وزن سلول‌های چربی را تجزیه می‌کند و انرژی موجود در سلول‌های چربی را برای سوخت مورد نیاز برای فعالیت بدن و گرم نگه داشتن بدن استفاده می‌کند.

 

سخن پایانی:

همه ما به دلایل مخلتفی وزن اضافه می‌کنیم علاوه برآن افراد به دلایل مختلف به دنبال کم کردن وزن و تناسب اندام هستند. تعدادی از افراد بخاطر سلامتی می‌خواهند وزن کم کنند، تعدادی دیگر بخاطر ظاهر می‌خواهند وزن کم کنند و دلایلی دیگر. اما اینکه ابتدا چربی از کدام قسمت بدن کم می‌شود کاملا فردی است. به عبارت دیگر نمی‌توان گفت همه افراد در اینکه ابتدا در کدام قسمت بدن کاهش وزن داشته باشند یکسان هستند. برخی از افراد قسمت شکم چربی کم می‌کنند و برخی دیگر از قسمت بازوها و…، و این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است.(منبع)